در دو قسمت قبلی، نگاهی داشتیم به خودروهایی که قرار است در سال 2026 از خط تولید خارج شوند. در قسمت اول خودروهایی که در سال 2026 دیگر تولید نمیشوند به 8 مدل مختلف از برندهایی چون آئودی، بامو و کادیلاک پرداختیم و در قسمت دوم خودروهایی که در سال 2026 دیگر تولید نمیشوند نیز سراغ مدلهایی از فورد، لکسوس، نیسان و مرسدس بنز رفتیم که همگی به دلایل گوناگون مانند افت فروش یا تغییر مسیر برندها به سوی برقیسازی، به پایان عمر تولید خود نزدیک شدهاند. حالا در قسمت سوم، سراغ آخرین گروه از خودروهایی میرویم که تولیدشان در سال آینده متوقف خواهد شد؛ خودروهایی که شاید اسمشان کمتر از بقیه به چشم بیاید، اما هر یک داستانی دارند از تغییر روند صنعت خودرو و خداحافظی با مدلهایی که روزی محبوب بازار بودند.
نیسان ورسا

نیسان هنوز بهطور رسمی توقف تولید مدل ورسا در سال 2026 را تأیید نکرده، بهویژه با توجه به رشد فروش این خودرو در سال 2024. با این حال، گزارشها نشان میدهد که ارزانترین خودروی حال حاضر بازار آمریکا ممکن است در آستانه حذف از خط تولید قرار داشته باشد. جالب اینکه نسخه 2025 این سدان کوچک بهتازگی معرفی شده و با احتساب هزینه حملونقل، قیمتی حدود 18,300 دلار دارد.
پورشه 718 باکستر

پورشه 718 باکستر با وجود عملکرد فروش مناسب در سال 2024، در مسیر خداحافظی از خط تولید قرار گرفته است؛ درست مانند نسخه کوپه این مدل. البته این پایان کار 718 بهطور کامل نخواهد بود، چرا که هر دو نسخه قرار است در قالب خودروهای برقی نسل جدید دوباره عرضه شوند. با این حال، گفته میشود فرآیند توسعه این مدلهای برقی با تاخیر مواجه شده و هنوز مشخص نیست که نسخه جدید دقیقاً چه زمانی روانه بازار خواهد شد.
پورشه 718 کیمن

پورشه 718 کیمن قرار است بهزودی با نسخهای تمام برقی جایگزین شود؛ مدلی که اگرچه فاقد موتور در میانه است، اما تلاش شده تا تعادل نسخههای موتور وسط حفظ شود. در این مدل، بسته باتری در بخش میانی قرار میگیرد، با این حال، چالشهایی در جایگذاری باتری باعث شده فرآیند توسعه با تأخیر روبهرو شود. فارغ از زمان دقیق عرضه نسخه جدید، نسل فعلی با پیشرانه درونسوز که حدود دو دهه در بازار حضور داشته، به پایان راه خود نزدیک شده است.
پورشه ماکان

ماکان با پیشرانه درونسوز یکی دیگر از مدلهایی است که در مسیر گذار به خودروهای برقی قربانی میشود؛ چراکه با عرضه ماکان EV، نسخه بنزینی آن از خط تولید کنار میرود. با این حال، برخی گزارشها حاکی از آن است که پورشه به دلیل کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی، در حال بازنگری این تصمیم است. از آنجا که ماکان پرفروشترین محصول این برند به شمار میرود و تنها در سال گذشته ۲۶٬۹۴۷ دستگاه از آن فروخته شده، میتوان نگرانی پورشه را کاملاً درک کرد.
سوبارو لگاسی

مدتها پیش از معرفی ایمپرزا یا WRX، سوبارو لگاسی وارد میدان شده بود. این سدان سرسخت نخستینبار در سال 1990 به بازار آمریکا رسید و از آن زمان به عنوان یکی از محصولات شاخص این برند باقی ماند. لگاسی از پیشگامان سدانهای چهار چرخ محرک به شمار میرفت و زمانی که بیشتر رقبایش کنار رفتند، همچنان در بازار ماندگار شد. مدل پایه این خودرو با قیمت حدود 26 هزار دلار عرضه میشود، در حالی که نسخه قدرتمندتر تورینگ XT با خروجی 260 اسب بخار، قیمتی نزدیک به 40 هزار دلار دارد.
ولوو S60

S60 وقتی در سال 2000 معرفی شد، با ترکیب موتور توربوشارژ، گیربکس دستی و سیستم چهار چرخ محرک، خیلی زود توجه علاقهمندان به سدانهای اسپرت را جلب کرد. اما با وجود این ویژگیها، هیچوقت فروش بالایی نداشت و حالا در میانه چرخه عمر نسل فعلی، تولید آن متوقف میشود.
ولوو S90

ولوو S90 جدید برای سال 2026 معرفی شده، اما فقط مخصوص بازار چین است. در آمریکا، این سدان بزرگ و لوکس از برنامه تولید کنار گذاشته شده و فعلاً برنامهای برای جایگزینیاش وجود ندارد. با توجه به تداوم تنشهای تجاری میان چین و آمریکا، ولوو انگیزه چندانی برای ادامه واردات این سدان چینی ندارد؛ بهویژه که در سال 2024 تنها 1364 دستگاه از S90 در بازار ایالات متحده فروخته شده است.
ولوو V60 مدل Polestar Engineered

قطعاً یکی از بهترین استیشنهای ولوو در بازار آمریکا یعنی V60 پولستار اینجینرد هم قرار است در سال 2026 از خط تولید خارج شود. این مدل هیبریدی با عملکرد بالا، به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مجهز است که به کمک سیستم پلاگین هیبرید، توان تولید ۴۵۵ اسب بخار را دارد. با این حال، فروش پایین باعث شده ولوو تصمیم به کنار گذاشتن آن بگیرد.