بحران احتمالی میکروچیپ ها ناشی از تنش میان چین و تایوان

19 مرداد 140112:16
4 دقیقه


بحران احتمالی میکروچیپ ها ناشی از تنش میان چین و تایوان

برخی کارشناسان می گویند که بیشتر ریزتراشه‌ها، میکروچیپ‌ها و چیپست‌ها در دو کشور چین و تایوان تولید می‌شود و این احتمال وجود دارد که با افزایش تنش‌ها بین این دو کشور خاور دور، تولید، عرضه و تامین این محصولات دچار مشکل شود.

سال گذشته چندین بار، بحران جهانی میکروچیپ‌ها و ریزتراشه‌ها، صنعت خودروسازی جهان و به تبع آن ایران را دچار مشکلات اساسی کرده بود. همچنین از سال گذشته از گوشه و کنار جهان خبر رسید که خودروسازان به دلیل کمبود جهانی ریزتراشه ناچار شده اند که تولید خود در خطوط مونتاژ را کاهش دهند. این در حالی بود که برخی ریزتراشه‌سازان نیز علت تاخیر تولید را بهبود سریع‌تر از حد انتظار کسب و کارها و صنعت پس از پاندمی کرونا و افزایش یک باره تقاضاها عنوان می‌کردند.

در هر حال، در آن ایام همین مشکل با سرایت به بازار خودروسازی کشورمان، مانعی اساسی بر سر راه تکمیل خودروهای داخلی شده بود و آن‌طور که آمارها نشان می‌داد تعداد خودروهای تجاری نشده و دارای نقص قطعه به بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه رسیده بود.

بحران ریزتراشه‌ها (میکروچیپ‌ها) متاثر از پاندمی کرونا، در حالی همه خودروسازان بزرگ جهانی را رنج داد که این روزها و با بروز تنش در روابط چین و تایوان، نگرانی‌ها در این زمینه افزایش یافته است.

به گفته برخی کارشناسان، عمده ریزتراشه‌ها، میکروچیپ‌ها و چیپست‌ها در دو کشور چین و تایوان تولید می‌شود و بیم آن می‌رود با افزایش تنش‌ها بین این دو کشور خاور دور، تولید، عرضه و تامین آنها دچار مشکل شود.

اما دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور  بیان کرد: عمده چیپست‌ها و ریزتراشه‌ها در کشور چین و به مقدار کمتر در تایوان تولید می‌شود. اقتصاد و بخش تولید چین آنقدر بزرگ است که حتی با شعله‌ور شدن تنش‌های احتمالی و بروز جنگ هم این صنعت دچار مشکل نشود.

آرش محبی نژاد، با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی در سال‌های گذشته گفت: فشارهای اقتصادی بین‌المللی سبب شد تا نهضت داخلی‌سازی در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل بگیرد و بسیاری قطعه‌سازان داخلی برای تامین نیازها، آستین همت بالا زده و به افزایش عمق ساخت داخل محصولات بپردازند.

این مقام صنفی بیان کرد: هرچند شرکت‌های زیادی در چین و تایوان مشغول تولید این قطعات حساس الکترونیکی هستند، اما به‌تازگی صنایع دفاع کشورمان نیز در زمینه تولید برخی از این قطعات به یاری قطعه‌سازان و صنعت خودروسازی پرداخته است.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در سال‌های گذشته برای افزایش عمق ساخت داخل محصولات، تاکید کرد: مهندسان و صنعتگران ایرانی توان تولید بسیاری محصولات را دارند، اما آنچه مانع از تولید برخی اجزا و قطعات می‌شود، عدم صرفه اقتصادی است.

محبی‌نژاد در همین رابطه گفت: در صورت بروز بحران در این زمینه، شرکت‌ها و مهندسان توانمند ایرانی آمادگی دارند در صورت نیاز، حتی حساس‌ترین قطعات خودرویی را تولید کنند.

منبع: ایرنا