1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بعضی ها به جای کمک به صنعت خودرو، سنگ‌اندازی می‌کنند!

بعضی ها به جای کمک به صنعت خودرو، سنگ‌اندازی می‌کنند!

8 مهر 1397
  • 3
  • 1376

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در شرایطی که آمریکا صنعت خودروی ایران را مورد تحریم قرار داده است برخی سازمان‌ها همچون شورای رقابت به جای کمک به این صنعت، بر سر راه آن سنگ‌اندازی می‌کنند.

 بعضی ها به جای کمک به صنعت خودرو، سنگ‌اندازی می‌کنند!

امیرحسن کاکایی اظهار کرد: شاهد بودیم که آمریکا در اولین تحریم خود بر ضد ایران، صنعت خودروی ما را هدف قرار دارد.

وی با بیان اینکه این موضوع نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به خوبی به نقش صنعت خودرو در توسعه اقتصادی و حفظ و گسترش اشتغال در ایران پی برده‌اند، خاطرنشان کرد: اگر چه از نیمه مرداد ماه تحریم‌های آمریکا بر ضد صنعت خودروی ایران آغاز شد، اما در عمل از اردیبهشت ماه و پس از اعلام ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، تمام خودروسازان خارجی فعال در ایران همکاری خود را با خودروسازان داخلی تعلیق کردند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در واقع تحریم صنعت خودروی ایران نه از موعد اعلام شده در نیمه مرداد ماه که از اردیبهشت و پس از خروج رسمی آمریکا از برجام آغاز شد و به دلیل تبعات همین تحریم‌ها است که در دو ماه اخیر تیراژ تولید خودرو در خودروسازان داخلی برخلاف روند سه سال گذشته، سیر نزولی به خود گرفته است.

وی افزود: در چنین شرایطی متاسفانه شاهدیم که برخی سازمان‌های دولتی همچون شورای رقابت نه تنها به صنعت خودرو برای مقابله با تحریم‌های آمریکا کمکی نکرده‌اند بلکه در مسیر حرکت این صنعت نیز مانع‌تراشی کرده و می‌کنند.

کاکایی با بیان اینکه به عنوان مثال قیمت‌گذاری دستوری خودرو در شرایط فعلی به مانع بزرگی بر سر راه بقای صنعت خودرو و قطعه تبدیل شده است، اظهار کرد: در شرایطی که قیمت ارز و مواد اولیه مصرفی صنعت خودرو و قطعه‌سازی بیش از دو برابر افزایش یافته است چطور شورای رقابت انتظار دارد که قطعه‌سازان و در نتیجه خودروسازان محصولاتشان را با نرخ‌های سابق تولید و عرضه کنند!؟.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی اصرار بر سرکوب قیمتی و جلوگیری از واقعی شدن قیمت خودرو در کارخانه‌های سازنده به منزله ضربه زدن به صنعت خودرو و قطعه‌سازی و ایجاد شرایط برای خروج منابع مالی از این صنایع به جیب دلالان و واسطه‌های بازار است و ادامه این وضعیت در ماه‌های آینده باعث از بین رفتن هزاران فرصت شغلی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: در شرایطی که صنعت خودرو مورد تحریم و هجمه‌های خارجی قرار گرفته، حداقل انتظار از سازمان‌های داخلی این است که اگر کمکی به این صنعت نمی‌کنند حداقل برای آن مانع‌تراشی نیز نکنند.

براساس آخرین آمار اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در مرداد ماه امسال به طور میانگین ۳۸ درصد کاهش یافته است.

منبع ایسنا



نظرات

  • مسعود مسعود (9 مهر 1397 ساعت 08:57)

    صنعت خودرو سازی را باید لکه ننگ صنعت نامگذاری کنند،چهل سال است با تاراج جان و مال مردم این سرزمین این به اصطلاح صنعت را بر گرده ما گذاشته اند و هر روز تاوان بی لیاقتی مدیران و رانت خواران پیدا و پنهان آنرا میپردازیم. اگر بجای حمایت بی بدیل و بی نتیجه از این صنعت تقلب گرای ایرانی در سایر حوضه ها حمایت داشتیم الان این حال و روز مردمان نبود!

  • محمد محمد (8 مهر 1397 ساعت 08:28)

    خودرو سازان برای افزایش قیمت اول دست به دامان نمایندگان شدند، نتیجه ای نگرفتند. بعد دست به دامان روزنامه نگاران شدند، باز هم نتیجه ای نگرفتند. حالا دست به دامان جامعه دانشگاهی شدند. اینقدر گیر میدند تا حرف خودشون رو به کرسی بنشونن.
    یکی از بزرگترین مشکلات این کشور همین خودرو سازان ایران خودرو و سایپا هستند. اگه آزادی قیمت می خواهد تعرفه وارادات رو صفر کنید تا مردم تکلیف خودشون رو بدوند.
    ولی واقعا خود دولت می دونه چقدر ارز ارزان و امکانات به این شرکت ها داده است.... باور کنیئ با بالا رفتن قیمت کارخونه قیمت بازار آزاد سرسام آور خواهد شد. چون مردم قصد دارند از پولشون مانند دلار و طلا سود ببرند.

    vahid vahid (8 مهر 1397 ساعت 10:39)

    محمد آقا دیگه با این دلار گرون تعرفه ها هم که صفر کنن نمیشه ماشین خرید:((((((((قیمته خون هفت ..........