ال90 خودروی اقتصادی پرطرفداری که خارج از ایران با نام لوگان شناخته میشود. این خودرو در دو خودروساز بزرگ کشور به تولید رسید و توانست سهم فروش بسیار مناسبی را در بازار خودروی ایران به دست بیاورد. این خودرو بر خلاف چهره نامناسب و قدیمی، دارای موتور و گیربکس خوب و با کیفیت بود که همین دلیلی بود برای اینکه این خودروی سدان را در بین خریداران محبوب کند. طراحی داخلی این خودرو، هم نامتعارف بود و هم تا حدودی زشت و غیرکاربردی. ایرانخودرو و سایپا تلاش زیادی کردند که با نسخههای فیس لیفت طراحی ظاهری ال90 را بهبود ببخشند ولی موفق نبودند.
اخیراً سایپا با انتشار اخباری درباره محصولات جدید خود به معرفی خودروی ال90 ایرانی اقدام کرد. در ادامه جزئیات بیشتری از این خودرو ذکر میشود.
خودرو ال90 ایرانی یا پی90 تا پایان سال 1402 از سوی گروه خودروسازی سایپا عرضه خواهد شد.
پس از اجرای تحریم ها علیه کشورمان و با خروج رنو، پروژه ال90(L90) نیز به دلیل این که قوای محرکه و بخش زیادی از قطعات آن داخلی سازی نشده بود، متوقف شد.
براساس این گزارش، چنانچه خودروی ال90 یا تندر90 الان هم تولید می شد، نمیتوانست استانداردهای 85 گانه را پاس کند، اما گروه خودروسازی سایپا پروژهای برای زنده کردن پلت فرم این محصول تعریف کرده است به نام پی90(P90) یا ال90 ایرانی که این محصول با قوای محرکه کاملا جدید عرضه خواهد شد.
محصول پی90، نسبت به خودروی ال90 یک فیس لیفت کامل محسوب می شود و به گفته مدیران گروه خودروسازی سایپا، نسخه اول آن با گیربکس دستی است و تا پایان سال 1402، این محصول به بازار عرضه خواهد شد.
پی90، از نظر حجم کار از پروژه های بسیار پرچالش گروه خودروسازی سایپا است چراکه شرکت رنو اجازه نداده بود قطعات مهم ال90، داخلیسازی شود.
خاطرنشان می شود که داخلیسازی تمام قطعات حجم کار زیادیاز گروه خودروسازی سایپا گرفته، بعضی از قطعات مهندسی معکوس شده و بسیاری از قطعات آن نیز جدید هستند چراکه موتور، گیربکس و اکسل کاملا تغییر می کند و میتوان گفت قوای محرکه پی90 دیگر هیچ شباهتی به ال90 ندارد.
امکانات سایپا p90
سایپا P90 در بحث امکانات رفاهی و ایمنی به مراتب جایگاه بالاتری نسبت به رنو ال90 دارد و ویژگی های به روزتری در آن دیده می شود.
در بخش جلوی سایپا P90، طراحی متفاوتی از ال90 اتخاذ شده و خطوط جدید طراحی سایپا در ظاهر آن دیده می شود. کاسه چراغ ها با اجزای جدیدی همراه شده اند و به مراتب ساختار به روزتری نسبت به رنو ال90 دارند.
چراغ های روشنایی روز، لنز پرتاب نور و... از جمله تغییرات ساختاری در کاسه چراغ های جلوی سایپا P90 نسبت به نمونه خارجی است.
همچنین طراحی جلوی P90 با توجه به اصول روز انجام شده و سپر، درب موتور و گلگیرها نیز سبک کاملا جدیدی از طراحی را بر روی پلفترم B0 گروه رنو-نیسان نشان میدهند.
طراحان مرکز تحقیقات سایپا هم در این پروژه سعی کرده اند تا P90 مانند سایر محصولات جدید این خودروساز ایرانی با استانداردهای جهانی چون ECE و استاندارد حفاظت از عابر پیاده به بازار بیاید. لبه دار بودن درب موتور، نوع زاویه سپر و ساختار لایهای جدید درب محفظه موتور از جمله تغییرات استانداردی است که بر روی ال 90 ایجاد شده تا P90 با قواعد به روزتری همراه شود.
در بخش طراحی عقب نیز میتوان گفت دیگر سادگی همیشگی محصولات اقتصادی گروه رنو در آن دیده نمی شود و بخشی از اجزای چراغ های عقب بر روی درب صندوق، سپر و گلگیر طراحی شده اند. از سویی با تغییراتی که در گلگیرهای جلو و عقب، قالب درب موتور و سپرها داده شده می تواند ظاهری جوانپسندتر را در P90 مشاهده کرد، ظاهری که دیگر خطوط طراحی ساده و خسته کننده در آن وجود ندارد و خطهای تیز و اسپرت بدنه با سبکی عضلانی در بیرون P90 دیده می شود.