هر روز که میگذرد مسئولان سعی دارند به روشی خلاقانه مشکلات و مسائلی را که دامنگیر صنعت خودرو شده، حل کنند بنابراین راهکارهای محدودی، ارائه و تعداد کمی از آنها عملی میشوند. آخرین اقدام آغاز پیشفروش محصولات شرکت سایپا بود، قرار است پیشفروش تعداد زیادی از محصولات ایرانخودرو نیز بهزودی آغاز شود. استقبال عمومی از پیشفروش محصولات سایپا همچون روال چند ماه اخیر، با وجود محدودیت در محصولات قابلعرضه توسط این شرکت و سایر نکات که قبلا به جزئیات آن اشاره شده است، چشم گیر و مثالزدنی بود.
حال باید دید با محدودیتهایی که جهت فروش محصولات ایرانخودرو نیز وجود دارد، آیا اقبال عمومی جهت خرید این محصولات همچنان ادامه خواهد داشت. محدودیتهایی که شامل علیالحساب بودن قیمت خودرو، عدم امکان صلح در قرارداد منعقده، موعد تحویل بسیار طولانیمدت (از آبان تا اسفند98)، انعقاد قرارداد با عنوان مشارکت در تولید و مهمتر از تمام موارد یادشده، مشخص شدن خودرو خریداریشده در زمان صدور دعوتنامه، به بیان دیگر عدم اطلاع خریدار از نوع و مدل خودرو خریداریشده است.
با تمام این اوصاف این روزها این سوال پرسیده میشود که چرا هر اندازه قیمت محصولات در بازار آزاد افزایش مییابد و شرایط فروش شرکتها سختتر میشود، همچنان مردم از خرید خودرو استقبال میکنند؟
این موضوع به رفتار مردم در تصمیمگیری و محاسبات اقتصادی و همچنین به تجربیات گذشته آنها برمیگردد. مردم بر اساس پیشفرضهای اقتصادی خود تصمیم میگیرند و هر قدر در این زمینه موفقتر عمل کنند، موفقیت خود را مهر تاییدی بر انتخابشان در تصمیمگیریهای اقتصادی میدانند.
تجربه تاریخی افراد نیز به آنها اثبات کرده که با افزایش نرخ دلار امکان بالاتر رفتن قیمت کالاهای سرمایهای وجود دارد و خودرو نیز یکی از مهمترین این محصولات است. بنابراین نسبت به خرید خودرو رغبت ایجاد میشود و تقاضا بالا میرود. عرضهکنندگان در سطح بازار نیز فضا را برای خود فراهم می دانند و هر اندازه که بتوانند به سودجویی میپردازند.
از طرفی شرکتهای خودرویی نیز توان پاسخگویی به تمام نیازهای جامعه را ندارند و هر اندازه هم شرایط ارائه محصولات را سخت کنند، نمیتوانند پاسخگوی نیازهای مردم باشند. بههمین دلیل نیاز به خرید خودرو جای خود را به سرمایهگذاری امن میدهد.