1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. احتمال تولید مجدد تندر 90 با همکاری روسیه

احتمال تولید مجدد تندر 90 با همکاری روسیه

احتمال تولید مجدد تندر90 با همکاری روسیه
4 تیر 1401
  • 1

مذاکرات برای تبادل قطعه بین ایران و روسیه به ویژه برای تولید خودروهای مشترکی مانند تندر 90 در جریان است تا قطعات از روسیه وارد شود. 

معاون وزیر صمت نیز اخیراً با اشاره به اینکه ایران و روسیه در زمینه تولید خودروی رنو هم قبلاً همکاری کرده اند گفت که می توان همکاری مشترک بین این دو کشور را اکنون در زمینه تولید خودروهایی مانند ال نود و ساندرو ادامه داد. 

وزیر صمت در نشست خبری به مناسبت دهه تولید و تجارت اعلام کرد که موضوع پلتفرم مشترک خودرو بین ایران و روسیه مطرح نیست، و از آنجا که صنعت خودروی روسیه بعد از جنگ بین روسیه و اوکراین دچار مشکلات زیادی شده است، درحال حاضر مذاکراتی برای خرید قطعات خودرو، به خصوص برای خودروهایی که تاکنون در هر دو کشور تولید شده است، مثل تندر ۹۰ و همچنین فروش قطعات تولید ایران که در روسیه مورد نیاز است، در جریان است.

فاطمی امین اشاره کرد که انتظار می‌رود که  واردات خودرو بتواند شکاف ایجاد شده در عرضه و تقاضا را پر کند و سبد محصول که حالا محصولات اقتصادی و ارزان قیمت را کم دارد، کامل شود، تصریح کرد: در حال حاضر سه پلتفرم مناسب خودرو یعنی تارا، شاهین و تندر ۹۰ در کشور وجود دارد، اما پلتفرم سمند، پژو و پراید قابل توسعه نیست. اما قیمت خودروهای پلتفرم‌های مناسب بالاست. البته ایران خودرو در حال طراحی یک پلترفم برای خودروی ارزان‌قیمت است که تا میانه سال بعد وارد بازار می‌شود، اما در این فاصله زمانی باید نیاز بازار برطرف شود و بعدا هم داخلی سازی شوند.

وی با یادآوری اینکه در شرایط حاضر، بیشتر واردات خودرو در رابطه با خودروهایی انجام می شود که کمتر از۱۰ هزار دلار قیمت داشته باشند، به این دلیل خودروها پایینتر از 10هزار دلار، لزوماً خودروهای بی کیفیتی نیستند. خودروهای برند و استانداردی هم در اروپا وجود دارند که پایینتر از۱۰ هزار دلار قیمت دارند، چون این تقاضا در کل جهان وجود دارد.

فاطمی امین می گوید که هنوز مشخص نیست خودرو از کدام کشورها وارد شود و این موضوع وابسته به بخش خصوصی است. اما واردات در صورتی انجام می شود که خدمات پس از فروش در کشور ما وجود داشته باشد، زمینه ساز انتقال فناوری به کشور شود و جزو خودروهای دست دوم نباشد.

با توجه به اینکه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در رابطه با توانمندی های دو کشور در رابطه با تبادل تکنولوژی گفته بود که در بخش‌هایی مانند خودرو که هر دو کشور دچار محدودیت هستند، برنامه جایگزین واردات کار مشترک از جمله تحقیق، توسعه، ارتقای فناوری، همکاری مشترک و تجاری‌سازی فناوری زمینه های مشترک خوبی را برای همکاری ایجاد می کند. به علاوه که پس از جنگ روسیه و اوکراین، صنعت خودروی روسیه تحت تأثیر قرار گرفت. تحریم های بین المللی روسیه باعث شد که تولید خودرو در روسیه دچار کمبود قطعات و اختلال شود، به میزانی که شرکت آووتواز مجبور شد که کارکنان خود را به مدت سه هفته، به مرخصی اجباری بفرستد.

 


نظرات

  • هادی هادی (4 تیر 1401 ساعت 18:17)

    خیلی قدیما قبل از اینکه حرف از چین و جنس چینی باشه، جنس های روسی نماد جنس بنجل بودن و بعلت نزدیکی توی منطقه آذربایجان بیشتر فروخته میشدن. اون زمان اسم یک جنس بی کیفیت توی ترکی "مسقمت" بود که ترکی شده متن چاپ شده روی جنسای روسی بود: moscow made
    الانم داریم به اون روزا برمیگردیم...