در ادامه روند بهروزرسانی پیکاپهای گروه بهمن، حالا نوبت به معرفی کاپرا U رسیده؛ خودرویی که قرار است از سال 1404 وارد خط تولید شود.
کاپرا، پیکاپی باسابقه در بازار ایران است که نخستین بار در سال ۱۳۸۹ توسط گروه بهمن در دو نسخه تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه شد و طی سالهای بعد با تغییرات مختلف، تحت نام کاپرا 2 به تولید ادامه داد. در سال ۱۴۰۱ نیز با اعمال تغییرات در نمای جلو، نسخهای با عنوان کاپرا 2 نیوفیس معرفی شد. حالا نسخه جدید با نام کاپرا U آماده عرضه شده و کاتالوگ رسمی آن منتشر شده است.
در نمای ظاهری، کاپرا U تفاوت عمدهای با کاپرا ۲ نیوفیس ندارد و تنها مورد قابلتشخیص، تغییر نوشتهی "CAPRA 2" به "CAPRA U" در درب بار این خودرو است.
طراحی کلی کابین نیز همان فرم قبلی را حفظ کرده، اما با بهروزرسانیهای کوچکی همراه شده است. دریچههای تهویه با تریم مشکی پیانویی تزئین شدهاند، نمایشگر مالتیمدیا بزرگتر و با ارتفاع بیشتر نصب شده و تزئینات نقرهای داشبورد و رودریها با طرح جدیدی عرضه میشود. همچنین طرح پارچهای صندلیها نیز نسبت به گذشته بهروزرسانی شده و جلوهای مدرنتر به فضای داخلی بخشیده است.
کاپرا U به پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی میتسوبیشی مجهز شده و حالا توانایی تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این اعداد نسبت به نسخه قبلی، بهبودی معادل ۳۶ اسب بخار و ۲۰ نیوتنمتر را نشان میدهند. سیستم انتقال قدرت این خودرو همچنان دستی است و با استفاده از حالات رانندگی 4H و 4L، نیرو را به هر چهار چرخ منتقل میکند.
زاویه ورود ۲۱ درجه و زاویه خروج ۲۸ درجه به این پیکاپ کمک میکند تا عبور از مسیرهای ناهموار را بهتر مدیریت کند. سیستم تعلیق در جلو از نوع دو جناقی با میله پیچشی و در عقب فنر شمش است؛ فرمی سنتی که هنوز برای خودروهای کاری پرکاربرد و اقتصادی محسوب میشود. ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسهای هستند که حالا به لطف تجهیز به سیستم کنترل پایداری(ESP) در کنار ABS و EBD بهروزتر از همیشه شده است.
با افزایش سطح استانداردهای ایمنی، کاپرا U نیز حالا به سیستم کنترل پایداری ESP/ESC، سیستم کنترل کشش TCS، کنترل لغزش ASR، کنترل حرکت در سربالایی HAC و سامانه پایش فشار باد تایرها تجهیز شده است. با این حال، در زمینه ایربگ همچنان همان دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو وظیفه حفاظت از سرنشینان را بر عهده دارند. تاکنون تست تصادف معتبری برای این خودرو منتشر نشده است.
در بخش امکانات رفاهی نیز همچنان با لیستی آشنا از آپشنها روبهرو هستیم: چهار شیشه برقی، آینههای برقی، فرمان هیدرولیک قابل تنظیم، چراغهای مهشکن جلو و عقب، دیلایت، کلیدهای کنترل مالتیمدیا روی فرمان، دوربین دنده عقب، چراغ مطالعه و جاعینکی. مهمترین ارتقاء در این بخش، نصب یک نمایشگر لمسی بزرگتر است که جای مانیتور ۷ اینچی قبلی را گرفته و تجربه بهتری از سیستم مالتیمدیا در اختیار راننده میگذارد.
کاپرا U همچنان در دسته پیکاپهای اقتصادی دو دیفرانسیل قرار دارد و با ارتقا در بخش فنی و اضافه شدن سیستمهای ایمنی، تلاش دارد جایگاه خود را در بازار حفظ کند. با توجه به سابقه طولانی کاپرا در بازار ایران، حالا باید دید که آیا نسخه U نیز میتواند مسیر موفقی را در پیش بگیرد یا نه.