قیمت خودروهای وارداتی تابع خاصی از قیمت خریداری شده این خودرو ها به دلار نمی باشد و عوامل مختلفی در تعیین قیمت آنها دخیل می باشد که یکی از آنها تعرفه گمرکی می باشد و بقیه این عوامل به مراتب با اهمیت تر از این تعرفه ها می باشند . شاید بتوان ذکر نمود که سود اشخاصی که در واردات خودروها دست دارند مهمترین عامل در تعیین قیمت خودروهای وارداتی می باشد و تقریبا هم نظارتی بر تعیین قیمت این خودروها از طرف سازمانهای نظارتی و مسئول صورت نمی گیرد . در حال حاضر اینکه چه کسی خودرو را وارد می کند خیلی فرقی نمی کند ، چه شرکتی باشد و چه شخصی . به عنوان مثال همانطور که در گذشته نسبت به بررسی قیمت پژو 508 وارداتی توسط ایران خودرو پرداختیم مشاهده کردیم که این خودرو با افزایش قیمت بیش از دو برابر به دست خریدار در کشور خواهد رسید که این موضوع در مورد پژو 301 و رنو کپچر هم صادق بود .
در جدید ترین موردی که در بازار مشاهده نمودیم مربوط به تویوتا C-HR می باشد که توسط شرکت ایرتوتا با قیمت 180 تا 220 میلیون تومان به فروش رساند که بسیار بیشتر از قیمت واقعی این خودرو می باشد. در بازار هم اکنون این خودرو با قیمت 230 تا 250 میلیون به فروش می رسد که خیلی جالب و تعجب بر انگیز می باشد .
در این مقاله ما قصد داریم به بررسی و مقایسه قیمت مدل های مختلف ب ام و در ایران نسبت به قیمت های جهانی بپردازیم . به همین منظور جدولی تدوین کریدیم برای مشاهده بهتر این تفاوت قیمت ها. البته ذکر یک سری نکات الزامی می باشد و باید به انها توجه نمود . اول اینکه قیمت دلار در این بررسی برابر با 3،900 تومان برآورد شده است در صورتیکه به طور کلی واردات خودروها با عرض دولتی یعنی چیزی در حدود 3،250 توان به کشور وارد می گردد . دوم اینکه قیمت های دلاری بر اساس نوع و قدرت موتور و همچنین آپشن هایی که دارند متفاوت می باشد ولی در ایران بیشتر این مدل ها فقط با یک نوع موتور ولی با آپشنهای مختلفی وارد می شوند. نکته سوم در بعضی موارد قیمت های جهانی برای مدل خاصی ذکر شده که در کشور ما این مدل ها یا وارد نشدند و یا اینکه در گذشته وارد شدند و نمونه صفر آن در حال حاضر در کشور موجود نمی باشد . به طور کلی سعی شده است در بخش توضیحات جدول، مدل مقایسه شده ذکرشود تا شبهه ای درمقایسه ها به وجود نیاید . در مقالات بعدی به بررسی قیمت خودروهای وارداتی با دیگر برندها خواهیم پرداخت به این امید که بتوانیم کمکی به خریداران در انتخاب خود برای خرید خودروی مورد نظرکرده باشیم .
در این قسمت ذکر این نکته خالی از لطف نمی باشد که در بین خودروهای لوکس موجود در کشور قیمت ب ام و 730 منطقی تر از بقیه نمونه ها نظیر مرسدس بنز ، لکسوس و یا پورشه های کارکرده در بازار می باشد .
اکنون بعد از بررسی قیمتهای ب ام و در ایران نسبت به قیمتهای جهانی ، به بررسی آماری که توسط سازمان گمرک ایران برای واردات خودرو در بازه زمانی 4 ماهه نخست امسال ارایه شده است می پردازیم . با مطالعه جدولی که در ادامه مطلب ذکر می شود مشخص می شود مدلهای مختلف ب ام و با چه قیمتی از گمرک ترخیص می شوند و این قیمت ها تفاوت بسیار فاحشی با قیمتی که در بازار به فروش می رسند دارند . البته هر خودرویی برای وارد شدن به کشور هزینه های مختلفی را متحمل می شود که مهمترین آنها عبارتند از : 1-هزینه حمل،بارگیری و تخلیه ،2- 40 درصد هزینه گمرکی (البته به غیر از خودروهای برقی و هیبریدی) ، 3- مالیات بر ارزش افزوده ، 4- هزینه اسقاط اتومبیل فرسوده ،5- هزینه شماره گذاری و ....
حال با توجه به همه هزینه های ذکر شده و هزینه های احتمالی دیگری که احتمالا پیش می آید (باز هم در مجموع قاعدتا از 100 درصد قیمت اصلی خودرو نباید بیشترشود) اضافه گردد به قیمت اصلی خودرو باز هم مشاهده می کنیم که تفاوت قیمت همچنان خیلی فاحش و متفاوت می باشد . البته این موضوع نه فقط برای خودروهای وارداتی ب ام و بلکه برای همه اتومبیل های وارداتی صادق می باشد .
با مطالبی که در اینجا مطرح شد حال باید اذعان نمود راه حل منطقی و مناسب برای جلوگیری از سود جویی افراد خاص و دلالان ، ورود مسئولین مربوطه از سازمانهای نظارتی و اجرایی به بحث واردات اتومبیل می باشد و تجربه نشان داده است که اقدامات ضربتی و بدون برنامه ریزی شده نه تنها کمکی به وضع نابسامان واردات خودرو نمی کند بلکه با تهیج بازار و سودجویی بیشتر دلالان به افزایش قیمت های خودروهای وارداتی منجر شده است . یکی از این تصمیمات عجیب و به نظر بدون برنامه ریزی مشخص ، ممنوعیت ثبت سفارش خودرو برای واردات می باشد که تنها باعث شده است بهانه ای باشد برای دلالان برای بالابردن قیمت خودروها به دلیل وجود نداشتن و یا نایاب شدن خودروی نو و صفر کیلومتر ، در صورتیکه خیلی قاطع می توان عنوان کرد که بازار خودروهای وارداتی در حالت اشبا می باشد و چون تقاضا برای خرید به اندازه کافی در بازار وجود ندارد هیچ مشکلی در خرید خودروهای صفر وارداتی نیز وجود نخواهد داشت و با ورود خودروهایی که قبلا ثبت سفارش شده اند به بازار تا مدت ها نباید نگران کمبود خودروهای وارداتی صفر به بازار باشیم .