تیگو 8 کلاسیک یکی از جدیدترین اعضای خانواده گروه خودروسازی مدیران خودرو است که همراه با دو خودروی دیگر یعنی تیگو 8 پرو و تیگو 7 پرو اواخر سال 1400 به بازار خودروی کشور معرفی شدند.
این خودروی چینی در کلاس کراس اور ها قرار دارد و از نظر ابعاد با خودروهایی نظیر بهمن فیدلیتی، هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و حتی رنو کولئوس در یک رده قرار میگیرد. تیگو 8 کلاسیک نسخه پایه و پایینتر از تیگو 8 پرو پریمیوم است. همچنین تیگو 8 کلاسیک مانند تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو با برند فونیکس که زیرمجموعه شرکت مدیران خودرو می باشد تنها در تعداد 200 دستگاه عرضه می شود.
مزایا و معایب تیگو 8 کلاسیک
- قیمت ارزان تر از تیگو 8 پرو
- طراحی ظاهری زیبا
- تیراژ بسیار پایین
- کابین شبیه به تیگو 7 پرو
- آپشن های کمتر از نسخه پرو
مشخصات فنی
فونیکس تیگو 8 کلاسیک از نظر فنی نیز کاملا متفاوت با برادر بزرگتر خود یعنی تیگو 8 پرو است. زیر کاپوت این کراس اور مید سایز چینی یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو شارژ قرار گرفته که می تواند 170 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. همچنین تیپ کلاسیک بر خلاف تیپ پرو مجهز به یک جعبه دنده CVT با شبیه سازی 9 سرعته است. قدرت تولید شده موتور خودرو توسط جعبه دنده 9 سرعته CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. همچنین مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده برای این تیپ حدود 8/2 لیتر در هر 100 کیلومتر می باشد.
سیستم تعلیق تیگو 8 کلاسیک در قیاس با تیگو 8 پرو تغییری نکرده است. تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی لینک بوده که نرمی قابل قبولی را برای راننده و سرنشینان فراهم می کند.
امکانات رفاهی و ایمنی
همانطور که در ابتدای صفحه گفته شد تیگو 8 کلاسیک نسخه پایه تیگو 8 پرو محسوب می شود و به همین سبب امکانات رفاهی کمتری دارد. این خودرو به امکاناتی نظیر سقف پانورامیک، دوربین 360 درجه با حالت نمایش 3D، فرمان دی کات، سیستم کروز کنترل، ترمز دستی برقی به همراه اتوهلد، جک برقی صندوق عقب، مانیتور لمسی یا مولتی مدیا همراه با آمپر دیجیتالی، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش، شش ایربگ ایمنی، باز و بسته کردن و تنظیم آینههای جانبی به صورت برقی و متصل به گرمکن، سامانه کنترل سرعت خودرو در سراشیبی، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، تریم چرمی صندلی و رودری ها، چراغهای LED، دی لایت، ردیف سوم صندلی ها، نورپردازی داشبورد، تهویه مطبوع دو کاناله، گرمکن صندلیهای جلو، تنظیم صندلی راننده بصورت برقی به همراه گودی کمر (صندلی شاگرد به صورت احتمالی)، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب و جلو خودرو، تنظیمات تهویه مطبوع به صورت لمسی و نمایشگر جداگانه، سنسور نور و باران تجهیز شده است.
طراحی ظاهری
تیگو 8 کلاسیک از نظر طراحی بیرونی تفاوتی با تیگو 8 پرو ندارد و تمامی المان های آن ها شبیه به هم طراحی شدهاند. این خودروی شاسی بلند 7 نفره بر روی پلتفرم T1X توسعه داده شده که مشترک با تیگو 7 می باشد. چری در سال 2020 اقدام به انجام یک فیس لیفت بر روی این خودرو کرد که حاصل آن همین نمونه های معرفی شده در بازار ایران هستند و نسخه های قبل فیس لیفت در ایران عرضه نشدند. طراحی خودرو در صفحه تیپ تیگو 8 پرو به طور کامل مورد بررسی و معرفی قرار گرفته است. نکته جالب توجه این است که طبق گفته شرکت چری، طراحی تیگو 8 پس از فیس لیفت الهام گرفته از ببر بوده است.
کابین و فضای داخلی
کابین و داشبورد تیگو 8 کلاسیک تفاوت های بسیار زیادی با تیگو 8 پرو داشته و طراحی آن شبیه به تیگو 7 پرو است. در داشبورد میانی خبری از صفحه نمایش یکپارچه با صفحه کیلومتر شمار نیست و صفحه نمایش خودرو مانند تیگو 7 پرو بیرون زده از داشبورد طراحی شده است. انتهای صفحه نمایش دو دریچه هوا و سپس تعدادی کلید کنترلی به شیوه پیانویی قرار گرفته است. سرانجام بخش پنل تهویه مطبوع خودرو به صورت نیمه لمسی تعبیه شده که شبیه به خودروی آریزو 6 پرو است.. کنسول میانی نیز دستخوش تغییراتی شده است. لیور دنده تغییر ظاهری به همراه داشته و بخش زیر کنسول نیز در این خودرو حذف شده چرا که از لیور دندهای برقی دیگر خبری نیست.
غربیلک فرمان به صورت 3 شاخه طراحی شده و در دو طرف آن کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا خودرو و کروز کنترل تعبیه شده است. طراحی کلی فرمان مناسب و خوش دست است اما بر خلاف تیپ پرو طراحی D کات ندارد. ارگونومی کابین و فضای پا و سر برای سرنشینان ردیف اول و دوم مناسب است اما زیاد نمی توان روی ردیف سوم آن حساب باز کرد! همچنین متریال به کار رفته در اتاق خودرو از کیفیت متوسط رو به به بالایی بهره مند است که همین مورد سبب می شود تا چری تیگو 8 کلاسیک بالاتر از رقبای هم رده قیمتیاش قرار بگیرد.
جمع بندی
تیگو 8 کلاسیک در واقع نسخه ای ارزان تر، ضعیف تر و کم آپشن تر از تیگو 8 پرو است که به طور مستقیم با خودرو هایی نظیر فیدلیتی و تیگو 7 پرو رقابت خواهد کرد. هر چند تیراژ بسیار پایین 200 عددی باعث می شود که بازار خرید و فروش و حتی لوازم یدکی این خودرو در آینده دچار مشکلاتی شود، اما با این حال چهره جذاب، ابعاد بزرگ و موتور قوی تر از رقبا می تواند برگ برنده ای برای این خودرو در بازار باشد.
تیگو 8 کلاسیک مناسب برای افرادی است که توان خرید تیگو 8 پرو را نداشته اما به خودرویی بزرگتر و قدرتمند تر از رقبا احتیاج دارند.