1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. وزارت صمت محصولات خودروسازان را پس نداد؟

وزارت صمت محصولات خودروسازان را پس نداد؟

15 شهریور 1401
  • 0

همزمان با برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو، شنیده می شد که وزارت صمت در قبال شرکت خودروسازان در نمایشگاه مبلغ بسیار بالایی را دریافت خواهد کرد. پس از برگزاری نمایشگاه نیز، شنیده شد که برگزارکننده نمایشگاه، خودروهای شرکت های حاضر در نمایشگاه را به علت عدم پرداخت بدهی، به آنها تحویل نداده است.  

در ماه گذشته، به یکباره اعلام شد که قرار است نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران برگزار شود. در مردادماه و در مرکز همایش‌های مدیریت صنعتی از پوستر نمایشگاه برنامه تحولی صنعت خودرو رونمایی شد.

طبق اعلام برگزارکنندگان قرار بود که این نمایشگاه از ابتدای شهریورماه به مدت یک هفته در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران، با هدف نمایش آخرین دستاوردهای خودروسازان داخلی برگزار شود و بیش از ۱۰ شرکت خودروساز و زنجیره تأمین آن‌ها و بیش از ۱۰۰ شرکت قطعه سازی، دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا در حوزه خودرو در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در آن شرکت خواهند داشت.

گویا قبل از برگزاری نمایشگاه، خودروسازان اطلاع دقیقی از هزینه‌ها نداشته اند و حتی به گفته برخی از آنان، با توجه به برگزاری نمایشگاه خودرو در اردیبهشت امسال، بسیاری از آنان تمایلی هم به حضور در این رویداد نداشتند. 

برگزاری نمایشگاه از 3 شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه های در تهران کلید خورد و اکثر خودروسازان داخلی نیز، با محصولات و ماکت های خود در نمایشگاه حاضر شدند. اکنون با گذشت بیش از یک هفته از برگزاری نمایشگاه شنیده می شود که برخی از خودروسازان هنوز نتوانسته اند محصولات و ماکت های خود را از وزارت صمت تحویل بگیرند. 

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو نیز امروز در مصاحبه خود با تجارت نیوز، این موضوع را تأیید و تشریح کرد که وزارت صمت خودروها و ماکت‌های خودروسازان را هنوز به آنها برنگردانده و خواهان دریافت مبلغ ۳۳ میلیارد تومان از آنها شده است.

عماد جعفری می‌گوید: خودروسازان با اجبار وزارت صمت در نمایشگاه حاضر شده و برای ارائه محصولات خود در نمایشگاه، هزینه بالایی هم پرداخت کرده‌اند. این در حالی است که وزیر صمت خودروسازان را به شرکت در این نمایشگاه دعوت و اعلام کرده بود که هیچ الزامی برای شرکت خودروسازان در این رویداد وجود ندارد. اما بهتر است که خودروسازان در این نمایشگاه شرکت کنند و فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده را برای مردم توصیف کنند تا ذهنیت مردم درباره صنعت خودروسازی کشور تغییر کند.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: این مسئله مربوط به خودروسازانی است که هزینه شرکت در نمایشگاه خودرو را نداده‌اند. البته این ماکت‌ها ارزش مالی چندانی ندارند. اما هدف وزارت صمت از این اقدام مشخص نیست. این ماکت‌ها باید در شرایط و دمای خاصی نگهداری شوند و این احتمال وجود دارد که تاکنون خراب شده باشند.

جعفری همچنین اشاره کرد که برگزاری چنین نمایشگاهی در حدود پنج تا شش میلیارد تومان هزینه در بردارد؛ اما گفته می‌شود وزارت صمت از خودروسازان برای شرکت در این نمایشگاه در مجموع ۳۳ میلیارد تومان دریافت کرده که البته وزارت صمت، چنین موضوعی را تکذیب کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: در بند قراردادهایی که برای برگزاری نمایشگاه‌ها با خودروسازان امضا می‌شود، ذکر می‌شود که اگر پول برگزارکننده نمایشگاه پرداخت نشود، برگزارکننده حق دارد محصول به نمایش گذاشته را به عنوان ضمانت نگه دارد. اما معمولا برگزارکننده‌ها این کار را نمی‌کنند. چون پرداخت هزینه زمان‌بر است.

جعفری همچنین افزود: اما اینکه وزرات صمت این حساب ۳۳ میلیاردی با خودروسازان را انکار می‌کند، به این علت است که وزارت صمت چهار شرکت را برای برگزاری این نمایشگاه به خودروسازان معرفی کرد. این چهار شرکت هم هزینه‌ای را به عنوان پورسانت به وزارت صمت پرداخت کرده اند. به همین دلیل هزینه پنج الی شش میلیاردی خودروسازان به ۳۳ میلیارد تبدیل شد.

 

منبع car.ir


نظرات