کمپانی مک لارن مدل 675LT خود را که بهنوعی نسخه بهروز شده، مستحکمتر، پرقدرت و سبک شده مدل 650S کنونی است رسماً معرفی کرد و بهزودی نیز در نمایشگاه ژنو امسال از آن رونمایی خواهد کرد.
این خودروساز قصد دارد محصولات خود را به سه دسته Ultimate، Super و Sport تقسیم کند؛ حالا 675LT با ورود به سبد محصولات این کمپانی بالاتر از 650S و در رده Super قرار میگیرد. جالب است بدانید P1 در دسته Ultimate بوده و مدلهای کوچک تندوتیز که در آینده خواهند آمد رده Sport را تشکیل خواهند داد.
عبارت LT مخفف "Long Tail" است که منظور همان نحوه طراحی آئرودینامیک خودرو است که اولین بار در سال 1997 در مدل F1 Long Tail پیاده شد. استفاده بسیار وسیع از فیبرکربن در قسمتهای مختلف خودرو مثل شاسی، بدنه، عناصر سبکوزن پیشرانه، قطعات آئرودینامیکی، باله عقب، ورودیهای هوا، اسپلیتر، سپرها، دیفیوزر و.. دیده میشود که دستاورد آن کاهش وزن خشک به میزان 100 کیلوگرم نسبت به 650S و رسیدن به عدد 1230 کیلوگرم و همچنین افزایش نسبت قدرت به وزن از 493 اسب بخار بر تن در مدل 650S به 541 اسب بخار بر تن در 675LT است.
در بخش فنی، 675LT از همان نمونه 3.8 لیتری V8 توربو دوقلوی مورد استفاده در 650S سود میبرد اما یک تفاوت عمده وجود دارد، در این مدل 50% اجزا شامل توربوها، میلسوپاپ، اتصالات، سامانه سوخترسانی سریعتر، جزئیات سرسیلندر، منیفولد های اگزوز و.. جدید هستند. به دلیل همین وسعت تغییرات کد این نمونه M838TL بوده و با پیشرانه 650S متفاوت است. حداکثر توان خروجی افزایشی معادل 25 اسب بخار داشته و به 666 اسب بخار در دور 7100 رسیده؛ بیشینه گشتاور هم با 21.6 واحد افزایش به 699.6 نیوتون در متر در دور 5500 تا 6500 رسیده است. جعبهدنده نیز از نوع دوکلاچه و 7 سرعته خواهد بود. از طرفی ترکیب وزن کمتر با قلب پربازدهتر سبب شده 675LT شتاب 0-96 کیلومتر را 0.1 ثانیه سریعتر از 650S و در 2.9 ثانیه ثبت کند؛ اما قدم بزرگتر کاهش زمان لازم برای رسیدن به مرز 200 کیلومتر بر ساعت است که از 8.4 به 7.9 ثانیه رسیده است.
البته به خاطر نوع طراحی آئرودینامیکی بدنه کمی با افزایش ضریب درگ روبرو هستیم که حداکثر سرعت را در 329.9 کیلومتر بر ساعت (3.2 کیلومتر بر ساعت کمتر از 650S) محدود کرده است.
ظاهر خودرو شباهت زیادی با 650S دارد با این تفاوت که بسیار تهاجمیتر و آئرودینامیک تر از آن است. از عناصر عمده طراحی آن میتوان به ترمز هوایی 50% بزرگتر و پرده بین چراغهای عقب از جنس پلی کربنات اشاره کرد. در قسمت عقب باله بزرگ فیبر کربنی، خروجیهای اگزوز تیتانیومی و مجموعه سپر و دیفیوزر غولپیکر زیر آنها توجه هر بینندهای را جلب میکند. در نمای جلو نیز سپر جدید و اسپلیتر بزرگتر (باز هم از جنس فیبرهای کربن!) بسیار اغوا کننده است. شایانذکر است که موارد ذکر شده جلو و عقب خودرو در آئرودینامیک و خنک کاری نقش بسزایی دارند؛ بهگونهای که سپر و اسپلیتر جلو هوا را به سمت ورودیهای جانبی و عقب هدایت میکند و دیفیوزر و ترمز هوایی باعث پایداری و نیروی رو به پایین بیشتر میشود. در نگاهی کلّی حدود یکسوم اجزا در مدل جدید با 650S متفاوت هستند.
در مورد درون کابین هم به گفته مک لارن فضای آن رنگ و بوی P1 دارد و صندلیهایی خواهد داشت که از فیبرهای کربن ساخته شده و با آلکانتارا پوشیده شدهاند.
675LT در قالب طرحی که خود کمپانی آن را "By McLaren" میخواند هم عرضه خواهد شد که دارای رنگهای معروف و خاص و الهاماتی از گذشته است. در بعضی موارد نیز امکان سفارش درون و بیرون خودرو با رنگ و تِم یکسان وجود خواهد داشت.