خودروهای با کیفیت تولید داخلی با آغاز تحریم ها به صورت چراغ خاموش از سبد تولیدی خودروسازان ایرانی و مونتاژکاران حذف شده است.
سبد خودروهای داخلی و البته مونتاژی ها هر روز کوچک تر می شود و متاسفانه در این رخداد، سهم با کیفیت ها و 4 ستاره ها کمتر و سهم خودروهایی که به زور 2 و 3 ستاره دریافت می کنند بیشتر از قبل می شود.
در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، 14 خودروی تولیدی در ایران 4 ستاره کیفی، 13 خودرو 3 ستاره و 16 خودروی سواری نیز 2 ستاره کیفی دریافت کرده است اما پس از تحریم صنعت خودرو تولید خودروهای مونتاژی که کیفیت بالایی نیز داشتند کم و یا پایان یافت.
خودروهای 4 ستاره در فروش ها و پیش فروش های انجام شده در 3 ماهه گذشته نیز، کمترین حضور را داشته اند اما؛ به راستی چه بر سر تولید خودروهای 4 ستاره خواهد آمد؟ تولید خواهند شد؟ و یا باید با آنها برای مدت نامعلومی خداحافظی کنیم.
در ادامه شرایط تولید برخی از این خودرو ها را بررسی خواهیم کرد.
در ابتدای لیست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با نام مزدا3 جدید از شرکت بهمن مواجه می شویم که جزو پرطرفدارهای این روزهای بازار و دارنده حاشیه سود 100 میلیون تومانی در بازار است.
آخرین طرح فروش این خودرو که بسیار پر سر و صدا نیز بود، 270 دستگاه پیش فروش شد! تیراژی که اگر چه باورنکردنی اما یک حقیقت است یعنی با توجه به پالس ها و گفته های مدیران گروه بهمن، تولید مزدا3 جدید تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نخواهد بود زیرا ژاپنی ها جزو اولین شرکت هایی بودند که اعلام خروج از صنعت و بازار ایران را رسمی کردند.
به گفته مدیران ارشد گروه بهمن، این شرکت برای مزدا 3 جدید، جایگزین هایی را در درست دارد که به زودی رو می کند این یعنی خداحافظ مزدا 3 نه چندان جدید و سلام هاوال و سایر برندهای چینی!
پژو 2008 یا همان اولین خودروی پسابرجامی صنعت خودرو ایران که هنوز نیامده باید بار خود را جمع کند و به کشور خود بازگردد.
پیش فروش این خودرو با تبلیغات بسیار در سال گذشته آغاز شد و قرار بود خریداران در همان سال و در فصل پاییز و زمستان از سواری با این خودرو لذت ببرند اما زهی خیال باطل زیرا فرانسوی ها نیز دست کمی از ژاپنی ها در فرار کردن ندارند و با اینکه سهم پژو در بازار آمریکای شمالی تقریبا صفر است اما رفتنی باید برود.
البته مدیران ایران خودرو و ایکاپ رفتن پژو 2008 را هنوز رسما قبول نکرده اند اما تعویق در تحویل خودروهای ثبت نامی که کم کم به سالگرد زمان ثبت نام آنها نیز می رسیم، نشان از صحت خبر فوق می دهد. یعنی اولین خودروی پسابرجامی نیز همانند قطعنامه خلف خودش، به تاریخ خواهد پیوست!
سوزوکی گراند ویتارا یا همان قول 4 چرخ ایران خودرو که سال هاست بدون تغییرات آنچنانی( البته به جز تغییر در چهره، برخی پارامترها مانند گرم کن صندلی راننده و سیستم مولتی مدیا آن) وارد بازار ایران می شود نیز جزو رفتنی های بازار خودرو است زیرا شرکت طرف قرارداد سهم خوبی در بازار آمریکا دارد و دلش نمی خواهد این سهم رابا فروش اندک در ایران تعویض کند.
در پیش فروش های اخیر ایران خودرو هیچ نامی از گراند ویتارا به چشم نمی خورد و به نظر می رسد همانند بهمنی ها که هاوال را جایگزین مزدا کرده اند ایران خودرو نیز هایما را به عنوان جایگزین برای سوزوکی در نظر دارد. البته تفاوت کیفی این دو خودرو را تنها هایما سوارانی می توانند درک کنند که برای یک بار هم که شده سوزوکی سواری را تجربه کرده باشند.
کیا سراتوی سایپا که خودش جزو خودروهایی بود که پس از کش و قوس فراوان در زمان تحریم های نوبت اول، به صنعت خودرو کشور اضافه شد، یکی از تنها خودروهایی است که در این روزها هنوز حرفی از حذف آن از سبد تولیدی سایپا به گوش نمی رسد البته پیش فروش های عجیب و قریب این خودروی پرطرفدار از اردیبهشت 97 تا کنون و خلف وعده سایپا برای تحویل خودروهای فروخته شده در زمان های اعلام شده، احتمالا نشان از حذف تدریجی این خودرو از سبد سایپا دارد.
البته به گفته مدیران سایپا برای تولید سراتو مشکلی وجود ندارد و تنها برای تامین برخی از قطعات این خودرو و یا برخی آپشن ها ممکن است مشکلات گریباگیر سایپایی ها شود. گفتنی است پیش خرید کنندگان این خودرو در اردیبهشت ماه 97 که قرار بود خودروی خود را در مرداد ماه تحویل بگیرند با وعده پایان آبان 97 مواجه شده اند. حال اینکه در تاریخ یاد شده سراتویی تحویل می شود یا خیر...! ما نمی دانیم.
هیوندای کره یکی از برندهای پرطرفدار بازار ایران است که سال ها با شاسی بلند ها و سواری های خود سهم خوبی از بازار کشور را به خود اختصاص داده بود. همین امروز هم اگر در خیابان های شهرتان نگاهی بیاندازید حتما تعداد بی شماری از این برند خودرویی را در حال تردد خواهید دید که نشان از اقبال ایرانیان به این برند دارد.
کرمان موتور شرکت ایرانی است که قرارداد تولید و نمایندگی این برند کره ای را به نام خود ثبت کرد. معرفی هیوندای اکسنت، i10 و i20 در نمایشگاه های مختلف سال 95 این نوید را می داد که کرمانی ها برای تولید خودروهای با کیفیت کره ای گام خوبی را برداشته اند. اکسنت و i20 جزو 4 ستاره های جدول ارزیابی کیفی ما هستند اما از ابتدای سال 97 و حتی قبل از آغاز تحریم های صنعت خودرو، تولید برخی از محصولات هیوندای و حتی واردات مدل های غیر مونتاژی نیز متوقف شد. این طور که به نظر می رسد، این شرکت کره ای نیز ترجیح داده است تا به جای سرشاخ شدن با ترامپ، به ایرانی ها پشت کند!
این خودرو هفتمین 4 ستاره لیست منتشر شده ISQI است. این خودرو را جایگزینی برای مزدا3 جدید می دانند که احتمال زیاد در ماه های آینده تیراژش جای تیراژ چند هزارتایی مزدا را در بهمن خواهد گرفت. البته هنوز کاملا مشخص نیست که آیا شرکت چینی طرف قرار داد با بهمن همکاری خود را با طرف ایرانی همچون گذشته پر قدرت ادامه می دهد و یا ...
یکی از کم حاشیه ترین خودروهای بازار ایران در ماه های اخیر همین خودرو است. حاشیه بازار آن زیاد افزایش پیدا نکرده است اما به نظر می رسد طرفداران خود را در بازار دارد. بسترن نیز قرار است با افزایش تیراژ، جای خالی مزدا را در سبد بهمن پر کند البته از نظر کیفی نمی توان هیچکدام از جانشینان فعلی اعلام شده را با مزدا هم سطح دانست.
پژو 207 دنده ای و اتومات و البته مدل صندوقدار آن جزو خودروهایی است که جوانان ایرانی زیاد می پسندند و به همین دلیل در این مدت توانسته است طرفداران خودش را جذب کند. در ماه های اخیر خبر از حذف این محصول به خصوص در مدل اتوماتیک به گوش می رسید زیرا گیربکس اتوماتیک این خودرو را به طرف ایرانی نمی فروشند. در اطلاعیه جدید ایران خودرو برای فروش بیش از 50 هزار دستگاه از خودروهای تولیدی شرکت، هیچ نامی از پژو 207 اتوماتیک به چشم نمی خورد و این یعنی این 4 ستاره دار نیز از سبد محصولات خودرویی کشور حذف خواهد شد و یا حداقل در مدل اتوملاتیک دیگر عرضه نمی شود.
ساندرو، ال 90 اتوماتیک، پارس تندر، ال 90 پلاس و هر آنچه که بر روی پلتفرم X90 تولید می شد نیز جزو خودروهای با کیفیت بازار ایران قرار دارد. اغلب مدل های تولیدی بر روی این پلتفرم، 4 ستاره کیفی دریافت کرده اند اما برای این محصولات نیز اخبار خوبی به گوش نمی رسد.
مشتریانی که برای خرید ساندرو در ماه های گذشته پول پرداخت کرده بودند، هنوز چشم در راه هستند تا شاید از شرکت سایپا برای تحویل خودرو با ایشان تماس بگیرند.
تندر90 نیز در ماه های اخیر به هیچ عنوان جزو لیست فروش محصولات سایپا و ایران خودرو قرار نداشته و حتی در بخشنامه های جدید فروش این دو خودروسازی نیز خبری از این خودرو نیست.
شاید به همین دلیل است که قیمت حاشیه بازار این خودروها تا بیش از 2 برابر قیمت کارخانه در برخی مدل ها افزایش یافته است.
در ماه های قبل مدیران رنو به طرف ایرانی قول تحویل قطعات برای ساخت تنها 40 هزار دستگاه از محصولات فوق را داده اند و این می تواند شاه کلید ما برای پی بردن به این مطلب باشد که تولید تندر90 ها و ساندرو در دو تیپ معمولی و استپ وی نیز با مشکل و یا حتی توقف همراه خواهد بود.
از 14 خودروی 4 ستاره صنعت خودرو کشور تنها شاید با افزایش قیمت کارخانه و خرید قطعات از هند با قیمتی بالاتر، تولید برخی از مدل های تندر90 و سراتو ادامه پیدا کند و در مورد سایر محصولات قطعیتی برای ادامه تولید آنها وجود ندارد. بی شک خودروهای کره ای و ژاپنی در شرایط فعلی از سبد تولیدی خودروسازان خارج شده و تا حل مشکلات تحریم، ایرانیان باید به دنبال خرید همان خودروهای قدیمی خودمان باشند.