چند سالی است که در بازارهای خودروی جهانی محبوبیت کراساوورها بهصورت انفجاری افزایش یافته و روزبهروز به محبوبیت و فروش آنها اضافه میشود. این موضوع موجب شده که تقریباً تمامی خودروسازان معتبر جهانی اقدام به ساخت کراساوورهای جدیدی نموده و بر تعداد این بلندقامتان در سبد محصولات خود اضافه کنند. دراینبین اما خودروسازان چینی که بهسرعت در حال پیشرفت و کاهش فاصلهٔ خود با خودروسازان جهانی هستند نیز بیکار ننشسته و با تب ساخت کراساوور همراه شدهاند؛ اما با توجه به اینکه هماکنون در چین خودروسازان بومی زیادی در حال فعالیت بوده و رشدی قارچ گونه داشتهاند، طی چند سال اخیر شاهد معرفی کراساوورهای فراوانی از سوی این خودروسازان سختکوش شرقی بودهایم.
به همین دلیل تصمیم داریم طی سری مطالبی در چهار قسمت، به معرفی جدیدترین کراساوورهای چینی بپردازیم. در هر قسمت از این مطالب 10 کراساوور جدید چینی معرفی میشوند. این خودروها شامل کراساوورهایی میشود که در سالهای 2017 و 2018 معرفی شدهاند. البته به دلیل وجود تعداد بسیار زیاد شرکتها و برندهای خودروسازی شناخته یا ناشناختهٔ چینی که روزبهروز اقدام به معرفی محصولات جدیدی میکنند، مطمئناً امکان معرفی تمامی کراساوورهای جدید چینی در این مطالب وجود ندارد اما بااینحال سعی شده در این مطلب از تمامی خودروسازان بزرگ و شناختهشدهٔ چینی نماینده یا نمایندههایی حضور داشته باشند. این لیست به ترتیب حروف الفبای انگلیسی تنظیم شده است. با این مقدمه اولین قسمت از این سری مطالب را آغاز میکنیم.
بائوجون برند تازه تأسیسی است که توسط جوینت ونچر جنرال موتورز با شرکتهای چینی وولینگ و سایک ایجاد شده است. این شرکت نوپا بهسرعت اقدام به افزایش تنوع محصولات خود کرده و از این طریق فروش خود را بشدت افزایش داده است. جدیدترین محصول بائوجون اما کراساوور میان سایزی بنام 530 است که برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو 2017 رونمایی شد و پرچمدار کراساوورهای بائوجون محسوب میشود.
530 با دو موتور مختلف به بازار عرضه میشود. موتور اول از نوع 1.8 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 137 اسب بخار قدرت است که نیروی آن توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. موتور دوم اما یک واحد 1.5 لیتری توربو با 150 اسب بخار قدرت است که برای انتقال نیروی آن گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است.
شرکت برلیانس که در کشورمان با مدلهای سری H200 و H300 خود شناخته میشود، در نمایشگاه گوانگژو 2017 کراساوور میان سایزی بنام V6 را رونمایی کرد. این خودرو استایل بسیار زیبایی دارد که در آن جلوپنجرهٔ نمادین برلیانس با خطوط عمودی جلبتوجه میکند.
V6 به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز شده که 150 اسب بخار قدرت دارد و انتقال آن به چرخهای جلو توسط گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ اتوماتیک یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه صورت میگیرد. این خودرو با 4.62 متر طول، از دو ردیف صندلی با ظرفیت حمل پنج نفر برخوردار است.
مدل V7 که کراساوور پرچمدار برلیانس بهحساب میآید، چندی پس از مدل V6 معرفی شد؛ اما این خودرو در اصل نسخهٔ سه ردیفه یا هفتنفرهٔ مدل V6 محسوب میشود زیرا روی همان پلتفرم مدل کوچکتر V6 ساخته شده است؛ اما V7 طول بیشتری دارد تا فضای کافی برای نصب ردیف سوم صندلیها در آن فراهم گردد.
برلیانس این کراساوور سه ردیفه را به یک موتور 1.6 لیتری توربو با 204 اسب بخار قدرت مجهز کرده است. این موتور که CE16 نام دارد، بهطور مشترک توسط پژو-سیتروئن و بامو طراحی شده و در چین توسط جوینت ونچر پژو-سیتروئن-دانگفنگ تولید میشود. قیمت برلیانس V7 از حدود 16 هزار دلار آغاز میشود.
این خودرو نسل جدید بیوایدی تانگ است که برای اولین بار رسماً در نمایشگاه پکن امسال رونمایی شد. تانگ جدید همانند نسل قبلی خود به قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی مجهز شده است که شامل یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 204 اسب بخار قدرت برای به حرکت درآوردن چرخهای جلو به همراه دو موتور الکتریکی در عقب، هرکدام با 150 اسب بخار قدرت میشود.
مجموع خروجی ابن سیستم 505 اسب بخار قدرت است که ماشین را ظرف تنها 4.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرساند. تانگ یک کراساوور فول سایز با سه ردیف صندلی است. این خودرو بهواقع یک کراساوور قابلتوجه و برجسته از خودروسازان چینی محسوب میشود.
چانگان بهتازگی برندی پریمیوم بنام COS را تأسیس کرده و اولین محصول آنکه یک کراساوور میان سایز است را در نمایشگاه پکن امسال رونمایی کرده است. این خودرو، 1° نام گرفته که یعنی اولین محصول برند جدید COS است. این ماشین به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 178 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور مجهز است که یکی از قویترین موتورهای 1.5 لیتری توربوشارژ در خودروهای چینی محسوب میشود. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک انجام میگیرد. COS 1° مجهز به سه ردیف صندلی است که در ترکیبهای 2+2+2 و 2+3+2 و یا 3+2+2 قابل سفارش است.
چانگان CS55 کراساوور کامپکت جدیدی است که در نمایشگاه شانگهای 2017 رونمایی شد. استایل بیرونی این خودرو شباهتهایی به محصولات لندروور دارد اما نمیتوان آنرا یک کپی صددرصدی دانست. CS55 از کابین زیبا، مدرن و بسیار باکیفیتی هم برخوردار است. این ماشین یکی از محصولات قابلتوجه چانگان بوده و حتی توانایی رقابت با همکلاسان کرهای خود را هم دارد.
CS55 به یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 156 اسب بخار قدرت و 225 نیوتن متر گشتاور مجهز است که نیروی آن توسط گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. قیمت این کراساوور کامپکت چینی از 12,500 دلار آغاز میشود. به نظر میرسد سایپا نیز قصد دارد در آینده تولید چانگان CS55 را در کشورمان آغاز کند.
CS95 بزرگترین محصول تاریخ چانگان محسوب میشود. این خودرو یک کراساوور فول سایز سه ردیفه است که برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو 2016 رونمایی شده و از اوایل سال 2017 در بازار چین عرضه شد. در ظاهر CS95 هم مانند CS55 شباهتهای زیادی با محصولات لندروور دیده میشود. چانگان این کراساوور فول سایز را به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز کرده که 233 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو هم یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت خود چانگان در نظر گرفته شده که به گفتهٔ سازنده میتواند تا 740 نیوتن متر گشتاور را انتقال دهد. CS95 همچنین به سامانهٔ چهارچرخ محرک چانگان بنام NexTrac هم مجهز شده است.
Exeed برند جدید و پریمیوم چری برای بازار اروپا است و به همین دلیل اولین محصول آنکه کراساووری میان سایز بنام TX است برای نخستین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2017 رونمایی شد. چری این کراساوور جدید را با دو قوای محرکهٔ مختلف عرضه میکند. نمونهٔ اول یک موتور 1.6 لیتری توربو با 190 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور است درحالیکه دومی یک قوای محرکهٔ هیبریدی متشکل از یک موتور 1.5 لیتری توربو با مجموع خروجی 218 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور است. انتقال نیروی هردوی این قوای محرکه توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه صورت میگیرد. Exeed TX در ابتدا بهصورت پنجنفره عرضه میشود اما بعداً نسخهٔ سه ردیفهٔ آنهم ارائه خواهد شد. قیمت این کراساوور خوش استایل چینی از حدود 21 هزار دلار آغاز میشود.
5x که یکی از جدیدترین اعضای خانوادۀ چری تیگو محسوب میشود، برای اولین بار در نمایشگاه شانگهای 2017 رونمایی شد. تیگو 5x اولین محصول چری است که در آن از زبان طراحی جدید این شرکت استفاده شده است. این خودرو ابعاد کوچکتری نسبت به تیگو 5 داشته و در یک کلاس پایینتر از آن یعنی در کلاس سابکامپکت قرار میگیرد. تیگو 5x از همان موتور 1.5 لیتری توربوی تیگو 5 استفاده میکند ولی قدرت آن از 152 اسب بخار به 148 اسب بخار کاهش پیدا کرده است. انتقال این نیرو به چرخهای جلو نیز از طریق گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه انجام میگیرد. تیگو 5x در بین کراساوورهای چری، میان مدلهای تیگو 3x (همان امویام X22) و تیگو 5 قرار میگیرد.
اوایل سال جاری چری بزرگترین کراساوور خود را با نام تیگو 8 معرفی کرد. این خودرو یک کراساوور میان سایز با سه ردیف صندلی است که در جایگاهی بالاتر از مدل کامپکت تیگو 7 قرار میگیرد. تیگو 8 که پرچمدار کراساوورهای چری محسوب میشود، به یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور مجهز شده که برای کراساوور هفتنفرهای با این اندازه، نیروی کمی به نظر میرسد. درهرحال انتقال این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه صورت میگیرد.