در سال 1402، مدل های جدید چانگان CS35 پلاس به صورت وارداتی توسط سایپا به بازار ایران والرد شدند، اما چانگان سی اس 35 اتوماتیک (چانگان cs35) اتوماتیک – Changan CS35 برای اولین بار به صورت کانسپت در نمایشگاه فرانکفورت سال 2011 رونمایی شد. سپس در سال 2012 به صورت رسمی در نمایشگاه خودروی پکن معرفی و ابتدا به بازار چین و بعد از آن به بازارهای مختلف چانگان در سراسر دنیا عرضه شد. پس از موفقیتها و فروش بسیار خوب در بازارهای دنیا سایپا بهعنوان شریک چانگان در ایران از سال 1394 این خودرو را ابتدا به صورت وارداتی به ایران آورد و سپس در یک اقدام هوشمندانه تصمیم گرفت آنرا در سایپای کاشان به مونتاژ برساند. همین امر سبب شد تا این خودرو با افت قیمت کمی مواجه شود و استقبال از آن نیز بالا رفت. چانگان CS35 در دو نسخه اتوماتیک و دستی در بازار کشور عرضه گردید و تاکنون فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است.
بررسی طراحی ظاهری
چانگان CS35 اتوماتیک طراحی ساده و هماهنگی دارد که طبق ادعای شرکت چانگان، این خودرو توسط مهندسان ایتالیایی طراحی شده است.
در نمای جلوی این خودرو چراغهای جلو طراحی ساده و هماهنگی دارند که با انحنای زیادی تا روی گلگیرهای جلوی خودرو کشیده شدهاند. جلوپنجره این خودرو ظاهری کشیده و نسبتا بزرگی دارد که با خطوط کرومی تزئین شده و همچنین میزبان لوگوی چانگان است. سپر جلوی این خودرو بزرگ و حجیم طراحی شده و المانهای به کار رفته در این بخش همانند مهشکنها، دیفیوزر کرومی و چراغهای روز که البته تنها در نسخههای مونتاژی عرضه شده است، همگی دست به دست هم دادهاند تا طراحی جلوی آن ظاهر اسپرتی داشته باشد.
لازم به ذکر است که خطوط طراحی روی کاپوت این خودرو نیز کمک قابل توجهی به ابهت و زیباییش کرده است.
هنگامی که به نمای جانبی چانگان CS35 اتوماتیک نگاه کنیم طراحی خوشتراش و عضلانی را شاهد هستیم. دربهای خودرو بزرگ و کشیده طراحی شدهاند و اندازه شیشههای جانبی نیز مناسب است. یک خط تند و تیز از چراغ عقب شروع شده و با عبور از دستگیره دربها تا انتهای درب جلو کشیده شده است. رینگهای بزرگ پنج شاخه دوبل ظاهر جذابی به این خودرو بخشیدهاند. از شاخصههای طراحی نمای جانبی آن، یک نوار مشکی رنگ است که شیشه عقب را به لچکی شیشه درب عقب خودرو متصل کرده و لوگوی چانگان را هم دربر گرفته است. وجود روفریل روی سقف باعث شده تا ظاهر خودرو به سمت شاسی بلندها سوق پیدا کند.
به نمای عقب چانگان CS35 اتوماتیک که میرسیم هماهنگی طراحی این بخش با سایر بخشهای خودرو مشهود است. چراغهای عقب فرم خشنی دارند و به صورت دو تکه طراحی شدهاند. درب صندوق به صورت یکپارچه طراحی شده و وسط آن یک بخش کشیده و بزرگ برای پلاک تعبیه شده است که بالای این قسمت لوگوی چانگان به همراه یک بخش کرومی قرار دارد.
سپر عقب مانند سپر جلوی این خودرو حجیم و بزرگ طراحی شده که میزبان دو مهشکن در دو طرف خود، سنسورهای دنده عقب و دیفیوزر عقب است. خروجی اگزوز نیز به صورت تکی از قسمت راست سپر بیرون زده است.
مشخصات فنی
چانگان CS35 اتوماتیک در بازارهای مختلف با دو موتور 1/5 و 1/6 لیتری عرضه شده است اما نمونهای که در ایران به مونتاژ رسید به یک موتور 1/6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده که این موتور توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 160 نیوتنمتر گشتاور را داراست.
قدرت تولید شده توسط این موتور از طریق یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت ژاپنی AISIN به چرخهای جلوی این خودرو منتقل میشود.
ضمنا این خودرو یک نسخه دیگر با جعبه دنده 5 سرعته دستی نیز دارد. جعبه دنده چانگان CS35 اتوماتیک با اینکه ساخت شرکت AISIN ژاپن است اما ساختاری قدیمی دارد و با موتور خودرو به درستی هماهنگ نیست. همین موضوع سبب شده تا این خودرو شتاب گیری فوق العادهای نداشته باشد و در سربالاییهای شدید کم بیاورد. شتاب 0 تا 100 کیلومتر آن حدود 15 ثانیه و مصرف سوخت این خودرو نیز طبق اعلام کمپانی سازنده حدود 7/5 لیتر به صورت ترکیبی است. لازم به ذکر است این خودرو از سیستم کاهش مصرف سوخت و آلایندگی چانگان به نام Blue Core بهره میبرد.
سیستم تعلیق این خودرو در چرخهای جلو از نوع مک فرسون و در چرخهای عقب از نوع Trailing Arm است که سواری این خودرو را نرم و قابل قبول کرده است. نکته مثبت دیگر آن این است که هر چهار چرخ این خودرو مجهز به ترمزهای دیسکی خنک شونده هستند و عملکرد رضایت بخشی دارند.
بررسی کابین و فضای داخلی
یکی از نقاط قوت چانگان CS35 اتوماتیک طراحی داخلی آن است. در بالاترین قسمت داشبورد یک بخش مستطیلی وجود دارد که یک نمایشگر کوچک دیجیتالی به همراه ورودی CD را دربر گرفته است. در کنار این قسمت دو خروجی هوای سیستم تهویه مطبوع نیز به صورت عمودی جا خوش کردهاند. زیر این بخش دکمههای تنظیم سیستم صوتی خودرو قرار دارد. در قسمت انتهایی داشبورد نیز بخش سیستم تهویه مطبوع خودرو تعبیه شده است. نکته قابل توجه این است که خروجیهای سیستم تهویه مطبوع آن داخل یک قسمت بلند کرومی قرار گرفتهاند که وقتی به آن نگاه میکنیم طراحی لوگوی چانگان را شاهد هستیم.
غربیلک فرمان این خودرو به صورت 4 شاخه طراحی شده است و فرم کلی فرمان نیز ساده و خوشدست است. این فرمان میزبان کلیدهای کروز کنترل و سیستم صوتی است. جلو آمپر آن ظاهر اسپرتی دارد و با نورپردازی آبی رنگی که دارد جلوه قسمت پیش روی راننده این خودرو را جذابتر کرده است.
فضای کابین چانگان CS35 اتوماتیک برای سرنشینان کافی است و بخاطر ارتفاع مناسبی که سقف این خودرو دارد بعید به نظر میرسد سرنشین دچار مشکل شود. متریال استفاده شده در کابین این خودرو نیز کیفیت بسیار بالایی ندارد و در حد متوسط است.
امکانات رفاهی و ایمنی
چانگان CS35 اتوماتیک امکانات قابل قبولی از جمله:
سانروف، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، تنظیم دستی صندلی راننده 6 حالته، کلید کنترل روی فرمان، شیشهبالابرهای برقی، چراغ روشنایی در روز، اتولایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، تهویه مطبوع دستی، آینههای جانبی تاشونده برقی، مجهز به USB، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و خروجی و خروجی برق 12 ولت را داراست.
چانگان CS35 اتوماتیک از نظر ایمنی خودرو قابل اطمینانی است. این خودرو در تست های موسسه چینی C-NCAP موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی شده است. این خودرو به امکاناتی نظیر: کیسههای هوای سرنشینان جلو و جانبی، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی و سیستمهای ABS و EBD تجهیز شده است.
بررسی بازار و قیمت
چانگان CS35 اتوماتیک در بهمنماه سال 1400 قیمتی حدود 620 میلیون تومان را در بازار آزاد دارد. این خودرو همچنین در نسخههای دست دوم نیز بازار پر رونقی دارد و استقبال از آن همیشه خوب بوده است.
نتیجه گیری
چانگان CS35 اتوماتیک یک کراس اوور کوچک شهری است که بخاطر طراحی خوب، امکانات مناسب، فضای کافی داخل کابین و سواری نرم مورد استقبال خوبی در ایران قرار گرفت. اما با گذشت زمان و وجود رقبایی همچون جک S3 و MVM X22 و همچنین خدمات پس از فروش نامناسب و بازار دست دوم ضعیف ارزش خرید این خودرو پایین آمده است و هم اکنون تنها طیف به خصوصی از مردم به دنبال این خودروی چینی هستند
سلام من این ماشین را دو سال است دارم ،خیلی راضی هستم ،بسیار کم خرج است ،فقط روغن و سرویس ها را بموقع انجام دهید یک عمر سوار شوید.
,بنده به عنوان یه مصرف کننده ،میخوام استفاده کنم یه بوقشم نمیتونم بهش برسم
بنده به عنوان یک مصرف کننده خودرو چینی معتقدم نه این خودرو بلکه همه چینیها از تمام ایرانیها سرترند بی ادعا هستند ولی هر روز بهتر میشن