سال جاری میلادی، به نسبت شاهد رشد ارائه مدلهای جدید در صنعت خودرو بودهایم. در همین حال، در بسیاری از دیگر مدلها، تجدیدنظر کلی در طراحی صورت گرفته و یا تکنولوژیهای جدید اضافه شده است. در ادامه، ۱۷ مورد از مهمترین خودروهای جدید ۲۰۱۵ را مرور میکنیم.
در ادامه سیاستهای هوندا مبنی بر تمرکز برند آکورا بر کراساورها، آکورا TLX جایگزین مدلهای TL و TSX در سری سدانهای آکورا شده است. TLX طراحی بسیار خوبی دارد و با توجه به قیمتش، بهترین سیستم تعلیق ممکن را دارد.
یک خودروی ۲ سرنشینه خارقالعاده با شاسی فیبرکربن و طرح موتور میانی؛ آلفا رومئو 4C ممکن است دارای حجم تولید بزرگی نباشد، ولی نشانهای واضح از تمایل فیات-کرایسلر برای بازگرداندن آلفا رومئو به بازار امریکا است. این مدل، اگرچه ضعفهایی از لحاظ دینامیکی دارد؛ ولی در عین حال، برای هدف اصلی خود که شناسایی برند آلفا رومئو است، مناسب بوده است.
A3 خانوادهای جدید و حساس از خودروهای کوچک برای برند آئودی است. زمانی که تمام خودروهای این سری در معرض فروش قرار بگیرند، سری A3 شامل سدان، واگن، کانورتیبل، دیزلها، مدلهای اسپورت و یک هاچبک پلاگین هیبرید خواهد بود. آئودی همچنین با اضافه کردن Q3 کراساور کامپکت به دنبال مقابله تهدیداتی مانند مرسدسهای CLA و GLA است.
بامو i8 نوع جدیدی از خودروهای با عملکرد بالا و یک کوپه گرانقیمت از خودروساز باواریایی است. i8 هم سریع است و هم هندلینگ بسیار خوبی دارد. در همین حال، از یک بدنه فیبر کربنی و نیرومحرکه الکتریکی بهره میبرد. این مدل، به نوعی آینده خودروهای بامو با عملکرد بالا، حداقل با نشان i است.
کلاس تراکهای متوسط بالاخره صاحب ورودیهای جدیدی برای مدل ۲۰۱۵ شد. شورولت کلرادو و جیامسی کانیون به بازار عرضه شدند تا سهمی از فروش تویوتا تاکوما یا نیسان فرونتیر را به خود اختصاص دهند. جنرالموتورز میگوید که این تراکهای جدید از لحاظ قدرت، یدککشی و ظرفیت بار در کلاس خود بهترین هستند.
فورد F-150 جدید یکی از مهمترین مدلهای جدید صنعت خودرو است که دلیلش تنها پرفروشترین بودن برای دههها در بازار امریکا نیست. این خودرو در مدل جدید خود از بدنه آلومینیومی استفاده کرده و همینطور یک سری موتورهای کوچکتر و توربو برای پیشرانه اضافه کرده است. فورد در این مدل، به فکر رقابت در زمینه مصرف سوخت نیز بوده است. ولی باید دید که آیا خریداران به یک خودروی سبکوزن در یک کلاس خودروهای سنگینوزن روی خوش نشان خواهند داد یا خیر.
خودروی مدل ۲۰۱۵ موستانگ دارای یک طراحی جدید، یک شاسی پیشرفته، یک کابین مجللتر و سه نوع موتور برای پیشرانه است که شامل یک موتور توربوی جدید چهار سیلندر نیز میشود. موستانگ همچنین صاحب اولین سیستم تعلیق مستقل خود شده است و میخواهد همچنان شرایط خود را در برابر رقبایی چون چلنچر هلکت و شورولت کامارو حفظ کند.
جنسیس (Genesis) به معنی پیدایش است و مطابق همین معنی، مدل جنسیس به دنبال پیدایش عصری جدید در هیوندای بوده است. در هیوندای جنسیس ۲۰۱۵ نیز به نظر میرسد که خودروساز به دنبال شیرجهای عمیقتر در این جاهطلبی بوده است. با بهینهسازیهای انجام شده در مواد و ساخت و تکنولوژیهای ایمنی هوشمند، احتمالاً لکسسیها احساس خطر زیادی کردهاند.
جیپ رنگید یکی از مدلهای جدید کامپکت کاربردی در بین مدلهای ۲۰۱۵ است. در این مدل، تخصص فیات در خودروهای کوچک و کممصرف با سرسختی و طراحی منحصر به فرد جیپ آمیخته شده است. رنگید رقیب سرسختی برای کامپکتهایی مانند کیا سول است که در عین حال، قابلیت آفرود بسیار خوبی دارد.
لینکلن MKC در واقع اولین مدل چشمگیر لینکلن پس از ارائه MKZ در ۲۰۰۶ بوده است. MKC به صورتی مشابه با فورد اسکیپ، تنها با موتورهای توربو عرضه شده و دارای پلتفرم و کابین اختصاصی خود است؛ امکاناتی مانند دکمه فشاری برای تعویض دنده.
مرسدسبنز کلاس C همیشه جزئی از کلاس خودروهای لوکس از دهه ۱۹۹۰ میلادی بوده است. در حاضر نیز اندکی رشد پیدا کرده و ساخت آن به خانه جدید، کارخانه مرسدس در آلاباما منتقل شده است. در همین حین، تغییر بزرگی به خود دیده است: مرسدسبنز کلاس C مدل ۲۰۱۵.
ماکان یکی از اجزای اصلی نقشه پورشه برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی بازار خودروی امریکا است. ماکان جثه به نسبت کوچکتری نسبت به مدل موفق پورشه کائن دارد و به نوعی همخانواده آئودی Q5 به شمار میرود. مدل پایه این خودرو، هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ عملکرد به آئودی نزدیک است. ماکان توربو با سیستم تعلیق پرمیوم و کشش مناسبش، نمونه کامل از یک «شاسیبلند» است.
مدلهای سوبارو لگاسی و اوتبک خودروهای سایز متوسطی هستند که شاید بالاخره بتوانند سوبارو را به نقطه بالاتری در ردهبندی بازار خودرو پرتاب کنند. این خودروها با سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک استاندارد خود، جایگزینی مناسب برای مدلهایی مانند هوندا آکورد، نیسان آلتیما و فورد فیوژن در شرایط آب و هوایی مختلف به شمار میروند. همچنین مصرف سوخت ترکیبی آنها به ۷/۸ لیتر میرسد. سیستم جدید اطلاعات و سرگرمی سوبارو و سیستمهای دستیار راننده «آیسایت» از مهمترین تکنولوژیهای جدید این خودروها هستند.
فولکسواگن گلف یک هات-هاجبک واقعی بوده، ولی هرگز به عنوان نمادی از یک کلاس خودرو شناخته نشده است. فولکسواگن گلف مدل ۲۰۱۵ با پیشرانه جدید، بدنه سبکتر و تریمهای مختلف، آمده است تا اندکی شرایط موجود را بر هم زند.