نمایشگاه بینالمللی، آنقدر ترافیک نفسگیر درست میکرد که آن را به دورترین مکان بردند و حالا دسترسی به آن نفس را میبرد.
برای رسیدن به شهر آفتاب، باید آفتابنزده به دل جاده زد و آفتاب که خودش را جمعوجور کرد، راه را برگشت، البته اگر نمایشگاه تمام شده باشد. نمایشگاههایی مانند نمایشگاه بینالمللی خودرو تهران سر ظهر شروع و شب تمام میشود که البته داستانش فرق میکند. در این صورت باید دل به قطارهای مترو داد که آن هم داستان مفصلتری دارد.
نمایشگاه شهر آفتاب که جایگزین نمایشگاه دائمی در تهران شده، در مجاورت مرقد مطهر امام خمینی (ره) و به فاصله اندکی از فرودگاه در مسیر اتوبان تهرانـ قم واقع شده است.
این مجموعه دارای یک ورودی شرقی از طریق اتوبان تهران- قم و یک ورودی از کمربندی شهر آفتاب است. متروی شهر آفتاب راه دیگری است که بازدیدکنندگان میتوانند از آن استفاده کنند.
ایستگاه متروی شهر آفتاب داخل محوطه شهر آفتاب قرار گرفته است و روبهروی آن، ونها حاضر و آماده ایستادهاند تا مسافران و بازدیدکنندگان را با سرعت به سالن اصلی نمایشگاه برسانند.
وقتی بحث خودرو و نمایشگاه آن در میان باشد، مشتاق برای بازدید زیاد است. همه هم کارشناس یا الزاما در کار خودرو نیستند، بلکه میآیند تا چشمانشان را نوازش دهند با طنازان آهنی که هر کدام حرفهای تازهای برای گفتن دارند یا حتی حرفهای هزاربار گفته شده؛ اما همه راضی نیستند.
یکی از موضوعاتی که بازدیدکنندگان از آن رضایت نداشتند، تردد منظم قطارهای مترو به ایستگاه شهر آفتاب بود. شهر آفتاب در انتهای خط تجریش به مرقد مطهر قرار دارد و بیشتر قطارهای مترو تا ایستگاه شهرری تردد میکنند و مسافران به ناچار باید قطار را ترک کنند، سپس در ایستگاه شهر ری منتظر قطار دیگری بمانند که مسیر را ادامه دهند. قطار بعدی هم که از راه برسد یا مستقیما به ایستگاه شهر آفتاب میرود یا به سمت مرقد مطهر و فرودگاه امام خمینی (ره). در نتیجه اگر بخت با مسافران شهر آفتاب یار نباشد، باید در ایستگاه شاهد پیاده شوند و منتظر قطار بعدی بمانند که مقصدش با آنها یکی باشد. البته این همه دلخوریها نیست. کمبود ونهای مسافربر آن هم وقتی جمعیت زیاد میشود و زمان انتظار در سوز و سرما را بالا میبرد، آزاردهنده است.
عباس گرانچی یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه درباره وضعیت نامطلوب مترو و کمبود ونها میگوید:
«از تعداد کم قطارهای متروی شهر آفتاب که بگذریم، منتظر ماندن در سرما برای ون بسیار خستهکننده است. در نمایشگاه کتاب نیز همین مشکل وجود داشت؛ بهرغم اینکه دوستانم به من توصیه کرده بودند از مترو استفاده کنم تا در ترافیک نمانم، هنگام برگشت حدود ۴۰ دقیقه در ایستگاه متروی شهر آفتاب معطل شدم تا جمعیت کم شود و من هم بتوانم سوار قطار شوم.»
بنابراین اگر قصد استفاده از مترو را دارید، زمان بازگشت خود را تنظیم کنید تا زمان طولانی را در انتظار مترو نمانید چراکه به طور متوسط از هر سه قطار یکی به شهر آفتاب میآید و برمیگردد.
اگر قرار به مقایسه ظاهر نمایشگاه باشد، نماسازی غرفههای نمایشگاه نسبت به سال گذشته بسیار زیباتر و جذابتر است و این موضوع در سالنهای اصلی شهرآفتاب که شیشهای هستند، بیشتر به چشم میآید.
به عقیده بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال در مقایسه با سالهای گذشته در سطح بالاتری قرار دارد و حتی میتوان مدعی شد در حال نزدیک شدن به نمایشگاههای بینالمللی اروپایی است.
حضور خودروسازان بنام در نمایشگاه و چند رونمایی از خودروهای جدید و تست درایو از موضوعاتی بود که نظر مساعد عشق ماشینها را به خود جلب کرد و حسابی خستگی راه طولانی و انتظار را از تنشان به در برد.
????
اما نمایشگاه خودرو و جذابیتهایش به سالن اصلی محدود نمیشود. خودروهای کلاسیک هم که در تمام نمایشگاهها حضور دارند و پای ثابت هستند، این بار در سالنی مختص حضور یافتند و علاقهمندان خود را دور هم جمع کردند.
هرچند سالن خودروهای کلاسیک بیرون از سالن اصلی و با اندک فاصله قرار دارد اما حضور جوانان و سالمندان ایرانی و غیرایرانی در این سالن و زمزمههای «bravo، very nice، عجب دورانی بود و عشق یعنی همین» نشان میدهد که عشق به کلاسیکها هنوز تازه است. در سالن خودروهای کلاسیک، ماکتهای کلاسیک و گرانقیمت هم به خوبی خودنمایی میکنند.
بنزها، باموها، سیتروئنها و کادیلاکهای کوچک در کنار هم جوانتر به نظر میآیند. اما وقتی از مسیر سالن اصلی به سالن خودروهای کلاسیک قدم میزنید، حتما قهوه لاته کافه پین را هم میل کنید.
نوشیدنیهای گرم کافه پین با مدیریت محمد بزرگ که پشت یک فولکس واگن نارنجی کافهاش را برپا کرده است، حس خوبی به شما میدهد و پس از آن میتوانید با انرژی بیشتری به بازدید ادامه دهید.
منبع:دنیای خودو