1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تولید مجدد خودروهای دوگانه سوز؛ برقی کردن خودرو از اتوبوس ها شروع می شود

تولید مجدد خودروهای دوگانه سوز؛ برقی کردن خودرو از اتوبوس ها شروع می شود

17 تیر 1401
  • 0

خبرها از وزارت صمت حاکی از آن است که دوباره تولید خودروهای گازسوز در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است، وی در ادامه با اشاره به تصمیم  وزارت صمت در خصوص بازگشتن این خودرو ها به چرخه تولید گفت: با بیان اینکه با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، برقی‌سازی از اتوبوس شروع خواهد شد.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت این خبر را تأیید کرده و گفت: در سیاستگذاری‌های صورت گرفته دوباره به سمت استفاده از سوخت گاز می‌رویم، با توجه به زیرساخت‌های موجود در گاز طبیعی فشرده، یکی از بهترین سوخت‌ها برای استفاده، سوخت گاز است.

پیش از این گفته شده بود که علت کاهش تولید خودروهای گازسوز مربوط به سیاست‌گذاری دولت سیزدهم و تصمیمات وزارت نفت بوده است. در سال 1400 تولید دوگانه‌سوزها کمتر از ۱۰هزار دستگاه بود که نسبت به سال 99 کاهش ۵۰ درصدی داشته است. طی این سال‌ها یعنی از 16 الی 17 سال پیش که استفاده از گاز طبیعی برای سوخت خودروها آغاز شد، سهم خودروهای دوگانه‌سوز در سبد تولیدات خودروسازان کم بود و شرکت‌های خودرویی تمایلی به تولید چنین خودروهایی نداشتند؛ چرا که اعتقاد دارند هزینه تولید خودرو گازسوز بیشتر از بنزینی است و از سوی دیگر در این حوزه هنوز قطعه‌سازان داخلی نتوانستند کشور را به سمت خودکفایی ببرند. از آنجا که آلایندگی خودروهای گازسوز کمتر است، وزارت صمت در برنامه‌های خود، می‌خواهد تولید خودرو گازسوز را به خودروسازان تکلیف کند.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کاهش آلایندگی، گفت: یکی از شرکت‌های خودروساز در زمینه کاهش آلایندگی خودروها سرمایه‌گذاری کرده و موفق شده تا موتور پایه گازسوز تولید کند و در حال حاضر نیز با افزایش گنجایش مخزن گاز، میزان پیمایش خودرو را افزایش می‌دهد.

او مهم‌ترین اقدام در ارتقای کیفیت را، طراحی و تولید محصولات جدید دانست و گفت: با این راهبرد جامع به سمت تولید محصولات جدید خواهیم رفت و براساس آن کیفیت جهش خواهد یافت.

منطقی با بیان اینکه کیفیت، مسیری رو به جلو است و سه اقدام اساسی در این مورد صورت گرفته، افزود: نخستین اقدام توقف تولید خودروی ناقص است و تولید به صورت عبور مستقیم صورت می‌گیرد، همچنین خودروسازان در کل فرایند‌های تأمین و تولید و خدمات پس از فروش، روند‌های کیفی را تعریف کرده‌اند.

او اضافه کرد: باید به سمت تولید موتور‌های کم مصرف پیش رویم که ایران خودرو در این زمینه برنامه جامع و کاملی دارد تا مصرف سوخت را به زیر پنج لیتر کاهش دهد.حرکت به سمت تولید خودرو‌های دوگانه برقی و گازی و برقی‌سازی خودرو‌ها نیز از دیگر راهکار‌های مدنظر است.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، برقی‌سازی از اتوبوس شروع خواهد شد، افزود: وزارت کشور و شهرداری برنامه بسیار خوبی در این زمینه دارند که یک گام رو به جلو در جهت کاهش آلایندگی محسوب می‌شود.

او گفت: بخشی از واردات خودرو به نوسازی ناوگان اختصاص خواهد یافت و در صورت افزایش تولید خودرو در داخل کشور، مازاد تولید برای جایگزینی خودرو‌های فرسوده استفاده خواهد شد.

 


نظرات