چری تیگو 8 پرو، یک خودروی کراس اور لوکس 7 نفره سایز متوسط ساخت کمپانی چری کشور چین است که از سال 2020 به عنوان فیس لیفتی از چری تیگو 8 روی خط تولید قرار گرفته و تولید آن تاکنون ادامه دار بوده است. این خودرو تاکنون در بازار های مختلفی از جمله چین، آمریکای جنوبی، آسیای شرقی، روسیه و خاورمیانه به عنوان لوکس ترین خودروی چری عرضه شده و به فروش خوبی دست یافته است.
در ایران نیز این خودرو در سال 1400 توسط مدیران خودرو، نمایندگی رسمی چری تحت برند فونیکس به بازار عرضه شد. مدیران خودرو ابتدا در مهر ماه سال 1400 برنامه ای برای تست درایو این خودرو در پیست آزادی برای خبرنگاران فراهم کرد و سپس چند ماه بعد این خودرو را در بازار ایران عرضه کرد. قیمت 1 میلیارد و 750 میلیون تومانی این خودرو در زمان عرضه تبدیل به یکی از پرحاشیه ترین مباحث روز بازار خودرو در ایران شده بود!
مشخصات فنی تیگو 8 پرو
پیشرانه این خودرو، نخستین موتور توربو چری با پاشش سوخت مستقیم (GDi) در ایران است. این موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توانایی تولید 197 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 290 نیوتن متر گشتاور از 2000 تا 4000 دور در دقیقه را دارد. وظیفه انتقال این نیروی تولید شده توسط موتور به چرخ های جلو نیز بر عهده یک گیربکس دو کلاچه تر 7 دنده (Wet DCT) سپرده شده است. تیگو 8 پرو با این قوای فنی می تواند طی 8.9 ثانیه شتاب 0 تا 100 را طی کرده و تا سرعت حداکثر 220 کیلومتر بر ساعت به شتاب گیری خود ادامه دهد.
تیگو 8 پرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این خودرو ننیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BA نیز مجهزند.
تیگو 8 پرو با وجود قدرت بالا مصرف سوختی مناسبی نیز دارد، کراس اور لوکس چری با وزن 1540 کیلوگرم، 6.8 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی مصرف می کند.
ایمنی تیگو 8 پرو
فونیکس تیگو 8 پرو به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای مجهز شده است. همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف C-NCAP، موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از این موسسه شده و خودرویی ایمن در حوادث رانندگی به شمار می آید. وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC نیز به افزایش ایمنی این خودرو در هنگام رانندگی کمک می کنند. اما مهم تر از همه این ها، مجموعه بزرگ و جذاب رادار ها و سیستم های خودرانی است که در شاسی بلند لوکس چری به چشم می خورند.
تیگو 8 پرو، نخستین خودروی بازار ایران است که به آپشنهای ایمنی ADAS تجهیز شده است، ADAS یا Advanced Driver Assistance Systems مجموعهای از سیستمهای پیشرفته همیار راننده است که با استفاده از اطلاعات دریافتی از رادارهای مختلف خودرو، در فرایند رانندگی به یاری راننده میآید، در کل وظیفه این سیستمها افزایش امنیت خودرو و بهطورکلی افزایش ایمنی جادههاست.
مهمترین آپشنهای ایمنی ADAS که برای تیگو 8 پرو در نظر گرفتهشده عبارتاند از:
- BSD: رادار نقطه کور یا Blind Spot Detection
سیستم نظارت بر نقاط کور راننده شامل سیستم هشدار باز کردن درب خودرو و هشدار نزدیک شدن خودرو از عقب و یا برخورد آن به این صورت که هنگام رانندگی یا پارک کردن برای باز کردن درب خودرو، در صورت ورود هرگونه شی یا انسان به منطقه کور به راننده آلارم میدهد.
- LCA: سیستم هشدار و پیشبینی برخورد در اثر تغییر لاین یا Lane Centering Assist
این سیستم همواره بر ترافیک جانبی و عقب خودرو نظارت میکند تا با پیشبینی زودهنگام خطر برخورد به هنگام تغییر لاین، به راننده هشدار دهد.
- RCTA: رادار تصادف از عقب یا Rear Cross Traffic Alert
هنگام دندهعقب بهصورت عمودی یا مورب، در صورت نزدیک شدن وسیله نقلیه، با به صدا درآوردن آلارم به راننده هشدار میدهد.
- LDW: سیستم هشدار خروج از لاین (رادار بین خطوط) یا Lane departure warning
در صورت انحراف خودرو از خط جاده، به راننده هشدار داده میشود.
- LKA: سیستم کمکی ماندن در لاین یا Lane Keeping Assistant
با کنترل مداوم فرمان الکترونیکی خودرو از راننده پشتیبانی میکند و به نگه داشتن وسیله نقلیه بین خطوط کمک میکند. مزیت اصلی برای راننده کاهش کنترل فرمان و در نتیجه راحتی بیشتر رانندگی است. اگرچه LKA قادر است خودرو را در مرکز خط در شرایط خاصی نگه دارد، اما این عملکرد برای رانندگی خودکار در نظر گرفته نشده.
- ACC: کروز کنترل هوشمند تطبیقی یا Adaptive Cruise Control
این سیستم، در واقع همان مدل پیشرفته کروز کنترل است که علاوه بر حفظ سرعت تعیینشده، توانایی حفظ فاصله زمانی تعیینشده با خودروی جلویی را نیز دارد.
- TJA: سیستم کمکی حرکت در ترافیک یا Traffic Jam Assistant
این سیستم در محدوده سرعت 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت و در خیابانهایی که بهطور استاندارد خطکشی شده باشند، توانایی کنترل خودرو در بین خطوط را دارد و اگر جاده خطکشی نداشته باشد نیز از موقعیت خودروی جلویی پیروی میکند.
- ICA: سیستم کمکی کروز هوشمند Intelligent Cruise Assistance
در محدوده سرعت 60 تا 150 کیلومتر در ساعت، هنگامیکه علامتگذاری خطوط وجود داشته باشد، خودرو را در لاین خود نگه میدارد. اگر علائم خطوط در دسترس نباشد، از موقعیت خودروی جلویی پیروی میکند.
- IHC: سیستم کنترل هوشمند نوربالا Intelligent High Beam Control
این سیستم بسته به شرایط ترافیکی و محیطی، نوربالای خودرو را فعال و غیرفعال میکند تا در هنگام رانندگی در شب از نور بهینه استفاده کنید.
- FCW: رادار تصادف از جلو یا Forward Collision Warning
هنگام ایجاد ترافیک در جلو، یا نزدیک شدن بیمحابا به خودرو یا مانعی در جلو، ابتدا یک پیش هشدار نمایش داده میشود و در صورت ادامه خطر، یک آلارم دنبالهدار به صدا درمیآید.
- AEB: ترمز اضطراری خودکار یا Autonomous emergency braking
همچنین در صورت عدم واکنش راننده به هشدارها و بحرانی شدن وضعیت، خودرو بهصورت خودکار ترمز گرفته و سرعت را کاهش میدهد.
شما همچنین می توانید با تماشای ویدیو معرفی و برسی تیگو 8 پرو+ تکنولوژی خودران از چگونگی عملکرد این رادار ها مطلع شوید.
امکانات رفاهی تیگو 8 پرو
چری برای کراس اور لوکس خود در بخش امکانات رفاهی سنگ تمام گذاشته و بسیاری از آپشن های موجود در بازار را روی این خودرو قرار داده است تا بتواند با خودرو های مشهور و جا افتاده بازار رقابت کند.
موارد زیر، لیست کامل امکانات رفاهی این خودرو را تشکیل می دهند.
شیشه بالابر های برقی اتوماتیک با پاور ویندوز
آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار
آینه وسط ضد انعکاس نور
سقف پانوراما با مساحت 1.17 مترمربع
سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه منطقه ای با تنظیمات جداگانه برای ردیف عقب
چراغ های جلو LED به همراه سیستم گردش نور در پیچ (AFS) و تنظیم ارتفاع اتوماتیک
سنسور باران
سنسور پارک جلو و عقب و دوربین 360 درجه
کروز کنترل هوشمند
درب صندوق برقی به همراه سنسور سوئیچ (باز شدن خودکار درب صندوق هنگام نزدیک شدن سوئیچ به آن)
سیستم صوتی سونی با 6 بلندگو و مانیتور 10.25 اینچی لمسی
کول باکس کنسول میانی
شارژر وایرلس گوشی موبایل
صندلی های جلو با تنظیم برقی مجهز به سردکن و گرمکن
سنسور TPMS
شیفتر پشت فرمان
ترمز پارک برقی و اتوهلد
طراحی ظاهری تیگو 8 پرو
با بررسی مشخصات تیگو ۸ پرو متوجه میشویم این خودرو از زبان طراحی جدید کمپانی چری بهره میبرد، نمای کلی این خودرو، یک شاسیبلند عضلانی با طراحی جعبهای شکل را به مخاطب نشان میدهد؛ در نمای جلوی آن، جلوپنجره بزرگ و کهکشانی آن بیش از سایر قسمتها جلبتوجه میکند، چراغهای جلو نیز از تکنولوژی LED بهره میبرند و میزبان دی لایت های طیفی آن هستند، در مجموع گرافیک داخلی چراغهای جلو تیگو 8 پرو نمای جذابی را برای آن به وجود آورده است، سپر جلو نیز به شکلی کاملاً حجیم طراحیشده و ورودیهای بزرگ هوا در کنار دیفیوزری شکیل طراحی خشن و جذاب آن را تکمیل کردهاند.
در بررسی تیگو ۸ پرو به نمای جانبی میرسیم که تداعیکننده خودروهای فول سایزی چون کیا تلوراید یا سانگ یانگ رکستون G4 است، گلگیرهای عقب و جلوی خودرو بهخوبی حجم پردازی شدهاند تا نمای جانبی هم در هماهنگی کامل با نمای جلو و عقب باشد، رینگهای 18 اینچی و خطوط کرومی دور پنجرهها و پایین دربها نیز به جذابیت بصری خودرو افزودهاند.
در نمای عقب نیز طراحان تمام سعی خود را برای ایجاد نمایی هماهنگ با دیگر قسمتها به کار گرفتهاند، چراغهای تمام LED نسبتا باریک و خروجیهای کرومی اگزوز در گوشههای سپر عقب در ترکیب با حجم پردازی مناسب دیگر اجزا، ظاهر خشن و عضلانی ماشین تیگو ۸ پرو را تکمیل کردهاند.
کابین و فضای داخلی تیگو 8 پرو
با ورود به داخل تیگو ۸ پرو (فضای کابین) فضای داخلی کاملاً مدرن آن جلبتوجه میکند که حداقل در کیفیت و زیبایی ظاهری، چیزی از خودروهای اروپایی و ماشینهای لوکس آنان کم ندارد. صندلیهای چرمی جلو طراحی کاملاً ارگونومیکی دارند و روکش چرمی آن نیز کیفیت مناسبی را به سرنشینان القا میکند.
غربیلک فرمان تیگو ۸ پرو بهصورت D کات طراحیشده و در پشت آن شاهد بهکارگیری یک صفحهنمایش بزرگ تمام دیجیتال بهجای صفحه کیلومتر خودرو هستیم که تمام اطلاعات حیاتی خودرو مانند سرعت، دور موتور و تنظیمات امکانات مختلف خودرو را برای راننده به نمایش میگذارد. در امتداد این صفحه کیلومتر دیجیتال و در بالای کنسول مرکزی هم شاهد صفحه نمایشگر سیستم سرگرمی هستیم که درواقع به صفحه کیلومتر چسبیده و حالتی یکپارچه به خود گرفته است.
بر روی کنسول میانی خودرو تا حد امکان از کلیدهای لمسی استفادهشده و پنل کنترل سیستم تهویه راننده و سرنشین هم بهصورت لمسی و دیجیتالی در نظر گرفتهشده است.
ردیف دوم صندلیها نیز از فضای مناسب و جاداری برخوردار است و امکان تنظیم صندلی شاگرد برای سرنشین پشتی نیز فراهمشده. همچنین علاوه بر در نظر گرفتن دریچه هوای ردیف دوم و سوم، سرنشینان عقب امکان اعمال تنظیمات جداگانه برای دمای سیستم تهویه این بخش را نیز دارند.
خودروی تیگو ۸ پرو همانند برخی دیگر از خودروهای همکلاس، به ۳ ردیف صندلی تجهیز شده تا ظرفیت ۷ نفر سرنشین را داشته باشد...، اما فضای پا برای سرنشینان ردیف سوم بسیار محدود است که این ردیف را، تنها برای کودکان قابلاستفاده میکند.
با خواباندن ردیف سوم صندلیها، فضای بار عقب به عدد ۱۱۷۹ لیتر میرسد و میتوان با خواباندن ردیف دوم، حجم صندوقعقب خودرو را به ۲۰۱۰ لیتر نیز افزایش داد!
تجربه رانندگی با تیگو 8 پرو
در برنامه معرفی این خودرو فرصتی دست داد تا با چند دور رانندگی با تیگو 8 پرو در پیچهای پیست آزادی، کمی بیشتر با ویژگیها و عملکرد این خودرو آشنا شویم...؛ در ابتدا باید اذعان کرد این خودرو، نخستین محصول ام وی ام در ایران است که با نشستن پشت فرمان آن، به هیچ وجه احساس سواری با یک خودروی چینی به سراغ شما نخواهد آمد، کیفیت مناسب صندلی ها و فرمان، دید خوب راننده به اطراف، دوربین 360 درجه با کیفیت و عایق بندی مناسب کابین مواردی بودند که در همان لحظات اولیه در راننده ایجاد رضایت کردند.
اما این تمام ماجرا نبود و با شروع حرکت در پیست دریافتیم مهندسان به خوبی توانسته اند خودرویی با ویژگی های دینامیکی قابل قبول به بازار عرضه کنند که با وجود ابعاد بزرگ و مرکز ثقل نسبتا بالا، به خوبی انتظارات را در پیچ های تند آزادی برآورده کند، البته، همانطور که انتظار می رفت، اگر با سرعتی بیش از حد تحمل خودرو وارد پیچ ها می شدیم، چرخ های جلو شروع به سر خوردن می کردند که این موضوع باعث ایجاد کم فرمانی در خودرو می شد، اما با این حال سیستم کنترل پایداری خودرو به شکلی قابل قبول و بدون متوقف کردن خودرو، آن را به مسیر اصلی باز میگرداند.
شتاب گیری تیگو 8 پرو در سرعت های میانی قابل قبول و بهتر از رقبای تنفس طبیعی است، اتفاقی که در درگ برگزار شده بین این خودرو و یک دستگاه هیوندای سانتافه حاضر در پیست هم به خوبی نمایان شد...؛ البته تاخیر ذاتی خودروهای توربوشارژ از حالت سکون در شتاب گیری تیگو 8 هم وجود دارد، اما میزان آن به هیچ وجه قابل مقایسه با محصولات گذشته این خودروساز چینی نیست.
عملکرد جعبه دنده خودرو در حالت اسپرت و شرایط پرفشار پیست قابل قبول و راضی کننده بود، این جعبه دنده دوکلاچه در حالت تیپ ترونیک هم فرمان پذیری کاملا سریع و بی نقصی از خود بروز داد، اما شیفترهای پشت فرمان، دقت لیور دنده برقی روی کنسول میانی را ندارند و بهتر است در مواقع لزوم، برای تجربه سرعت بالاتر دریافت فرامین راننده، از لیور برقی قرار گرفته در کنسول میانی استفاده کرد. متاسفانه با توجه به آسفالت صاف و بدون چاله و محیط خلوت پیست، شرایط برای سنجیدن عملکرد سیستم تعلیق این خودرو محیا نبود؛ همچنین سوالات ما در مورد دقت عمل رادارهای بیشمار دستیار راننده آن هم همچنان بی پاسخ مانده است و امیدواریم در آینده فرصتی مناسب برای بررسی این موارد بدست آوریم.
تیگو 8 پرو در بازار؛ قیمت و رقبا
چری تیگو 8 پرو فول آپشن در بازار چین قیمتی بیشتر از 25 هزار دلار دارد و خودروی ارزان قیمتی محسوب نمی شود. در ایران نیز مدیران خودرو در تاریخ 25 ماه 1400 مراسم معرفی تیگو 8 را برگزار کرد و قیمت 1 میلیارد و 750 میلیونی روی آن گذاشت که در آن زمان باعث تعجب همگان شد اما گذر زمان باعث شد تا تورم عجیب بازار ایران افزایش قیمت سرسام آور تیگو 8 پرو را نیز به همراه داشته باشد.
فونیکس تیگو 8 پرو در بازار ایران رقیبی از میان محصولات چینی ندارد و رقبای اصلی آن کراس اور های کارکرده مشهور بازار نظیر هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، میتسوبیشی اوتلندر، نیسان ایکس تریل، تویوتا راو 4 و رنو کولیوس هستند.
تیگو 8 پرو در مقایسه با رقبای خود مزیت هایی مانند شتاب بیشتر، آپشن های بیشتر و رادار های کامل، گارانتی طولانی مدت و سواری نرم تر دارد.
در طرف مقابل، رقبای این خودرو از مزیت هایی مانند دو دیفرانسیل بودن، برند معتبر، کیفیت ساخت بالاتر، استهلاک کمتر و حساسیت کم به بنزین (به علت استفاده از پیشرانه های تنفس طبیعی) برخوردارند.
این هایی که چینی چینی میکنن، خریدن ناراضی هستن!!! مردونه تا حالا تیگو ۸ رو از نزدیک دیدن یا سوارش شدن؟!! ببین کسی که میلیاردی ماشین میخره مطمئن باش به اندازه بعضی ها ماشین های دیگه رو هم میشناسه، کولیوس و سانتافه و...... نه فقط شما میدونین!!! یه جوری میگید انگار تازه یارو از پشت کوه اومده و این شرکت هم دستش رو گرفته اورده تو و تیگو ۸ رو بهش انداخته!!! ول کن بابا این حرفای صد من یه غاز رو
تیگو۷و۸کمک دارن یانه
خریدم و پشیمانم پس مدتها تحقیق و خواند دیدن کلی برسی های موجود انتخاب کردم نقدا خریدم و الان پشیمانم سیستم بد فروش که بیشتر شبیه بازار مکاره میمونه و فروش جنس انداختن خرید خودروی میلیاردی و طرف شدن با دلال های دو ریالی به اسم شرکت... و جواب های عجیب و غریب خودرو ساز کاری بامن کردن که گفتم صد رحمت به سایپا و ایرانخودرو خودرو صفر و خشک رو راهی تعمیرگاه مردن و بدون اینکه بدون چرا مشکل داره وادارم کردن ت تن به تعمییر بدم درصورتی که تحویل خوردو رو با کلک انجام دادن. تا دفتر مرکزی هم رفتم جوابی جز اینکه خریدی مال خودته دیگه باید ببری تعمیرگاه و اینجا ایرانه این چیزا عادیه و سخت نگیر منو راهی کردن. عبرت بگیرید منم یه جوانم با هزار شوق خودرو صفر خریدمو گول تیلیغات رو خوردم نکنید این مارو اطلاعات بیشتر و ارائه مستندات 0939*******