1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. نمایشگاه ها
  4. چشم انداز صنعت خودرو از نگاه وزیر صمت در اتو اکسپو تهران 1402

چشم انداز صنعت خودرو از نگاه وزیر صمت در اتو اکسپو تهران 1402

12 بهمن 1402
  • 0

عباس علی آبادی وزیر صمت عصر روز گذشته در نشست خبری خود در حاشیه اتو اکسپو تهران 1402 که توسط کانون ایران نوین و در محل نمایشگاه های شهر آفتاب برگزار می شود در جمع خبرنگاران درباره وضعیت کنونی صنعت خودرو و چشم انداز آینده آن صبحت کرد.

عباس علی آبادی گفت: کشور ما در حال گذر از یک شرایط خاص است و امیدوارم تلاش‌های ما در وزارت صمت در این باره زمانی مثمر ثمر باشد. 

وی افزود: در اجرای سیاست ها از جمله واردات خودروهای برقی باید تابع مقررات باشیم، سیاست ما در صنعت خودرو ارتقای کیفیت، ایرانی سازی، اشتغالزایی و کاهش آلودگی است. 

وزیر صمت ادامه داد: تا اینجا مشکلی نیست و همه بر سر این موضوعات با هم موافقند. اما در چگونگی اجرای سیاست‌ها اختلاف نظرهایی وجود دارد و وزارت صمت در تلاش است بهترین تصمیم‌ها را در این زمینه با توجه به توان مالی کشور و محدودیت های ارزی بگیرد. 

علی آبادی تصریح کرد: خودروهای برقی باید امتیازات کافی داشته باشد تا مردم به آنها ترغیب شوند از جمله اقدامات وزارت صمت در این زمینه این بود که تعرفه یک درصدی بر واردات این نوع از خودرو وضع کرد و در واقع دولت با این کار از حق خود گذشت کرد. 

 وزیر صمت در پاسخ به سوالی درباره تامین زیرساخت‌های لازم برای برقی سازی خودروها توضیح داد: من سال‌ها در سمت های گوناگون در صنایع مرتبط با برق کار کرده‌ام و به این حوزه آشنا هستم، در حال حاضر  نیروگاه‌های کشور ظرفیت تولید ۹۲ هزار وات برق را دارند که ساعاتی از شبانه روز در مدار تولید نیستند، بنابراین می‌توانیم در زمان‌هایی که پیک مصرف برق نیست خودروها را شارژ کنیم. همچنین به تدریج که برقی سازی انجام شود نیروگاه احداث و زیرساخت ها فراهم می‌آید. 

وی افزود: برقی سازی شهر تهران و شهرهای بزرگ در اولویت ماست و به دنبال کاهش از آلودگی با استفاده از این خودروها هستیم. تاکنون ۱۵ ایستگاه شارژ در تهران راه اندازی کردیم و تلاش می‌کنیم در همه شهرها این ایستگاه‌ها را راه بیندازیم.

همچنین خودروهای حرارتی گزینه خوبی نیست زیرا گرمایش را افزایش می دهد و گزینه مناسبی برای شهرهای بزرگ به شمار نمی آید. امروز در ازبکستان دیگر اتوبوس غیربرقی نیست و این واقعیت لزوم برقی سازی در کشور را نشان می‌دهد اما شماری از سر بی‌اطلاعی و یا مغرضانه به این موضوع ایراد وارد می‌کنند. در حالی که برای کاهش آلایندگی و کاهش مصرف بنزین باید پس از خودروهای برقی به سمت خودروهای هوشمند و در ادامه انواع فناورانه تری از خودرو پیش رویم. 

وی در ادامه تعداد خودروهای موجود در کشور را  ۲۲ میلیون دستگاه عنوان کرد و درباره خصوصی سازی خودروسازان بزرگ کشور گفت: وزارت صمت بخشی از حاکمیت و تابع رهبری و دولت است. شخصا معتقدم باید از تصدی گری به سمت حکمرانی حرکت کنیم و در همین راستا من با خصوصی سازی خودروسازهای بزرگ موافق هستم. 

وزیر صمت همچنین به سوالی درباره آخرین وضعیت واردات خودرو جواب داد و گفت: اکنون واردات خودرو آزاد است البته محدودیت هایی وجود دارد اما با وجود همه مشکلات روندها رو به جلو است. 

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۳۰ هزار ثبت سفارش خودروهای وارداتی انجام شده و شماری از متقاضیان خودروهای خود را تحویل گرفته اند. واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد نیز به زودی ابلاغ خواهد شد و اولویت با کسانی هست که ثبت نام کرده‌اند. با این حال از آنجا که خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده هر قدر هم عرضه می‌شود کافی به نظر نمی‌رسد با این حال محدودیتی برای ثبت سفارش از ناحیه وزارت صمت وجود ندارد. 

علی آبادی در نهایت اظهار کرد: کشور در شرایط محدودیت منابع ارزی است با این حال از نظر ارزی در شرایط خوبی قرار داریم.

منبع Car.ir


نظرات