پس از توافق برجام در تابستان سال 94 و آغاز اجرایی شدن این توافق در اواخر دی ماه همان سال ، همگان به ایجاد تحولی در بازار و صنعت خودرو ایران در آینده نزدیک امیدوار شدند،بلافاصله رایزنی ها و مذاکرات خودرو سازان با شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا آغاز شد و واردکنندگان نیز برای اخذ نمایندگی رسمی از شرکت ها به تکاپو افتادند...
آن روزها مردم امید زیادی داشتند تا بازار خودرو به یکباره با کاهش قیمت ها روبرو شده و تولید تمام خودروهای قدیمی که در ایران تولید و مونتاژ میشدند متوقف شود ، غافل از اینکه برخی از این تغییر و تحولات در آینده نزدیک و با توجه به نرخ ارز غیر ممکن بوده و آن بخشی که ممکن بودند نیز،نیازمند زمانی بیش از آنچه عموم مردم انتظار داشتند بود.
اکنون اما بیش از یکسال از آغاز اجرایی شدن برجام گذشته ،وارد سال 96 شده ایم و مردم انتظار نتایج آن همه خبر، مذاکره و توافق نامه را می کشند....
با هم نگاهی به روندی که شرکت های بزرگ خودروساز کشور در این مدت طی کرده اند می اندازیم...
آبی های جاده مخصوص از همان روزهای ابتدایی مذاکراتی را با شریک بی معرفت روزهای گذشته شان، پژو آغاز کردند همچنین جسته گریخته اخبار و شایعات فراوانی نیز پیرامون عرضه مدل های ارزان قیمت سوزوکی و داتسون ژاپن ، فیات ایتالیا ورنوی فرانسه به گوش می رسید، مذاکرات با مرسدس بنز آلمان برای تولید خودروهای سنگین توسط ایران خودرو دیزل و همینطور تولید دوباره سواری های مرسدس بنز در ایران نیز آغاز شده بود...
فولکس واگن آلمان هم خودرو سازی بود که تقریبا تمام شرکت های ایرانی برای همکاری با آن تلاش خود را به کار بستند ، ایران خودرو نیز از این قاعده مستثنا نبود و برای جلب رضایت فولکس برای آغاز شراکت تلاش هایی انجام داد...
در کنار اینها ، ایران خودرویی ها بر خلاف انتظارات به وجود آمده پس از برجام ، با خودروسازان چینی هایما و دانگ فنگ(شریک چینی پژو) شروع به همکاری کردند...
از میان تمام گزینه ها ، همانطور که پیش بینی میشد ، همکاری ایران خودرو و پژو از همه زودتر به نتیجه رسید...
این دو با تاسیس شرکت جوینت ونچر جدیدی به نام ایکاپ، شراکت جدید خودرا آغاز کردند...
از داتسون هرگز خبری نشد و سرانجام مذاکرات با سوزوکی هم چیزی جز مونتاژ و عرضه فیس لیفت سوزوکی گرند ویتارا که اندک تفاوت هایی با گرند ویتارای قبل از فیس لیفت دارد نبود...
فولکس واگن هم شریک دیگری در ایران انتخاب کرد.
با مشاهده یک دستگاه فیات تیپو در محوطه شرکت ساپکو ، به نظر میرسید مذاکرات با فیات هم درحال به نتیجه رسیدن باشد...، اما اکنون و پس از گذشت 8 ماه ، همچنان خبری از انعقاد قرار داد با فیات منتشر نشده است و بنظر میرسد مذاکرات همکاری با این شرکت برای ایران خودرو به بن بست رسیده باشد.
ایران خودرو همچنان با مرسدس بنز هم به توافق هایی دست یافت که نتیجه آن امضای قرارداد همکاری دوباره میان ایران خودرو دیزل و مرسدس بنز بود...
این روزهاخط تولید پژو 2008 در ایران آغاز به کار کرده و به زودی نسل جدید این خودرو با قیمت تقریبی 70- 80 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد....، بجز 2008 ، مسئولین از عرضه پژو 208 در آینده نزدیک و همینطور واردات پژو 508 در سال جاری خبر می دهند....
همکاری با چینی های دانگ فنگ و هایما نیز با عرضه محصولات h30 کراس، هایماS7 و S7توربوشارژ ادامه یافته و با وعده عرضه دانگ فنگ s30 به نظر می رسد این همکاری همچنان در حال گسترش است....
ایران خودرویی ها در کنار مذاکرات و کار با خارجی ها ، خود نیز در این مدت بیکار نبودند و با معرفی و عرضه خودروی سورن با موتور مجهز به توربوشارژ ، بازبینی در ظاهر و امکانات پژو 207 یا همان 206+ و عرضه دوباره این محصول ، و این اواخر ، معرفی خودرو دنا پلاس با ظاهری کمی بروز شده و امکانات ایمنی و رفاهی بیشتر سعی در پیشبرد اهداف خود در تولید و طراحی مستقل خودرو و همینطور کسب سهم بیشتری از بازار کمتر از 50 میلیونی ها داشتند...
تا این لحظه کروه خودروسازی سایپا کمترین تغییرات را نسبت به دیگر رقبا در دوران پسا برجام تجربه کرده است...
سایپایی ها پس از برجام مذاکراتی را با شرکت کیاموتورز کره جنوبی ، سیتروئن و رنو فرانسه و نیسان ژاپن انجام دادند ، همچنین همکاری با چینی های چانگان و برلیانس را ادامه دادند.
ماحصل تمام آن مذاکرات ، تنها انعقاد قرارداد با سیتروئن و وعده عرضه مدل های به نسبت جدید آن شرکت در ایران بود...، اما تاکنون به طور دقیق جزییات عرضه هیچ محصولی جز سیتروئن C4سدان از نتایح این توافق منتشر نشده است...
اما در این مدت همکاری با چینی ها در گروه سایپا با عرضه وسیع تر 5 مدل از برلیانس، 4سواری h320-H330-h220و0H23 و شاسی بلند برلیانس v5 ، همینطور 2مدل cs35 و ایدو از چانگان گسترش یافت...
البته عرضه شاسی بلند برلیانس v5 با شکست مواجه شد و خیلی زود این خودرو از سبد محصولات گروه سایپا کنار رفت...
در ابتدا برلیانس های h230 و h220 در سایپا و دو مدل h330 و h320 در پارس خودرو مونتاژ میشدند و گفته میشد با نهایی شدن تولید محصولات سیتروئن در سایپا ، برلیانس ها به طور کامل به پارس خودرو منتقل شوند که چندی پیش این اتفاق رخ داد و برلیانس های سری H200هم به برادرانشان در پارس خودرو پیوستند تا شایعات آغاز تولید c4سیتروئن در سایپا بیش از هر زمان دیگری قوت گیرد...
سایپایی ها نیز در این مدت بیکار ننشسته و دو خودروی جدید ساینا و کوییک را معرفی کردند که اولی فیس لیفتی از تیبا و دومی در واقع همان تیبا 2 با ظاهری بروز شده و گیربکس اتوماتیک همراه با امکانات ایمنی و رفاهی بیشتر بود.
کرمانی ها نیز بلافاصله دست به کار شدند و برای آغاز دوباره همکاری با شرکای معتبر گذشته،هیوندای و فولکس واگن ،وارد میدان مذاکرات شدند تا بلکه از مونتاژ صرف محصولات چینی کمی دور شده و به روزهای خوب گذشته بازگردند،مذاکرات کرمان خودرو با هیوندای موتور کند اما مفید پیش رفت و سر انجام اواخر شهریور ماه 95 ، قرارداد همکاری میان این دو شرکت با وعده تولید دو مدل سواری در زمستان 95 به امضا رسید ...
قرارداد کرمان خودرو و هیوندای خیلی زود اجرایی شد و بهمن ماه 95 پیش فروش نسل جدید i20 و i10 توسط کرمان خودرو انجام شد و خبر تولید نسل جدید هیوندا الانترا نیز چندی پیش اعلام شد....
اما مذاکرات با فولکس واگن شکست خورد و کمپانی آلمانی شرکت ماموت را برای شراکت در ایران انتخاب کرد....
همکاری کرمان خودرو با چینی ها نیز همچنان ادامه دارد و هم اکنون چندین مدل از خودروهای لیفان و جک همچنان در کرمان تولید می شوند...
امیدواریم در سال جدید باتوجه به ورود شرکت های معتبر جهانی به صنعت خودرو کشور،شاهد پیشرفت بیشتر این صنعت و همینطور افزایش حق انتخاب مشتریان در بازار خودرو باشیم.