رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران: صنعت تایر زیان ده است؛ قیمت گذاری باید منطقی باشد

3 مرداد 140120:00
4 دقیقه


رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران: صنعت تایر زیان ده است؛ قیمت گذاری باید منطقی باشد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران بیان کرد: صنعت تایر در سال جاری زیان ده شده است. وی گفت قیمت گذاری تایر باید کارشناسی شده، منطقی، مطابق با واقعیت‌ها و بر اساس قیمت های روز مواد اولیه باشد.

حمیدرضا عبدالمالکی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری باعث کاهش سود صنعت تایر و زیان ده شدن این صنعت شده، بیان کرد: قرار بر این بوده که شرکت‌های تولیدی، آمار تولید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت اعلام کنند، تا در مقابل همه محصولات آنها از دایره قیمت گذاری خارج شود.

عبدالمالکی با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست سال جاری، صنعت تایرسازی با زیان مواجه بوده، گفت: در این مدت هیچ واحد سوددهی در این صنعت نداشتیم. اطلاعات شرکت‌ها در سامانه کدال بورس به صورت شفاف وجود دارد. علت این وضعیت متاثر از قیمت‌گذاری دستوری است.

این عضو هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران اعلام کرد: ما مخالف قیمت گذاری نیستیم، اما این کار باید به طور کارشناسی، منطقی، مطابق با واقعیت‌ها و بر اساس قیمت های روز مواد اولیه باشد.

علت افزایش قیمت تایر

وی با اشاره به صدور مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایر در خرداد ماه امسال، اظهار کرد: این در حالی است که پیشنهاد تایرسازان رشد ۷۰ درصدی قیمت‌ها بوده است. با توجه به واردات ۳۰ درصد مواد اولیه از خارج از کشور که بر اساس قیمت‌های جهانی و با دلار نیمایی خریده می‌شود، جنگ روسیه و اوکراین که منجر به افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه در جهان شده و در کنار آن تامین ۷۰ درصد مواد اولیه از بورس کالا با قیمت های شناور، نمی توان انتظار داشت قیمت نهایی محصولات ثابت باشد.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر، سرمایه‌گذاری دومین مشکل این صنعت است. نیاز کشور سالانه ۴۵۰ هزار تن تایر است که ۳۰۰ هزارتن آن در داخل تولید و ۱۵۰ هزار تن از طریق واردات تأمین می‌شود. ارزبری تولید داخل یک دلار به ازای هر کیلوگرم تایر،   اما ارزبری واردات ۳.۵ دلار به ازای هر کیلوگرم است.

بدهی 2 هزار میلیاردی خودروسازان به تایرسازان

رئیس هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران همچنین گفت: بدهی خودروسازان به تایرسازان در پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسید که این بدهی شامل تراکتورسازی هم می‌شود. خودروسازان مطابق قرارداد، تایرهای مورد نیاز خود را چهار ماهه از تایرسازان می‌خرند، اما پرداختی‌ آنها تا شش ماه و در برخی مواقع تا یک سال هم به طول می‌انجامد.

به گفته وی این دیرکردها سبب شده تا منابعی که تایرسازان از بانک‌ها به عنوان سرمایه در گردش دریافت می‌کردند نیز دچار مشکل شده و در صنعت خودروسازی قفل شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران خواستار آن شد تا به عنوان یک راهکار برای برون‌رفت از این شرایط، اعتبارات تایرسازان در بانک‌ها افزایش یابد.

عبدالمالکی با تأکید بر این موضوع که تایرسازان جهت تولید تایرهای جدید برای محصولات جدید خودروسازان نیز آمادگی کامل دارند، اعلام کرد: مجموع تایرهای تولیدی اعضای انجمن صنعت تایر ایران در سال 1400 نیز، ۳۱۰ هزار تن بود که ۲۶۰ هزار تن آن را تایر خودرو تشکیل می‌داد.

 
منبع: ایسنا