همینکه چشمتان به مدل دراپ-تاپ جدید رولزرویس بیفتد با تصور یک مسافرت مجللِ حتی کوتاه درحالیکه هوای آزاد را دور سرتان حس میکنید حس خوبی خواهید داشت. نامش داون (Dawn) است؛ به یاد مدل سیلوِر داون (Silver Dawn) که اوایل دهه 1950 تولید میشد و هنوز هم برای کمپانی ارزش و احترام خاصی دارد. شاید با دیدن تصاویر به ذهنتان خطور کند که این فقط یک رَیث با سقف بازشونده است و بهاصطلاح چیزی در چنته ندارد، اما توصیه میکنم برای اظهارنظر کمی صبر کنید.
مجلل ساز انگلیسی میگوید داون خیلی بیشتر از یک رَیث روباز است. 80 درصد پنلهای بدنه جدید هستند، شیشه جلو ارتفاع کمتری دارد و چفت شدن سقف هنگام بسته شدن با لبهها و کنارههای آن بهگونهای است که نمای سیال و بسیار یکدستی به خودرو میدهد. داون با سقف باز هم واقعاً چشمنواز است و تناسب طراحی در جایجای بدنه موج میزند. هرچه بیشتر دقت کنید جزئیات بیشتری نظرتان را جلب خواهد کرد! برای مثال رنگ آبی عمیق و خاصی که داخل چراغهای جلو دیده میشود یا خطوطی که از زیر پای اسپیریت آو اِکستاسی (Spirit Of Ecstasy) تا روی کاپوت ادامه دارند و درست مثل این است که هنگام پرواز دنبالهای از خود بهجا گذاشته است.
سکوت بهعنوان مشخصه اصلی سقف در دستور کار بوده است. رولزرویس از 6 لایه مختلف با نوعی دوخت فرانسوی تروتمیز و نرم (که سروصدای باد را کاهش میدهد) برای ساخت آن استفاده کرده و ادعا میکند که در حالت بسته آرامش اتاق همانند مدل رَیث خواهد بود و از طرفی هنگام باز و بسته کردن آن هیچ صدایی نخواهید شنید. البته برای قضاوت هنوز زود است و باید تا زمان رونمایی و انجام آزمایشهای میدانی صبر کنیم. تا حداکثر سرعت 30 کیلومتر بر ساعت میتوانید دکمه را بزنید تا در 21 ثانیه باز یا بسته شود. بد نیست به شیشه عقب هم اشارهکنم که کوچکترین اندازه ممکن را دارد و درعینحال میدان دید کافی را در اختیار قرار میدهد، به این طریق هم حریم خصوصی سرنشینان حفظ میشود هم رخ مجلل داون خدشهدار نمیشود.
مجلل ساز انگلیسی تلاش میکند داون را علیرغم ساختار کلّی 2+2 بهعنوان یک خودروی 4 نفره کامل معرفی کند. صندلیهای عقب ساختار سطل مانند خاصی دارند و به نظر میرسد درمجموع ردیف عقب برای افرادی با قد حداکثر 6 فوت (182.88 سانتیمتر) راحت و بیدردسر خواهد بود. بر اساس مبانی مهندسی امکان طراحی طاقچه عقب در ارتفاعی پایینتر وجود داشته اما مهندسان رولزرویس آن را بالاتر قراردادند تا سرنشینان احساس دربرگفتهشدگی بیشتری داشته باشند. سیستم صوتی این مدل برخلاف بسیاری از خودروسازان دیگر که از کمپانیهای سازنده سیستم صوتی استفاده میکنند کاملاً خانگی و شامل 16 بلندگوی hi-fi است که میتوانند بسته به شرایط مختلف و باز یا بسته بودن سقف خودشان را وفق دهند. این را هم در ذهن داشته باشید که کنترلکنندههای مرکزیِ infotainment درواقع متعلق به آی-درایو بامو هستند!
رولزرویس معتقد است یکی از منافع دربهایی که از جلو باز میشوند این است که امکان تعبیه ستون A مستقل را محیا میکنند که بدینوسیله استحکام و مقاومت بدنه افزایش مییابد. از طرفی طی دهها هزار مایل آزمایش در انواع مسیرها تکانها و لرزشهای اتاق مشخص و رفع شدهاند. نتیجه هم طبق ادعای کمپانی یک روباز 4 نفره با بیشترین مقاومت پیچشی بدنه در مقایسه با خودروهای موجود در بازار است. بهطور کلّی این خودروساز در تلاش است محصول جدیدش را اینگونه به تصویر بکشد که هرچه بهاصطلاح رانندهتر باشید بیشتر دوستش خواهید داشت، اما در حال حاضر به نظر میرسد باوجود فنرهای بادی بازطراحی شده و رول بارهای فعال احتمالاً بازهم راحتی و آسایش را به پویایی و چابکی ترجیح دادهاند.
زیر کاپوت کشیده داون پیشرانه آشنای 6.6 لیتری V12 قرارگرفته که احتمالاً دو عدد توربو شارژر هم به آن اضافهشده است. با این شرایط بازده نهایی 563 اسب بخار در 5,250 دور بر دقیقه و 779.5 نیوتونمتر در 1,500 دور بر دقیقه خواهد بود. برنامه شتاب گیری نیز با نقشه جدید خود پویاتر و پربازدهتر شده و در میزان متوسط پدال گاز 30 درصد واکنش سریعتری نشان میدهد. برای جعبهدنده از 8 سرعته ZF استفاده میشود که همانند رَیث میتواند با کمک اطلاعات ماهوارهای مسیرِ پیشِ رو را تحلیل کند و با توجه به حالت رانندگی موجود و نوع پیچهای روبرو مناسبترین دنده را انتخاب کند.
حدس میزنیم دراپ-تاپ جدید رولزرویس در نسخه پایه حدود 250,000 پوند برچسب بخورد؛ البته اگر جزء کسانی هستید که دوست دارند تا آخرین آپشن موجود را سفارش دهند باید بیشتر از اینها برای خرید جدیدتان کنار بگذارید.