امروزه با هجوم خودروهایی در کلاسهای جدید و توجه بیشتر خریداران به خودروهای کراس اوور، از رونق بازار استیشنهای کلاسیک خانوادگی کاسته شده است. دیگر خودروسازان برای هر مدل سدان خود، یک معادل استیشن تولید نمیکنند و به نظر میرسد که این خودروها حتی بین سازندگان هم جذبه سابق را ندارند.
با این وجود هنوز در اروپا استیشن واگنهای بسیار خوبی تولید میشوند. خودروهایی که فراتر از یک استیشن معمولی برای مصارف روزانه خانوادگی هستند. همین استثناها باعث میشوند که همچنان خون در رگهای این کلاس جریان داشته باشد. هرچند قیمت بالای آنها و تجهیزات کامل و مهندسی بیش از حد آنها هم، خطر را از آنها دور نمیکند و ممکن است روزی تولید چنین خودروهایی واقعاً بازاری نداشته باشد.
در ادامه به سراغ ده خودروی استیشن توانمند و رؤیایی میرویم. خودروهایی با قوای نیرومند و ترکیبی لوکس و مجهز که فراتر از انتظار و نیاز خریدار این کلاس میباشند.
این مدل اسپرت آئودی، پدر خانواده را در موضع قدرت قرار میدهد. زیرا بیانگر اعتماد به نفس و اطمینان واقعی است. پیشرانه هشت سیلندر این خودرو با کمک توربوشارژرهای دوقلو میتواند 560 اسب بخار نیرو و 700 نیوتن متر گشتاور تولید کند. با وجود وزنی بیش از 2 تن، شتاب صفر تا صد آن تنها 3.9 ثانیه میباشد.
برادر کوچکتر RS 6 هم خودروی بدی نیست. هرچند تواناییهای برادر بزرگتر را ندارد اما برای استفاده روزانه شاید انتخاب بهتری هم باشد. در زیر کاپوت آن یک موتور قدیمیتر وجود دارد که با وجود 8 سیلندر و حجم 4.2 لیتر بدون کمک توربوشارژر، 450 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. شتاب صفر تا صد این مدل 4.7 ثانیه است و به دلیل وزن کمتر نسبت به برادرش، در پیچها و مسیرهای کوهستانی، چالاکتر عمل میکند.
از آنجا که BMW هنوز خودروی M5 را تولید میکند، آلپینا هم نسخه ویژهای از مدل تورینگ آن را میسازد که به صورت دیفرانسیل عقب و با موتور 8 سیلندر 4.4 لیتری 540 اسبی و 730 نیوتن متری در حد آئودی RS 6 قرار میگیرد. شتاب صفر تا صد این خودرو 4.3 ثانیه است و فرق آن با آئودی این است که سرعتان به صورت الکترونیکی به 250 کیلومتر بر ساعت محدود نشده و میتوان با آن تا 318 کیلومتر بر ساعت، سرعت گرفت.
برادر کوچکتر B5 قادر است به سرعت 302 کیلومتر بر ساعت دست یابد. موتور شش سیلندر آن با توربوشارژر دوقلو میتواند 410 اسب بخار نیرو و 600 نیوتن متر گشتاور تولید نماید. سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ یا xDrive نیز اختیاری است. شتاب صفر تا صد آن هم با توجه به وزن کمتر نسبت به برادر بزرگتر، تنها 4.1 ثانیه است.
این یک خودروی پرزرقوبرق لوکس است که از یک موتور V8 سوپرشارژر دار 5.0 لیتری نیرو میگیرد. این پیشرانه 550 اسب بخار قدرت دارد و در حالی که نعره بلندی از آن به گوش میرسد، شتاب صفر تا صدی 4.8 ثانیهای و نهایت سرعت 300 کیلومتر بر ساعت را ثبت میکند.
به قلمرو خودروهای اسپرت مرسدس AMG خوش آمدید. این مدل از کلاس E با پیشرانه معروف 8 سیلندر AMG و انتقال نیرو به چهار چرخ 4MATIC یک گزینه کمنظیر است. موتور آن با کمک توربوهای دوقلو، 585 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. شتاب صفر تا صد آن 3.7 ثانیه است که سریعتر از پورشه پانامرا توربو S و یا فراری FF میباشد.
این خودرو بازگشتی به گذشته در سبک طراحی محسوب میشود اما میتوان آن را واجد خصوصیاتی جذاب دانست از جمله اینکه سقف شیبدار آن، جلوهای اسپرت تر بدان بخشیده است. موتور این خودرو با نسخهای که در بالا شرح دادیم یکسان است. جالب اینکه انتقال قدرت به همه چرخها و شتاب صفر تا صد 3.7 ثانیهای این دو هم یکسان است. در عوض این خودرو لوکستر از برادر کلاس E خود است.
این خودرو دیگر با نام C 63 AMG Estate شناخته نمیشود. البته سریعتر از نسل قبلی هم شده و مخصوصاً مدل S آن با موتور V8 به حجم 4.0 لیتر و توربوشارژر که قادر به تولید 510 اسب بخار نیرو و 700 نیوتن متر گشتاور است. این خودروی زیبا و ظریف دیفرانسیل عقب تنها در 4.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر میرسد.
این خودرو در واقع کوچکترین عضو خانواده استیشنهای مرسدس میباشد. یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر و با صدای کم، نیرو دهنده آن است. قدرت این موتور 360 اسب بخار میباشد و با وجود اندازه جمع و جور در حد آئودی RS 4 و بهتر از جگوار XFR-S عمل میکند. با وجود قیمت مناسب میتوان این خودرو را حتی بهتر از سایر گزینهها دانست.
در میان غولهای آلمانی، حضور این ولووی شش سیلندر با توربوشارژر دوقلوی مارپیچی، کمی غیرمنتظره است. توان این خودرو بیش از 325 اسب بخار و گشتاور آن بیش از 480 نیوتن متر نیست. بنابراین شتاب صفر تا صدی در حد 5.4 ثانیه دارد که نسبت به سایر گزینههای مطرح شده، همانند لاکپشت میماند. در عوض ویژگیهای خوبی در مورد حمل بار و فضا دارد و احتمالاً با موتورهای توربوشارژر و سوپرشارژر درایو E میتواند در آینده بهتر از این هم ظاهر شود.