رقابت سخت بورگواردهای دو رگه با بزرگان بازار ایران

13 آبان 139611:40
5 دقیقه


رقابت سخت بورگواردهای دو رگه با بزرگان بازار ایران

شرکت بورگوارد در اوایل دهه 30 میلادی در آلمان فعالیت خود را آغاز کرد، اما پس از جنگ جهانی دوم این شرکت نتوانست در شرایط اقتصادی بحرانی آن روزها به رقابت با رقبا ادامه دهد و نهایتا در اواخر دهه 60، اعلام ورشکستگی کرده و به تعطیلی کشیده شد.



رقابت سخت بورگواردهای دو رگه با بزرگان بازار ایران

اما در سال 2008، چینی ها با استراتژی آشنای خرید برندهای معتبر و ورشکسته اروپایی برای استفاده از برند آنها، به سراغ وارثان Carl F. W. Borgward(بنیان گذار کمپانی) رفتند تا این این برند را دوباره احیا کنند. سرانجام تولد دوباره بورگوارد با سرمایه گذاری فوتون چین و مدیریت آلمانی‌ها صورت گرفت.


رقابت سخت بورگواردهای دو رگه با بزرگان بازار ایران

هر دو لوگو در تصویر بالا مربوط به برند بورگوارد می‌باشند؛ لوگوی سمت چپ مر بوط به اوایل ده‌ی ۳۰ میلادی تا حدودا سال ۱۹۶۰ و کشور آلمان! و لوگوی سمت راست لوگوی اصلاح‌شده‌ی همین کمپانیست که در سال ۲۰۰۸ برای بار دوم و این بار به حضانت چینی‌ها متولد شد.

حالا اما قرار است دو محصول بورگوارد BX5 (Borgward BX5) و بورگوارد BX7 (Borgward BX7) این کمپانی میهمان خیابان های کشور ما شوند.



رقابت سخت بورگواردهای دو رگه با بزرگان بازار ایران

ظاهرا 5شبنه شب گذشته شرکت کیان موتور وارنا که قصد واردات این خودروها به ایران را دارد، اقدام به معرفی این دو محصول در برج میلاد تهران نموده است. خبر جالبی که از این مراسم به گوشمان رسید، محدوده قیمت 250 تا 300 میلیون تومانی این دو خودرو در بازار کشورمان است که نوید روزهای سخت بورگوارد برای بقا در ایران را می‌دهد.

بورگوارد BX7 از پیشرانه مشترک ساخت فوتون و میتسوبیشی و همینطور گیربکس آیسین ژاپن بهره می‌برد؛ این پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری به کمک سیستم توربوشارژ توانایی تولید 224 اسب بخار قدرت را داشته و گیربکس 6 دنده آن نیز نیرو را به هر4 چرخ منتقل می‌کند.

بورگوارد، BX7 را بر روی پلت فرمی مشترک با کراس اوور چینی بایک سنوا X65 ساخته است.


رقابت سخت بورگواردهای دو رگه با بزرگان بازار ایران

محصول دیگر بورگوارد برای بازار ایران BX5 نام دارد که نسبت به BX7 ابعاد کوچکتری داشته و با پیشرانه 1.8 لیتری 190 اسب بخاری، از قدرت کمتری نسبت به مدل BX7 برخودار است؛ اما همچنان گیربکس شش سرعته آیسین در کنار انتقال نیرو به چهار چرخ در این مدل هم دیده می‌شود.

متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم در مورد سطح تجهیزاتی و کیفی بورگواردهای وارداتی به ایران، اطلاعات زیادی بدست‌آوریم.



رقابت سخت بورگواردهای دو رگه با بزرگان بازار ایران

به طور کل باید گفت که بورگوارد در ایران، حتی با تکیه به رگ و ریشه آلمانی اش هم راه بسیار سختی برای رقابت با رقبا در پیش دارد، هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، رنو کولئوس، میتسوبیشی اوتلندر، تویوتا راو 4، نیسان اکستریل و حتی ds6 رقبایی نیستند که به راحتی حاضر شوند سهم بازارشان را با رقیب تازه وارد و ناشناخته ای مثل بورگوارد شریک شوند. علاوه بر این ها میزان موفقیت بورگوارد در ایران بستگی زیادی به چگونگی تبلیغات و معرفی، و نیز سطح خدمات شرکت وارد کننده در ایران دارد.


رقابت سخت بورگواردهای دو رگه با بزرگان بازار ایران


رقابت سخت بورگواردهای دو رگه با بزرگان بازار ایران