آریزو 6 GT

کشور
ایران ایران
شرکت خدمات دهنده
مدیران خودرو
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
1,699,435,000 (تومان)
قیمت بازار
2,156,000,000 (تومان)
مزایای آریزو 6 GT
  • شتاب گیری فوق العاده
  • موتور و گیربکس قدرتمند تر از تمام رقبا
  • بهره مندی از سیستم های کمک رانندگی ADAS
  • طراحی بروز تر از آریزو 6 پرو
معایب آریزو 6 GT
  • طراحی عقب مشابه آریزو 6 پرو
  • استفاده از تعلیق عقب یکپارچه
  • حساسیت پیشرانه به کیفیت سوخت
  • هندلینگ ضعیف
مشخصات فنی آریزو 6 GT
205 KM/H
حداکثر سرعت
7.6 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1600 سی سی
نوع موتور
بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک دو کلاچه
مصرف سوخت ترکیبی
6.5 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1344 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/50R17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/50R17
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش مستقیم سوخت
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)197 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)290 نیوتن متر از 1500 تا 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)123.25 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)7
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، دارای سیستم کمکی ترمز BA
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبسیستم تعلیق غیر مستقل با فنر پیچشی
نوع سیستم فرمانفرمان برقی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت205 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)7.6 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی7 سال یا 200 هزار کیلومتر
امکانات رفاهی آریزو 6 GT
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )مجموعا 6 عدد ( راننده، سرنشین، جانبی راننده و سرنشین، پرده ای )
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش TCS
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود به خودرو بدون کلید و استارت دکمه ای، دارای سیستم استارت از راه دور
نوع غربیلکغربیلک فرمان 3 شاخه با روکش چرمی و کلید های کنترل کروز کنترل و مولتی مدیا
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، دارای سیستم کنترل کیفیت هوای کابین، خروجی تهویه ردیف عقب
سیستم صوتی و تصویریدارای6 بلندگو، 4 ووفر و 2 توییتر
سیستمهای مولتی مدیادارای سیستم فرمان صوتی، نمایشگر دوگانه 20 اینچی (کلاستر 10 اینچی و مولتی مدیا لمسی 10 اینچ)، دارای اپل کارپلی و اندروید اتو، دارای مسیر یاب
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرمی، دارای تنظیمات برقی، دارای گرمکن و سرد کن صندلی های جلو، دارای کول باکس و شارژر وایرلس تلفن همراه، نورپردازی کابین
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی، قابلیت نصب آسان صندلی کودک
سیستم آیینه هاآیینه عقب الکتروکرومیک، آیینه های جانبی برقی دارای گرمکن
سیستم شیشه هاشیشه های جانبی برقی دارای آنتی ترپ و پاور ویندوز، دارای سنسور باران
سیستم های سقفسانروف برقی
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو LED دارای سنسور نور، دارای چراغ بدرقه و چراغ روشنایی در روز، نور بالای خودکار
سیستم روشنایی عقبدارای چراغ های LED
سنسورهای پیش فعالدارای سنسور پارک جلو و عقب، سیستم پایش باد تایر ها TPMS، دارای دوربین 360 درجه
سیستم های کمک رانندگیدارای رادار نقطه کور، رادار هشدار خروج از پارک، رادار حرکت بین خطوط، رادار هشدار خروج از لاین، رادار هشدار تغییر لاین، کروز کنترل تطبیقی، رادار کمکی راننده در ترافیک، رادار کمکی کروز یکپارچه، رادار هشدار تصادف جلو، ترمز اضطراری خودکار، رادار هشدار باز شدن درها، نوربالای هوشمند


آریزو 6 GT بخریم؟

اگر به دنبال خرید یک سدان با امکانات مناسب، ظاهر جذاب و نسبتا اسپرت و البته بسیار پر شتاب هستید، آریزو 6 جی تی بهترین انتخاب برای شماست، این خودروی 200 اسب بخاری در خیابان ها به راحتی از پس خودروهایی در رده های قیمتی بسیار بالاتر بر می آید و شما را در شتاب گیری های کاملا راضی خواهد کرد، بزرگترین مشکلات این خودرو نیز برخی ایرادات مونتاژی (معمولا قابل رفع) و حساسیت بالای پیشرانه به سوخت کشور است.

ویدیو تست و مقایسه آریزو 6 GT و مزدا 3 نیو

در این ویدیو مزدا 3 نیو مونتاژ بهمن موتور را با یک آریزو 6 GT صفر کیلومتر مدیران خودرو مقایسه کردیم و به رسم همیشگی Car.ir، مصمم بودیم تا این مقایسه کاملا بی طرفانه و بدون جانبداری باشد. پس با ما در این ویدیو همراه باشید تا ضمن درک نقاط قوت و ضعف هرکدام از این خودروها، محصول مورد علاقه خود برای خرید را پیدا کنید!

در این ویدیو برخی صحنه ها و پارامتر ها، کاملا شما را سورپرایز خواهد کرذ!

فونیکس آریزو 6 GT، جدیدترین نسخه خانواده سدان های متوسط شهری چری در ایران است که پس از آریزو 6 اکسلنت و آریزو 6 پرو به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو نسخه مدرن تر و بروزتر همان آریزو 6 پرو محسوب می شود که اکنون با چهره ای جدید و موتوری قدرتمندتر وارد بازار می شود. کابین این خودرو نسبت به آریزو های قبلی تغییرات زیادی داشته و مدیران خودرو برای سدان اسپرت جدید خود از موتور و گیربکس متفاوت و داشبوردی جدید استفاده کرده است. نکته نه چندان دلچسب در مورد این خودرو، تداوم استفاده از اکسل یکپارچه در محور عقب است که تناقض زیادی با موتور 200 اسب بخاری این خودرو دارد.

30.webp


مدیران خودرو ابتدا در اواخر اردیبهشت ماه 1402 با برگزاری یک تست درایو از آریزو 6 GT برای باشگاه مشترین خود، پتانسیل این خودرو را برای عرضه به بازار ایران بررسی کرد. پس از گذشت چند ماه، تست درایو دیگری در اوایل مهر 1402 برای خبرنگاران و رسانه های خودرویی برگزار شد تا آریزو 6 GT به عنوان جدیدترین محصول فونیکس در آستانه عرضه به بازار قرار بگیرد.
 

 

مشخصات فنی آریزو 6 GT

آریزو 6 جی تی از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi استفاده می کند. این موتور که در خودروهایی نظیر تیگو 8 پرو و فونیکس FX پریمیوم نیز استفاده شده توانایی تولید 197 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 290 نیوتن متر گشتاور از 1500 تا 4000 دور در دقیقه را دارد و این توان تولیدی را از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه DCT به چرخ های جلو منتقل می کند. این مجموعه می توانند آریزو 6 GT را در 7.64 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسانند.

43.webp

 

آریزو 6 GT در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز مجهزند.

فونیکس در کاتالوگ آریزو 6 جی تی اشاره ای به میزان مصرف سوخت این خودرو نکرده است. اما با توجه به یکسان بودن قوای فنی با فونیکس FX و وزن 1344 کیلوگرمی آریزو 6 جی تی، انتظار می رود میانگین مصرف سوخت سدان جدید فونیکس کمی کمتر از FX پریمیوم باشد. شایان ذکر است که این خودرو از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 نیز پیروی می کند.

05.webp

 

ایمنی آریزو 6 GT

چری آریزو 6 GT به 6 ایربگ (سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای) مجهز است. همچنین به علت مشترک بودن پلتفرم و اتاق این خودرو با آریزو 5 می‌توان 5 ستاره ایمنی C-NCAP آریزو 5 را به حساب آریزو 6 جی تی نیز واریز کرد تا خیال سرنشینان از بابت تصادفات رانندگی تا حدودی راحت باشد. همچنین فونیکس در زمینه تجهیز سدان جدید خود به امکانات کمک رانندگی، به غیر از موارد ضروری نظیر سیستم  کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC، مجموعه ای کامل از دستیار های کمک رانندگی سطح 2 ADAS را نیز برای این خودرو در نظر گرفته است.

09.webp

 

دستیار کمک رانندگی آریزو 6 GT شامل این موارد است:
LDW: سیستم هشدار خروج از لاین (رادار بین خطوط)
LKA: سیستم کمکی ماندن در لاین
BSD: رادار نقطه کور
LCA: سیستم هشدار و پیش‌بینی برخورد در اثر تغییر لاین
ACC: کروز کنترل هوشمند تطبیقی
ICA: سیستم کمکی کروز هوشمند
FCW: رادار هشدار تصادف از جلو
RCW: رادار هشدار تصادف از عقب
AEB: ترمز اضطراری خودکار
TJA: سیستم کمکی حرکت در ترافیک
RCTA: رادار تصادف از عقب
IHC: سیستم کنترل هوشمند نوربالا
DOW: سیستم هشدار بازکردن درب ها

 

 

امکانات رفاهی آریزو 6 GT

فونیکس آریزو 6 جی تی در زمینه امکانات رفاهی خودرویی قابل قبول برای مشتریان محسوب می شود؛ سدان فونیکس به آپشن هایی نظیر شیشه بالابر های برقی اتوماتیک، آیینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، آینه وسط الکتروکرومیک، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی، صندلی راننده برقی با تنظیم برقی گودی کمر، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، کروز کنترل، شارژر وایرلس، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 10.25 اینچی یکپارچه با صفحه کیلومتر دیجیتال، سنسور نور، سنسور باران، چراغ های جلو LED، دوربین 360 درجه، درایو مود، اتوهلد و ترمز پارک برقی مجهز شده است.

01.webp

 

طراحی ظاهری آریزو 6 GT

شاید آریزو 6 GT در نگاه اول خودرویی متفاوت به نظر برسد اما با اندکی توجه، بلافاصله متوجه می شویم این خودرو تنها نسخه فیس لیفت شده آریزو 6 پرو است.

46.webp

 

در نمای جلو با طراحی کاملا جدیدی مواجه می شویم، چراغ های جلو به صورت کشیده و بسیار باریک طراحی شده اند و در گوشه آن ها یک دی لایت با طرح تیک دیده می شود. جلوپنجره بسیار بزرگ خودرو نیز با خطوطی تیز طراحی شده و بیننده را به یاد محصولات لکسوس می اندازد. دو چراغ مه شکن کوچک نیز در اطراف سپر دیده می شوند. این طراحی در ترکیب با کاپوت دارای خطوط برجسته، فرمی اسپرت و جوانپسند به نمای جلو آریزو 6 جی تی بخشیده اند.

39.webp

 

در نمای کناری دقیقا همان طراحی آریزو 6 پرو را شاهد هستیم، اما چری بالاخره تصمیم گرفته تا طرح رینگ ها را تغییر دهد. این بار، رینگ های 17 اینچی 5 پره دوبل زیر خودرو مشاهده می شوند که برخلاف نسخه های قبلی، کاملا برای ابعاد بدنه کوچک بنظر می رسند. داخل رینگ ها نیز کالیپر های ترمز نارنجی رنگ به چشم می خورند.

33.webp

 

نمای عقب آریزو 6 GT کاملا مشابه با آریزو 6 پرو است و تنها تفاوت قابل مشاهده، دیفیوزر جدید با سراگزوز های 4 تایی هستند که البته همچنان دودی از آن ها خارج نمی شود!

42.webp


کابین و فضای داخلی آریزو 6 GT

چری برای کابین آریزو 6 GT از داشبوردی کاملا جدید استفاده کرده که به یک صفحه نمایش بزرگ برای صفحه کیلومتر و سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز است. فرمان خودرو از نوع 3 شاخه و D کات است و در قسمت میانی داشبورد نیز پنل سیستم تهویه مطبوع لمسی قرار گرفته است. کنسول میانی نیز شاهد حضور دسته دنده الکترونیکی، وایرلس شارژر، کاپ هولدر و یک موس کوچک است. صندلی های آریزو 6 GT طراحی جدیدی دارند که باعث شده از فضای پای ردیف عقب کاسته شود. با این حال، همچنان می توان فضای پای عقب را کاربردی به حساب آورد.

22.webp

 

تجربه رانندگی با آریزو 6 GT در پیست آزادی

در برنامه مدیران خودرو برای تست درایو آریزو 6 GT فرصتی دست داد تا آشنایی اولیه با این خودرو را در پیست بدست آوریم. البته باید گفت که در این پیست تنها می توان با قابلیت های دینامیکی خودرو آشنا شد و نرمی و راحتی خودرو چندان مورد تست قرار نمی گیرد. بگذریم؛ آریزو 6 GT با بهره بردن از موتور 1.6 TGDi و وزن نسبتا پایین، شتاب گیری کاملا قدرتمندی داشت و راننده را به خوبی راضی می کرد. با این حال، این حس خوب در هنگام رسیدن به اولین پیچ کاملا از بین می رفت چرا که این محصول با بهره گیری از اکسل یکپارچه، به هیچ عنوان هندلینگی در خور شتابگیری خود نداشته و به وضوح دچار کم فرمانی در پیچ ها می شود. موضوعی که در هنگام رانندگی با آریزو 6 پرو در همین مسیر، نیز احساس می شد. با این حال می توان عملکرد سیستم کنترل پایداری خودرو را در هنگام جلوگیری از بیش فرمانی مثبت در نظر گرفت. ترمز های خودرو نیز عملکرد مناسبی داشته و می توانند تا حدودی خیال سرنشینان را راحت نگه دارند.

31.webp

 

در مجموع، باید گفت آریزو 6 GT هرچند در مسیر مستقیم خودرویی قدرتمند محسوب می شود، همچنان نمی تواند در یک مسیر پر پیچ و خم، حرفی در مقابل حریفی قدیمی مانند مزدا 3 نیو برای زدن داشته باشد!

 

آریزو 6 GT در بازار؛ قیمت و رقبا

هنوز صحبتی از زمان عرضه و قیمت آریزو 6 GT نیست. با این حال می توان انتظار داشت که عرضه اولیه این خودرو در زمستان 1402 شروع شود. آریزو 6 GT احتمالا قیمتی مابین آریزو 6 پرو و فونیکس FX پریمیوم خواهد داشت تا به طور مستقیم وارد رقابت با KMC J7، سدان محبوب کرمان موتور در بازار ایران شود.

گالری ویدیوها
معرفی و مشخصات آریزو 6 GT، سریعترین سدان صفر کیلومتر بازار
آریزو 6 GT یا مزدا 3؟ سامورایی پیر در مقابل چینی پر ادعا!
نظرات کاربران
هادی
هادی
3 فروردین 1403
سلام کسی این ماشین رو داره یا در مورد گیربکس دو کلاوچه تر می‌دونه.خرج دو کلاچ تر بالاست و درصد خرابیش چطور؟cvt بهتره یا این