تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تاثیر فوری بر بخش خودرو در چهار حوزه کلیدی داشتهاست. جنگ و تحریمها علیه روسیه تا به حال زنجیرههای تامین خودرو و بازارها را مختل کردهاست.
جنگ موانع زنجیره تامین و کمبود نیمهرسانههایی را که هم اکنون هم به صورت محدود تامین می شوند، تشدید میکند. LMC تخمین زدهاست که تولید جهانی تا ۴۰۰ هزار واحد و فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۲۲ به ۸۵.۸ میلیون کاهش خواهد یافت. این میزان ۹۳ میلیون نفر کمتر از خودروسازانی است که در شرایط نرمال میتوانستند تقاضا را تأمین کنند.
این کمبود به فشار رو به افزایش بر قیمتهای جدید خودرو می افزاید. در عین حال، قیمتهای بالاتر گاز و افزایش نرخ بهره، هزینه مالکیت وسایل نقلیه را افزایش میدهد که به طور بالقوه باعث کاهش قابل توجهی در تقاضای وسایل نقلیه میشود.
روسیه خانه ۳۴ کارخانه تولید خودرو است که اتومبیل، کامیون، ون، اتوبوس و موتور تولید میکنند. بیشتر کارخانهها به دلیل کمبود قطعات، تحریمها و تنگناهای تحویل در مرز روسیه عملیات خود را به حالت تعلیق درآورده اند. قیمتهای سهام بسیاری از خودروسازان با فعالیت های متعدد در منطقه کاهشیافته است. این وضعیت فشار بیشتری بر روی سود ناخالص وارد میکند که در شش فصل گذشته ۸ تا ۱۰ درصد کاهش به همراه داشته است.
بسیاری از خودروسازان صادرات خودرو به روسیه را متوقف کردهاند و فعالیت بازیکنان این میدان شامل آئودی و پورشه، مرسدس - بنز دایملر، بی ام و ( شامل مینی) ، هوندا، تویوتا، ولوو، نیسان، لندرور و فورد. تولید در سراسر اروپای شرقی نیز مختل شدهاست و نیز در خودروسازی هایی شامل هیوندای، وی دبلیو، و تویوتا در جمهوریچک؛ استلتیس در بلاروس؛ فورد، وی دبلیو و استلآنتیس در لهستان؛ کیا، پژو، لندرور، آئودی، پورشه، سیت، اسکودا، وی دبلیو در اسلواکی. در پی این تغییرات، قیمتها همچنان بالا خواهند ماند یا افزایش بیشتری خواهند یافت.
بسیاری از تامین کنندگان قطعات در مناطقی کار نمی کنند که به طور مستقیم با این موضوع درگیر باشند، اما قطعات کلیدی آنها توسط پیمانکاران زیرمجموعه در مکانهایی مانند اوکراین ساخته میشوند. شرکت بینالمللی مگنا گفته است که عملیات خود را در روسیه متوقف میکند که شامل شش کارخانه و حدود ۲۵۰۰ کارمند است. خودروهایی که به بخشهایی از چین و اروپای شرقی وابسته هستند در حال تشکیل نیروهای کاری برای ترسیم مسیرهای تجاری جایگزین برای تامین بخشی از منابع هستند. روسیه منبع اصلی گاز پالادیوم و نئون است که برای قطعات خودرو (به طور مثال مبدلهای کاتالیزوری) و تولید نیمهرسانای مورد نیاز است. به طور کلی، قیمت فلزات گرانبها ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایشیافته است. افزایش قیمت نفت هزینههای لاستیک، پلاستیک، رنگ و غیره را افزایش میدهد. افزایش قیمت مواد خام، اگر به مصرف کنندگان برسد، قیمت وسایل نقلیه را ۲ تا ۳ درصد افزایش میدهد.
جنگ و تحریم روسیه تاثیر مستقیمی بر کالاهای کلیدی خواهد داشت. روسیه سومین تامین کننده بزرگ نیکل است. این کشور، حدود ۳۳ درصد از پالادیوم جهان را تامین میکند. قیمت پالادیوم از ۱ ژانویه تاکنون بیش از ۲۶ درصد افزایشیافته است. تامین نیمهرسانا ممکن است برای دو یا سه ماه مختل نشود، اما در دسترس نبودن نئون از روسیه میتواند کمبود تراشهها را تشدید کند و هزینه تجهیزات را افزایش دهد. شرکتهایی که مجبور به تعلیق تولید در روسیه یا به دلیل محدودیتهای زنجیره تامین مربوط به جنگ هستند، میتوانند انتظار کاهش فروش فصلی و سالانه پیشبینیشده را داشته باشند. بازگشت تولید به دیگر کشورها شامل هزینههای سرمایهای عظیم خواهد بود و نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق مسیرهای واردات منابع برای جلوگیری از تاخیر در صادرات و واردات دارد. صنعت خودرو روسیه با یک تاثیر منفی بلند مدت مواجه است که بر اقتصاد روسیه تاثیر خواهد گذاشت.
محدودیتهای اعمالشده فرصتی برای تامین کنندگان دیگر (خارج از روسیه)برای ایجاد یک موقعیت قوی در منطقه ایجاد خواهد کرد. تامین مالی توسط شرکتها، چه از طریق فروش سهام داخلی و چه از طریق مسائل اوراققرضه / وام در خارج از کشور، ممکن است به دلیل نوسان مداوم در بازارهای مالی جهانی به تاخیر بیفتد. این امر ممکن است بر بسیاری از استارتآپ های خودکار (به خصوص در ایالاتمتحده) که برای فهرستهای سهام عمومی آماده میشدند، تاثیر بگذارد.