فولکس بیتل، یک خودروی کوپه لیفت بک است که در سه نسل توسط کمپانی فولکس واگن کشور آلمان ساخته شده و یکی از معروف ترین، ماندگار ترین و پر فروش ترین خودرو های تولید شده در تاریخ است.
این خودرو در ابتدا بنا به دستوری که آدولف هیتلر به فردیناند پورشه داده بود تا جهت استفاده روزمره مردم آلمان خودرویی ارزان و ساده طراحی کند از سال 1938 روی خط تولید رفت و نزدیک به 70 سال! (تا 2003) تولیدش با همان شکل و شمایل در برخی کشور ها ادامه یافت. در سال 1997 نسل جدیدی از بیتل به بازار های جهانی معرفی شد که با نام نیو بیتل شناخته می شود.
ویدیوی بررسی و تجریه رانندگی با فولکس بیتل:
نیو بیتل فرم بدنه و ظاهری کاملا مشابه با بیتل اصلی داشت و فقط از المان های مدرن تر در طراحی آن استفاده شده بود. نیو بیتل تا سال 2011 روی خط تولید ماند و سپس جای خود را به نسل جدیدش داد. نسل سوم بیتل که با کد اتاق A5 نیز شناخته می شود از سال 2011 روی خط تولید فولکس واگن قرار داشت و در نهایت در سال 2019 و پس از 81 سال، بیتل بلاخره با خط تولید خداحافظی کرد.
نسل سوم بیتل در 2 نسخه لیفت بک دو در و کروک توسط شرکت "آراد خودرو هرمز" به بازار ایران وارد شد و به علت چهره جذاب و نوستالژیک و توانایی های دینامیکی مناسب، به سرعت در بازار ایران محبوب شد.
طراحی ظاهری
فولکس بیتل احتمالا نوستالژیک ترین خودروی قابل مشاهده در خیابان ها است و این نوستالژیک بودن که باعث جذابیت فراوان آن نیز شده، در کنار ظاهر دلربای خودرو باعث محبوبیت نسل جدید فولکس بیتل می شود. طراحی بیتل همان فرم گرد و معروف همیشگی را دارد و این موضوع در تک تک جزئیات ظاهری آن قابل مشاهده است.
در نمای جلوی بیتل اولین نکته ای که جلب توجه می کند نبود جلو پنجره است، مانند همیشه کاپوت تا جلوی دماغه خودرو پایین آمده و چراغ های دایره ای شکل خودرو در دو طرف آن قرار گرفته اند. سپر بیتل نیز طرحی ساده دارد و تنها یک نوار کروم از ابتدا تا انتهای آن کشیده شده است.
نمای کناری بیتل شباهت زیادی به فرم بدن حشراتی مانند کفشدوزک دارد و بر خلاف نامی که این خودرو با آن در ایران معروف شده، شباهت چندانی به قورباغه در آن دیده نمی شود. همه چیز در این نما گرد طراحی شده؛ از فرم سقف آن گرفته تا گلگیر های حجیم نیم دایره ای شکل و فرم صندوق خاصی که باعث می شود بیتل نه یک خودروی هاچ بک، بلکه یک کوپه لیفت بک باشد. رینگ های 18 و 19 اینچی موجود در مدل های فول آپشن نیز باعث زیبایی بیشتر این نما شده اند.
در نمای عقب، فرم درب صندوق بیتل شباهت زیادی به کاپوت جلوی آن دارد و چراغ های نیم دایره ای شکل نیز در دو طرف آن قرار گرفته اند. در نمونه های فول روی درب صندوق یک اسپویلر وجود دارد تا به زیبایی عقب و همچنین افزایش نیروی داون فورس در سرعت های بالا کمک کند. سپر عقب نیز پلاک خودرو را روی خود جای داده و یک دفیوزر هم رنگ بدنه در پایین خود دارد که دو خروجی اگزوز در اطراف آن به چشم می خورند.
کابین و فضای داخلی
کابین بیتل طراحی نچندان شلوغی دارد و فولکس تلاش کرده در اینجا هم از طراحی های با فرم گرد زیاد استفاده کند. داشبورد از جنس پلاستیک خشک بوده و در پنل روبرویی آن از طرح فیبر کربن استفاده شده. فرمان خودرو از نوع D کات بوده و پوشش چرمی دارد، در قسمت بالای فرمان برخی مدل ها نیز از فیبر کربن استفاده شده تا با طرح روی داشبورد هارمونی ایجاد کند و همچنین قاب دور ایربگ و کلید های کنترل روی فرمان به رنگ مشکی پیانویی هستند تا با طرح مشکی پیانویی روی رودری ها هماهنگ باشند.
در مدل های فول آپشن 3 آمپر بالای کنسول میانی داشبورد وجود دارند که به ترتیب از چپ به راست گیج دمای روغن، کورنومتر و بوست گیج هستند. پایین تر از آن ها یک مانیتور قرار گرفته و کمی پایین تر نیز پنل تهویه مطبوع خودرو به چشم می خورد که اتوماتیک و دو منطقه ای است. صندلی های بیتل در نمونه فول پوشش چرمی دارند و ردیف عقب نیز با توجه به 2 در بودن خودرو، فضای قابل قابل قبولی به سرنشینان ارائه می دهد.
مشخصات فنی
فولکس بیتل های وارد شده به ایران از یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری مجهز به توربو شارژر استفاده می کنند که توانایی تولید 197 اسب بخار قدرت در 5300 دور در دقیقه و 280 نیوتون متر گشتاور از 1700 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 6 دنده دو کلاجه فولکس (DSG) به چرخ های جلو منتقل می شود و بیتل 1417 کیلوگرمی را در 7.5 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رساند. اما موتور های دیگری از حجم 1 تا 2 لیتری در نمونه های تنفس طبیعی و توربو شارژ برای بیتل ارائه شده اند که تعداد آن ها در بازار ایران انگشت شمار است.
مصرف سوخت بیتل نیز 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است. بیتل در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی استفاده می کنند. با وجود استفاده از تعلیق مولتی لینک، در کنار تقسیم وزن مناسب بیتل هندلینگ و پایداری خوبی دارد و البته در فرمان های ناگهانی به خوبی گلف جیتیآی عمل نمی کند؛ سواری آن نیز خصوصا در نمونه های دارای رینگ 19 اینچی بسیار خشک است. قابل ذکر است که ترمز های بیتل نیز مجهز به سیستم های ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز میان چرخ ها (EBD) هستند.
امکانات ایمنی و رفاهی
فولکس بیتل 6 ایربگ راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای دارد. این خودرو همچنین 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ دریافت کرده که ایمنی بالای این خودرو در تصادفات را تضمین می کند. سیستم هایی مانند سیستم کنترل پایداری (ESP) موجود روی بیتل نیز به ایمن تر شدن تجربه رانندگی با بیتل کمک خواهد کرد.
بیتل در نسخه های مختلفی وارد بازار ایران شده و در فول ترین نسخه خود امکاناتی مانند سیستم ورود و استارت بدون کلید، سقف سانروف، گیج های روی داشبورد(3 آمپر)، آینه های جانبی تاشونده برقی مجهز به گرمکن، سنسور باران، چراغ های جلو زنون HID، کروز کنترل، گرمکن صندلی های جلو، سیستم صوتی Fender با 8 بلندگو و یک ساب ووفر به همراه مانیتور و کلید های کنترل از روی فرمان، نورپردازی داخلی با قابلیت تنظیم رنگ، سنسور های پارک جلو و عقب و سنسور TPMS دارد.
نسخه های مختلف بیتل
بیتل در بازار ایران به جز مدل کوپه، دو نسخه کوپه ABT و کانورتیبل نیز دارد، نسخه ABT بیتل تفاوت هایی در ظاهر مانند چراغ های متفاوت، کیت بدنه و رینگ های جدید دارد و در زیر کاپوت نیز پیشرانه آن 47 اسب بخار قوی تر از دیگر بیتل ها است.
نسخه دیگر بیتل، بیتل کانورتیبل است. این مدل از بیتل مشخصات فنی و امکانات رفاهی یکسانی با مدل های کوپه دارد و تنها تفاوت آن ها در ظاهر خودرو دیده می شود که از سقف پارچه ای تاشو به جای سقف فلزی ثابت استفاده شده است.
بیتل در بازار
بیتل خودرویی با قدمت فراوان و اصالت آلمانی است که اصالت آن را در کمتر ماشینی می توان پیدا کرد. بیتل شتاب بسیار خوبی دارد و امکانات رفاهی آن نیز مناسب هستند. در رنج قیمتی بیتل، رقبایی مانند آلفارومئو جولیتا، هیوندای جنسیس کوپه و تویوتا GT86 وجود دارند که هر کدام سبک و سیاق متفاوتی دارند و مشتریان آن ها نیز طبعا متفاوت هستند.
بیتل لذت رانندگی بالایی دارد اما دفرانسیل جلو بودن آن درمقابل رقبای آلمانی نوعی ضعف محسوب می شود . اما از سوی دیگر چهره بی نظیر بیتل نگاه هر بیننده ای را حتی در حضور خودرو های بسیار گران تر به خود جذب می کند و شتاب آن نیز تمام رقبایش را به چالش می کشد؛ در مجموع اگر شتاب بالا، چهره زیبا برای شما در هنگام خرید خودرو اولویت است؛ بیتل می تواند انتخابی بسیار مناسب در این رنج قیمتی باشد.
خیلیییی ماشین جذابی هست فضای داخل کابین هم کافی هست برای ۲ نفر
بروز بزرگ میشم میخرمش چقدر خفنههههههههههعهههه
لعنتیییی جذااااب???? آخر یه روز میخرمت????