1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. چری
  4. تیگو 8
  5. کلاسیک (2020-2024)

فونیکس تیگو 8 کلاسیک 2020-2022

Fownix Tiggo 8 Classic 2020-2022

تیپ ها
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
شاسی بلند
2000 سی سی
بنزینی دارای توربو
4
انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
بیشتر

معرفی خودروفونیکس تیگو 8 کلاسیک 2020-2022

تیگو 8 کلاسیک یکی از جدیدترین اعضای خانواده گروه خودروسازی مدیران خودرو است که همراه با دو خودروی دیگر یعنی تیگو 8 پرو و تیگو 7 پرو اواخر سال 1400 به بازار خودروی کشور معرفی شدند.

این خودروی چینی در کلاس کراس اور ها قرار دارد و از نظر ابعاد با خودروهایی نظیر بهمن فیدلیتی، هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و حتی رنو کولئوس در یک رده قرار می‌گیرد. تیگو 8 کلاسیک نسخه پایه و پایین‌تر از تیگو 8 پرو پریمیوم است. همچنین تیگو 8 کلاسیک مانند تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو با برند فونیکس که زیرمجموعه شرکت مدیران خودرو می باشد تنها در تعداد 200 دستگاه عرضه می شود.

 

 

1.webp

 

مزایا و معایب تیگو 8 کلاسیک

  • قیمت ارزان تر از تیگو 8 پرو
  • طراحی ظاهری زیبا
  • تیراژ بسیار پایین
  • کابین شبیه به تیگو 7 پرو
  • آپشن های کمتر از نسخه پرو

 

مشخصات فنی

فونیکس تیگو 8 کلاسیک از نظر فنی نیز کاملا متفاوت با برادر بزرگتر خود یعنی تیگو 8 پرو است. زیر کاپوت این کراس اور مید سایز چینی یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو شارژ قرار گرفته که می تواند 170 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. همچنین تیپ کلاسیک بر خلاف تیپ پرو مجهز به یک جعبه دنده CVT با شبیه سازی 9 سرعته است. قدرت تولید شده موتور خودرو توسط جعبه دنده 9 سرعته CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. همچنین مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده برای این تیپ حدود 8/2 لیتر در هر 100 کیلومتر می باشد.

سیستم تعلیق تیگو 8 کلاسیک در قیاس با تیگو 8 پرو تغییری نکرده است. تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی لینک بوده که نرمی قابل قبولی را برای راننده و سرنشینان فراهم می کند.

 

3.webp

 

امکانات رفاهی و ایمنی

همانطور که در ابتدای صفحه گفته شد تیگو 8 کلاسیک نسخه‌ پایه تیگو 8 پرو محسوب می شود و به همین سبب امکانات رفاهی کمتری دارد. این خودرو به امکاناتی نظیر سقف پانورامیک، دوربین 360 درجه با حالت نمایش 3D، فرمان دی کات، سیستم کروز کنترل، ترمز دستی برقی به همراه اتوهلد، جک برقی صندوق عقب، مانیتور لمسی یا مولتی مدیا همراه با آمپر دیجیتالی، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش، شش ایربگ ایمنی، باز و بسته کردن و تنظیم آینه‌های جانبی به صورت برقی و متصل به گرمکن، سامانه کنترل سرعت خودرو در سراشیبی، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، تریم چرمی صندلی و رودری ها، چراغ‌های LED، دی لایت، ردیف سوم صندلی ها، نورپردازی داشبورد، تهویه مطبوع دو کاناله، گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیم صندلی راننده بصورت برقی به همراه گودی کمر (صندلی شاگرد به صورت احتمالی)، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب و جلو خودرو، تنظیمات تهویه مطبوع به صورت لمسی و نمایشگر جداگانه، سنسور نور و باران تجهیز شده است.

 

طراحی ظاهری

تیگو 8 کلاسیک از نظر طراحی بیرونی تفاوتی با تیگو 8 پرو ندارد و تمامی المان های آن ها شبیه به هم طراحی شده‌اند. این خودروی شاسی بلند 7 نفره بر روی پلتفرم T1X توسعه داده شده که مشترک با تیگو 7 می باشد. چری در سال 2020 اقدام به انجام یک فیس لیفت بر روی این خودرو کرد که حاصل آن همین نمونه های معرفی شده در بازار ایران هستند و نسخه های قبل فیس لیفت در ایران عرضه نشدند. طراحی خودرو در صفحه تیپ تیگو 8 پرو به طور کامل مورد بررسی و معرفی قرار گرفته است. نکته جالب توجه این است که طبق گفته شرکت چری، طراحی تیگو 8 پس از فیس لیفت الهام گرفته از ببر بوده است.

 

2.webp

 

کابین و فضای داخلی

کابین و داشبورد تیگو 8 کلاسیک تفاوت های بسیار زیادی با تیگو 8 پرو داشته و طراحی آن شبیه به تیگو 7 پرو است. در داشبورد میانی خبری از صفحه نمایش یکپارچه با صفحه کیلومتر شمار نیست و صفحه نمایش خودرو مانند تیگو 7 پرو بیرون زده از داشبورد طراحی شده است. انتهای صفحه نمایش دو دریچه هوا و سپس تعدادی کلید کنترلی به شیوه پیانویی قرار گرفته است. سرانجام بخش پنل تهویه مطبوع خودرو به صورت نیمه لمسی تعبیه شده که شبیه به خودروی آریزو 6 پرو است.. کنسول میانی نیز دستخوش تغییراتی شده است. لیور دنده تغییر ظاهری به همراه داشته و بخش زیر کنسول نیز در این خودرو حذف شده چرا که از لیور دنده‌ای برقی دیگر خبری نیست.

غربیلک فرمان به صورت 3 شاخه طراحی شده و در دو طرف آن کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا خودرو و کروز کنترل تعبیه شده است. طراحی کلی فرمان مناسب و خوش دست است اما بر خلاف تیپ پرو طراحی D کات ندارد. ارگونومی کابین و فضای پا و سر برای سرنشینان ردیف اول و دوم مناسب است اما زیاد نمی توان روی ردیف سوم آن حساب باز کرد! همچنین متریال به کار رفته در اتاق خودرو از کیفیت متوسط رو به به بالایی بهره مند است که همین مورد سبب می شود تا چری تیگو 8 کلاسیک بالاتر از رقبای هم رده قیمتی‌اش قرار بگیرد.

 

4.webp

 

جمع بندی

تیگو 8 کلاسیک در واقع نسخه ای ارزان تر، ضعیف تر و کم آپشن تر از تیگو 8 پرو است که به طور مستقیم با خودرو هایی نظیر فیدلیتی و تیگو 7 پرو رقابت خواهد کرد. هر چند تیراژ بسیار پایین 200 عددی باعث می شود که بازار خرید و فروش و حتی لوازم یدکی این خودرو در آینده دچار مشکلاتی شود، اما با این حال چهره جذاب، ابعاد بزرگ و موتور قوی تر از رقبا می تواند برگ برنده ای برای این خودرو در بازار باشد.

تیگو 8 کلاسیک مناسب برای افرادی است که توان خرید تیگو 8 پرو را نداشته اما به خودرویی بزرگتر و قدرتمند تر از رقبا احتیاج دارند.

گالری فونیکس تیگو 8 کلاسیک 2020-2022

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو فونیکس تیگو 8 کلاسیک 2020-2022
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده مدیران خودرو

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه شاسی بلند
  • کلاس اتومبیل J Segment
  • تعداد فضای سرنشینان 7
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 235/55R18
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 235/55R18

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 2000 سی سی
  • نوع موتور بنزینی دارای توربو
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 16
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری با پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 170 اسب بخار
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 250 نیوتن متر
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 85 اسب بخار بر لیتر

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
  • تعداد دنده (جلو) 9
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی خنک شونده

سیستم تعلیق و فرمان

  • نوع سیستم تعلیق مستقل
  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب سیستم تعلیق مستقل مولتی لینک
  • کمک فنرهای جلو هیدرولیکی
  • کمک فنرهای عقب هیدرولیکی
  • نوع سیستم فرمان فرمان برقی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 11 ثانیه
  • استاندارد آلایندگی یورو 5

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) مجموعا 6 عدد ( راننده، سرنشین، جانبی راننده و سرنشین، پرده ای )
  • سیستم های پایداری و کمک راننده سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری DSC، سیستم ترمزگیر ی در حالت اضطراریBAS، سیستم کنترل نیروی رانش TCS
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود به خودرو بدون کلید و استارت دکمه ای
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری فرمان کمکی برقی حساس به سرعت
  • نوع غربیلک غربیلک فرمان سه شاخه با تنظیم ارتفاع - دارای کلید های کنترلی سیستم صوتی و تنظیمات کامپیوتر سفری، دارای روکش چرمی
  • سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک 2 منطقه ای با قابلیت تنظیم دمای جداگانه برای راننده، سرنشین و سرنشینان، مجهز به کولباکس
  • سیستم صوتی و تصویری قابلیت پشتیبانی از رادیو، AUX / USB / Bluetooth، دارای 6 عدد بلندگو
  • سیستمهای مولتی مدیا دارای صفحه نمایش 10.25 اینچی مولتی مدیا و صفحه نمایش 7 اینچی صفحه کیلومتر مجهز به دوربین 360 درجه
  • سیستم صندلیهای جلو صندلی های جلو دارای روکش چرمی، دارای آلارم کمربند سرنشین و رانده و تنظیم برقی صندلی ها(راننده 6 و سرنشین جلو 4 جهت)
  • سیستم صندلیهای عقب صندلی های ردیف سوم به صورت کاملا تاشو، صندلی های ردیف دوم با قابلیت تا شدن و تنظیم پشتی، دارای سیستم اتصال آسان صندلی کودک ISOFIX
  • سیستم آیینه ها تنظیم برقی آیینه های جانبی، آیینه تاشوی برقی، دارای گرمکن، آیینه های الکتروکرومیک
  • سیستم شیشه ها شیشه های جلو و عقب برقی، دارای گرمکن شیشه عقب
  • سیستم های سقف دارای سقف شیشه ای پانوراما به مسایحت 1.17 متر مربع
  • سیستم روشنایی جلو دارای چراغ روشنایی روز، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ ها ( Autolight )، چراغ های جلو فول LED
  • سیستم روشنایی عقب چراغ های عقب Full LED
  • سنسورهای پیش فعال دارای سنسور پارک دنده عقب و جلو، مجهز به سیستم هشدار دهنده فشار باد لاستیک ها(TPMS)
  • سیستم های کمک رانندگی دارای رادار نقطه کور و کروز کنترل
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
خودروهای هم رده