1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. چگونه در سفر از ماشین خود محافظت کنیم؟

چگونه در سفر از ماشین خود محافظت کنیم؟

4 مهر 1401
  • 0

یکی از مهم‌ترین موضوعات در سفر با خودرو شخصی، مراقبت از خودرو است. مراقبت فیزیکی و مکانیکی از خودرو، مقوله‌ای است که صرفا وظیفه راننده نیست. بلکه تک تک سرنشینان بایستی به مسائل ایمنی و امنیتی توجه کنند تا سهل‌انگاری آنان در مراقبت از خودرو، منجر به دردسر و بروز مشکلاتی برای سایر همسفران نشود. در این گفتار، سفرمارکت به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم گردشگری آنلاین، قصد دارد نکات مهمی برای محافظت از ماشین در سفرهای زمینی به اطلاع ایرانگردان گرامی قرار دهد.

 

چرا محافظت از ماشین در سفرهای زمینی بسیار مهم است؟

محافظت از ماشین در سفرهای زمینی به نقاط مختلف کشور بسیار اهمیت دارد. نه تنها صرفا وظیفه راننده وسیله نقلیه نیست، بلکه تک تک سرنشینان خودرو نیز بایستی احساس مسئولیت کرده و مراقبت خودرو در سفر زمینی باشند. بعضا سهل‌انگاری یکی از سرنشینان در طول سفر زمینی با خودرو سبب می‌شود که خودرو با نقص فنی مواجه شده یا وسایل خودرو یا خودرو سرقت شده و سفری تلخ را برای دیگر همسفران رقم بزند. قبل سفر با خودرو قیمت بلیط هواپیما را از https://safarmarket.com/flights چک کنید.

اگر از خودرو در طول سفر مراقبت و محافظت لازم به عمل نیاید و همه مسافران نسبت به این مسائل، احساس مسئولیت نکنند، مخاطرات جانی و ایمنی، گریبان همه را گرفته و سفری خاطره انگیز رقم نخواهد خورد. وسیله نقلیه شخصی، گران است. هزینه نگهداری بالایی دارد و تعمیرات آن به خصوص در طول سفر، وقت‌گیر و پر هزینه خواهد بود.

اگر سرنشینان، به اصول سوار شدن و پیاده شدن صحیح و قفل کردن خودرو و پارک کردن آن در جای مناسب توجه نکنند، امکان سرقت وسایل و سرقت خودرو در طول سفر وجود دارد. توجه ایرانگردان به خودرو در طول سفرهای زمینی بعضا کم‌تر از مراقبت آن‌ها از خودرو در شهر محل سکونت بوده و این مساله مخاطراتی را به همراه دارد که پلیس، معمولا نسبت به آن مرتب هشدار می‌دهد.

بارها مشاهده شده است و خوانده‌ایم و شنیده‌ایم که سهل‌انگاری یکی از سرنشینان خودرو مثلا عدم توجه به خواب آلودگی راننده یا هواس پرتی راننده به دلیل صحبت مکرر سرنشنینان با وی یا با خودرو بغلی، سبب بروز تصادفات مرگبار شده است. یا قرار دادن یک کیف دستی مردانه یا زنانه روی داشبور، سبب شکسته شدن شیشه خودرو و سرقت وسایل ارزشمند داخل خودرو و تلخ‌کامی سفر برای مسافران گردیده است.

شما بایستی از خودرو به خوبی در طول سفر محافظت کنید تا روغن و آب و سیستم سرمایش و گرمایش و برقی آن به درستی کار کند و شما را در جاده و خیابان‌‌های استان‌های کشور معطل نکند. نیاز به امداد خودرویی پیدا نکنید و وقت و هزینه سفر شما به بطالت سپری نشود.

روغن موتور، روغن ترمز، روغن گیربکس، روغن هیدرولیک و سایر روغن‌ها، از جمله مواردی هستند که حتما باید در زمان مناسب نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کرد. در غیر این صورت، باعث خرابی در قطعات موتور و سایر قطعات گردیده و گاها نیز باعث خرد شدگی و شکستگی دنده‌ها نیز می‌گردد که باعث خسارات سنگینی به خودرو شده و سفر تلخی را برای مسافران به ارمغان خواهد آورد.

 

در سفر جاده‌ای چطور از ماشین خود محافظت کنیم؟

سفر جاده‌ای با خودرو شخصی یکی از ارزان‌ترین شیوه‌های سفر به خصوص برای سفرهای خانوادگی و گروهی است. مخصوصا اگر قصد داشته باشید چند استان را دیدن کنید و حداقل سفر یک هفته‌ای به نقاط دور از محل اقامت خود انجام دهید. خودرو شما بایستی پیش از سفر از نظر وضعیت باد لاستیک‌ها، کارکرد صحیح تجهیزات سرمایش و گرمایش و هم‌چنین روغن و آب و مسائل برقی، بررسی شود.

لاستیک زاپاس همراه داشته باشید. صندوق عقب برای قرارگیری وسایل مسافران، آماده شده باشد و خلاصه، خودرو از نظر فیزیکی و مکانیکی، آماده سفر چند روزه به نقاط مختلف کشور باشد. مخصوصا اگر قصد سفر جاده‌ای برون مرزی دارید باید مراقبت شما بیش‌تر باشد.

سرقت خودرو در سفرهای جاده‌ای بسیار اتفاق افتاده و پلیس راه معمولا درباره آن هشدار می‌دهد. بایستی اقدامات لازم را پیش از سفر انجام داده و کلیه سرنشینان و مسافران را نسبت به مسائل ایمنی و امنیتی آگاه و توجیه کرد.

 

در سفر جاده‌ای چطور از ماشین خود محافظت کنیم؟.png

 

سارق حرفه‌ای می‌تواند ظرف چند دقیقه درب خودرو را باز کرده و وسایل ارزشمند سرنشینان خودرو را به سرقت ببرد. اگر وضعیت مناسب باشد، نسبت به سرقت خودرو نیز اقدام می‌شود. پس سارق حرفه‌ای، سریع عمل می کند، شکار خود را از ساعت‌ها پیش زیر نظر می‌گیرد. چون آمار سرقت خودرو در ایران بالا است و قیمت خودرو در روزگار دلار بالای 30 هزار تومان، قابل توجه است، خودرو را باید هم بیمه کرد و هم به خوبی مراقبت کرد.

اگر در روزهای تعطیل به سفر زمینی می‌روید، مراقبت شما باید بیش‌تر شود. جاهای شلوغ و پر ترافیک جای خوبی برای سرقت است. سهل‌انگاری کنید، یکی از ارزشمند ترین دارایی‌های خود را از دست خواهید داد و سفر شما تلخ می‌شود.

چون اتومبیل در سفر جاده‌ای، مکانی امن برای همه سرنشینان است، باید امن باقی بماند. چه برای استراحت چه غذا خوردن چه نگهداری وسایل. هیچ وقت وسایل قیمتی و گران قیمت خود را در داخل خودرو نگهداری نکنید. هیچ سندی اعم از سند ملکی و خودرویی را داخل ماشین قرار ندهید. هیچ چیز را در خودرو پنهان نکنید.

وسایل ارزشمند داخل چمدان قفل شده بوده و در صورتی که خودرو را ترک کردید، آن را با خود حمل کنید. هنگام خروج از خودرو، از بسته بودن درب خودرو مطمئن شوید. محل پارک خودرو را به درستی انتخاب کنید. از قرار دادن در کوچه و خیابان‌های خلوت خودداری کنید. سعی کنید نزدیک شعب بانک ها باشد که زیر پوشش دوربین‌های مدار بسته قرار بگیرد. نزدیک باجه‌ها و ایستگاه‌های پلیس نیز جایی است که معمولا از رصد سارقان به دور است.

خودرو را در خیابان شلوغ پارک کنید که محل تردد پلیس است. صرفا به ریموت کنترل اطمینان نکرده و از بسته بودن درب های خودرو اطمینان حاصل کنید. لذا محل پارک خودرو را عاقلانه انتخاب کنید. اگر بامحل آشنا نیستید، پرس و جو کنید.

حتما باطری ها را چک کنید. بحث مهمی در وسایل برقی خودرو و چک لیست دوره‌ای است.

سعی کنید اگر خودرو در محلی تاریکی پارک شد، حتما در معرض دید دوربین مدار بسته باشد. اگر برای گشت و گذار در طول روز در شهری خارج از محل سکونت خود می‌روید، حتی المقدور خودرو در پارکینگ عمومی پارک شود.

اگر کودکان در صندلی عقب خودرو مستقر بودند، از بالا بودن شیشه‌ها اطمینان حاصل کنید. حتما خودرو خود را به سیستم حفاظتی معتبر مجهز کنید. دزدگیر، چراغ چشمک زن، قفل فرمان پدالی، از جمله اقدامات لازم و مهم است. این‌ها سبب منصرف شدن سارق برای سرقت خودرو می‌شود.

ظبط صوت گران قیمت، بسته های بزرگ داخل ماشین که از بیرون قابلیت رویت دارد، همه مشوق‌هایی هستند که سارقان برای دزدیدن آن‌ها اقدام می‌کنند و شیشه ماشین را می‌شکنند. لذا اشیاء قیمتی را داخل خودرو قرار نداده و در معرض دید قرار ندهید. سارقان به اشیاء داخل خودرو توجه زیادی دارند. لپ تاپ و کیف دستی را داخل خودرو، تنها نگذارید. این وسایل را با کودکان نیز داخل خودرو تنها نگذارید.

کلید یدک و اسناد ماشین را هرگز داخل خودرو جا نگذارید. خودرو اصلا جای خوبی برای نگهداری کلید یدک نیست. سارقان درب خودرو را باز کرده و با کلید یدک که معمولا در داشبورد است، نسبت به سرقت ماشین‌هایی که روشن شدن آن‌ها نیاز به رمز ندارد، اقدام می‌کنند.

سطح روغن در موتور خودرو را در طول سفر چک کنید.

 

سطح روغن در موتور خودرو را در طول سفر چک کنید..jpg

 

سعی کنید در سفر جاده‌ای، پیش از حرکت، کودکان و نوجوانان را نسبت به مخاطراتی که خودشان و خودرو را تهدید می‌کند، آگاه و توجیه کنید. در طول سفر این نکات را مرتب به آن‌ها یادآوری کنید. مثلا درب خودرو را باز نگذاشته و آن را رها نکنند. تا راننده موافقت نکرده است، شیشه را پایین نیاورده و درب را باز نکنند.

بدون اطلاع راننده، چیزی از خودرو بیرون نبرند. درباره مقصد سفر و آن‌چه در خودرو همراه آن‌ها است، با غریبه‌ها صحبت نکنند. دستان خود را از شیشه‌ها بیرون نبرند. هنگام صحبت یا بازی کردن با گوشی تلفن همراه، از بالا بودن شیشه خودرو اطمینان حاصل کنند.

اگر در ویلا یا محل سکونت اجاره‌ای غریبه ساکن شدید، از قفل شدن درست درب خودرو و هم‌چنین وضعیت ایمنی محل پارک خودرو اطمینان لازم را حاصل کنید. مخصوصا در سفر به نقاط شمالی کشور.

اگر به مناطق سردسیر ایران سفر می‌کنید، ضد یخ در رادیاتور چک شود. وضعیت فنی رادیاتور و سیستم برقی و گرمایش خودرو بررسی دقیق شود. حجم آب رادیاتور بررسی گردد. کارکرد سوپاپ و ترمز ها بررسی شود. فیلتر هوای موتور را حتما در چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو قرار دهید. فیلتر هوای معیوب، گرفته می‌شود و بازدهی سوخت را کاهش می‌دهد.

اگر ماشین شما دوگانه سوز است، حتما کارکرد صحیح سیستم گاز رسانی را چک کنید چون ارزان‌ترین سوخت بوده و بودجه سفر شما را تحت تاثیر می‌دهد.

در هوای گرم، حتما روغن و آب رادیاتور را چک کنید. سعی کنید هر 2 ساعت یک بار در سفر جاده‌ای طولانی، ماشین را خاموش کرده تا خود و همسفران، استراحت کنید. وقتی از سفر به موطن خود بازگشتید، در فرصت مناسب، خودرو به تعمیرگاه برده تا از نظر مکانیکی تست شود.



نظرات