1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. ملاقات با آریسان 2، وانت بار سبک جدید ایران خودرو + تصاویر

ملاقات با آریسان 2، وانت بار سبک جدید ایران خودرو + تصاویر

20 آذر 1401
  • 0

آریسان نام وانت بار سبک ایران خودرو است که ایران خودرو آن را از سال 1393 وارد بازار کرد، این خودرو در واقع نسخه وانت شده پژو RD، با ظاهری شبیه به پژو پارس بود که ایران خودرو آن را برای پر کردن جای خالی وانت پیکان محبوب توسعه داده بود،نسل اول آریسان اما از همان ابتدا با مشکلات جور و واجور روبرو میشد و زیر بارهای سنگین، کمر خم می کرد! از این رو ایران خودرو تنها با گذشت 5-6 سال (که در استاندارد های صنعت خودروسازی ما خیلی زود است!) به فکر ایجاد تغییرات بنیادین در این خودرو افتاد، نتیجه این تغییرات نیز در تابستان سال 1401 و معرفی وانت آریسان 2 با شاسی و سازه؛ موتور، گیربکس و ویژگی های متفاوت رونمایی شد.

07.webp

اکنون اما تولید انبوه و پیش فروش وانت آریسان 2 آغاز شده و این خودرو به زودی وارد جاده های کشور خواهد شد، از این روی ایران خودرو روز گذشته برنامه ای در محوطه پارکینگ آبشار تهران ترتیب داد و دو دستگاه از نمونه های ویژه آزمایش فنی وانت آریسان ۲ را در اختیار خبرنگاران تخصصی خودرو قرار داد تا ایشان تست شیب روی این وانت بار سبک شهری را با بار ۶۵۰ کیلوگرمی در فضای عقب بررسی کنند.

در این مطلب به صورت خلاصه به معرفی و بررسی آریسان 2 می پردازیم، به تفاوت های این خودرو با نسل قبلی اشاره میکنیم و تجربه خود از راندن آریسان 2 با بار 650 کیلوگرمی را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

06.webp

 

مشخصات فنی وانت آریسان 2

آریسان ۲ به جای استفاده از پیشرانه ارتقا یاته پیکان، از پیشرانه ارتقا یافته XU7 با نام XU7P استفاده میکند، XU7 همان پیشرانه آشنایی که سال ها پژو 405، سمند و پژو پارس را به حرکت در می آورد!

همانطظور که گفتیم پیشرانه آریسان 2 نسخه ارتقا یافته XU7 است که با نام XU7 پلاس تولید می شود و می تواند ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند، ویژگی مهم دیگر این پیشرانه توانایی پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو 5 است که مصرف سوخت و آلایندگی کمتری برای این خودرو به ارمغان می آورد. از جمله تغییراتی که ایران خودرو برای ارتقای این موتور انجام داده می توان به ایجاد تغییر در سرسیلندر، ورودی و خروجی هوا، نوع پاشش سوخت و… اشاره کرد که این اقدامات در مجموع باعث افزایش بازدهی پیشرانه و تا حدی کاهش استهلاک آن شده اند.

نام خودرو نوع موتور حجم موتور قدرت گشتاور
آریسان 4 سیلندر 8 سوپاپ 1696 cc 86 اسب بخار 140 نیوتن متر
آریسان 2 1800 cc 97 اسب بخار 146 نیوتن متر

 

طبق گفته ایران خودرو، باک بنزین آریسان 2 با کاهشی 12 لیتری، اکنون 40 لیتر ظرفیت دارد، اما با توجه به مصرف ترکیبی 8.8 لیتری اعلام شده برای آن، این خودرو می تواند با هربار سوخت گیری مسافت بیشتری نسبت به نسل قبلی خود طی کند، مخزن CNG این خودرو اما افزایش 5 لیتری داشته و اکنون 75 لیتر حجم دارد، بنا بر اعلام ایران خودر، آریسان دو حدود ۹.۳ لیتر گاز طبیعی را در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی مصرف خواهد کرد.

تفاوت دیگر آریسان دو با نسل قبلی، تغییر نوع سیستم انتقال قدرت خودرو از دیفرانسیل عقب به دیفرانسیل جلو است، این تغییر باعث شده دست طراحان برای جانمایی باک، مخزن سوخت و تایر زاپاس خودرو بازتر باشد، اما در عوض کمی به کم فرمانی خودرو هنگام حمل بار افزوده است، جعبه دنده آریسان 2 هم همچنان از نوع 5 سرعته دستی است، اما تیم مهندسی ایران خودرو با تغییر و ارتقای ضرایب دنده کوشیده تا قابلیت های حرکتی خودرو را افزایش دهد.

05.webp

 

تغییر پلتفرم و سازه فنی آریسان 2

در ابتدا گفتیم که اصلی ترین تقطه ضعف آریسان، خم شدن کمر خودرو زیر بارهای سنگین بود! عامل اصلی این اتفاق نیز ضعف در ساختار شاسی و اتاق خودرو بود، در آریسان 2 اما برطرف کردن این نقطه ضعف از اهداف اصلی پروژه بوده و اکنون با تغییرات اعمال شده بر ساختار سازه، این ضعف به طور کامل برطرف شده است، همچنبن به طور کلی قوای محرکه، سیستم تعلیق، جلو بندی، اتصال اجزای سازه، سیستم انتقال قدرت، تقسیم وزن و بار، فضای بار و… تفاوت هایی بنیادین با نسخه قبلی پیدا کرده تا اکنون با محصولی به مراتب قابل قبول تر روبرو باشیم، این تغییرات همچنین باعث افزایش فضا و ارگونومی کابین شده تا راننده و سرنشین فضای کاربردی تری در خودرو در اختیار داشته باشند. در بخش بار هم به خاطر تغییر موقعیت مخزن CNG و تغییر در ساختار محور عقب، با فضای بار بیشتری روبرو شده ایم.

02.webp

 

آزمایش فنی آریسان 2 با بار 650 کیلوگرمی

ایران خودرو ظرفیت باربری آریسان 2 را 600 کیلوگرم اعلام کرده، با این حال اما چند وقتی است که این خودرو در حال گذراندن تست های فنی خود با حمل بلوک های سیمانی به وزن 650 کیلوگرم است، ملاقات روز گذشته ما با آریسان دو نیز در حالی انجام شده که بلوک های سیمانی 650 کیلوگرمی در قسمت بار خودرو قرار داشتند!

در بررسی کوتاه دیروز، بهبود قدرت پیشرانه و اصلاح ضرایب به خوبی به چشم می آمد و باعث میشد وانت بار اقتصادی ایران خودرو روع به حرکت قابل قبولی از خود نشان دهد و به نسبت گذشته و بسیاری از پیکاپ های شهری مانند وانت پراید و...، عملکرد بهتری از خود نشان دهد، به گفته مهندسان ایران خودرو، آریسان ۲ با همین ظرفیت بار از پس شیب ۲۴ درصد هم برآمده است. البته با این وزن بار، آریسان 2 در شرایط تست دیروز بیشترین قدرت خود را در دنده 1 نشان می داد و با وجود ضریب نسبتا سرعتی در نظر گرفته شده برای دنده 2 خودرو، امکان شیب روی با سرعت بالا در این خودرو (با در نظرگیری حداکثر ظرفیت بار) وجود نداشت.

03.webp
مورد قابل توجه دیگر آریشسان 2، قدرت راضی کننده و  ترمز های خودرو بود که با وجود حداکثر ظرفیت بار، به خوبی از پس متوقف کردن خودرو در سرازیری ها بر می آمدند و حتی با ادامه تست و فشار مضاعفی که روی ترمز ها وارد می شد، قدرت ترمز آنها کاهش محصسوسی نمیافت!

در نهایت در تست دیروز دریافتیم آریسان 2 گام مهمی از سمت ایران خودرو برای رفع نقاط ضعف این وانت بار اقتصادی بوده، اما همچنان نمی توانیم ادعا کنیم که با محصولی بی عیب و نقص روبرو هستیم. اما با در نظر گرفتن قیمت 285 میلیونی آن (حدودا 100 میلیون گرانتر از وانت پراید 151 و 80 میلیون ارزانتر از وانت کارای گروه بهمن) می توان آریسان 2 را به انتخابی مناسب برای حمل بارهای سبک و متوسط در نظر گرفت.

04.webp

منبع car.ir


نظرات