ورود
فونیکس تیگو 8 E+، نسخه جدید و هیبریدی خانواده تیگو 8 است که پس از تیگو 8 پرو و پرومکس به بازار ایران عرضه می شود. این خودرو ابتدا یک سال پس از معرفی چری تیگو 8 پرو پریمیوم در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401 در تهران رونمایی شد. سپس در تیر ماه سال 1402 مدیران خودرو برنامه تست درایو تیگو 8 E+ را در پیست اتومبیلرانی آزادی برگذار کرد. امید می رود که این خودرو در نیمه دوم سال 1402 آماده ورود به بازار آشفته ایران شود.
همانطور که از نام این خودرو پیداست، تیگو 8 پرو E پلاس در واقع یک نسخه پلاگین هیبریدی یا همان PHEV از تیگو 8 پرو است که هم به صورت هیبریدی و هم به صورت الکتریکی با قابلیت شارژ باتری از طریق اتصال برق شهری کار می کند. در واقع می توان تیگو 8 E پلاس را نخستین خودروی هیبریدی مونتاژ داخل نامید.
تیگو 8 پلاگین هیبرید از یک موتور 1.5 لیتری بنزینی توربو با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور استفاده می کند. دو موتور برقی نیز در کنار این موتور بنزینی قرار گرفته اند که به ترتیب 55 و 70 کیلووات قدرت و 160 و 155 نیوتن متر گشتاور دارند. این 3 موتور برقی و بنزینی در کنار هم می توانند مجموعا 326 اسب بخار قدرت و 510 نیوتن متر گشتاور تولید کنند. البته در دسترس بودن حداکثر این توان منوط به کامل بودن شارژ باتری است!
اما تامین انرژی مورد نیاز موتور های برقی تیگو 8 E پلاس توسط یک باتری 19.27 کیلووات ساعتی انجام می شود که در کف خودرو جای گرفته؛ از آن جایی که تیگو 8 E پلاس یک خودروی پلاگین هیبرید است، شارژ شدن باتری این خودرو توسط برق مستقیم شهری انجام می شود و یک بار شارژ کامل باتری حدود 3 ساعت طول می کشد. اگر بجای برق خانگی از ایستگاه های فست شارژ مخصوص استفاده کنیم این عدد به 30 الی 40 دقیقه کاهش می یابد. البته مانند تمامی خودرو های هیبریدی، شارژ باتری خودرو توسط موتور بنزینی و همچنین از بازیابی نیروی ترمز توسط موتور های برقی نیز انجام می شود.
تیگو 8 پرو E پلاس با باتری لیتیوم یونی 19.27 کیلووات ساعتی خود که در کف خودرو خودرو نصب شده می تواند 75 کیلومتر مسافت را تنها با حالت برقی طی کند. (برای مقایسه، میتسوبیشی اوتلندر PHEV از باتری 13.8 کیلووات ساعتی استفاده می کند) مصرف سوخت اعلامی این خودرو نیز تنها 1.55 لیتر بنزین برای هر 100 کیلومتر پیمایش روی حالت هیبریدی اعلام شده که به نوبه خود جالب توجه است. فونیکس مدعی است که تیگو 8 E+ می تواند با یک باک پر از بنزین و باتری های فول شارژ مسافتی نزدیک به 1000 کیلومتر را طی کند.
همچنین این خودرو به 11 حالت مختلف رانندگی مجهز شده که شامل سرعت پایین و متوسط، سرعت بالا، ترافیک، جاده کوهستانی، مسافت طولانی، سبقت، چراغ قرمز، ماسه، گل و لای، برف، یخ و فرمان پذیری پر سرعت هستند.
گیربکس استفاده شده در این خودرو از نوع DHT است که چری ادعا می کند تکنولوژی آن را از میتسوبیشی خریداری کرده؛ این گیربکس 3 ورودی نیرو از موتور بنزینی و موتور های برقی دارد و توان آن ها را بسته شرایط مختلف، در 9 حالت مختلف به چرخ های جلو منتقل می کند.
تیگو 8 پرو هیبریدی در محور جلو به سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب به سیستم تعلیق مولتی لینک مجهز است. ترمز های این خودرو نیز در هر 4 چرخ دیسکی بوده و به امکانات جانبی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.
چری تیگو 8 E+ مجهزز به 6 ایربگ (سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای) بوده و همچنین 5 ستاره ایمنی از موسسسه تست تصادفات C-NCAP نیز دارد. همچنین لیست بلند و بالایی از سیستم های کمک رانندگی و دستیار رانندگی ADAS در این خودرو به چشم می خورد که مواررد اولیه آن شامل سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC هستند. اما مهم ترین سیستم هایی ایمنی تیگو 8 هیبریدی، مربوط به دستیار کمک رانندگی ADAS یا همان Advanced Driver Assistance Systems است؛ مجموعهای از سیستمهای پیشرفته همیار راننده است که با استفاده از اطلاعات دریافتی از رادارهای مختلف خودرو، در فرایند رانندگی به یاری راننده میآید، در کل وظیفه این سیستمها افزایش امنیت خودرو و بهطورکلی افزایش ایمنی جادههاست و پس از تیگو 8 پرو، تیگو 8 پرومکس و فونیکس FX اکنون روی تیگو 8 PHEV نیز قرار گرفته اند.
سیستم نظارت بر نقاط کور راننده شامل سیستم هشدار باز کردن درب خودرو و هشدار نزدیک شدن خودرو از عقب و یا برخورد آن به این صورت که هنگام رانندگی یا پارک کردن برای باز کردن درب خودرو، در صورت ورود هرگونه شی یا انسان به منطقه کور به راننده آلارم میدهد.
این سیستم همواره بر ترافیک جانبی و عقب خودرو نظارت میکند تا با پیشبینی زودهنگام خطر برخورد به هنگام تغییر لاین، به راننده هشدار دهد.
هنگام دندهعقب بهصورت عمودی یا مورب، در صورت نزدیک شدن وسیله نقلیه، با به صدا درآوردن آلارم به راننده هشدار میدهد.
در صورت انحراف خودرو از خط جاده، به راننده هشدار داده میشود.
با کنترل مداوم فرمان الکترونیکی خودرو از راننده پشتیبانی میکند و به نگه داشتن وسیله نقلیه بین خطوط کمک میکند. مزیت اصلی برای راننده کاهش کنترل فرمان و در نتیجه راحتی بیشتر رانندگی است. اگرچه LKA قادر است خودرو را در مرکز خط در شرایط خاصی نگه دارد، اما این عملکرد برای رانندگی خودکار در نظر گرفته نشده.
این سیستم، در واقع همان مدل پیشرفته کروز کنترل است که علاوه بر حفظ سرعت تعیینشده، توانایی حفظ فاصله زمانی تعیینشده با خودروی جلویی را نیز دارد.
این سیستم در محدوده سرعت 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت و در خیابانهایی که بهطور استاندارد خطکشی شده باشند، توانایی کنترل خودرو در بین خطوط را دارد و اگر جاده خطکشی نداشته باشد نیز از موقعیت خودروی جلویی پیروی میکند.
در محدوده سرعت 60 تا 150 کیلومتر در ساعت، هنگامیکه علامتگذاری خطوط وجود داشته باشد، خودرو را در لاین خود نگه میدارد. اگر علائم خطوط در دسترس نباشد، از موقعیت خودروی جلویی پیروی میکند.
این سیستم بسته به شرایط ترافیکی و محیطی، نور بالای خودرو را فعال و غیرفعال میکند تا در هنگام رانندگی در شب از نور بهینه استفاده کنید.
هنگام ایجاد ترافیک در جلو، یا نزدیک شدن بیمحابا به خودرو یا مانعی در جلو، ابتدا یک پیش هشدار نمایش داده میشود و در صورت ادامه خطر، یک آلارم دنبالهدار به صدا درمیآید.
همچنین در صورت عدم واکنش راننده به هشدارها و بحرانی شدن وضعیت، خودرو بهصورت خودکار ترمز گرفته و سرعت را کاهش میدهد.
هرچند نسخه اولیه تیگو 8 E+ که در پیست اتومبیلرانی آزادی مورد تست قرار گرفت از نوع لو آپشن بود، با این حال مدیران خودرو اعلام کرده که نسخه نهایی این خودرو برای ورود به بازار ازز نوع فول آپشن خواهد بود و امکاناتی کاملا مشابه با تیگو 8 پرومکس IE خواهد داشت. (منهای دوربین ثبت وقایع)
در واقع لیست آپشن های تیگو 8 هیبرید به این صورت خواهد بود:
شیشه بالابر های برقی اتوماتیک با پاور ویندوز، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، آینه وسط ضد انعکاس نور، سقف پانوراما با مساحت 1.17 مترمربع، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه منطقه ای با تنظیمات جداگانه برای ردیف عقب، چراغ های جلو LED به همراه سیستم گردش نور در پیچ (AFS) و تنظیم ارتفاع اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باران، سنسور پارک جلو و عقب و دوربین 360 درجه، کروز کنترل هوشمند، درب صندوق برقی به همراه سنسور سوئیچ (باز شدن خودکار درب صندوق هنگام نزدیک شدن سوئیچ به آن)، سیستم صوتی سونی با 6 بلندگو و مانیتور 10.25 اینچی لمسی، کول باکس کنسول میانی، شارژر وایرلس گوشی موبایل، صندلی های جلو با تنظیم برقی مجهز به سردکن و گرمکن، سنسور TPMS، شیفتر پشت فرمان، گرمکن غربیلک فرمان، گرمکن صندلی های عقب، ترمز پارک برقی و اتوهلد.
طراحی ظاهری تیگو 8 پرو E پلاس در واقع تلفیقی از تیگو 8 پرو و پرومکس است؛ در نمای جلو همان سپر جلوی پرومکس با جلوپنجره بزرگ و تهاجمی دیده می شود در حالی که نمای عقب را ترکیبی چراغ های یخی پرومکس به همراه سپر و دیفیوزر پرو تشکیل می دهند.
اما مهم ترین وجه تمایز میان نسخه های بنزینی تیگو 8 با مدل E پلاس، یک درب باک روی گلگیر جلو سمت راننده است که در واقع محل اتصال پلاگین شارژ باتری در زیر آن قرار گرفته است. در این نما باز هم شاهد همان رینگ های تکراری 18 اینچی هستیم که در مدل های بنزینی نیز استفاده شده بود.
کابین تیگو 8 E+ نیز تفاوت خاصی با نسخه های بنزینی تیگو 8 ندارد؛ هرچند که نسخه آزمایشی مدیران خودرو از تریم تمام مشکی بهره می برد و فول آپشن نبود، با این حال قرار است نسخه نهایی از همان تریم دورنگ مشابه تیگو 8 پرو استفاده کند. تفاوت های جزئی دیگر میان نسخه های بنزینی و هیبریدی، گرافیک متفاوت صفحه کیلومتر و همچنین نورپردازی داخلی دسته دنده الکترونیکی است.
در تیر ماه 1402 فرصتی بدست آمد تا آشنایی اولیه با تیگو 8 هیبریدی را در پیست آزادی بدست آوریم؛ اولین نکته در هنگام حرکت با تیگو 8 پلاگین هیبرید، سکوت و آرامش خاص حاکم بر کابین خودرو بود. البته با فشار دادن پدال گاز، درگیر شدن موتور بنزینی 1.5 لیتری اندکی از آرامش داخل کابین را از بین می برد.
در هنگام فشردن پدال گاز، به لطف موتور های برقی دوگانه و انتقال نیروی لحظه ای آن ها، گشتاور عظیم 510 نیوتن متری این خودرو به طور کامل توسط سرنشینان حس می شد تا جایی که با خاموش کردن سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، به راحتی می توانستیم هوای ساکن و گرم پیست را با دود لاستیک های کوپر استفاده شده برای این خودرو پر کنیم. با این حال، در دسترس بودن این گشتاور ارتباط مستقیمی با میزان شارژ باتری ها داشت و شتاب گیری این خودرو نیز در هنگام فول شارژ بودن باتری تفاوت فاحشی با زمانی داشت که باتری خالی می شد. برای درک بهتر این مطلب به سراغ اعداد و ارقام می رویم؛ شتاب 0 تا 100 فونیکس تیگو 8 E+ با شارژ کامل باتری ها عددی در حدود 7.7 ثانیه در پیست آزادی بدست آمد. این عدد با شارژ نصفه باتری به حدود 8.5 ثانیه رسید و اما در زمانی که باتری خودرو نزدیک به اتمام بود، شتاب 0 تا 100 تیگو 8 هیبریدی به بالای 11 ثانیه با دستگاه درگی می رسید.
در رانندگی عادی به طور کلی نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو ها از موتور های برقی تامین می شد و موتور بنزینی تنها وظیفه شارژ کردن باتری ها را برعهده داشت. البته سه حالت مختلف برای شارژ باتری از طریق بازیابی نیروی ترمز نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده اند که می توان از طریق دسته دنده حالت مورد نظر (از حداکثر بازیابی تا حداقل بازیابی) را انتخاب کرد.
در حال حاضر تیگو 8 E پلاس در بازار صفر کیلومتر ها هیچ رقیبی ندارد و لقب اولین مونتاژی پلاگین هیبرید را یدک می کشد. البته نسخه های دست دوم میتسوبیشی اوتلندر PHEV که در سال 2018 توسط آرین موتور به ایران وارد شدند را می توان به عنوان تنها رقیب تیگو 8 E+ در بازار ایران معرفی کرد.
مدیران خودرو برنامه جامعی برای افزایش زیرساخت های لازم برای ورود خودرو های برقی و پلاگین هیبرید به کشور دارد و همزمان با ورود تیگو 8 PHEV به ایران، ایستگاه های شارژ این خودرو در پارکینگ های پاساژ ها و همچنین مجتمع های رفاهی جاده ای نیز نصب خواهند شد.
در مجموع، ورود خودرویی با گشتاور 510 نیوتن متری و مصرف سوخت کمتر از 5 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی اتفاق جالبی است و فونیکس نیز با ارائه گارانتی 7 ساله برای باتری های خودرو (که مجزا از گارانتی کلی خودرو هستند) خیال مصرف کننده را تا حدودی برای نگهداری طولانی مدت از این خودرو راحت خواهد کرد. اکنون باید منتظر بمانیم تا ببینیم فونیکس چه برنامه ای برای عرضه این خودرو به بازار دارد و مهم از آن، قیمت تیگو 8 E+ در بازار ایران چقدر خواهد بود.
قیمت تیگو 8 E پلاس فول آپشن در بازار چین برابر با 171 هزار یوان است. اما مدیران خودرو همچنان قیمت آن را برای عرضه در بازار ایران اعلام نکرده است.