گیربکسهای جیلی معمولاً با فناوریهای مدرن و کیفیت ساخت مطلوب شناخته میشوند و در خودروهای این شرکت بهکار گرفته میشوند. این گیربکسها شامل انواع دستی (Manual) و اتوماتیک (Automatic) هستند و بسته به مدل خودرو، ممکن است از نوع CVT (گیربکسهای متغیر پیوسته)، DCT (دو کلاچه) یا AT (اتوماتیک سنتی) باشند.
ویژگیهای اصلی گیربکسهای جیلی شامل تعویض دنده نرم، کارایی بالا در انتقال قدرت، مصرف سوخت بهینه و دوام مناسب است. همچنین، جیلی در مدلهای پیشرفتهتر، گیربکسهای هوشمند با قابلیت تنظیم متناسب با حالت رانندگی (مانند اسپرت یا اقتصادی) ارائه میدهد.
این گیربکسها برای بازارهای جهانی طراحی شدهاند و استانداردهای بالایی در عملکرد و دوام دارند. با این حال، نگهداری و سرویس بهموقع برای افزایش عمر مفید آنها ضروری است.
چرا گیربکس جیلی خراب میشود؟
خرابی گیربکس جیلی میتواند به دلایل مختلفی رخ دهد:
- نگهداری نامناسب: عدم تعویض روغن گیربکس در زمان مناسب یا استفاده از روغن غیراستاندارد.
- رانندگی نادرست: تعویض دنده نادرست در گیربکسهای دستی یا استفاده مداوم از حالت اسپرت در گیربکسهای اتوماتیک.
- گرمای بیش از حد: رانندگی طولانیمدت در شرایط سخت یا در ترافیک سنگین میتواند به افزایش دمای گیربکس منجر شود.
- خرابی قطعات داخلی: فرسودگی چرخدندهها، کلاچ، یا سیستم هیدرولیکی.
- نقصهای تولیدی: هرچند کمتر رخ میدهد، اما گاهی نقص در طراحی یا تولید میتواند عامل خرابی باشد.
نشانههای خرابی گیربکس جیلی
- صدای غیرعادی: صدای زوزه، تقتق یا ضربه هنگام تعویض دنده.
- مشکل در تعویض دنده: سخت شدن یا گیر کردن دندهها.
- لرزش خودرو: لرزش غیرعادی بهویژه هنگام شروع حرکت یا شتابگیری.
- نشت روغن: مشاهده روغن قرمز یا قهوهای زیر خودرو.
- تعویض دنده با تأخیر: در گیربکس اتوماتیک، تأخیر یا نرمی غیرطبیعی در تعویض دندهها.
- چراغ هشدار موتور: روشن شدن چراغ هشدار ممکن است نشاندهنده مشکل در سیستم گیربکس باشد.
انواع صداهای گیربکس جیلی، دلیل و نحوه برطرف کردن آنها
-
صدای زوزه یا ناله:
- دلیل: فرسودگی چرخدندهها یا کمبود روغن گیربکس.
- راهحل: بررسی سطح و کیفیت روغن گیربکس و تعویض آن. در صورت خرابی چرخدنده، نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات است.
-
صدای تقتق هنگام تعویض دنده:
- دلیل: خرابی دندههای سینکرون یا مشکلات در سیستم کلاچ.
- راهحل: بررسی و تنظیم سیستم کلاچ و تعمیر سینکرون در صورت نیاز.
-
صدای ضربه (کوبیدن):
- دلیل: خرابی دسته موتور یا بالشتکهای گیربکس.
- راهحل: تعویض یا تعمیر دسته موتور و بالشتکها.
-
صدای جیغ یا سوت:
- دلیل: خرابی بلبرینگها یا پمپ روغن.
- راهحل: تعویض بلبرینگ یا تعمیر پمپ روغن گیربکس.
-
صدای غیرعادی در حالت خلاص:
- دلیل: خرابی بلبرینگ ورودی گیربکس.
- راهحل: تعویض بلبرینگ معیوب.
نکات برای جلوگیری از خرابی گیربکس جیلی
- استفاده از روغن گیربکس باکیفیت و تعویض بهموقع آن.
- رعایت اصول رانندگی صحیح و اجتناب از بار اضافی بر روی گیربکس.
- انجام سرویسهای دورهای و بررسی وضعیت گیربکس توسط متخصص.
- اجتناب از رانندگی طولانی در شرایط دمایی بالا بدون استراحت.
زمان مراجعه به تعمیرگاه برای گیربکس جیلی
به تعمیرگاه مراجعه کنید اگر:
- صدای غیرعادی: مانند زوزه، تقتق یا ضربه در هنگام رانندگی یا تعویض دنده.
- مشکل در تعویض دنده: سخت شدن یا گیر کردن دندهها یا تعویض نامنظم در گیربکس اتوماتیک.
- لرزش خودرو: خصوصاً در سرعتهای پایین یا هنگام تعویض دنده.
- نشت روغن: مشاهده روغن زیر خودرو یا کاهش سطح روغن گیربکس.
- چراغ هشدار: روشن شدن چراغ موتور یا هشدار گیربکس در صفحهنمایش خودرو.
- کاهش شتاب: تأخیر در انتقال قدرت یا تعویض نادرست دندهها.
- بوی سوختگی: بوی روغن داغ یا سوخته از گیربکس.
- گرم شدن بیش از حد گیربکس: علائمی مانند کاهش عملکرد یا توقف ناگهانی.
تعمیر گیربکس جیلی
تعمیر گیربکس جیلی، بسته به نوع گیربکس (دستی یا اتوماتیک) و میزان خرابی، مراحل مختلفی دارد. در ادامه، مراحل کلی تعمیر گیربکس شرح داده شده است:
1. بررسی اولیه و تشخیص عیب
- تست رانندگی: بررسی علائم مانند صداهای غیرعادی، لرزش، یا عملکرد نامنظم دندهها.
- اسکن خودرو: استفاده از دستگاه دیاگ برای تشخیص کدهای خطا و مشکلات الکترونیکی.
- بررسی روغن گیربکس: کنترل سطح و کیفیت روغن؛ تغییر رنگ یا وجود ذرات فلزی نشاندهنده مشکل است.
2. جداسازی گیربکس از خودرو
- تخلیه روغن گیربکس.
- جدا کردن قطعات جانبی مانند شفت، اگزوز، و سیمکشیهای متصل به گیربکس.
- باز کردن گیربکس از موتور و خارج کردن آن از خودرو.
3. باز کردن و بررسی داخلی گیربکس
- باز کردن قطعات داخلی گیربکس مانند چرخدندهها، بلبرینگها، کلاچ و واشرها.
- بررسی دقیق قطعات برای یافتن موارد فرسوده، شکسته یا آسیبدیده.
- بررسی سوپاپها، پمپ روغن، و توربین (در گیربکسهای اتوماتیک).
4. تعمیر یا تعویض قطعات معیوب
- تعمیر قطعات کوچک: تنظیم یا تعمیر سینکرون، دندهها، یا بلبرینگها.
- تعویض قطعات بزرگ: جایگزینی کلاچ، چرخدندهها، یا مجموعه مبدل گشتاور در صورت نیاز.
- تعویض روغنگیرها و واشرها برای جلوگیری از نشتی.
5. مونتاژ مجدد گیربکس
- نصب دوباره قطعات داخلی گیربکس پس از تمیزکاری کامل.
- اطمینان از تنظیم صحیح قطعات مانند دندهها و سینکرونها.
- استفاده از ابزارهای دقیق برای بستن پیچها و مهرهها با گشتاور مشخص.
6. نصب گیربکس روی خودرو
- جایگذاری گیربکس تعمیر شده در محل اصلی.
- اتصال سیمکشیها، شفت، و سایر قطعات جانبی.
- پر کردن روغن گیربکس جدید با کیفیت مناسب.
7. آزمایش نهایی
- تست استاتیک: بررسی نشتی روغن و عملکرد اولیه.
- تست رانندگی: اطمینان از تعویض دنده روان، عدم صداهای غیرعادی، و عملکرد صحیح گیربکس.
- در صورت نیاز، تنظیمات نهایی مانند کالیبراسیون سنسورها یا نرمافزار انجام میشود.
سرویس و تعویض روغن گیربکس جیلی
سرویس و تعویض روغن گیربکس یکی از مهمترین بخشهای نگهداری خودروهای جیلی است که تأثیر مستقیمی بر عملکرد و عمر گیربکس دارد. این فرآیند شامل تعویض روغن گیربکس، بررسی وضعیت روغن، و اطمینان از سلامت قطعات مرتبط است.
چرا تعویض روغن گیربکس ضروری است؟
- کاهش اصطکاک و سایش: روغن گیربکس نقش مهمی در روانکاری قطعات داخلی دارد.
- کاهش دما: روغن با انتقال حرارت، از داغ شدن بیش از حد گیربکس جلوگیری میکند.
- حفظ عملکرد قطعات: روغن تازه مانع از تجمع رسوبات و ذرات فلزی در گیربکس میشود.
- افزایش عمر گیربکس: روغن باکیفیت و تعویض بهموقع، عمر قطعات داخلی را افزایش میدهد.
زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس جیلی
- گیربکس دستی:
- هر 50,000 تا 80,000 کیلومتر یا بر اساس دفترچه راهنمای خودرو.
- گیربکس اتوماتیک (AT یا CVT):
- هر 40,000 تا 60,000 کیلومتر یا هر 2 تا 3 سال.
- علائم نیاز به تعویض روغن:
- تغییر رنگ روغن (تیره یا سیاه شدن).
- بوی سوختگی از روغن گیربکس.
- کاهش سطح روغن یا مشاهده نشتی.
- تعویض دنده نامنظم یا صدای غیرعادی در گیربکس.
مراحل سرویس و تعویض روغن گیربکس جیلی
1. آمادهسازی:
- پارک کردن خودرو روی سطح صاف.
- خاموش کردن موتور و خنک کردن گیربکس.
- تهیه ابزارهای مورد نیاز (آچار، ظرف جمعآوری روغن، قیف، و غیره) و روغن مناسب طبق توصیه دفترچه خودرو.
2. تخلیه روغن قدیمی:
- باز کردن پیچ تخلیه زیر گیربکس.
- اجازه دهید تمام روغن قدیمی از گیربکس خارج شود.
- در برخی مدلها، ممکن است نیاز به باز کردن کارتر گیربکس برای تخلیه کامل باشد.
3. تعویض فیلتر روغن (در صورت وجود):
- در گیربکسهای اتوماتیک، فیلتر روغن باید بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.
- تعویض واشرهای کارتر برای جلوگیری از نشتی روغن نیز ضروری است.
4. پر کردن روغن جدید:
- بستن پیچ تخلیه یا نصب مجدد کارتر.
- پر کردن روغن جدید با استفاده از قیف از طریق محل تعیینشده (مانند لوله گیج).
- استفاده از روغن مناسب با استانداردهای ذکرشده برای خودرو جیلی.
5. تنظیم سطح روغن:
- روشن کردن خودرو و قرار دادن دنده در حالتهای مختلف (P، R، N، D) برای گردش روغن.
- بررسی سطح روغن با گیج و اضافه کردن در صورت نیاز.
6. آزمایش نهایی:
- بررسی نشتی روغن در زیر خودرو.
- رانندگی کوتاه برای اطمینان از عملکرد صحیح گیربکس.
نکات مهم در انتخاب روغن گیربکس جیلی
- استانداردهای روغن: از روغنهای توصیهشده در دفترچه راهنما استفاده کنید.
- نوع روغن:
- گیربکس دستی: روغن دنده GL-4 یا GL-5.
- گیربکس اتوماتیک: ATF (Automatic Transmission Fluid) یا روغنهای خاص CVT در صورت استفاده از گیربکس CVT.
- برند معتبر: از برندهای معتبر و اصلی استفاده کنید. استفاده از روغنهای تقلبی میتواند به گیربکس آسیب برساند.
مزایای تعویض بهموقع روغن گیربکس
- عملکرد بهینه و تعویض دنده روان.
- کاهش احتمال خرابی و هزینههای سنگین تعمیر.
- افزایش طول عمر گیربکس.
- بهبود مصرف سوخت و کاهش استهلاک خودرو.
توصیه نهایی
تعویض روغن گیربکس را به تعمیرگاههای معتبر و متخصص بسپارید. این کار نیازمند دقت بالا و رعایت اصول فنی است تا از عملکرد بهینه گیربکس اطمینان حاصل شود.
تعمیرگاه تخصصی گیربکس پرشین
تعمیر گیربکس اتوماتیک و دندهای (دستی) انواع خودروهای چینی، ژاپنی، کرهای و ایرانی در تعمیرگاه تخصصی گیربکس پرشین با ضمانت یکساله توسط کارشناسان خبره انجام میشود.
بهرهمندی از نیروی متخصص، باتجربه، کارآزموده و حرفهای، استفاده از ابزار و دستگاههای مدرن و بهروز در امر تعمیر، تعویض و سرویس گیربکس اتوماتیک و دندهای، ارائه خدمات با ضمانتنامه معتبر، تنها بخشی از مزیتهای تعمیرگاه تخصصی گیربکس پرشین نسبت به سایر مراکز تعمیر گیربکس هستند.
برای دریافت بهترین خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک جیلی با کارشناسان ما تماس بگیرید:
وبسایت: persian-gearbox.com
https://persian-gearbox.com/?p=1654