پرفروش ترین خودروهای چینی در نیمه نخست 2014

2 مهر 139310:10
13 دقیقه


پرفروش ترین خودروهای چینی در نیمه نخست 2014

آگاهی از بازار چین و تحولات آن برای هر فردی که جویای دنیای خودروست، بسیار مهم است، آن‌هم به این دلیل که در این بازار بیشترین تعداد خودرو به فروش رسیده و خیلی از کمپانی‌های معروف دنیا هم در آن سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام داده‌اند. ازجمله این خودروسازان مشهور می‌توان به شرکت فولکس‌واگن اشاره نمود که تابه‌حال بیش از 80 میلیارد دلار در این بازار سرمایه‌گذاری کرده است. به‌جرئت می‌توان گفت که امروزه این کمپانی در بازار فروش خودروهای سدان چین سلطان بی‌منازع! می‌باشد.

کشور چین بر اساس سرشماری سال 2008 میلادی در حدود 324/1 میلیارد نفر جمعیت دارد که تقریباً 4 برابر جمعیت ایالات‌متحده آمریکا و 17 برابر ایران است و چون درآمد سرانه مردم آن دائماً در حال صعود است پس هر کمپانی که در آن به موفقیت برسد، آینده کاری خود را تا حد زیادی تضمین نموده است. به‌جرئت می‌توان گفت که در حال حاضر بازار این کشور یکی از متنوع‌ترین و رقابتی‌ترین بازارها در دنیاست. در این بازار وسیع و بی‌کران بیش از 100 برند چینی و خارجی برای کسب سهمی ناچیز! به معنای واقعی کلمه در حال جنگیدن هستند! در سال 2013 میلادی در حدود 000/980/21 خودرو در این بازار فروخته شده است. چینی‌ها بازار را بین سه گروه خودرویی سدان/کوپه/هاچ‌بک و SUV و MPV تقسیم کرده‌اند که این نوشته به 10 خودروی پرفروش گروه نخست اشاره می‌کند.

رتبه اول : فولکس واگن لاویدا با فروش 203/008 دستگاه

 فولکس واگن آویدا

 فولکس واگن آویدا

 فولکس واگن آویدا

رتبه دوم : فولکس واگن سانتانا جدید با فروش 161/952 دستگاه

فولکس واگن سانتانا

فولکس واگن سانتانا

فولکس واگن سانتانا

رتبه سوم : فولکس واگن ساگیتار با فروش 155/393 دستگاه

فولکس واگن ساگیتار

فولکس واگن ساگیتار

فولکس واگن ساگیتار

رتبه چهارم: فولکس واگن جتا با فروش 152/621 دستگاه

فولکس واگن جتا

فولکس واگن جتا

فولکس واگن جتا

رتبه پنجم: بیوک اکسل با فروش 147/404 دستگاه

بیوک اکسل

بیوک اکسل

بیوک اکسل

رتبه ششم: نیسان سیلفی با فروش 145/214 دستگاه

نیسان سیلفی

نیسان سیلفی

نیسان سیلفی

رتبه هفتم: فولکس واگن پاسات با فروش 135/954 دستگاه

فولکس واگن پاسات

فولکس واگن پاسات

فولکس واگن پاسات

رتبه هشتم: شورولت کروز به فروش 126/236 دستگاه

 شورولت کروز

 شورولت کروز

 شورولت کروز

رتبه نهم: فولکس واگن بورا با فروش 123/287 دستگاه

  فولکس واگن بورا

 فولکس واگن بورا

 فولکس واگن بورا

رتبه دهم: شورولت سایل با فروش 119/662 دستگاه

شورولت سایل

شورولت سایل

شورولت سایل

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید 10 رتبه اول فروش در کلاس سدان/ هاچ‌بک/ کوپه در اختیار برندهای اروپایی، آمریکایی و نیز ژاپنی است، اما پرسش مهم این است که وضعیت برندهای چینی در این بازار به چه ترتیب می‌باشد؟ با نگاهی به جدول می‌توان این‌طور گفت که سدانهای چینی راه درازی را در پیش دارند تا نوک این قله را فتح کنند و با بزرگان این عرصه هماوردی نمایند زیرا هنوز هم‌سطح وفاداری مشتریان چینی به برندهای داخلی کم است و همین مسئله که اهمیت آن کم نیست، عرصه عمل را برای برندهای چینی بسیار سخت کرده است. این وضعیت درست برخلاف حالتی است که در ژاپن و کره وجود دارد که در آنجا دل‌بستگی مشتریان به برندهای داخلی بسی بیش از خارجی‌هاست و از این نظر خطر کمتری از ناحیه برندهای بیگانه آن‌ها را تهدید می‌کند.

بااین‌وجود می‌توان گفت که علیرغم همه کاستی‌ها و نقصان‌ها تلاش و همت خودروسازان چینی قابل‌تحسین است. همین‌که آن‌ها توانسته‌اند در مدتی کوتاه به موفقیت‌های بزرگی دست یابند که مهم‌ترینشان تولید بیش از 5 میلیون خودرو با برند چینی و صادرات میلیونی خودرو در سال 2012 است خودش گام بزرگی است، زیرا برای خودروسازان ایرانی که سابقه‌ای به‌مراتب بیشتری از چینی‌ها دارند هنوز رسیدن به صادرات صد هزارتایی آرزوست.

خودروسازان چینی زمانی فعالیتشان را به‌طورجدی آغاز نمودند که بازارشان کمابیش توسط اتومبیل‌های خارجی تسخیر شده و رقابت در آن فوق‌العاده سخت و دشوار بود. آن‌ها مجبور بوده‌اند که زیر فشار شدید رقابت و از نقطه صفر کارشان را شروع کنند و همین نکته مهم است که عمل آن‌ها را ارزشمند جلوه می‌دهد. کافی است به سابقه بعضی از برندهای چینی نگاهی بیندازیم تا به عمق تلاش و همت آن‌ها پی ببریم. به‌طور مثال می‌توان به همین شرکت جیلی که در ایران هم نامی آشناست، اشاره نمود که از سال 1986 میلادی فعالیت خود را به عنوان سازنده یخچال‌های خانگی! شروع کرد. بعد از سال‌ها این شرکت توانست اولین خودروی تولیدی خود را در سال 2002 میلادی به بازار عرضه نماید و تا جایی پیش برود که در سال 2007 تأمین بخشی از تاکسی‌های شهر لندن هم به آن واگذار شود. می‌توان شرکت چری که محصولات آن با نام MVM در کشورمان به فروش می‌رسد را مثال زد که اولین خودرو تولیدی آن در سال 1997 میلادی به بازار عرضه شد و در حال حاضر بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در چین است. بگذریم!

برای ختم کلام به چند سدان و هاچ‌بک چینی دیگر هم که در ایران به فروش می‌رسند و نیز جایگاه آن‌ها در بازار فروش این کشور اشاره می‌گردد. رتبه بیست و یکم: CHANGAN EADO با فروش 74/553 دستگاه پرفروش‌ترین سدان چینی در نیمه اول سال 2014 بوده است. این خودرو قرار است توسط شرکت سایپا مونتاژ شود.

رتبه بیست و ششم: GEELY EMGRAND 7 با فروش 64/553 دستگاه. این خودرو توسط شرکت جیلران موتور در ایران عرضه می‌گردد.

رتبه سی و پنجم: MG 350 با فروش 56/092 دستگاه. این خودرو توسط شرکت مدیا موتورز در ایران عرضه می‌شود.

رتبه شصت و یکم: GREATWALL C30 با فروش 33/788 دستگاه. این خودرو در حال حاضر توسط خودروسازان راین مونتاژ می‌شود.

رتبه شصت و دوم: BESTURN B50 با فروش 33/566 دستگاه. این خودرو توسط شرکت بهمن عرضه می‌گردد.

رتبه هشتاد و دوم: ZOTYE Z300 با فروش 25/060 دستگاه. شرکت سایپا این خودرو را برای مونتاژ انتخاب نموده و قرار است که آن را با نام S300 و یا آریو در این شرکت مونتاژ کند. اولین پارتی آن چند ماه پیش به خریداران تحویل داده شد.

رتبه نود و هشتم: MG3 با فروش 17/631 دستگاه. این خودرو قرار است در آینده توسط شرکت مدیا موتور به ایران وارد شود و در حال حاضر ثبت‌نام رسمی از آن انجام می‌گیرد. علاوه بر چین، خودروی مذکور در بازار انگلستان هم عرضه شد.

منبع: پدال