فردا SX5 یکی از محصولات گروه خودروسازی فردا موتورز است که در شاخه کراس اورها قرار دارد. FMC SX5 در اصل یکی از محصولات شرکت چینی دانگ فنگ است که نسل اول آن در سال 2013 با نام دانگ فنگ SX5 به بازار معرفی و عرضه شد. در ادامه قصد داریم تا به سراغ این کراس اوور چینی رفته، به معرفی و بررسی آن بپردازیم و ببینیم این خودروی کراس اور چند مرده حلاج است.
خودروهای کراس اوور در چند سال اخیر طرفداران زیادی پیدا کردهاند و خودروسازان نیز برای تولید محصولات خود در این سگمنت به تکاپو افتاده تا بتوانند محصولی قابل رقابت با سایر رقبا تولید کنند. این اتفاق در ایران نیز به همین گونه بوده اما به علل مختلف از جمله ممنوع بودن واردات خودرو و تحریم ها، این فرصت گرانبها تنها به شرکت های چینی داده شده تا در بازار ایران جولان داده و یکه تازی کنند.
گروه خودروسازی فردا که فعالیت خود را از سال 1392 آغاز کرد، در اولین همکاری خود با شرکت سایک در سال 1396 اقدام به معرفی MG RX5 کرد و قصد داشت تا این خودروی کراس اور را در کشور مونتاژ کند اما تحریم های ایالات متحده گریبانگیر فردا موتورز شد و سایک قرارداد خود را با این شرکت لغو کرد. سپس فردا موتور به سراغ شرکت دانگ فنگ موتور چین رفت و ابتدا در سال 1398 اقدام به معرفی و عرضه فردا SX6 کرد. پس از آن نوبت به SX5 رسید و این خودرو اواخر سال 1399 به بازار ایران معرفی و عرضه آن آغاز شد.
بررسی طراحی ظاهری
FMC SX5 در کلاس خودروهای کراس اوور کامپکت شهری قرار می گیرد اما طراحی آن شباهت زیادی به مینی ون ها و خودروی های MPV دارد.
در نمای جلوی این خودرو شاهد یک طراحی محافظه کارانه و سادهای هستیم. چراغ های جلوی خودرو طراحی مستطیلی شکل و کشیدهای دارند و گرافیک داخلی آن ها نیز ساده و نسبتا بروز است. جلوپنجره این کراس اوور مانند چراغ های جلو کشیده، مستطیلی و چسبیده به چراغ های جلو طراحی شده است. همچنین این جلوپنجره با خطوط موازی کرومی نیز تزئین شده و میان آن لوگوی فردا موتور قرار دارد. داخل سپر خودرو یک قسمت مشبک با رنگ مشکی و طراحی سرتاسری قرار گرفته که این قسمت از دو طرف با خطوط کرومی تزئین شده و چراغ های دایرهای مه شکن نیز در دو طرف این قسمت تعبیه شدهاند. کاپوت خودرو نیز با خطوط نسبتا عمیق زیادی ترکیب شده تا خودرو ظاهری عضلانیتر داشته باشد.
با نگاه به نمای جانبی فردا اس ایکس 5، طراحی شبیه به یک خودروی MPV را مشاهده می کنیم که دلیل آن درب های بزرگ و کشیده، فاصله محوری زیاد و شیشه های بزرگ و یک تکه خصوصا شیشه درب عقب که کاملا بیننده را فریب می دهند. در این نما دو خط عمیق و کشیده طراحی شدهاند تا نمای کناری این خودرو را از سادگی نجات دهند و کمی حالت تهاجمی را به این خودرو اضافه کنند. یک خط که از انتهای چراغ عقب شروع شده و با عبور از دستگیره درب ها روی گلگیر جلو محو شده و خط دیگر که بالای رکاب خودرو طراحی شده است. رینگ ها خوشبختانه اندازه و طراحی قابل قبولی دارند.
به نمای عقب خودرو که می رسیم مانند جلوی خودرو طراحی محافظه کارانه و نسبتا سادهای را شاهد هستیم. چراغ های عقب به صورت دو تکه طرحی شدهاند. درب صندوق خودرو میزبان یک خط کرومی سرتاسری است که قسمت دوم چراغ های عقب را به یکدیگر وصل کرده است. بالای شیشه عقب نیز یک باله نسبتا بزرگ به همراه چراغ سوم ترمز تعبیه شده است. سپر عقب این خودرو نیز به دو بخش تقسیم شده؛ یکی همرنگ بدنه و دیگری با رنگ مشکی. میان این دو بخش چراغ های نازک مه شکن قرار گرفته و در قسمت مشکی رنگ نیز یک دیفیوزر ساده کرومی به همراه دو طرح خروجی اگزوز تعبیه شدهاند.
مشخصات فنی فردا SX5
در میان کراس اوور های توربوشارژ بازار ایران، اف ام سی SX5 جزء معدود خودروهایی است که از این ویژگی بهره نمی برد. این خودروی کراس اور مجهز به یک موتور 1/6 لیتری تنفس طبیعی ساخت شرکت میتسوبیشی است. این موتور توانایی تولید 123 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور را داراست و از طرفی مجهز به فناوری MIVEC میتسوبیشی است. این فناوری در اصل همان ویژگی زمانبندی متغیر سوپاپ ها است که میتسوبیشی این قابلیت را توسعه داده و با نام اختصاصی خود ثبت کرده است. وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخ های جلوی فردا SX5 بر عهده یک جعبه دنده CVT نسل سوم است. این جعبه دنده با قابلیت شبیه سازی 6 دنده و امکان تعویض دستی ساخته شده و از حالت برفی و اسپرت نیز پشتیبانی می کند. با توجه به اینکه این خودرو از موتور توربو بهره مند نیست و جعبه دنده آن نیز از نوع CVT است شتاب بسیار ناامید کنندهای دارد اما نکته مثبت آن، حساس نبودن به بنزین های بی کیفیت است و به مراتب استهلاک کمتری دارد. لازم به ذکر است که شتاب 0 تا 100 کیلومتر این خودرو حدود 18 ثانیه اعلام شده و همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 7/5 لیتر در 100 کیلومتر است.
بررسی کابین و فضای داخلی
هنگام ورود به کابین این خودرو با یک کابین نسبتا مدرن و ارگونومیک روبرو می شوید که توجه شما را جلب خواهد کرد. استفاده از خطوط قرمز در کابین و داشبورد باعث شده تا حس کنید که به جای یک خودروی کراس اوور در یک خودروی اسپرت قرار گرفته اید. در بالاترین بخش داشبورد یک صفحه نمایش بزرگ لمسی از بالای داشبورد به سبک خودروهای BMW بیرون زده است.
زیر صفحه نمایش خودرو دو خروجی هوای سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته که شباهت اندکی به خودروهای فولکس واگن دارد. بالای خط قرمز داشبورد کلید های کنترل سیستم مولتی مدیای خودرو قرار گرفته و در بخش انتهایی داشبورد نیز بخش تنظیمات تهویه مطبوع خودرو تعبیه شده که به صورت الکتریکی است اما متاسفانه دو کاناله نیست. فرمان خودرو طراحی نسبتا خوش دست و 3 شاخهای دارد که با یک رنگ مشکی پیانویی همراه شده است اما در کمال تعجب خبری از پوشش چرمی روی غربیلک فرمان نیست و به مانند خودرو های بسیار ارزان قیمت، غربیلک فرمان پوشش پلاستیکی دارد.
روی فرمان نیز دکمه های کنترل سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل قرار دارند. پشت آمپر خودرو نیز به صورت آنالوگ به همراه یک صفحه نمایش کوچک دیجیتالی است که اندازه و خوانایی مناسبی دارد. همانطور که ذکر کردیم صندلی های جلو بسیار راحت بوده و داشبورد نیز طراحی ارگونومیکی دارد . همچنین فضای پا و سر خصوصا برای سرنشینان عقب به لطف فاصله محوری زیاد بسیار راحت و مناسب است. از این رو کاملا با یک خودروی خانوادگی خصوصا برای مسافت های طولانی مواجه هستیم. متریال به کار رفته در داشبورد و کابین خودرو نیز کیفیت چندان خوبی ندارند باید دید در بلند مدت این کیفیت پایین چه تبعاتی برای کابین خودرو خواهد داشت.
امکانات رفاهی و ایمنی FMC SX5
این خودروی کراس اوور محصول فردا موتور امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول و مناسبی دارد که از جمله آنها می توان به امکاناتی نظیر دو عدد ایربگ، سانروف، فرمان برقی، کروز کنترل، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، مانیتور ۸ اینچی، دوربین عقب، سنسور عقب، تهویه مطبوع الکتریکی، سنسور نور، سیستم پایش فشار باد تایرها، راهنمای تعویض لاین، آینه های کناری برقی، دی لایت، سیستم کنترل پایداری، تریم چرم داخلی و رینگ های ۱۷ اینچی اشاره کرد که با توجه به قیمت این خودرو امکانات مناسب و رقابتی هستند.
بررسی بازار و قیمت فردا SX5
ماشین فردا SX5 در خرداد ماه 1401 قیمتی حدود 755 میلیون تومان را در بازار آزاد دارد. همچنین این خودرو از نظر خدمات پس از فروش شرایط مطلوبی ندارد اما پیش بینی می شود با توجه به افزایش نمایندگی های گروه خودروسازی فردا در سراسر کشور خدمات پس از فروش این خودرو نیز مطلوب شود. SX5 از نظر بازار خرید و فروش نیز رونق خوبی ندارد اما ممکن است در آینده ورق به سود این خودرو بازگردد.
نتیجه گیری
فردا SX5 یک خودروی کراس اوور کامپکت شهری است که از نظر طراحی و امکانات رفاهی و ایمنی مناسب استفاده خانواده ها خصوصا با جمعیت زیاد است. این خودرو از نظر فنی مشخصات نسبتا مناسبی دارد اما به هیچ عنوان خودروی چالاکی نیست و عواملی مانند شتاب ضعیف و بادی رول موجب شده اند تا این خودرو مناسب رانندگی اسپرت نباشد. فردا موتور از ابتدای فروش این محصول شرایط اقساطی خوبی برای این خودرو در نظر گرفت و به همین علت نیز استقبال از این خودرو کمی بالا رفت اما باید دید در دراز مدت شرایط بازار برای این خودروی خانوادگی چگونه خواهد شد.
سلام sx5کی ثبت نام مجدد داره؟؟
دیگنیتی ، لاماری ، لاماری ایما ، sx5 , t5 و ... از تولیدات برند دانگ فنگ که از برند های خوب چین هستند sx5 موتور میتسوبیشی گیربکس نسل سه cvt نیسان خودرو ساده و اقتصادیه ک در بلند مدت نگهداریش سادست و دردسر های موتورهای توربو نداره و در رنج خودش بین جک s3 ,کراس x33 واقعا هم موتور هم گیربکس هم طراحی بدنه واقعا بهتره من یکسال و نیمه ک دارمش جاده جواهرده و چالوس گردنه حیران اسالم ب خلخال در بازه های زمانی مختلف معمولا با پنج سرنشین و وسایل ب راحتی طی کردم و اصلا مشکل تو سربالایی نداره در اتوبان هم شتاب اولیش کمه ولی بعدش تا 170به راحتی میره مشکلی هم نداشته 20 هزارکیلومتر طی کردم فقط سرویس روغن موتور انجام دادم در ضمن بنده درحال حاضر x22 مدل 1400 هم دارم و برادرم هم جک s3 داره و واقعا sx5 خیلی بهتر
سلام وقت بخیر عذرخواهی میکنم ثبت نام خودرو SX5 چه موقع انجام اطلاع بدید ممنون میشم. با سپاس