1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. افزایش قیمت خودرو برای جبران زیان دهی خودروسازان

افزایش قیمت خودرو برای جبران زیان دهی خودروسازان

8 شهریور 1401
  • 4

در حالی که سال هاست از ورود خودروهای خارجی به کشور می گذرد و در بازار انحصاری ایجاد شده برای خودروهای داخلی، عملاً رقیبی ندارند، خودروسازی ها ماهیانه یک الی چندبار، قیمت جدید محصولات و به عبارتی افزایش قیمت محصولات خود را اعلام می کنند. این در شرایطی است که حتی بسیاری از متقاضیان خرید خودرو موفق به خرید خودروهای مورد نظر خود نشده و تقریباً کلیه محصولات پرطرفدار، تنها از طریق شرکت در قرعه کشی نزدیک به قیمت واقعی خودشان عرضه می شوند. با این حال، مسئله ای که به مراتب توسط خودروسازان مطرح می شود، وضعیت زیان ده تولید در این شرکت هاست. با این حال، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تنها راه جبران زیان های قبلی خودروسازان را افزایش قیمت خودرو دانست

مهدی خطیبی در پاسخ به car.ir در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو در رابطه چرایی زیاندهی این محصولات و اینکه این امر نارضایتی متقاضیان خرید خودرو را نیز به دنبال دارد، گفت: افزایش قیمت خودروها ناشی از افزایش قیمتی است که در چرخه تولید خودرو و به دلیل افزایش قیمت قطعات خودرو ایجاد می شود. 

طبق آخرین آماری که سه خودروساز ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به بورس ارائه داده‌اند، به طور کلی، زیان انباشته این دو خودروساز در پایان خردادماه سال جاری، به بیش از ۷۷هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. براساس این آمار، در گزارش صورت‌های مالی تلفیقی سه ماه نخست سال 1401 خودروسازان، روند زیان‌دهی این سه خودروساز به عنوان سه شرکت اصلی و وابسته به دولت، در بهار سال جاری هم ادامه داشته است.

در همین رابطه، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تنها راه جبران زیان های قبلی خودروسازان را افزایش قیمت خودرو دانست و اظهار کرد: فروش خودرو در بورس ممکن است که در رفع مشکلات کنونی و توقف زیان انباشته خودروسازان تاثیر گذار باشد، ولی تنها راه جبران زیان های قبلی خودروسازان افزایش قیمت خودرو است.

هادی بیگی نژاد در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا و تاثیر آن بر توقف زیان انباشته 117 هزار میلیاردی خودروسازان بیان داشت: فروش خودرو در بورس ممکن است در رفع مشکلات فعلی و توقف زیان انباشته خودروسازان تاثیر گذار باشد اما با توجه به اینکه سیاست گذاری های نادرست در گذشته رقم زیادی زیان انباشته برای خودروسازان به همراه داشته تنها راه جبران این زیان افزایش قیمت خودرو است و قیمت ها در بورس کالا به قدری نیست که بتواند زیان های گذشته خودروسازان را جبران کند.

وی همچنین درباره تاثیر عرضه خودرو در بورس بر تامین نقدینگی خودروسازان گفت: راهکارهای بهتر از بورس برای تامین نقدینگی خودروسازان وجود دارد که یکی از آنها حذف قیمت‌گذاری تکلیفی در صنعت خودرو است چرا که خودروسازان باید خود راهبردی برای برون رفت از زیان دهی اتخاذ کنند.

 

منبع car.ir


نظرات

  • Aqq Aqq (9 شهریور 1401 ساعت 22:46)

    همه ما فقط با این خبرا بیشتر اعصابمون خورد میشه
    هیچکی تو این مملکت نمیتونه جلوی رانت و فساد و بگیره
    نه قوه مقننه کاره ای هست نه قضائیه و نه مجریه
    اینا فقط برا مردم هست وگرنه هیچ کاری از دستشون برا بالاییا بر نمیاد
    خودشونم میدونن که نمیتونن وعده و وعیداشو میدن ولی آخر هر چیزی ورق برمیگرده اول
    اگه بخوان رو کنن میگن بیا اینا همونایی بودن که انقلاب کردن
    برا خودشون آبروریزی میشه پس سکوت میکنن و این دومینو فعلا ادامه داره

  • در انتظار معجزه در انتظار معجزه (8 شهریور 1401 ساعت 21:12)

    خودرو قطره چکانی تولید میشه اونوقت هر بار افزایش قیمت.خداوند ذلیلتون کنه .عمرمون به فنا رفت .به امید ورشکستکی خودروسازهای زالو صفت

  • تاسف تاسف (8 شهریور 1401 ساعت 15:06)

    مستقیما گفته که برای پر شدن جیب خودروسازها، تو بورس خودرو میفروشن، اونوقت گفته بودن برای حذف دلاهاست!!!!!

    این آقا یک بیسواد خائن هست که خودش یکی از عوامل خودروسازهاست که جیبش رو پرکردن تا اون حرفی که اونا میخوان رو بزنه.
    تنها راه افزایش قیمته؟!!!!!

    اخراج نیروهای مازاد، کاهش پادش های آن چنانی، کاهش هزینه مثلا طراحی ها(وقتی هزینه طراحی صندوق عقب 206 اس دی برابر است با هزینه راه اندازی یک خط مونتاژ کامل ) و ....... اینا جز راه حل ها نیست؟!
    یا نمیخواید باشه...................

    "از ماست که بر ماست"

  • fateme fateme (8 شهریور 1401 ساعت 14:14)

    والله تعرفه وارداتو بردارن یا 5% بذارن قیمت دستوری رو بردارن اصلا 206 رو قیمتشو بذارن 1 میلیارد ببینم کسی میره این ماشینارو بخره یا همه میرن بهترین ماشین خارجی سوار میشن فرغون سازا تاحالا داشتن از رانت دولتی استفاده میکردن کمشون بوده بیشتر میخوان میدونن دولت از تعرفه بالا دست نمیکشه میگه واردات ازاد شه منم قیمتارو بیارم بالا باز مردم مجبور شن گرون تر از من بخرن خیلی سیاست کثیفی دارن دزدن فقط دزد...