بررسی کیفیت، قیمت و امکانات خودروهایی که از آن ها به عنوان جانشین پراید نام برده میشود ...
زنگ توقف تولید پراید با تعطیلی رسمی خط تولید 111 در سایپای کاشان در روز پنج شنبه این هفته به صدا در خواهد آمد و این خودروی 24 ساله قرار است مثل پیکان به خاطره ها بپیوندد. با وجود اعلام قبلی مسئولان وزارت صنعت مبنی بر تولید پراید تا اواخر سال 97، این خودرو ظاهراً تا انتهای سال 96 بیشتر دوام نخواهد آورد و کل تولید آن متوقف خواهد شد.
سایپا نیز در روزهای اخیر، اطلاعیه پیش فروش پراید را آخرین بار برای مشتریان «وفادار و خاص» منتشر کرده است که بیش از پیش توقف قریب الوقوع تولید این محصول را نشان می دهد. با توجه به این که پراید با همه اما و اگرهایش، خودروی محبوب خانوارهای کم درآمد بود، این سوال پیش می آید که چه خودرویی قرار است جانشین پراید شود؟ نگاهی به قیمت خودروهای تولیدی در کشور نشان می دهد که سایپا، تنها تولید کننده خودروهای اقتصادی (ارزان قیمت) در کشور بوده است. براساس این فرض، مسئولان این شرکت تاکنون از خودروهایی نظیر تیبا، کوئیک، ساینا اتوماتیک و برلیانس C3 نام برده اند (البته با توجه به قیمت بیش از 57 میلیونی برلیانس یادشده، بعید به نظر می رسد که این خودرو در زمره جانشینان واقعی پراید به حساب آید). علاوه بر این، رنو کوئید نیز از سال گذشته به عنوان یکی از جانشینان پراید معرفی شده است. ضمن این که در گوشه و کنار نیز صحبت هایی درباره حضور یک خودروی ارزان چینی در ایران به اسم چانگان بنی شنیده می شود. با این تفاسیر، در این گزارش نگاهی به همه این جانشین های احتمالی پراید خواهیم داشت.
از تولید تیبا در ایران حدود هشت سال می گذرد، خودرویی که روی پلتفرم ارتقا یافته پراید، تولید و ما حصل آن نیز تولد خودرویی بین پراید و ریو شد. تیبا توانست تا حدی ضعف های ایمنی پراید را بپوشاند. افزایش وزن آن نسبت به پراید هم دیگر مزیتی است که این خودرو دارد. البته سایپا، در ادامه و در سال 92 تیبا 2 را عرضه کرد که با ارفاق، رقیبی برای پژو 206 به شمار می رود. تیبا 1 طبق آخرین گزارش رضایت سنجی مشتریان خودرو در ایران در سال 95، به عنوان برترین خودروی زیر 25 میلیون تومان شناخته شده است. این خودرو هم اینک قیمتی در حدود 25 میلیون و 500 هزار تومان دارد. مسئولان سایپا، تیبا را به عنوان یکی از کاندیداهای جانشین پراید معرفی کرده اند. هم اکنون و پس از چند سال از تولید تیبا نیز، سایپا مدل فیسلیفت شده این خودرو را با نام ساینا تولید و نوع اتوماتیک آن را به عنوان گزینه بعدی جانشین پراید معرفی کرده است.
پس از عرضه ساینا دنده ای که به عنوان نسخه ارتقا یافته ای از تیبا محسوب می شود و با استقبال نه چندان زیادی در بازار مواجه شد، سایپا به تازگی نسخه اتوماتیک آن را وارد بازار کرده است. بنا به گفته مدیر فروش این شرکت، این خودرو نیز یکی از کاندیداهای جانشینی پراید است. ساینا اگر چه به لحاظ ظاهری، تفاوت های زیادی با تیبا داشت، اما از نظر مشخصات فنی تفاوت کلی و چندانی بین آن دو نیست. درباره ساینا اتوماتیک و ساینا دنده ای هم عمده تغییرات علاوه بر نوع گیربکس، به امکانات رفاهی مربوط می شود. ساینا اتوماتیک مجهز به امکانات ورود به خودرو بدون کلید، سیستم استارت دکمه ای، سیستم محدود کننده سرعت، نمایشگر لمسی 7 اینچی مجهز به Bluetooth ، سیستم های مسیریاب و پایش فشار باد TPMS است و در آینده نیز طبق گفته پازوکی قائم مقام معاونت مهندسی سایپا، مجهز به سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC) نسبت به ساینا دنده ای خواهد شد. ساینای معمولی هم اکنون قیمتی حدود 28 میلیون تومان دارد و نوع اتوماتیک آن به قیمتی حدود 38 میلیون و 450 هزار تومان عرضه می شود.
اما سایپا در ادامه همکاری خود با چینی ها، هم اکنون در تلاش است تا خودروی ارزان قیمت دیگری را روانه بازار کند که آن هم در حدود قیمت پراید است. چانگان بنی خودرویی است که قرار است با قیمتی حدود 30 میلیون تومان روانه بازار شود. این خودرو با طول و عرض و ارتفاعی معادل3.73، 1.65 و 1.53 از ابعادی نزدیک به رنو کوئید برخوردار است . چانگان مدل بنی یا بن بن را با دو نوع موتور 1200 و 1400 سی سی تولید می کند که این دو پیشرانه قدرتی به ترتیب برابر 85 و 100 اسب بخار دارند. مهم ترین ویژگی فنی این خودروی کوچک چینی مصرف اندک بنزین و البته اهرم تعویض دنده گردان و پدال شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان است. خودروی بنی برای قشرهایی که تمایلی بهصرف مبالغ سنگین و گزاف برای هاچبکهای کوچک ژاپنی و کرهای ندارند و در عین حال طالب یک خودروی مدرن کاربردی و ارزانقیمت هستند، خودروی مناسبی به نظر می رسد.
نیمه اسفندماه سال قبل بود که سایپا از محصول جدید خود به نام کوئیک رونمایی کرد که گفته شد ارزان ترین خودروی تمام اتوماتیک ایرانی است. این خودروی هاچ بک که هنوز عرضه نشده است، شباهت هایی به ساینا دارد و برخی آن را نسخه به روز شده دیگری از تیبا 2 دانسته اند. این خودرو از همان پیشرانه 1.5 لیتری خانواده تیبا و ساینا بهره می برد و از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی، یک سر و گردن از اسلاف خود بالاتر است. از جمله امکانات آن می توان به رینگ اسپرت، ترمز کمکی، سیستم کنترل پایداری خودرو (آپشن) و دوربین دید عقب اشاره کرد. کوئیک در چهار رده تجهیزاتی SE، ST، SE-A و SE-A LUX عرضه خواهد شد. پیش بینی می شود اگر قیمت اعلامی سایپا (بین 33 تا 40 میلیون تومان در تیپ های مختلف) با افزایش قابل توجهی روبه رو نشود، کوئیک سهم بسیار بالایی از بازار هاچ بک ها و مینی کراس های کشور را به خود اختصاص می دهد.
از سال گذشته بود که زمزمه هایی برای حضور رنو در ایران و به تبع آن عرضه یک محصول ارزان قیمت این شرکت به نام کوئید (در رقابت با پراید) شنیده شد. مرداد امسال هم که قرارداد رنو با ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع )به امضا رسید، این احتمال بیشتر شده است. رنو کوئید دو سال است که در دنیا تولید می شود، محصولی که ابتدا در کارخانه این شرکت در هندوستان تولید و هم اینک صحبت ها درباره تولید آن در ایران، علاوه بر برزیل جدی شده است. قیمت این خودرو به عنوان یک کراس اور کوچک و جمع و جور برای مدل های پر آپشن آن به کمتر از 30 میلیون تومان می رسد. با این حال هم اینک پیش بینی می شود این خودرو در ایران در حدود 40 میلیون تومان امکان تولید و عرضه داشته باشد. این خودرو در تست تصادف سال 2015 موسسه NCAP، صفر ستاره ایمنی را دریافت کرد، اما مدل های جدیدتر آن، توانستند یک ستاره ایمنی را دریافت کنند.