تست درایو UNI-T؛ ارزیابی کراس‌اوور اسپرت آرینا درایو در پیست آزادی

7 دی 140417:27
10 دقیقه


شرکت آرینا درایو، به‌عنوان بازوی وارداتی آرین پارس موتور، صبح روز سه‌شنبه ۲ دی‌ماه ۱۴۰۴ طی مراسمی، تست درایو کراس‌اوور اسپرت چانگان UNI-T را برگزار کرد. این برنامه در شرایطی برگزار شد که به‌دلیل تعمیرات و ایمن‌سازی پیست آزادی، تنها بخش محدودی از پیست در اختیار خبرنگاران قرار داشت.

تست درایو یونی تی (10).webp

UNI-T یک کراس‌اوور سگمنت C با طراحی جسورانه، جوان‌پسند و کاملاً اسپرت است؛ خودرویی که می‌تواند وارد رقابت جدی با کراس‌اوورهای اسپرت بازار شود. خانواده UNI چانگان صرفاً مجموعه‌ای از خودروها نیست، بلکه با تمرکز بر سبک زندگی، طراحی آینده‌نگرانه، هندلینگ پویا و فناوری‌های پیشرفته شکل گرفته است.

مسیر ورود به بازار ایران

ورود UNI-T به بازار ایران به زمستان ۱۴۰۱ بازمی‌گردد. در ابتدا قرار بود این خودرو مشابه CS55 پلاس و CS35 پلاس توسط سایپا عرضه و سپس وارد فاز مونتاژ شود، اما پس از مدتی این برنامه متوقف شد و در نهایت آرینا درایو، مسئولیت عرضه UNI-T را بر عهده گرفت.

تست درایو یونی تی (3).webp

برنامه عرضه؛ واردات اولیه و آغاز مونتاژ در ادامه

در برنامه عرضه چانگان UNI-T به بازار ایران، قرار است در مرحله نخست تعدادی از این کراس‌اوور اسپرت به‌صورت وارداتی عرضه شود تا بازار با این محصول آشنا شود. پس از آن و در ادامه مسیر، مونتاژ با نشان یونی تی در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ رویکردی که می‌تواند علاوه بر تثبیت جایگاه این خودرو در بازار، به بهبود شرایط فروش، خدمات پس از فروش گسترده‌تر و دسترسی بهتر مشتریان منجر شود.

تست درایو یونی تی (2).webp

مشخصات فنی یونی تی

چانگان UNI-T به موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال قدرت از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (DCT) ساخت آیسین به چرخ‌های جلو انجام می‌شود.

تست درایو یونی تی (6).webp

این مجموعه فنی پیش‌تر روی چانگان CS55 پلاس امتحان خود را پس داده و عملکرد قابل قبولی داشته است. شتاب صفر تا صد به‌صورت رسمی اعلام نشده، اما با توجه به اشتراکات فنی و وزن مشابه با CS55 پلاس، می‌توان شتابی در حدود 10 ثانیه را برای آن متصور بود.

سیستم تعلیق در محور جلو از مک‌فرسون و در محور عقب از مولتی‌لینک استفاده شده است. ترمزها در هر دو محور دیسکی (جلو خنک‌شونده) بوده و به سامانه‌هایی مانند ABS، EBD و BA مجهز هستند.

تست درایو یونی تی (4).webp

امکانات رفاهی و ایمنی UNI-T

چانگان UNI-T از نظر سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی، یکی از کامل‌ترین گزینه‌ها در کلاس خود محسوب می‌شود و در مقایسه با رقبا کمبود چندانی ندارد. این کراس‌اوور اسپرت به ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، سقف پانوراما، سنسور نور و باران و دسته‌دنده الکترونیکی مجهز است. همچنین وجود تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی به‌همراه اتوهلد و کروز کنترل تطبیقی، تجربه رانندگی راحت‌تری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. در بخش ایمنی و کمک‌راننده نیز تجهیزاتی نظیر دوربین ثبت وقایع، دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم حالت‌های رانندگی، فرمان کمکی برقی، سیستم پیشگیری از تصادف و رادار خطی، سامانه کنترل پایداری و سنسورهای پارک جلو و عقب دیده می‌شود. در نهایت، نمایشگر لمسی سیستم مالتی‌مدیا، پشت‌آمپر دیجیتال و چراغ‌های LED تکمیل‌کننده مجموعه امکانات مدرن UNI-T هستند.

تست درایو یونی تی (8).webp

تجربه رانندگی یونی تی در پیست آزادی

با وجود محدودیت فضای پیست، هندلینگ UNI-T بسیار خوب و فراتر از انتظار ارزیابی شد؛ به‌گونه‌ای که در میان کراس‌اوورهای چینی، چسبندگی و پایداری کم‌نظیری ارائه می‌دهد. استفاده از لاستیک‌های کنتیننتال در کنار رینگ‌های ۲۰ اینچی نقش مهمی در این حس داشته است و با توجه به طراحی اسپرت خودرو، چنین انتظاری نیز وجود داشت.

تست درایو یونی تی (11).webp

در پیست امکان ارزیابی دقیق عملکرد تعلیق در ناهمواری‌ها وجود نداشت، اما بر اساس تجربه چندروزه شهری، تعلیق خودرو نرم و قابل قبول است؛ هرچند در چاله‌های ریز، تأثیر رینگ ۲۰ اینچی تا حدی احساس می‌شود.
یکی از نکات منفی، نبود تیپ‌ترونیک یا شیفتر دستی است؛ موضوعی که با روحیه اسپرت خودرو چندان هم‌خوانی ندارد.

تست درایو یونی تی (7).webp

دید و تسلط راننده، به‌ویژه با کمک دوربین ۳۶۰ درجه، بسیار مناسب است. عملکرد موتور و گیربکس منطقی و هماهنگ با اعداد فنی اعلام‌شده ارزیابی می‌شود و طراحی ظاهری خودرو نیز به‌طور کامل جلب توجه می‌کند.

سیستم مالتی‌مدیا روان و سریع است، هرچند در برنامه‌ریزی آن ایراداتی دیده می‌شود؛ برای مثال با فعال شدن دوربین، پخش موسیقی قطع می‌شود. در مقابل، عملکرد رادارها منظم، دقیق و در دسترس است و امکاناتی مانند ریموت کنترل و دوربین ثبت وقایع نیز جزو نکات جذاب UNI-T به‌شمار می‌روند.

نمایش سایر محصولات وارداتی آرینا درایو در حاشیه مراسم

در حاشیه این مراسم، چند محصول وارداتی دیگر آرینا درایو نیز به نمایش درآمد که با استقبال خبرنگاران همراه شد. از جمله این خودروها می‌توان به نیسان قشقایی، میتسوبیشی اکلیپس کراس و میتسوبیشی اوتلندر اشاره کرد و در این میان، شیائومی SU7 مکس به‌عنوان گل سرسبد محصولات حاضر، بیش از سایر خودروها مورد توجه قرار گرفت و نگاه‌ها را به خود معطوف کرد.

شیائومی su7max.webp

UNI-T با چهره‌ای تهاجمی‌تر در بخش نمایشگاهی مراسم

همچنین در بخش نمایشگاهی مراسم، دو دستگاه چانگان UNI-T مجهز به بادی‌کیت اختصاصی نیز به نمایش گذاشته شده بود که با ظاهری اسپرت‌تر، تهاجمی‌تر و جذاب‌تر نسبت به نسخه استاندارد، توجه بسیاری را جلب کرد.

چانگان یونی تی (1).webp

با این حال، عرضه رسمی این نسخه‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به‌طور دقیق مشخص نیست که آیا آرینا درایو قصد دارد در کنار نسخه استاندارد، این تیپ‌ مجهز به بادی‌کیت را نیز به بازار عرضه کند یا خیر.

چانگان یونی تی (2).webp

UNI-T، مدعی جدی در کلاس کراس‌اوورهای اسپرت

در نهایت باید گفت با توجه به طراحی جذاب، هندلینگ پویا، مجموعه امکانات قابل توجه و عملکرد فنی مناسب، چانگان UNI-T نه‌تنها می‌تواند حضور پرقدرتی در بازار داشته باشد، بلکه قادر است با رقبای جدی چون فونیکس FX و دیگنیتی پرستیژ رقابت طوفانی‌ای را شکل دهد. همچنین در مقایسه با دیگر کراس‌اوورهای هم‌رده مانند جی‌ای‌سی GS3 نیز، با اتکا به خدمات پس از فروش و شرایط فروش متنوع گروه آرین، پتانسیل بالایی برای جلب توجه خریداران جوان و علاقه‌مند به خودروهای اسپرت دارد؛ خودرویی که طبق اعلام‌های صورت‌گرفته، عرضه آن به بازار ایران بزودی آغاز خواهد شد.

منبع: car.ir