هوندا موتور ژاپن اکنون یک شرکت چندوجهی با تولیداتی نظیر خودرو، موتورسیکلت، هواپیما و تجهیزات برق است. این شرکت علاوه بر اینکه بزرگترین تولیدکننده موتورسیکلت در دنیاست، بیشترین تعداد موتورهای درونسوز را در جهان نیز به صورت سالانه تولید مینماید. هوندا همچنین دومین تولیدکننده خودرو در ژاپن و هشتمین خودروساز جهان است.
در میان محصولات هوندا، دو مدل سیویک و آکورد از شهرت بیشتری برخوردار هستند. آکورد یک سدان چهار درب بسیار محبوب و پرفروش است که پیشینه آن به سال 1976 باز میگردد. این خودرو از سال 1989 به پرفروشترین خودروی کلاس خود در بازار امریکا مبدل شد و بعدها در سبکهای بدنه کوپه، واگن و کراساوور نیز تولید گردید. در سال 1982، آکورد نخستین خودروی ژاپنی بود که در ایالات متحده تولید میشد. در عین حال این خودرو توانست به مدت 15 سال پیاپی از 1982 تا 1997 پرفروشترین خودروی ژاپنی در بازار امریکا باشد. آکورد از سال 1991 تا 2001 بیش از 10 میلیون دستگاه فروش داشت و توانست یکی از قابل اعتمادترین خودروها از دیدگاه مشتریان باشد. به گونهای که بیش از 30 بار در فهرست بهترین خودروهای سال مجله کار اند درایور نیز قرار گیرد.
نخستین مدل آکورد یک خودروی هاچبک بسیار کوچک سه درب بود. در حالی که در طول این سالها، آکورد تغییرات فراوانی کرده و به یک خودروی خانوادگی بزرگ و جادار مبدل گردیده است. هرچند طبق دسته بندی EPA آکورد نسل نهم یک خودروی میانسایز دسته بندی میشود. نسل اول در ابتدا از یک موتور 68 اسبی سود میبرد.
این خودرو متأثر از موفقیتهای سیویک به عنوان یک خودروی مقرون به صرفه بود اما از الگوهای خودروهایی نظیر پونتیاک و فورد استفاده میکرد.
موتور با تکنولوژی CVCC هوندا برگ برنده آن بود. این مدل آکورد یکی از اولین خودروهای سواری ژاپنی با ویژگیهایی چون سرعتسنج، روکش پارچهای صندلیها، برفپاککن متناوب و رادیو به عنوان تجهیزات استاندارد و پایه بود و البته با پرداخت هزینه اضافی میشد به تهویه مطبوع، یک ساعت دیجیتالی و فرمان هیدرولیکی نیز دست یافت. یک سال بعد از تولد آکورد، نسخه سدان چهار دربان نیز معرفی شد. موتور این نسخه 72 اسبی و با حجم 1.6 لیتری بود. در سال 1980 نخستین گیربکس نیمه اتوماتیک دو سرعته و پس از آن سه سرعته تمام اتوماتیک برای آکورد درنظر گرفته شدند.
از سال 81 پنجرههای الکتریکی و روکشهای چرمی نیز در این خودرو دیده میشدند. بعلاوه تغییراتی درتریم ها، چراغها و تزئینات نیز قابل تشخیص بود. نسل دوم آکورد در 22 سپتامبر 1981 همزمان در اروپا، ژاپن و آمریکای شمالی رونمایی شد. چراغهای دایرهای شکل نسل اول جای خود را به چراغهای مستطیلی دادند و بدنه نیز با انحناها و خطوط کمتر، تروتمیزتر به نظر میرسید.
همچنین تحولی اساسی در داشبورد و کنسول آن به چشم میخورد. در سال 1984، مهندسان ژاپنی از تزریق مستقیم سوخت شامل یک انژکتور برای هر سیلندر بر روی موتور 1.8 لیتری آکورد با عنوان PGM-FI پرده برداشتند. قدرت خروجی این موتور به 128 اسب بخار میرسید. البته موتورهای CVCC همچنان موتور اصلی این خودرو محسوب میشدند. در سال 1981، آکورد برای اولین بار در جهان مجهز به سیستم ناوبری شد. همچنین در سال 1983، گیربکسان به یک نسخه 4 سرعته خودکار ارتقا یافت. این موضوع باعث افزایش سرعت خودرو به 192 کیلومتر بر ساعت شد.
در سال 1983، نسل دوم کاملاً بهروزرسانی شد و تغییرات زیادی در چهره آن به وقوع پیوست. چراغها کشیدهتر شده و قسمت جلوی خودرو به سمت پایین آمد. موتور خودرو نیز کمی قویتر شد. کمی بعدتر و در سال 1985 یعنی آخرین سال تولید نسل دو، نسخه ویژهای با عنوان SE و موتور با تزریق سوخت مستقیم 110 اسبی، صندلیهای چرمی، سقف بازشوی برقی، شیشههای رنگی، سیستم صوتی پیشرفته با نوار کاست، چرخهای آلیاژی 13 اینچی و غیره وارد بازار شد. این نسل همچنین اولین خودروی ژاپنی بود که مجهز به سیستم تعلیق گازی قابل تنظیم و سیستم ترمز ضد قفل نسل دوم با نام ABL به عنوان گزینههای قبل سفارش میشد.
در سال 1985، نسل سوم با چهرهای اسپرت و مدرن روانه بازار شد. چراغهای مخفی این مدل بسیار چشمگیر بودند.
البته نسخههای اروپایی این خودرو، به چراغهایی معمولی مجهز بودند. سیستم تعلیق خاص و گران قیمت این خودرو نیز باعث پایداری بهتر نسبت به رقبا و ثبات بهتران در جاده میشد. ترمزها در هر چهار چرخ از نوع دیسکی و مجهز به کالیپرهای دو پیستونه بودند. ترمزهای ABS نیز در بازار آمریکا به عنوان یک آپشن ارائه میشدند. این نسل علاوه بر مدلهای سدان، در انواع هاچبک سه درب و سه درب شوتینگ بریک و دو درب کوپه نیز عرضه میشد. در نسل سوم میشد تجهیزات متنوع الکتریکی نظیر پنجرهها و آینههای الکتریکی مجهز به گرمکن، نمایشگرهای دیجیتالی داشبورد، سانروف، کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع را سفارش داد. تولید این نسل تا سال 1989 ادامه یافت..
نسل چهارم آکورد بسیار بزرگتر از سلف خود بود. این خودرو مجهز به موتور تمام آلومینیومی 2.2 لیتری 16 سوپاپ با تزریق مستقیم سوخت بود. در این نسل تمهیداتی برای کاهش صدا و لرزش موتور و سیستم انتقال نیرو به کار گرفته شده بود. سیستم گیربکس دستی با کلاچ هیدرولیکی نیز در کنار گیربکس 4 سرعته خودکار با کنترل الکترونیکی قابل انتخاب بود. هوندا در این نسل روی بهبود ایمنی سرنشینان نیز تمرکز ویژهای نمود.
سال 1991 نیز بهروزرسانی آکورد شامل تریم های جدید و افزایش نیروی پیشرانه و تجهیزات ایمنی بیشتر همراه با بهبود ظاهری آن رونمایی شد. این نسل هنوز در کشور ما نیز موجود بوده و برخی مالکان آن خودروهای سالم و سرحالی را تاکنون نگهداری و حفظ نمودهاند.
نسل پنجم آکورد در سال 1993 معرفی شد. این نسل در تکامل نسل قبلی و ادامه دهنده موفقیتهای آن در بازار بود.
در سال 1994 اولین موتور 6 سیلندر برای آکورد رونمایی شد. در سال 1995 طبق معمول هر نسل یک فیس لیفت برای این خودرو شامل تغییراتی در چراغها و تجهیزات ارائه گردید. از نکات جالب آکورد نسل پنجم این است که یکی از محبوبترین خودروها برای سارقان در امریکا بوده است. تکنولوژی VTEC برای زمانبندی متغیر سوپاپها منجر به بهبود راندمان موتورهای این نسل شده بود.
نسل ششم آکورد در سال 1997 معرفی شد. این خودرو در سه مدل متفاوت برای بازارهای ژاپن، امریکا و اروپا طراحی شده بود. این نسل کمی جمع و جورتر و باریکتر از قبل شده بود. موتورهای این نسل واقعاً قدرتمند شده بودند. آکورد نسل ششم همچنین برای نخستین بار مجهز به فیلتر گرده به صورت استاندارد بود.
در این نسل تمهیداتی برای کاهش صدا و لرزش موتور و سیستم انتقال نیرو به کار گرفته شده بود. سیستم گیربکس دستی با کلاچ هیدرولیکی نیز در کنار گیربکس 4 سرعته خودکار با کنترل الکترونیکی قابل انتخاب بود. هوندا در این نسل روی بهبود ایمنی سرنشینان نیز تمرکز ویژهای نمود.
نسل هفتم اما با چهرهای اسپرت تر و جذاب روانه بازار شد. در این نسل هم شاهد طراحی متفاوت نسخههای اروپایی و آمریکایی بودیم. کمی بعدتر در سال 2007 نسل هشتم نیز رونمایی شد. این مدل تا سال 2012 روی خط تولید ماند و سرانجام با نسل فعلی یعنی نسل نهم تعویض گردید.
آکورد جدید در دو مدل سدان و کوپه عرضه میشود. این خودرو به عنوان یک سدان بزرگ هوندا و یک سطح پایینتر از مدل لجند قرار میگیرد. در این مدل از موتور 2.4 لیتری با تزریق مستقیم سوخت با قدرت 185 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتن متر استفاده شده است. یک گیربکس شش سرعته دستی یا CVT خودکار نیز برای این مدل درنظر گرفته شده است. موتور 3.5 لیتری V6 نیز با یک گیربکس شش سرعته دستی یا خودکار ارائه میشود تا قدرت 278 اسبی و گشتاور 342 نیوتن متری آن را به چرخهای جلو منتقل نماید. یک نسخه هیبریدی نیز شامل موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر با چرخه اتکینسون و موتور الکتریکی همراه با باتریهای لیتیوم یون با گیربکس CVT با مجموع قدرت 196 اسب بخار و گشتاور 306 نیوتن متر نیز از آکورد جدید قابل ابتیاع است.
آکورد همچنان خودرویی بسیار محبوب و قابل اطمینان است. هرچند گرایش بازار اکنون بیشتر به سمت کراساوورها شده و سدانها سهم خود را از دست میدهند اما هنوز هم یک یاز بهترین گزینهها برای خانوادهها، همین آکورد مقرون به صرفه، کامل، پیشرفته و مدرن است. با این حال برخلاف گذشته، آکورد باید در چندین جبهه و با رقبای مختلف و تازه وارد نیز دست و پنجه نرم کند. هوندا آکورد این روزها با واسطه فامیلی موتور در بازار ایران نیز قابل خرید است و در میانه خودروهای پرشمار کرهای، میتواند یک انتخاب خاص و متفاوت و در عین حال هوشمندانه باشد.
منابع:
caranddriver
wikipedia