1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. « پراید » مغروری که با بی مهری غرورش را شکستیم

« پراید » مغروری که با بی مهری غرورش را شکستیم

30 شهریور 1395
  • 20
  • 21134

شاید این تیتر تا حدودی برای شما عجیب باشد اما اگر دقت کنیم می‌بینیم که خودروها علاوه بر شان خودرو بودن خود وزن‌های دیگری هم بر دوش می‌کشند, مثلاً نام خودرویی مانند «بنز» یا «بی ام دبلیو» با کیفیت و شان و جایگاه اجتماعی خاصی همراه است. گاهی هم نام خودروها با ملیت‌ها گره خورده است مثلاٌ تا کسی بگوید «فورد» فوراٌ به یاد آمریکا و یا با شنیدن نام «کیا» و «هیوندای» به یاد ملیت کره‌ای می‌افتیم.

تاثیرات اقتصادی – صنعتی پراید:
بر همین اساس می‌توانیم بپرسیم که «پراید» ما را به یاد چه چیزی می‌اندازد؟ لابد کیفیت یا ملیت ما نیست. هر چه از بی‌کیفیتی شنیده‌ایم با نام خودروی پراید گره خورده است. «پراید» برای عده‌ای خودرویی ارزان, برای تعدادی خودرویی ناایمن, برای کسانی خودرویی با صرفه و برای عده‌ای دیگر خودرویی نامطمئن است. «پراید» با تمام این بی‌مهری‌ها؛ برای صنعت خودروسازی ایران منافع بسیاری هم داشته است. اگر تکنولوژی «پیکان» را مقطع ابتدایی صنعت خودرو در نظر بگیریم «پراید» توانست تکنولوژی صنعت خودروسازی ایران را با چند پله ارتقاء, به مقطع دبیرستانی تولید صنعتی برساند. از سویی دیگر اشتغالی را که در صنعت خودرو توسط «پیکان» به وجود آمده بود توسط «پراید» گسترش بیشتری یافت. البته بحث اشتغال مرتبط با پراید فقط مربوط به کارکنان خطوط تولید شرکت‌های خودروسازی نیست بلکه با تولید حدود ۶ میلیون خودروی تولیدی پراید ارتزاق عده زیادی در صنعت بالا دستی شامل خدمات پس از فروش به تردد این خودروها بستگی دارد. «پراید» علاوه بر این موارد تا حدی ما را به بازارهای صادراتی هم آشنا کرد. اولین فعالیت‌های ایران در حوزه صادرات صنعت خودرو با نام پراید عجین شده است و تا امروز هم مقام بیشترین تعداد خودروی صادراتی را همین «پراید» به خود اختصاص داده است. شان و رتبه «پراید» در صنعت خودروسازی ایران چنان است که اگر بخواهیم این خودرو را از آن بگیریم شاید ۴۰ یا ۵۰ درصد صنعت خودروسازی ایران را گرفته باشیم. بنابراین اگر از ما بپرسند که نام «پراید» با چه چیزی گره خودرو و کدام وزن را بر دوش می‌کشد؟ باید گفت که امروزه دیگر «پراید» برای صنعت خودروسازی ایران فقط و فقط یک خودرو نیست بلکه نام این خودرو در درجه نخست با ایجاد اشتغال داخلی و رتبه بعدی هم ارتقاء چند پله‌ای صنعت خودرو گره خورده است.

تاثیرات اجتماعی «پراید»
ابعاد تاثیرات اجتماعی این خودرو چنان بوده است که از رئیس جمهور گرفته تا مراجع محترم تقلید هر یک به نوعی در برابر این خودرو موضع گرفته‌اند که این خود امر بی‌سابقه‌ای در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود. (آیت‌الله مکارم: باید فکری برای پراید کرد) (احمدی نژاد رئیس جمهور سابق: پراید کیلویی چند؟)

در کنار تمام این موضع گیرها سخت علیه این خودرو, باید اعتراف کرد که «پراید» توانسته تا حدود زیادی راه عده‌ی زیادی از ایرانیان را به داشتن خودرو را آسان نماید. شاید اگر تولید این خودروی ارزان قیمت نبود هنوز هم عده‌ای زیادی با آرزوی داشتن خودرو روزها را سپری می‌کردند. یا اگر فرض کنیم که «پراید» در بازار خودروی ایران وجود نداشت حتماً این شش میلیون تقاضا به سمت خودروهای چینی سرازیر می‌شد و دلارهای نفتی زیادی بجای آنکه صرف تولید داخلی می‌شد صرف راه آسان‌تر یعنی واردات خودرو می‌گردید. از دیگر سو این خودور توانسته محل کسب درآمد تعداد زیادی از هموطنان ما شود. کم نیستند ایرانیانی که رزقشان با این خودرو گره خورده است.

اشکال در کجاست؟ تولید یا عدم تولید
با تمام نقدهای که بر تولید «پراید» وارد شده است باید گفت که مشکل در تولید در خودرو نبوده است مشکل در اینجاست که صنعت خودرو به هر دلیلی بدیل یا بدیل‌هایی برای این خودرو نداشته است. بر اساس همان مثال قبلی اگر تولید خودروهای جدید با امکان و تکنولوژی‌های جدید را کلاس دانشگاهی برای صنعت خودرو فرض کنیم در آن صورت صنعت خودرو گریزی نداشت جز آنکه باید از مقطع دبیرستانی تولید «پراید» عبور می‌کرد. مشکل در این جا بود که ما خیلی در این مقطع ماندیم البته تحلیل‌های زیادی می‌تواند وجود داشته باشد یا خود نتوانستیم, یا شرایط ایجاب نمی‌کرد و یا عده‌ای عمداً ما را در همین مقطع نگهداشتن در هر حال نباید از ضرورت و منافع تولید پراید در صنعت خودرو فقط و فقط با نگاه منفی نگریست.

با تمام نکات گفته شده در خصوص «پراید» این روزها سخن از تصمیم‌گیری در خصوص تولید یا عدم تولید این خودرو در میان است, حال چه ما موافق جمع‌کردن این خودرو از خطوط تولید باشیم یا چه مخالف؛ این خودرو اثرات خود را بر پیکره صنعت خودروسازی ایران گذاشته است و به نظر می‌رسد باید تابع یکی از اصلی‌ترین قواعد بازار اقتصادی باشیم و آن اینکه: این بازار است که باید در مورد ادامه تولید این خودرو تصمیم بگیرد. مسئولین نباید تصمیمات خودشان را جای تصمیمات بازار قراردهند. تنها کار مسئولین باید این باشد که زمینه را برای گسترش اقتصاد مقاومتی صنعت خودرو و تسهیل ارتباط آن با دنیای خارج فراهم آورند تا تولیدات صنعت خودرو هرچه بیشتر متنوع گردد و مردم نیز با گسترش تنوع تولید امکان انتخاب بیشتری داشته باشند. و در آن صورت این مردم هستند که تصمیم اصلی را در مورد سرنوشت پراید خواهند گرفت.




نظرات

  • حسین حسین (1 مهر 1395 ساعت 09:19)

    واقعا اگر واردات ماشین به قیمت جهانی آزاد بود آیا باز هم در مورد این فرغون مطلب می نوشتید ؟

  • محسن محسن (31 شهریور 1395 ساعت 18:18)

    پراید یک ماشین سبک شهری است که برای تردد آرام در سطح شهر مناسب می باشد حداکثر با چهار سرنشین
    اما در ایران با این ماشین به جاده ها و آزاد راهها و اتوبان ها می روند و سرعت را از یکصد کیلومتر می گذرانند و در نتیجه این ماشین سبک که چرخهایش به اندازه چرخ فرغون می باشد را باد می برد و تبدیل به ارابه مرگ می گردد
    پلاتفرم پراید به عنوان یک ماشین پر شتاب متعلق به فورد آمریکاست که به کیا موتورز کره واگذار کرد و کیا موتورز هم به سایپا منتقل کرد

  • حسینی حسینی (31 شهریور 1395 ساعت 15:40)

    در اینکه پراید خودوریی بی کیفیت است و تاکنون جان وسلامتی بسیاری از سرنشینان این خودرو به خطر افتاده است شکی نیست. اما بنده از زاویه ای دیگر می خواهم به موضع پراید نگاه شود.نکته ای که نیاز به بررسی بیشتر دارد ان است که باید ببینیم چند درصد از خودروهای دچارسانحه و تصادفات شده اند. شاید اگر برخی خودرو های دیگر هم به تعداد خودرو پراید بود چنین اماری وجود داشت.بخشی از بالا بودن اماربه خاطر بالا بودن تعداد این وسیله نقلیه در جاده ها است و باید بصورت نسبی مقایسه شود. موضوع دیگر ان است که بسیاری از راننده اولی ها رانندگی خود را با پراید شروع میکنند و چون تجربه کمتری دارند بالتبع امار تصادفات این رانندگان هم در مقایسه با رانندگان سایر ماشین ها بیشتر است.این دوموضوعی است که در بررسی امار ها باید بدان توجه داشت.باز هم تاکید میشود در نا ایمن بودن این وسیله شکی نیست.

  • وطن وطن (31 شهریور 1395 ساعت 15:06)

    تعرفه بالای واردات خودرو ظالمانه اس و فقط نتیجه اش تولید پراید چهار میلیونی را خودروسازها بیست و یک میلیونن توی پاچه ملت کردن و این همه ظلم به بهانه حمایت از تولید داخلی خیانت به ملتی بود که عزیزانشون رو از میان آهن پارهای خودرو با تکنولوژی بیست سال پیش در بیارن، لعنت بر بی شرف های پول پرست که به قیمت خون هم وطنشون دارن حسابهاشون رو پر میکنن ، اون کارگری که به بهانه تولید داخل و ... داره از این راه ارتزاق میکنه بفهمه که داره خون هم وطنش رو داره میخوره ... نوش جان

  • r r (31 شهریور 1395 ساعت 11:24)

    مطلب بی محتوایی بود. از این زاویه نگاه کن که مدل بالاتر همانند پراید که هم کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشه طراحی کنی نه اینکه به فکر تولید یا عدم تولید آن باشی. واقعا متاسفم دو شرکت خودروسازی این همه مهندس دارن ولی دریغ از اینکه به فکر طراحی مدل جدید از خودرو باشن(با قطعات باکیفیت داخلی) سیاست شون در زاویه دیگری می چرخه. هر خودروی ایرانی که تولید و مونتاژ میکنن یه جاش می لنگه و فقط و فقط به فکر پول هستن نه کیفیت نه خدمات و...(الان برو ببین خود کره روی پراید چکار کرده)

  • پراید پراید (31 شهریور 1395 ساعت 11:19)

    اگه پراید نبود جمعیت ایران دو برابر می شد اونوقت بدبخت از اینا می شدیم. آفررررررین به سازنده اون که خوب تونسته جمعیت رو کنترل کنه.

  • مصیبت زده پراید مصیبت زده پراید (31 شهریور 1395 ساعت 10:37)

    متاسفم برای کسانی که این داعش لعنتی را در جائه های ناایمن ایران ناایمن ترکردند و بیش از ده ها هزار نفر از هموطنان ما با این مار خوش خط و خال کشته شدند و چقدر مردم را عزادار کرده و جقدر هزینه بر کشور وارد کرده است .صد رحمت بر پیکان که حداقل ایمن تر بود .میدانید همین پارسال یک خانم معلم و پدرش با همین پراید لعنتی پرپر شدند و یک بچه کوچک و تعئادی دیگر را یتیم کرد فقط و فقط به علت عدم ایمنی کافی . ............ تا کی این موجود که از داعش بدتر است باید در ایران جان بگیرد و جوان و پیر و بچه را بکشد.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • منصور منصور (31 شهریور 1395 ساعت 08:35)

    این متن فقط تبلیغاتی هستشش . مظلوم نمایی تولید کننده از زبان نویسنده . من پراید دارم چون مجبورم داشته باشم و سوار شم
    اگر پول داشتم به جای اون حداقل از محصول داخلی بهتری استفاده میکردم .

    امیر امیر (31 شهریور 1395 ساعت 10:06)

    واقعا مجبور هستیم سوار همچین خودرو های بشیم اگر قیمت واردات جهانی بشه و کاهش قیمت به وجود بیاد مطمئنن کسی چنین خودروهای رو انتخاب نخواهد کرد

  • علی علی (31 شهریور 1395 ساعت 08:29)

    پراید فقط تو ایران تولید میشه ومردم بدبخت چندتا کشور مثل سوریه و عراق اونم با یک هفتم قیمت ایران ازش استفاده میکنند البته نه برای سواری بلکه برای بارکشی اون وقت ما با کلی افاده و پز دادن با قسط زیاد وقیمت بیش از حد داریم به کجا میریم.

  • محمد محمد (31 شهریور 1395 ساعت 08:03)

    بسیار شرم اوره ماشینی که جان هزاران هموطن مارو مثل اب خوردن میگیره قابل دفاع نیست
    ای کاش مردم ما تو ارزوی داشتن ماشین میموندن ولی از روی اجبار سوار اینا نمیشدن
    بحث سر اجباره استفاده ازین ماشینه
    چون انتخاب بهتری وجوود نداره..چون بستر استفاده از ماشین های دیگه رو به صورت کاملا ناعادلانه بستیم
    با پرداخت همین قیمت میشه ماشین های به مراتب بالاتری تو دنیا سوار شد
    هیچ غروری ارزش جان یک انسان بی گناه رو نداره به هر قیمتی

  • سعید سعید (31 شهریور 1395 ساعت 07:43)

    متاسفم براتون

  • صادق صادق (31 شهریور 1395 ساعت 05:29)

    تولیدکنید، جون مردم به درک

  • حبیب حبیب (30 شهریور 1395 ساعت 21:37)

    مثل این که بگیم (تجارت مواد مخدر درامدزایی که مورد بی مهری قرارگرفته)با ترانزیت مواد مخدرهم میشود درامد زایی کرد ولی ایا این کاردرستی است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ایمان ایمان (30 شهریور 1395 ساعت 17:46)

    هه واقا جالب بود روزی میرسه ماشین پرنده تولید بشه اما ما هنوز داریم با پراید سروکله میزنیم..کاش تو این مقاله اشاره ای به هزاران نفر از هموطنانمونم میشد که در طی این چن سال جون خودشونو بخاطر سودجویی و زیاده خوایی یه عده از دست دادن..ما اگه نخوایم صنعت خودرومون رشد کنه کیو باید ببینیم ؟چن نفر باید فداشن تا صنعتمون رشد کنه؟

  • کاربر کاربر (30 شهریور 1395 ساعت 17:29)

    اشکال اساسی این است که پنجاه سال است فقط مونتاژکاریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • م م (30 شهریور 1395 ساعت 14:23)

    پراید سریعترین. قویترین. باکیفیت ترین. ایمن ترین. با استقامت ترین. و ازلحاظ قیمت هم به خاطر قطعات باکیفیت حدود 50 میلیون ارزش داره که لطف کردن به مردم 21 میلیون میفروشن. کو تا ما پراید رو کشف کنیم.

  • یاسر یاسر (30 شهریور 1395 ساعت 11:54)

    واقعا هدفتان از این متن چیست؟ آیا این بی شرمی نیست که میگویید پراید راه را برای خودرو دار شدن بسیاری باز کرده؟؟ جلوی واردات گرفته میشود و ملت را مجبور به خرید یک خودرو میکنند آنهم چه خودرویی؟؟ یادش بخیر زمانی قرار بر فروش ال 90 با قیمت 7 تومن بود الان ال 90 یکی از گرانترین تولیدات داخلیست و یک ماشین مزخرف کار بعنوان یک خودروی لوکس داخلی و به قیمت یک خودروی لوکس فروخته می شود

  • ناشناس ناشناس (30 شهریور 1395 ساعت 11:31)

    کاملا مشخصه که نگارنده هیچ ارزش و شان ومنزلتی برای مصرف کننده قائل نیست و هیچ حق و حقوقی براش در نظر نمی گیره یه مثال میزنم همه خوب میدونیم سوسیس و کالباس و همبرگر چی هست آیا مسئولین اقدامی انجام داده اند؟ خیر چرا؟ چون بیشتر از نصف مردم شکمشون با فست فود سیر میشه مردن به واسطه سرطان در مقایسه با مردن از شدت گرسنگی هیچ مسئولیتی برای دولت نداره پراید هم فست فود بازار خودرو هست!

  • زیرو ام ار جی زیرو ام ار جی (30 شهریور 1395 ساعت 10:16)

    درسته تو ایران کیفیت پراید خراب شد. اما اگر با کیفیت پراید های کره تولید میشد خیلی بهتر از ماشین های ایرانخودرو هم بود...پراید از لحاظ موتوری خیلی خیلی با دوام تر از پژو هم هست و جزو ماشین های خیلی کم خرج حساب میشه با مصرف معقول...فقط کاش جای اینکه هر سال کیفیتش کم میشد ، همش بهبودش میدادن و فیس لیفت میشد هر سال ، چه از لحاظ اپشن و چه موتور و ظاهر...افسوس