1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. شانس برد در قرعه کشی؛ برای هر خودرو چقدر شانس وجود دارد؟

شانس برد در قرعه کشی؛ برای هر خودرو چقدر شانس وجود دارد؟

20 شهریور 1401
  • 0

سومین مرحله فروش یکپارچه از روز چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز شد و متقاضیان تا روز شنبه، 19 شهریور مهلت داشتند تا برای خرید خودرو مورد نیاز خود اقدام کنند. با بررسی آمار و ارقام طی مراحل گذشته در سامانه تخصیص خودرو می توان پیش بینی کرد که متقاضیان سومین مرحله فروش، تنها یک درصد احتمال برنده شدن دارند.

وزارت صمت در ابتدا اعلام کرده بود که هدف از راه اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، ایجاد تعادل در بازار است. گویا عرضه خودرو به میزان بالا تأثیر بیشتری بر بازار خودرو خواهد داشت. با این حال، میزان عرضه خودرو در سومین مرحله از قرعه کشی 74 هزار و 92 دستگاه خودرو بود که به نسبت دوره های گذشته، کاهش چشمگیری داشته است.

در حالی که در مرحله اول به ۱۹۱ هزار و ۶۰۶ منتخب اصلی و ذخیره خودرو که نام آنها در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شده بود، خودرو داده شد. در مرحله دوم نیز، تعداد ۱۰۴ هزار دستگاه خودرو از طریق سامانه یکپارچه عرضه شد و در این مرحله هم، گروه خودروسازی سایپا به‌جز ساینا s و کوئیک s، سایر محصولاتش از قرعه کشی خارج شده بود.

 

در مرحله اول با عرضه تعداد ۱۷۷هزار دستگاه خودرو، بیشتر از ۴ میلیون نفر متقاضی خرید خودرو وجود داشت که شانس برنده شدن متقاضیان در این مرحله، نسبت به مرحله سوم بیشتر بود و هر شخص، 4 درصد امکان برنده شدن داشت. به عبارت دیگر به ازای هر خودرو عرضه شده بیش از ۲۲ نفر متقاضی وجود داشت. در مرحله دوم، حدود ۷۷هزار دستگاه عرضه شد که نسبت به مرحله اول بیش از ۵۶ درصد کاهش پیدا کرد، ولی تعداد متقاضیان هم در این مرحله با افزایش حدود ۵۰ درصدی به ۶ میلیون نفر رسیده بود. به بیان دیگر شانس برنده شدن متقاضیان به طور میانگین از ۴ درصد در مرحله اول به حدود ۱.۳ درصد رسید.

در مرحله سوم نیز، همانطور که پیش بینی می شد بیش از 6 میلیون نفر ثبت نام کردند، که با توجه به تعداد خودروهای عرضه شده در این دور، به طور کلی شانس برنده شدن هر فرد را به 1 درصد کاهش می دهد. 

باید این موضوع را در نظر گرفت که کاهش میزان عرضه به علت خارج شدن برخی از مدل ها از مرحله قرعه کشی خودرو بوده است، در حالی که با بررسی میزان تقاضا در دوره های قبلی، بیشترین تقاضا برای محصولاتی است که تعداد کمتری از افراد شانس برنده شدن در آنها را دارند. همانطور که  سخنگوی وزارت صمت برای این دور از قرعه کشی اعلام کرد که بیش از ۹۷ درصد ثبت نام در سومین دوه از قرعه کشی خودرو، برای محصولات ایران خودرو بوده است. 

توجه به این نکته هم اهمیت دارد که در برخی مدلها، تقاضای بالاتری وجود دارد که شانس افراد را برای برنده شدن به شدن کاهش می دهد. به عنوان مثال، در مرحله دوم فروش خودرو که ظرفیت فروش خودرو پژو پارس، 4 هزار و 500 دستگاه بود، در سامانه یکپارچه، حدود 2 میلیون و ۲۲۲هزار نفر برای خرید پژو پارس ثبت‌نام کردند. به بیان دیگر شانس افراد متقاضی پژو پارس در مرحله دوم حدود ۰.۲ درصد بود و به ازای هر دستگاه پژو پارس عرضه شده حدود ۵۰۰ نفر متقاضی وجود داشت.

بنابراین احتمال برنده شدن در برخی مدل ها بیشتر و در مدل ها شبیه به معجزه می شود. بر اساس پیش بینی های قبلی می توان شانس برنده شدن در خودروهای این سه گروه خودروساز را در قرعه کشی خودو تخمین زد. بر اساس این پیش بینی شانس برنده شدن برای خودرو سورن پلاس، 1.56 درصد، برای دنا پلاس در حدود 89/. درصد، برای خودرو تارا در حدود 0.76 درصد، برای رانا پلاس 0.48 در صد و برای خودرو ساینا در حدود 0.39 درصد است. در بین این خودروها دو خودرو که پرمتقاضی ترین خودروها در مرحله های قبلی فروش خودرو نیز بوده اند، با 0.11 درصد برای 206  و 0.8 درصد برای خودرو پژو پارس کمترین شانس برنده شدن را به خود اختصاص می دهند. 

اعلام نتایج قرعه کشی

براساس اعلام سخنگوی وزارت صمت، نتایج قرعه کشی سومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه وزارت صمت، امروز ۲۲ شهریور ماه اعلام می‌شود. قرعه کشی سومین مرحله تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه دیروز، ۲۱ شهریور ماه انجام شد و نتایج به شرط دریافت استعلام ها، امروز ۲۲ شهریور در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام می‌شود.علاوه بر این، مشتریان می‌توانند با پیامک ارسال شده شرکت‌های خودروساز نیز از نتایج قرعه کشی آگاه شوند.

در این دوره برای ۶۰ هزار خودروی عرضه شده، بیش از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند.

در این دوره از عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص از ۶۰ هزار خودرو عرضه شده، ۵۰ درصد ظرفیت قرعه کشی به طرح جوانی و ۲۰ درصد ظرفیت به خودرو‌های فرسوده اختصاص یافته است.

 

 

 

خودرو  تعداد شرکت کنندگان  ظرفیت  شانس برنده شدن 
لاماری ایما  730499 153 1 به 480 
206 تیپ 2  1.566.246 500 1 به 3132
پارس TU5 2.285.161 1000 1 به 2285
پارس سال 1.183.398 4000 1 به 295 
دناپلاس اتوماتیک 277.793 500 1 به 555
سورن پلاس 248.991 3250 1 به 76
رانا پلاس 262.773 250 1 به 1051
ساینا S 71.575 9108 1 به 7
منبع car.ir


نظرات