آریزو ۶ پرو (یا همان آریزو ۵ پلاس در چین) با وجود اینکه فیس لیفتی از چری آریزو ۶ است، با برند فونیکس به بازار ایران راه پیدا کرده است. هم اکنون این خودرو به صورت نقدی و اقساطی با قیمت یک میلیارد و 60 میلیون تومان به فروش میرسد و متقاضیان میتوانند برای ثبت نام و خرید آریزو ۶ پرو به نمایندگی های مدیران خودرو مراجعه نمایند. در این صفحه ابتدا مزایا و معایب این سدان لوکس چینی را بررسی میکنیم، سپس به معرفی مشخصات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می پردازیم. پس از آن با بررسی طراحی بدنه و کابین آریزو ۶ پرو به مقایسه آن با آریزو ۶ اکسلنت می پردازیم و در نهایت روش های ثبت نام و فروش، قیمت و رقبای این خودرو را در بازار ایران بررسی میکنیم.
مزایا و معایب آریزو ۶ پرو
+ امکانات مدرن رفاهی
+ ایمنی بالا
+ طراحی زیبا
+ فضای کابین جادار
+ قدرت بالای موتور
+ بهبود عملکرد گیربکس
- نبود امکاناتی چون کروز کنترل هوشمند و رادار بین خطوط
- حساسیت های پیشرانه توربوشارژ این خودرو نسبت به کیفیت سوخت
- بازار دست دوم نامناسب
- قیمت بالا
مشخصات آریزو ۶ پرو
این خودرو از همان موتور 1.5 لیتری توربو شارژ قدیمی کمپانی چری بهره می برد که پیشتر آن را روی اکثر محصولات این شرکت دیده بودیم. این موتور توانایی تولید 147 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 220 نیوتون متر گشتاور از 1750 تا 4000 دور در دقیقه را دارد و این نیرو را از طریق یک گیربکس CVT با 9 دنده مجازی به چرخ های جلو منتقل می کند.
ماشین اريزو ٦ پرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در محور جلو دیسکی خنک شونده و در محور عقب دیسکی بوده که به امکانات جانبی نظیر ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز مجهزند.
مصرف سوخت آن به طور میانیگین 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است. همچنین این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 5 نیز برخوردار است.
مشخصات فنی آریزو ۶ پرو
امکانات ایمنی و رفاهی آریزو ۶ پرو
این سدان لوکس چینی به 6 ایربگ برای راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. این خودرو به طور مستقل در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده اما از آن جایی که آریزو 6 نسخه فیس لیفت آریزو 5 محسوب شده و آریزو 5 خود 5 ستاره ایمنی از موسسسه C-NCAP دارد، می توان گفت که 6 پرو خودرویی ایمن در تصادفات و حوادث رانندگی است.
فیلم بررسی آریزو ۶ پرو
وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، رادار نقطه کور، رادار هشدار تغییر لاین و رادار هشدار ترافیک جانبی نیز به افزایش امنیت ضمن رانندگی با آریزو ۶ پرو کمک شایانی می کنند. در زمینه امکانات رفاهی و آپشن نیز این خودرو حرف هایی برای گفتن داشته و بسیاری از آپشن های کاربردی در این خودرو قابل دستیابی اند.<مشاهده کاتالوگ >
امکانات آریزو ۶ پرو
مدیران خودرو امکانات خوبی برای ششمین سدان جدید خانواده پرو خود در نظر گرفته که این امکانات عبارتند از :
+ 6 کیسه هوا
+ سیستم ترمز کمکی BA / سیستم کنترل پایداری خودرو ESP / سیستم کنترل کشش TCS
+ دارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر / سیستم هشدار دهنده باز ماندن درب های خودرو / کمربند ایمنی ۳ نقطه ای برای تمام سرنشینان / سیستم ورود و خروج و استارت بدون کلید KeyLess
+ فرمان برقی EPS
+ غربیلک فرمان 3 شاخه D کات با قابلیت تنظیم در 4 جهت، دارای روکش چرمی و مجهز به کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل
+ سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی / دارای فیلتر تصفیه هوا
+ دارای ۶ بلندگو به همراه ساب ووفر /دارای بلوتوث و USB
+ سیستم صوتی و تصویری به همراه مانیتور 10.25 اینچی با قابلیت اتصال از طریق بلوتوث و رهیاب GPS
+ صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت و تنظیم گودی کمر در 4 جهت، دارای گرمکن صندلی و روکش چرمی
+ مجهز به روکش چرمی / قابلیت تا شدن صندلی عقب
+ آینه های جانبی با تنظیم و تا شوندگی برقی مجهز به گرمکن
+ شیشه عقب دارای گرمکن / هر ۴ شیشه دارای بالابر برقی اتوماتیک به همراه پاور ویندوز
+ دارای سانروف
+ چراغ های جلو دارای تنظیم ارتفاع الکتریکی / دارای سنسور نور برای روشن شدن خودکار چراغ ها / دارای چراغ بدرقه و پنل روشنایی روی درب خودرو / دارای چراغ روشنایی روز DayLight
+ چراغ های ترمز LED دارای مه شکن
+ دارای سنسور پارک جلو و عقب / سیستم پایش باد تایر ها TPMS / رادار نقطه کور BSD، رادار هشدار تغییر لاین LCA، رادار هشدار ترافیک جانبی RCTA
+ کروز کنترل / دوربین 60 درجه / سیستم انتخاب نوع رانندگی (eco-sport) / دارای سیستم اتوهلد و ترمز پارک برقی
بررسی طراحی ظاهری
تغییرات ظاهری این خودروی لوکس چینی محدود، اما کارامد بوده است که باعث جذابیت آن شده است. در نمای جلو، جلوپنجره تا روی سپر کشیده شده و دیگر خبری از جلوپنجرهی کوچک مدل قبلی نیست، با این تغییر چهره خودرو کمی اسپرتتر شده، سپر جلوی خودرو نیز تغییراتی داشته و هم اکنون با خطوطی پویا تر روی آن روبرو هستیم.

در نمای جانبی هیچ تفاوتی میان آریزو 6 و نسخه پرو وجود ندارد، اما در نمای عقب، بیشترین و مفید ترین تغییرات در نسخه پرو رخ داده است، چراغهای عقب تغییر زیادی کرده اند و اکنون توسط نواری باریک به یکدیگر متصل شدهاند.
دیگر خبری از لوگوی چری روی درب صندوق نیست و به جای آن عبارت Fownix دیده میشود. حالا میتوانید شبرنگها را بالای سپر ببینید و جاپلاکی هم روی سپر قرار گرفته است. خروجیهای اگزوز نیز همچنان در دو طرف سپر خودنمایی میکنند، در مجموع بیشترین بهبود های طراحی در این نما اتفاق افتاده و نمای عقب نسخه پرو، کاملا پخته تر از آریزو 6 ساده بنظر می رسد که این مورد در عکس های این خودروی چینی کاملا مشخص است.

بررسی داخل کابین آریزو ۶ پرو
فضای داخل کابین این خودرو بسیار شبیه به چری آریزو ۶ قدیمی طراحی شده. در داخل کابین، سازندگان چینی کلیات را حفظ کردهاند و به تغییرات جزئی بسنده نمودهاند. فرمان جدید دی کات اولین تغییر چشمگیر در کابین است که طراحی داخلی این خودرو را اسپرت تر کرده است. نمایشگر کیلومترشمار نیز دیگر آنالوگ نیست و اکنون همه چیز دیجیتالی شده است.
تغییری در بخش داشبورد دیده نمیشود اما کنسول مرکزی خودرو از نو ساخته شده و شاهد حذف پنل لمسی سیستم تهویه هستیم، لیور دنده قبلی نیز جای خود را به لیور الکترونیکی جدید داده است. همچنین اندکی بهبود در کیفیت قطعات این قسمت به چشم می آید. صندوق عقب با حجم ۵۷۰ لیتر و فضای کابین خودرو تغییری نکرده است و تنها افزودن تعدادی آپشن رفاهی به نسخه پرو، راحتی بیشتری برای استفاده کنندگان فراهم کرده است.

تجربه رانندگی با آریزو ۶ پرو
مکانی که برای تست رانندگی آریزو6 پرو در نظر گرفته شده بود، یعنی همان پیست آزادی، شرایط را بیشتر برای سنجیدن توانمندی های دینامیکی و حرکتی خودرو فراهم میآورد تا آنکه بخوایم به نرمی تعلیق و راحتی سواری بپردازیم؛ گیربکس 9 سرعته CVT چری که اخیرا بر روی بیشتر محصولات این شرکت و برند لوکس آن، فونیکس قرار گرفته است همانند دیگر محصولات این خودرو ساز هماهنگی نسبتا خوبی با موتور 147 اسب بخاری آن داشته و در حین شتابگیری های متعدد حس کم توانی به راننده القا نمی شود. دنده ها بگونه ای انتخاب می شوند که گشتاور مورد نیاز با فشار کم پدال زیر پای راننده آماده انتقال به چرخ ها باشد و تاخیری در عملکرد پدال حس نمی شود.
با انجام تست شتاب آریزو ۶ پرو با دستگاه درگی، به عدد 9.8 ثانیه رسیدیم که برای خودرویی در این رده، مورد قبول واقع می شود.
نشانی از افت قدرت ترمزگیری بعد از فشار چند ساعته داخل پیست دیده نشد و عملکرد آن ها مطمئن حس میشد. مسافت ترمز گیری از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تا حالت سکون در بهترین حالت با عدد 45.5 نیم متر ثبت شد.
با ورود به پیچ ها حرکت های گهواره ای خودرو محدود حس میشود و در رده ای بالاتر از محصولات دیگر همین خودروساز قرار می گیرد. با نزدیک شدن به لیمیت های آن در پیچ ها، تمایل خارج شدن از مسیر، از هر 2 محور حس می شود و خودرو تمایل آنچنانی به بیش فرمانی (oversteer) از خود نشان نمی دهد. با خاموش کردن سیستم کنترل کشش نیز بیش فرمانی به واسطه انتقال بدون محدودیت گشتاور به چرخ های جلو پدید می آید. ویدیوی کامل تجربه رانندگی با این خودرو را میتوانید در بالای صفحه مشاهده نمایید.
تفاوت آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو
در مقایسه این دو برادر چینی باید بگوییم که فونیکس آریزو6 پرو در واقع یک فیس لیفت مینور از آریزو ۶ است، در این خودرو شاهد استفاده از همان ترکیب پیشرانه و جعبه دنده قبل از فیس لیفت هستیم.
در بخش طراحی نیز در نمای جلو شاهد استفاده طراحان از جلو پنجره ای بزرگتر از نسل قبلی هستیم تا نسخه پرو نسبت به معمولی چهره اسپرت تری داشته باشد. در نمای عقب اما بیشترین تغییرات به چشم می خورد و شاهد طراحی دوباره چراغ ها، درب صندوق و سپر هستیم تا این خودروی لوکس چینی نمای عقبی کاملا جدید داشته باشد. در داخل کابین نیز تفاوت ها شامل طرح جدید کنسول میانی و دسته دنده، به کارگیری فرمان دی کات جدید و همچنین کیلومتر شمار دیجیتال در کنار برخی امکانات جدید هستیم.


قیمت آریزو ۶ پرو، رقبا و شرایط فروش
بهمن ریسپکت پرایم و جک J7 تنها رقبای صفر کیلومتر این خودرو در بازار هستند. (مقایسه جک j7 و آریزو ۶ پرو) این خودرو همچنین باید با رقبایی چون هیوندای الانترا، مزدا 3 و کیا سراتو وارداتی در بازار دست دوم ها رقابت کند. قیمت آریزو ۶ پرو در بازار چین حدودا ۷۰ هزار یوآن است و نهایتا به ۱۰۰ هزار یوآن میرسد. (قیمت جهانی آن چیزی بین ۱۱ تا ۱۵ هزار دلار است) و قیمت آن در ایران در آبان 1401 یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان اعلام شده است. شرکت مدیران خودرو هم اکنون برای خریداران این سدان چینی شرایط فروش اقساطی و نقدی را فراهم کرده است.
ماشین خوبیست در صورتی که خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد
یه تست بررسی ویدیویی چند شاسی بلند رو داشتید قبلا! کاش مثه همون دوباره تست و دوئل بزارید، ولی مثلا خودروهایی که بیشتر در دسترس هستند مثل تارا اتومات، دنا اتومات، شاهین اتومات، آریزو۵, پارس، جک، سراتو، النترا، مزدا۳ یا غیره ... که همه تو سگمنت سی هستن و رقابت جذابی میشه واسه سایت