مشکلات بزرگ با بیمه ها در پی گرانی خودرو

2 اردیبهشت 140213:10
3 دقیقه


مشکلات بزرگ با بیمه ها در پی گرانی خودرو

افزایش شدید قیمت‌ ها در بازار خودرو به مشکلات مردم در شرکت‌های بیمه هنگام دریافت خسارات افزوده است؛ با این حال هنوز مجلس اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث را بررسی نکرده است!

باوجود افزایش شدید قیمت‌ انواع خودرو در بازار و گرفتاری‌های ایجاد شده برای مردم در شرکت‌های بیمه هنگام دریافت خسارات، هنوز اقدام جدی از سوی مجلس برای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث صورت نگرفته است.

باتوجه به ماده 8 قانون بیمه، شرکت ها هنگام پرداخت خسارات باید ملاک خودروی متعارف و غیرمتعارف را در نظر بگیرند و برهمان اساس نیز ارزیابی خسارات انجام می شود.

طبق این قانون، خودروی متعارف خودرویی است که ارزش آن کم‌تر از نصف دیه یک انسان در ماه حرام باشد، براساس همین تعریف، خودروی نامتعارف، خودرویی است که ارزش قیمتی آن، بیش از نصف دیه یک انسان در ماه حرام باشد.

نرخ دیه در سال 1402 از سوی قوه قضاییه 900 میلیون تومان اعلام شده که این رقم در ماه‌های حرام به یک میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش می‌یابد. بنابراین در سال جاری رقم 600 میلیون تومان معیار شناسایی خودروها در پرداخت خسارت قرار می‌گیرد و خودروهای تا این سقف متعارف و بالاتر از آن نامتعارف خواهند بود.

اما باتوجه به افزایش چشم گیر قیمت خودرو در بازار، 600 میلیون تومان ملاک قیمتگذاری مناسبی برای پرداخت خسارات تلقی نمی شود و نیازمند بازنگری است. این قانون باید در مجلس و توسط نمایندگان خانه ملت مورد بازنگری قرار گیرد ولی هنوز به صحن علنی نرسیده است.

مشعلچی قائم مقام و سخنگوی بیمه مرکزی در همین ارتباط گفت:  این قانون مصوب سال 1395 به خودرو‌های متعارف و غیر متعارف اشاره دارد که در آن سال یکی از قانون‌های خوب در جهت حمایت اقشار آسیب پذیر و محدود کردن مسولیت مالی مقصر حادثه تدوین شد. در دو سال اخیر با رشد انفجاری قیمت خودرو‌ها عملا این تبصره کارایی خود را از دست داد و کم اثر شد.

وی ادامه داد: بیمه مرکزی در اواخر سال 99 طی یک لایحه از طریق دولت و با همکاری وزارت اقتصاد، پیشنهادی را به صحن مجلس اعلام کرد مبنی بر اینکه شرکت‌های بیمه گر مکلفند تا سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه را صرفنظر از متعارف یا غیرمتعارف بودن و بدون در نظرگرفتن پایه و یا اختیار و اجباری بودن پرداخت کنند.

سخنگوی بیمه مرکزی افزود: این اتفاق  شاید هشتاد درصد از مشکلات را حل می‌کرد یعنی تا سقف دونیم درصد خسارت مالی که با قیمت روز تا سقف 600 میلیون تومان باید خسارت مالی پرداخت شود. این قانون در کمیسیون اقتصاد موافقت شد بعد در صحن مجلس به مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده شد و سپس در شور دوم در کمیسیون اقتصادی مجلس مصوب کرد که هم اکنون نیز در اولویت هفتم رسیدگی صحن مجلس است.