در حالی که سال هاست از ورود خودروهای خارجی به کشور می گذرد و در بازار انحصاری ایجاد شده برای خودروهای داخلی، عملاً رقیبی ندارند، خودروسازی ها ماهیانه یک الی چندبار، قیمت جدید محصولات و به عبارتی افزایش قیمت محصولات خود را اعلام می کنند. این در شرایطی است که حتی بسیاری از متقاضیان خرید خودرو موفق به خرید خودروهای مورد نظر خود نشده و تقریباً کلیه محصولات پرطرفدار، تنها از طریق شرکت در قرعه کشی نزدیک به قیمت واقعی خودشان عرضه می شوند. با این حال، مسئله ای که به مراتب توسط خودروسازان مطرح می شود، وضعیت زیان ده تولید در این شرکت هاست. با این حال، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تنها راه جبران زیان های قبلی خودروسازان را افزایش قیمت خودرو دانست
مهدی خطیبی در پاسخ به car.ir در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو در رابطه چرایی زیاندهی این محصولات و اینکه این امر نارضایتی متقاضیان خرید خودرو را نیز به دنبال دارد، گفت: افزایش قیمت خودروها ناشی از افزایش قیمتی است که در چرخه تولید خودرو و به دلیل افزایش قیمت قطعات خودرو ایجاد می شود.
طبق آخرین آماری که سه خودروساز ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو به بورس ارائه دادهاند، به طور کلی، زیان انباشته این دو خودروساز در پایان خردادماه سال جاری، به بیش از ۷۷هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. براساس این آمار، در گزارش صورتهای مالی تلفیقی سه ماه نخست سال 1401 خودروسازان، روند زیاندهی این سه خودروساز به عنوان سه شرکت اصلی و وابسته به دولت، در بهار سال جاری هم ادامه داشته است.
در همین رابطه، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تنها راه جبران زیان های قبلی خودروسازان را افزایش قیمت خودرو دانست و اظهار کرد: فروش خودرو در بورس ممکن است که در رفع مشکلات کنونی و توقف زیان انباشته خودروسازان تاثیر گذار باشد، ولی تنها راه جبران زیان های قبلی خودروسازان افزایش قیمت خودرو است.
هادی بیگی نژاد در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا و تاثیر آن بر توقف زیان انباشته 117 هزار میلیاردی خودروسازان بیان داشت: فروش خودرو در بورس ممکن است در رفع مشکلات فعلی و توقف زیان انباشته خودروسازان تاثیر گذار باشد اما با توجه به اینکه سیاست گذاری های نادرست در گذشته رقم زیادی زیان انباشته برای خودروسازان به همراه داشته تنها راه جبران این زیان افزایش قیمت خودرو است و قیمت ها در بورس کالا به قدری نیست که بتواند زیان های گذشته خودروسازان را جبران کند.
وی همچنین درباره تاثیر عرضه خودرو در بورس بر تامین نقدینگی خودروسازان گفت: راهکارهای بهتر از بورس برای تامین نقدینگی خودروسازان وجود دارد که یکی از آنها حذف قیمتگذاری تکلیفی در صنعت خودرو است چرا که خودروسازان باید خود راهبردی برای برون رفت از زیان دهی اتخاذ کنند.