1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. در هشت ماه اول امسال، افزایش قیمت خودرو ۲٫۵ برابر بیشتر از تورم!

در هشت ماه اول امسال، افزایش قیمت خودرو ۲٫۵ برابر بیشتر از تورم!

10 آذر 1400
  • 1

وقتی صحبت از وضعیت وخیم بازار خودرو می شود و مورد تایید برخی از مسئولین قرار نمی گیرد اشاره به همین موضوع دارد که رشد قیمت خودرو در بازار خیلی فراتر از رشد تورم در کشور است. برخورد دستوری با قیمت خودرو در کارخانه باعث می شود که خودروسازان محصولات تولیدی را کمتر عرضه کنند و این خود دلیلی می شود برای افزایش قیمت ها در بازار. وگرنه در بازاری که ماه ها در رکود سنگینی بسر می برد و تقاضا برای خرید خودرو به شدت کاهش یافته است این میزان رشد قیمت بسیار عجیب و غیر منطقی می باشد. اگر به بررسی های انجام گرفته در این گزارش توجه شود این افزایش 2.5 برابری تنها در رشد قیمت خودرو در کارخانه می باشد و در بازار این رشد بیشتر هم است.

در هشت ماه امسال میانگین قیمت کارخانه‌ای خودرو ۶۴ درصد افزایش یافته است. این رقم ۲٫۵ برابر بیشتر از رشد شاخص تورم در هشت ماهه امسال است. شاخص تورم از پایان سال گذشته تا پایان آبان ماه امسال تنها ۲۵ درصد رشد داشته است.

روزنامه همشهری محاسبه کرده که در هشت ماهه امسال میانگین قیمت خودرو درب کارخانه ۶۴ درصد رشد داشته و طبق محاسبات از آمارهای مرکز آمار گویای این است که در این مدت شاخص تورم از ۲۹۸٫۱ به ۳۷۳ واحد رسیده است. یعنی ۲۵ درصد رشد تورم در این مدت.

آمار‌ها نشان می‌دهد تولید خودرو در هشت ماه سال‌جاری پنج درصد رشد کرده و همزمان با آن نرخ فروش خودروی کارخانه‌ای ۶۴٫۵ درصد افزایش یافته است، این موضوع به رشد ۱۰۸ درصدی درآمد شرکت‌های خودرو‌سازی‌ منجر شده است با این حال این افزایش درآمد به‌معنای افزایش سود این شرکت‌ها نیست و شرکت‌های خودرو‌ساز همچنان زیان‌ده‌ترین صنعت در اقتصاد ایران هستند.

بازار خودرو، روز‌های خوبی را سپری نمی‌کند، قیمت‌ها به‌طور مداوم رشد می‌کند، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند رشد قیمت‌ها در ماه‌های آینده هم ادامه یابد.

برآورد‌ها نشان می‌دهد حجم تقاضا برای خرید خودرو در ایران سالانه بین یک تا ۱٫۵ میلیون دستگاه خودرو است با این حال حسن کریمی‌سنجری، کارشناس بازار خودرو پیش از این برآورد کرده بود: ظرفیت تقاضای خودرو در بازار ایران در شرایط مطلوب بین یک میلیون تا یک‌میلیون‌و۴۰۰هزار خودرو است، نه در وضعیت کنونی که قدرت خرید کاهش یافته است.


فاصله تولید و تقاضا

آمار‌ها نشان می‌دهد خودروسازان در هشت ماه سال‌جاری ۶۰۷ هزار و ۶۸۷ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان نسبت به سال قبل ۴٫۹درصد رشد نشان می‌دهد.

شرکت‌های خودرو‌ساز ماهانه به‌طور متوسط ۷۶ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند چنانچه روند تولید با سرعت کنونی ادامه داشته باشد، می‌توان امیدوار بود تا پایان سال ۳۰۵ هزار خودروی جدید تولید شود و جمع کل تولید صنعت خودرو در سال ۱۴۰۰ به ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار دستگاه برسد.

با این حال با توجه به نوسان‌های تولید در ماه‌های جاری به‌نظر نمی‌رسد شرکت‌های خودرو‌ساز به این هدف دست یابند، هنوز بین تولید و تقاضا شکاف زیادی وجود دارد و به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل رشد قیمت خودرو به غیراز افزایش قیمت نهاده‌های تولید همین شکاف بین تولید و تقاضا باشد.

اطلاعات جزئی‌تر از میزان تولید شرکت‌های خودروساز نشان می‌دهد میزان تولید شرکت ایران خودرو در هشت ماه سال‌جاری فقط نیم درصد و سایپا شش درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.


افزایش نرخ فروش کارخانه

مقایسه میانگین قیمت محصولات شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در هشت ماه امسال نسبت به هشت ماه پارسال روند روبه رشد را نشان می‌دهد.

بخشی از دلایل رشد ۱۰۸ درصدی درآمد این شرکت‌ها ناشی از افزایش نرخ فروش محصولاتشان بوده است زیرا طبق مستندات موجود قیمت محصولات شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد در هشت ماه امسال به‌طور میانگین ۶۴٫۵ درصد رشد کرده است. بیشترین رشد قیمت در هشت ماه امسال مربوط به ‌خودروهای تولیدی در شرکت‌های زامیاد و ایران خودرو بوده است.

میانگین قیمت محصولات زامیاد در هشت ماه امسال نسبت به پارسال ۹۱ درصد و نرخ محصولات ایران خودرو ۷۶ درصد افزایش یافته است.

میانگین سبد محصولات زامیاد در سال گذشته ۱۴۸میلیون‌و۵۰۰هزار تومان بود که این میزان امسال با ۱۳۵ میلیون تومان افزایش به ۲۸۳میلیون‌و۵۰۰هزار تومان رسیده است.

میانگین قیمت سبد محصولات ایران خودرو هم درسال‌جاری ۱۰۷میلیون تومان افزایش یافته است. یعنی اینکه برای خرید یک سبد از محصولات ایران خودرو در سال‌جاری به قیمت کارخانه باید ۲۴۷میلیون تومان بیشتر از پارسال پرداخت شود. همچنین نرخ فروش محصولات سایپا نیز در هت ماه سال‌جاری ۴۳ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است.



نظرات

  • سیدجعفرکاظمی سیدجعفرکاظمی (11 آذر 1400 ساعت 09:48)

    وقتی مملکت حسینقلی خانی باشد( یعنی هرکسی بانظرخود تصمیم بگیرد) انتظاربیش ازاینهارا داریم! حالاکجاشو دیدی؟