در بحبوحه بحث تحریمهای ایران، پژو یکی از اولین شرکتهایی بود که با غرب همراه شد و صنعت نهچندان مستقل خودروسازی ما را تنها گذاشت، از زیر آن همه مسئولیت و تعهد شانه خالی کرد و رفت. از ترس برخوردهای احتمالی آمریکا و اتحادیه اروپا چنان قافیه را باخته بود که در روز روشن گفت که نمیتواند دیگر با ما همکاری کند. گذشت و گذشت. گروه خودروسازی پژو به دلیل از دست دادن بازار پرسود ایران میلیونها یورو در ماه ضرر کردند. حالا که اوضاع فرق کرده و رابطه بین ما و غربیها رو به بهبود است، همه آنها به فکر بازگشتن افتادهاند. از بازگشت غولهای نفتی گرفته تا شرکتهای بزرگ حوزه صنعت و معدن. چند روز پیش هم دیدیم که مدیرعامل پژو شخصاً آمد و عرض ارادت کرد و این بار با قد خمیده رفت. حالا کاری به این که در بازار خودروی ایران چه میگذرد و ما بعد از سی و اندی سال به کجا رسیدهایم و از نظر فناوری چه در چنته داریم و در آینده میخواهیم جواب پژو را چگونه بدهیم، نداریم. مهم این است که به محض ورود جناب مهندس «ماکسیم پیکا» معلوم شد که شریک قدیمیاش ایرانخودرو میخواهد دو محصول جدید را روانه بازار کند. اولی شاسیبلند ۲۰۰۸ و دیگری هاچبک ۳۰۱ که اگر خدا بخواهد، حال و هوای پژو سواری در بازار را تغییر میدهد.
آنطور که در خبرها خواندیم، میگویند ۲۰۰۸ قرار است پروژه مشترکی باشد بین دو طرف. یعنی اینکه برای تولید آن نیاز به یک خط مونتاژ جدید است. حالا اینکه بعد از چند سال و تا چند درصد داخلیسازی میشود، بماند برای بعد ولی مهم این است که این خودرو حداقل در اوایل ورودش کاملاً خارجی است. پژو ۲۰۰۸ که داریم دربارهاش صحبت میکنیم، خودرویی است که سال ۲۰۱۳ رونمایی شده است. آنهایی که عاشق سینهچاک این خودرو هستند میدانند که پلتفرم آن همان هاچبک ۲۰۸ است. پلتفرمی که نسخه ابتداییاش را روی ۲۰۷ واقعی دیده بودیم. میدانید که آن ۲۰۷ که در ایران است در حقیقت ۲۰۶پلاس است. حالا بگذریم. خلاصه که ۲۰۰۸ آمد تا جانشین ۲۰۷ استیشن شود. اساساً معنی کراساوور هم همین است. یعنی شاسیبلندی که زیرساخت آن یک خودروی سواری باشد. چیزی که درباره ۲۰۰۸ نامشخص شده این است که نمیدانیم پیشرانهاش چه حجمی دارد؟ چرا که پژو برای این فرزندش چند نوع پیشرانه ۱٫۲، ۱٫۴ و ۱٫۶ لیتری در نظر گرفته است. ولی یک حسی به ما میگوید که طرف ایرانی دست گذاشته روی مدل ۱٫۶ HDi که بر حسب اتفاق مدل تقویتشده ۱۶۰۰ سیسی آن است.
خودروسازان ما را که دیدهاید؟ هیچ کارشان معلوم نیست. تا لحظهای که ماشین به دستتان نرسیده، نمیتوانید مطمئن شوید که چه امکاناتی دارد. با این حال ما هرچه پژو درباره ۲۰۰۸ گفته را به شما میگوییم. این خودرو مجهز به رینگهای ۱۶، ۱۷ و در مدل آخر ۱۸ اینچی آلیاژی است. سیستم ضد سرقت دارد و قاعدتاً باید سقف پانوراما داشته باشد. نقشهخوان ماهوارهای با صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی را نیز به قابلیتهایش اضافه کنید. چندتریم اصلی برای آن در نظر گرفته شده، یکی «مشکی آکسفورد»، دومی «مشکی برلین»، دیگری «طوسی توکیو»، یکی هم «قهوهای داکوتا» و آخری «برنز پکن». شیشههای تیره، صندلیهای چرم و داشبورد و دستهدنده چوبیاش حس خوب لوکس بودن را القا میکند. آینههای آن مجهز به گرمکن و با قابلیت تاشدن خودکار هستند. بلوتوث و USB که دیگر ارزش گفتن ندارد. پژو ۲۰۰۸ حداقل ۶ ایربگ دارد. سیستم تهویه مطبوع آن نیز اتوماتیک است. این سیستم در مدلهای فول به صورت دوگانه نیز عرضه میشود. گرمکن صندلیها یک آپشن آن هم روی مدلهای تیپ بالا است. البته وجود ESP (سیستم پایداری الکترونیکی) و کروز کنترل که چیز عجیبی نیست اما حضور سیستم کمکی سرپایینی و سربالایی آن هم روی این شاسیبلند نهچندان قدبلند جای تعجب دارد. به سبک آفرودهای آمریکایی، میشود روی کنسول آن یک خروجی ۱۲ ولت برق دید. سیستم صوتی آن چهار باند و چهار توییتر (نخوانید تیوتر) دارد.
از آنجایی که هنوز هیچکس حتی جمال این خودرو را ندیده، پس نمیتوان درباره مثبتها و منفیهایش نظر داد. پس مجبوریم دست به دامن سایتها و مجلات معتبر خارجی شویم. سایت What Car در تستی که ژولای سال گذشته انجام داده بود درباره ۲۰۰۸ اینطور نوشت: «در این آزمون قویترین پیشرانه را انتخاب کردیم. انتخابی که سر و صدای زیاد اتاق را به ارمغان داشت. البته قویترین نسخه پیشرانه دیزلی اوضاع به مراتب بهتری را نسبت به نمونه بنزینی داشت. ضعف ۲۰۰۸ شدیداً در جعبهدندهاش دیده میشود. در حقیقت این خودرو نیاز به یک یا دو دنده اضافی برای کنترل بهتر دور موتور دارد. فرمانپذیری این پژو در سرعتهای بالا تعریفی ندارد. شاید خستهکننده نباشد ولی ابداً هم سرگرمکننده نیست. در پیچهای تند و تیز به خصوص اگر مسیر شیبدار باشد، حس واژگونی را باید دایم تجربه کنید. اگرچه این روزها لذت سانروف داشتن در شاسیبلندها همهگیر شده، ولی با ۲۰۰۸ ترجیح میدهید همیشه این سقف بسته باشد. صدای باد بیاندازه شما را درگیر خودش میکند. در روزهایی که پژو بیش از هر زمان دیگری نیاز به افزایش کیفی محصولاتش دارد، عرضه یک شاسیبلند تک دیفرانسیل (محور متحرک جلو) میتواند روی آینده آن تاثیرگذار باشد. اگرچه باید به این نکته نیز اشاره کرد که ۲۰۰۸ دارای دیفرنسیال ضدقفل با کنترل الکترونیکی است. در داخل کابین اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب میکند، فرمان بیش از حد کوچک آن است. با توجه به کوچک بودن فضای داخلی، دکمهها بسیار نزدیک به هم و فشرده تعبیه شدهاند.»سایت دیگر CarsGuide است که بعد از تست پژو ۲۰۰۸ میگوید: «پژو با این محصول، سلیقه اروپاییپسند خود را بار دیگر نشان داد. درحالی که نیسان جوک، رنو کپچر، شورولت ترکس و فورد اکواسپرت بازارهای بهتر و بیشتر آمریکا و آسیایی را نیز پوشش دادهاند. اما همین تعصب روی سنت طراحی نیز طرفداران پر و پا قرصی را برایش دست و پا کرده است. از نظر آپشن و امکانات، تنها حضور نقشهخوان ماهوارهای، گرمکن صندلی و شیشههای تمام تاریک آن است که به نسبت دیگر محصولات جدید به نظر میرسد.»
مجله Top Gear که در حقیقت نسخه مکتوب برنامهای محبوب به همین نام است، پژو ۲۰۰۸ را چنین معرفی میکند: «او همان ۲۰۸ چاق شده است. محصولی که اساساً از فرانسه آمده تا با فورد و شورولت از آمریکا رقابت کند. البته آنچنان مشتاق نیست که با نیسان جوک از ژاپن رو در رو شود. حتی با اینکه از نظر قیمتی نیز گرانتر و از نظر ظاهری لوکستر است با این حال ترجیح میدهد دور از رقیب آسیاییاش باقی بماند. باید اعتراف کرد که این خودرو یک شاسیبلند دو نفره است. چرا که به واقع دو صندلی عقبی آن به کار نمیآیند.همان بهتر که از فضای انتهایی خودرو برای چیدن جعبه و چمدان استفاده شود. همانطور که گفتیم این همان هاچبک ۲۰۸ است که قد کشیده است. این تغییر سایز را هم میشود داخل اتاق دید. همان دکمهها و همان شکل و شمایل. فقط کمی بزرگتر. با این حال برخلاف خودروهای همکلاسش، چهرهای قابل قبول و منطقی دارد. از آن طراحیهایی است که در گذر زمان تکراری نمیشود. خروجی پیشرانهاش آنقدرها هم بد نیست فقط اگر کمی وزن شاسی کمتر بود، شرایط بهتری را در پیش داشتیم.»
هنوز نه به دار است و نه به بار، قیمت حدودی آن را ۹۰ میلیون تومان تعیین کردهاند. شک نکنید وقتی پای عرضه به بازار وسط باشد، قیمتش کمتر از ۱۱۰ میلیون نخواهد شد. پیش از هر چیز بدانیم که پژو ۲۰۰۸ در آن سوی آبها رقیبی است برای رنو Captur، فورد EcoSport، شورولت Trax، فیات Panda و نیسان Juke. همانطور که میبینید رقبایش همگی کلهگنده هستند. اما واقعیت آن است که این خودرو رقیب واقعی در بازار ندارد!