1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

13 تیر 1397
  • 19

شرکت چینی هایما در سال 1992 به‌عنوان یک جوینت ونچر بین دولت استان هاینان چین و مزدا به‌منظور تولید خودروهای مزدا جهت عرضه در بازار چین تأسیس شد. سپس در سال 2006 مزدا سهم خود از این جوینت ونچر را به شرکت فاو (FAW) واگذار کرد و بدین ترتیب هایما به بخشی از گروه خودروسازی فاو تبدیل شد. البته همچنان در بسیاری از محصولات هایما از تکنولوژی مزدا استفاده می‌شود. چند وقتی است که دو نمونه از کراس‌اوورهای این شرکت توسط ایران‌خودرو در کشورمان تولید می‌شود. حال هایما به‌تازگی کراس‌اوور جدیدی بنام SG00 را معرفی کرده است. این ماشین کراس‌اووری کامپکت با روحی اسپرت و استایل بیرونی کپی شده از نسل جدید هیوندای سانتافه است که برای ورود به بازار در اوایل سال آینده آماده می‌شود. البته احتمالاً هنگام عرضه به بازار نام خودرو به S6 تغییر پیدا خواهد کرد.

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

همان‌طور که اشاره شد، در نمای بیرونی SG00 خصوصاً در قسمت جلویی، کپی‌برداری از نسل جدید هیوندای سانتافه کاملاً مشهود است. در این قسمت چراغ‌های LED باریکی در بالای دماغه کار شده و در زیر آن‌ها چراغ‌های اصلی با تریم کرومی قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، جلوپنجرهٔ بزرگ کرومی و سپری قدرتمند با ورودی هوای بزرگ هم در این قسمت جلب‌توجه می‌کنند. در پروفیل جانبی اما با کاپوت کشیده و اوورهنگ‌های کوتاه، نمای اسپرتی دیده می‌شود درحالی‌که برخلاف بسیاری از خودروهای چینی، گلگیرها عضلانی بوده و رینگ‌های نسبتاً بزرگ و متناسبی هم در زیر آن‌ها قرار گرفته‌اند. این رینگ‌ها از نوع آلیاژی 19 اینچی بوده و با لاستیک‌های 225 پوشیده شده‌اند؛ اما دیگر ویژگی قابل‌توجه نمای جانبی SG00، طراحی سقف شناور در ستون C آن، مشابه بسیاری از کراس‌اوورهای امروزی است.

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

در قسمت عقبی خودرو اما شباهتی با سانتافه دیده نمی‌شود و استفاده از چراغ‌های LED سراسری که در کل عرض درب صندوق کشیده شده‌اند، نمای نسبتاً زیبایی را ایجاد کرده است. البته تعبیهٔ جا پلاک درون سپر موجب شده که نمای عقبی SG00 کمی بیش‌ازاندازه ساده به نظر برسد. در این بخش همچنین برای محافظت بیشتر، سپر تقریباً به‌طور کامل با پلاستیک مشکی‌رنگ پوشیده شده و دو سر اگزوز زیبا هم در طرفین آن تعبیه شده است. این کراس‌اوور کامپکت چینی 4.56 متر طول، 1.85 متر عرض و 1.68 متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن‌هم برابر با 2.70 متر است.

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

در کابین پنج‌نفرهٔ SG00، شخصیت اسپرت بیرونی انعکاس پیدا کرده است به‌گونه‌ای که در آن غربیلک فرمان D شکل و صندلی‌های جلو با پشتی بلند و حمایت‌کننده‌های جانبی به همراه تریم آلکانترا و فیبر کربنی به چشم می‌خورد درحالی‌که کنسول میانی هم به سمت راننده متمایل است. علاوه بر این، تجهیزات SG00 هم چشمگیر است به‌گونه‌ای که هایما آن‌را به صفحه آمپر دیجیتالی، غربیلک فرمان چندمنظوره، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی پیشرفته با نمایشگر رنگی 12 اینچی، سیستم ورود بدون کلید با استارت دکمه‌ای، تنظیم برقی و گرمکن صندلی‌های جلو، ترمزدستی الکتریکی، سقف شیشه‌ای پانوراما، تریم چرمی و درب صندوق بار برقی مجهز کرده است.

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

همچنین در این خودرو امکان انتخاب سه حالت رانندگی مختلف شامل اسپرت، برفی و اقتصادی هم وجود دارد که عملکرد پیشرانه، گیربکس و فرمان را تغییر می‌دهد. SG00 از لحاظ سیستم‌های ایمنی هم قدرتمند عمل کرده و تجهیزاتی چون کروز کنترل تطبیقی، سیستم حفظ حرکت میان خطوط، سیستم جلوگیری از برخورد جلو و سیستم کمک پارک اتوماتیک را ارائه کرده است درحالی‌که تمامی چراغ‌های آن شامل عقب، جلو و مه شکن‌ها نیز از نوع LED هستند.

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

در زیر پوستهٔ SG00 اما پلت‌فرم ماجولار جدید هایما بنام HMGA (مخفف Haima Global Architecture یا معماری جهانی هایما) قرار دارد. البته این پلت‌فرم در اصل نسخهٔ ارتقاءیافته‌ای از پلت‌فرم کراس‌اوور مزدا تریبیوت سال 2000 محسوب می‌شود. سیستم تعلیق SG00 نیز از همان نمونهٔ سنتی مورداستفاده در کراس‌اوورهای کامپکت یعنی مک‌فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب است. هایما برای کراس‌اوور جدید خود سه پیشرانهٔ مختلف را ارائه کرده که همگی از نوع بنزینی توربوشارژ هستند. لیست این موتورها از یک واحد کوچک 1.2 لیتری سه سیلندر با 150 اسب بخار قدرت آغاز می‌شود درحالی‌که نمونه‌های قوی‌تر 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 165 اسب بخار قدرت و 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو با 185 اسب بخار قدرت هم قابل انتخاب است.

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

برای انتقال نیروی این موتورها نیز سه گیربکس مختلف شامل شش سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ اتوماتیک و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده که نیرو را صرفاً به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند و متأسفانه حتی به‌صورت سفارشی هم خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک خبری نیست. همان‌طور که گفته شد هایما SG00 احتمالاً با نام S6 به بازار عرضه خواهد شد که این یعنی بین مدل‌های S5 و S7 قرار می‌گیرد یعنی همان دو کراس‌اووری که هم‌اکنون در کشورمان در حال تولید هستند. این کراس‌اوور جدید چینی قیمتی بین 100 تا 110 هزار یوآن معادل 16,000 تا 17,500 دلار خواهد داشت.

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

 هایما SG00، کپی چینی نسل جدید هیوندای سانتافه

منبع پدال


نظرات

  • علی یگانه علی یگانه (4 دی 1398 ساعت 17:02)

    سلام خسته نباشید خواستم بپرسم این ماشین هایماsG00جدید کی واردایران میشه کی بایدثبت نام کنیم

  • رضا رضا (18 تیر 1397 ساعت 01:22)

    هایما شرکت خودروساز خیلی خوبیه خیلی از چینی ها هم از ماشینای تولید خودشون استفاده می کنن البته کیفیت کارشون اغلب خوبه خودروهای چینی که قدمت بیشتری داخل ایران دارن متاسفانه کیفیتشون افت میکنه اونم بخاطر اینه که ایرانیا توش دست میبرن و قطعات کیفیت پایین روش میبندن.. هایما خیلی مدلای دیگه داره که تو ایران نیومده با این اختلاف قیمت زیاد ماشین کره ای و چینی تو این اوضاع ایران بصرف نیست ماشین کره ای سوار شی

  • ali aghaei ali aghaei (16 تیر 1397 ساعت 11:06)

    من از چند سال پیش به همه میگفتم که صنعت خودرو در چند سال آینده مال چینه !
    الان داره تحقق پیدا میکنه البته با سرعتی زیاد

    علی ؟آقا علی ؟آقا (25 تیر 1397 ساعت 07:55)

    آفرین

    حمید حمید (27 تیر 1397 ساعت 09:24)

    میشه لطف کنی و یه امار بدی خوردرو چینی در چنتا کشور اروپایی وامریکایی فروش میشه؟
    و یا توهمین اسیا و حوزه خلیج فارس بغیر از ایران کجا داره فروش انبوه میشه؟

  • امید امید (16 تیر 1397 ساعت 10:50)

    سلام منم زورم به سانتافه یا لکسوس نمیرسه حداقل میتونم یه خودرو چینی خرید کنم که البته الان هایما دارم خیلی هم ازش راضیم و فک نکنم با جهتی که ما داریم تا ۲۰ سال دیگه هم بتونیم یه همچین خودرویی تولید کنیم با این همه آپشن و امکانات که چیز زیادی از خودروهای کره ای کم نداره چین هم تو تولید خودرو الان خیلی پیشرفت کرده

  • چینگ هوا چینگ هوا (15 تیر 1397 ساعت 17:33)

    محصولات چینی شایسته افراد خاصی است که به زور توان خرید پیدا می کنند تا موقتا در مسابقه ذهنی خودشان از دیگران عقب نمانند.

    منصور منصور (17 تیر 1397 ساعت 07:49)

    تحلیل حالبی بود البته این تحلیل جاصل تراوشات مغز ژنهای خوبه

    وحید وحید (20 تیر 1397 ساعت 14:01)

    از کامنتی که گذاشتی معلومه که نوکیسه هستی ، بپا کیست پاره نشه

    سهیل سهیل (28 تیر 1397 ساعت 07:24)

    مهم نیست حرفت درسته یا نه. ولی اصلا حرف خوبی نزدی و به خیلی ها توهین کردی. به هر حال خودرو کره ای و چینی فاصله زیادی با هم ندارن. من خودم nx دارم و تا حالا چینی یا کره ای نداشتم ولی تا دلت بخواد سوار کره ای و چینی شدم. فرق زیادی بینشون ندیدم. مثلا هایما یا چری چه تفاوتی با هم رده های کره ای خودشون دارن ؟

    thor thor (10 مرداد 1397 ساعت 13:19)

    متاسفانه دیدگاه کاملا سطحی شما حکایت از نوکیسه گی تون داره که یا با فروش گاو و گوسفند تون یک شبه پولدار شدید یا با رانت و لابی و ژن ناخوب. حق ندارید به سطح مالی و زندگی افراد توهین کنید. که همین وضع فلاکت بار اقتصادی ناشی از بی خردی و بی مسولیتی مدیران نالایق هست

  • آزاد آزاد (15 تیر 1397 ساعت 12:51)

    صحبتهای رضا کاملآ درسته.اما ای کاش خودروسازی ایران هم عرضه و انصاف میداشت و با همین کپی کاریها شروع میکرد.یا دولت انقدر درک و فهم میداشت که گمرکی خودرو رو برای 5 سال جمع کنه تا آشغال سازای داخل یه تکونی به خودشون بدن.طراح های خوب ما یا رفتن اروپا وآمریکا و کشورهای عرب یا کنج خونه دارن غصه میخورن که چرا ایران خردو و سایپا اهمیتی به سلیقه و خواست و ایمنی و جان و پول مردم ایران نمیدن.اینجوری یا خودروساز داخلی خودشون رو به روز میکنن یا فروش ندارن.ما به روز هم نمیخایم.حداقل از ماشینهای دهه 90 میلادی درارید بزارید سال 2000تا 2005.به خدا زشته.بعد میگید چرا جهان با ما نمیجوشه؟!

  • رضا رضا (15 تیر 1397 ساعت 11:54)

    هایما کمپانی خیلی خوبیه.و با خدمات ایران خودرو واقعا ارزش خرید خوبی داره.

  • معین معین (15 تیر 1397 ساعت 04:29)

    نه خب خواهشأ کم لطفی نفرمائید... این خودرو از ظاهر و امکانات اسپورت و ب روزی بهره میبره و الحق شایسته تحسین هست و در داخل کابین هم خیلی از سانتافه سر تر هست!!
    همچین دوستان کپی کپی میکنن إنگار تو کشور پیشرفته ی صنعت خودروسازی زندگی میکنند و واقعأ إنگار جایی هستند که نوآوری در ایده و طراحی مدرنیته زبانـزد هست!!
    آخه عزیز من اینجا ایرانه و خوبه همگی کاملاً مستحضرید که صنعت خودروسازی یا بهتر بگم خودرو مونتاژی میهن عزیزمان در چه سطحی هست و چه جایگاهی در صنعت نوین جهانی داره..!!
    ضمن تمام إحترام و ایمان به توانایی و علم جوانان نخبه ایرانی که میشد أزشون بهره برد و متأسفانه نبردند میخام بگم که إی کاش و صدکاش که صنعت پرهزینه خودرو ما حدأقل عُرضه ی چنین کپی برداری و عرضه همچین خودرویی رو ب بازار داشت!!
    پس با این تفاسیر إستدعا دارم دوستان ایران خودرو و سایپا سوار هموطن بحث کپی برداری و وصله بی کیفیتی رو حدأقل با این وضع حاکم بر صنعت خودروی داخلی نیان و نچسبونن به چینی جماعت که هرچی هم نباشن لاأقل از ظرفیت علمی کشورشون تا سرحد توان بهره میبرن و نخبه هاشون رو از کار در کشور مادری شون دلسرد و راهی غرب نمیکنند و روز ب روز پیشرفت میکنند و ب تازگی هم چند محصول شون از برند تیگو و چری در بازار عظیم اروپا و حتی در صدد راهیابی به إیالات متحده هست که بازهم ما از همین دو شرکت هم سابقه واردات داریم أما خودروی درچه چندمش رو نه درجه اول سطح جهانی...
    و کاش مسئولان مرتبط ضمن بی إعتنایی به توان علمی جوان داخل أگر هم قصد واردات یا مونتاژ از چینی جماعت دارند مثل أیام گذشته نرن دست رو خودروی درجه چندم بذارند و فارغ از جنبه تحمیلی و سود گزاف؛ حدأقل با طبع بالا سراغ محصولی شایسته ملت بزرگ ایران بروند...
    به اُمیـد روزهای بهتر٪ هم در إقتصاد و هم خودرو ★یاعلی...

  • Reza Reza (14 تیر 1397 ساعت 07:47)

    تا زمانیکه کپی کاری انجام بشه ، محصولات ان مقبول نخواهد افتاد ، طراحی باید مستقل و منحصر به فرد باشه ، و باتولید کار با کیفیت در طول زمان مشتری اطمینانش جلب بشود
    خود چین محصولات خودروی چینی رو استفاده نمی کنن ، از هر صد تا ماشین یکی چینی هست اونم مثلا MG از این برند هایی که ایران رو نمایی می کند خبری نیست ، سفره گدایی رو برین جایی باز کنین که حداقل چیزی گیرتون بیاد بیخود تبلیغ هر اشغالی رو نکنید

    hashem hashem (15 تیر 1397 ساعت 01:51)

    بازم هر چی هست تونسته کپی کنه.یعنی مهندسی معکوس کرده بعدا هم ارتقا میده.(دمشون گرم) .اینجا چی قانون کپی ازاده ولی خروجی میشه سمند ۲۰ سال تولیدش میکنن به اسم های مختلف به قیمت گزاف میفروشن

    ایمان ایمان (11 مرداد 1398 ساعت 18:58)

    شما لطفا قفل فرمون پرایدتو بزن کم نظر بده

  • جاوید جاوید (14 تیر 1397 ساعت 03:46)

    این دقیقا چراغ های عقب و جلو و دیزاین کلی کپی برداری از "آ اُ دی" هستش،

    مهدی مهدی (16 تیر 1397 ساعت 11:53)

    با سلام
    احتراما، چینی ها سهام آ او دی رو خریدن، البته شرکت چری