اکستریم TXL (اکسید)

کشور
چین چین
شرکت خدمات دهنده
مدیران خودرو
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
3,332,535,000 (تومان)
قیمت بازار
3,960,000,000 (تومان)
مزایا
  • سیستم چهارچرخ محرک بسیار هوشمند
  • شتابگیری عالی
  • امکانات و کیفیت ساخت مناسب
  • سواری نرم و سکوت کابین
معایب
  • حساسیت بالا به کیفیت سوخت
  • بازار و خدمات پس از فروش ضعیف
  • گیربکس کُند
  • قیمت بالا
مشخصات فنی اکستریم TXL (اکسید)
210 KM/H
حداکثر سرعت
8.1 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
کراس اور
حجم موتور
2000 سی سی
نوع موتور
بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک تیپ ترونیک
مصرف سوخت ترکیبی
7.4 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1765 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو/20
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب/20
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش مستقیم
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)254 اسب بخار
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)390 نیوتن متر
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)130 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)8
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبسیستم تعلیق مستقل مولتی لینک
نوع سیستم فرمانفرمان برقی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت210 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)8.1 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 6
امکانات رفاهی اکستریم TXL (اکسید)
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )6 عدد راننده و سرنشین، جانبی و پرده ای
سیستم های پایداری و کمک رانندهدارای سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربیالایی و سرازیری، اتوهلد و ترمز پارک برقی
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود و استارت بدون کلید، استارت خودرو از راه دور
نوع غربیلکغربیلک فرمان D :ات دارای روکش چرمی، کلید های کنترلی و گرمکن فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه دوگانه اتوماتیک با پنل لمسی، دارای تنظیم مجزا برای ردیف دوم و تنظیم شدت باد برای ردیف سوم، دارای کول باکس، دارای سیستم خوش بو کننده کابین
سیستم صوتی و تصویریدارای 8 اسپیکر
سیستمهای مولتی مدیاصفحه نمایش مولتی مدیا 12.3 اینچی لمسی و صفحه کیلومتر دیجیتال 12 اینچی، دارای اپل کارپلی و اندروید اتو، دارای سیستم رهیاب
سیستم صندلیهای جلوصندلی های جلو دارای روکش چرمی، گرمکن و سرد کن، صندلی راننده برقی 8 حالته با حافظه، صندلی شاگرد 6 حالته برقی با امکان تنظیم از ردیف دوم، دارای زیر پایی، صندلی های جلو دارای ماساژور، دارای شارژر بی سیم تلفن همراه
سیستم صندلیهای عقبدارای رروکش چرمی، قابلیت تنظیم دستی و گرمکن، قابلیت نصب آسان صندلی کودک
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی تاشو برقی دارای حافظه و گرمکن، آیینه وسط الکتروکرومیک
سیستم شیشه هاشیشه های جانبی برقی تک لمسی دارای آنتی ترپ و پاور ویندوز
سیستم های سقفدارای سقف پانوراما
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو LED، دی‌لایت(daylight)، اتولایت(auto light)، نوربالا اتومات(AHB)، تنظیم ارتفاع نور خودکار، چراغ مه‌شکن جلو، گردس نور چراغ در پیچ
سیستم روشنایی عقبچراغ های عقب LED دارای مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور پارک عقب و جلو، سیستم پایش باد تایرها TPMS،
سیستم های کمک رانندگیدارای کروز کنترل هوشمند، رادار نقطه کور، رادار تغییرلاین LDW، رادار تصادف جلوFCW، رادار تصادف عقبRCTA، رادار تابلوخوان، رادار هشدار بازشدن درب‌ها DOW ، دارای سیستم پارک خودکار، دارای دوربین 360 درجه و دوربین عقب داینامیک، ترمز اضطراری خودکار
14 دقیقه


اکستریم TXL یک کراس اور سایز متوسط ساخت کمپانی اکسید (زیر شاخه لوکس برند چری) است که برای اولین بار در سال 2019 به بازارهای جهانی معرفی شد. این خودرو در واقع نسخه لانگ اکسید TX است و فاصله محوری بلند تری دارد.

59.webp

شرکت مدیران خودرو به عنوان نمایندگی رسمی چری در ایران، از مدت ها قبل وعده ورود خودرو های اکستریم به ایران را داده بود. اکنون این خودروها عرضه شده و بدست مصرف کننده نیز رسیده است. اکستریم TXL در کنار LX و VX محصول میانی این برند در ایران است.

مدیران خودرو در تیرماه 1403 و در آستانه معرفی رسمی این خودرو در بازار ایران اقدام به برگزاری مراسم تست درایو این خودرو در پیست اتومبیلرانی آزادی کرد؛ در این تست درایو اصحاب رسانه ضمن تجربه رانندگی این خودرو، می توانستند تست های موس، اسلالوم، شتاب، ترمز و اتوپارک خودرو را نیز انجام دهند.

ویدیو بررسی جامع اکستریم TX-L

طراحی ظاهری اکستریم TXL

XTRIM TXL از زبان طراحی کلی خودرو های اکسید استفاده می کند. با این حال برخلاف اکسید VX که ظاهر  آن کاملا شکیل و سنگین است، TXL طراحی اسپرت و حجیم تری دارد. در نمای جلو چراغ ها کاملا باریک طراحی شده و توسط یک نوار مزین به نوشته XTRIM به یکدیگر متصل اند. جلوپنجره نیز از نوع شبکه خطی است و توسط سپر به طور کامل از چراغ ها جدا شده است.

11.webp

نمای کناری تقریبا ساده است و بجز خط شانه دو تکه و نوار کرومی زیر درب ها، نکته خاصی ندارد؛ با باز کردن دربهای خودرو، یک رکاب متحرک از قسمت زیرین خودروخارج می‌شود که می‌تواند برای افراد با قد کوتاه تر مفید واقع شود، اما با سایر بخش‌های خودرو همخوانی ندارد؛ همچنین نورپردازی کارشده بر روی رکاب نیز بیشتر حس یک قطعه افتر مارکت القا می‌کند تا اینکه لوکس باشد!

15.webp
در نمای عقب اما، چراغ ها به صورت بهم پیوسته طراحی شده اند و هارمونی خوبی با نمای جلو ایجاد کرده اند. در نگاه اول این نما بسیار شبیه به نمای عقب تیگو 7 پرو دیده می‌شود، اما کمی بالغانه تر!
وجود دو سراگزوز واقعی نیز نکته مثبت دیگری در نمای عقب اکستریم TXL است.

19.webp

کابین و فضای داخلی اکستریم TXL

داخل کابین اکستریم TXL مقداری متفاوت از دیگه محصولات چری است و حجم پردازی های بیشتری در طراحی داشبورد و فضای داخلی آن مشاهده می شود. با این حال چری ترک عادت نکرده و در لاین محصولات لوکس خود نیز از مانیتور و کلاستر یکپارچه استفاده کرده است. اکثر نقاط کابین پوشش چرمی دارند و ارزان سازی در کمتر جایی از فضای داخلی این خودرو دیده می‌شود.

56.webp

تجربه 800 کیلومتر رانندگی با اکستریم TXL:

آنچه در تی ایکس ال برای سرنشین لذت بخش خواهد بود، سواری نرم است. کمتر خودرویی با رینگ های 20 اینچی چنین سواری را در عین بی صدایی ارائه می‌دهد. هرچند شاید این حرف باب میل خیلی افراد (از جمله نویسنده) نباشد، اما تی ایکس ال سواری نرم تری از یک لکسوس RX350 ارائه می کند. اگر در حالت سکون باشید، با فشردن پدال گاز روی دنده 1، دماغه ماشین از زمین فاصله گرفته و شتاب خوبی را تجربه می‌کنید؛ با تعویض دنده‌ها به این فکر فرو خواهید رفت که چرا TXL با گیربکس آیسین عرضه نشد؟!
گیربکس تقه ندارد؛ در حالی که بیشترین فشار را با تست های مختلف به آن وارد کردیم، هیچ علامت یا خطایی به عنوان دمای بیش از حد گیربکس دریافت نکردیم؛ اما سرعت تعویض دنده‌ها آنچنان دلچسب نیست. گویی که در حین تعویض هر دنده، گیربکس نفسی می کشد! نفسی که از پیوستگی شتاب گیری یکنواخت جلو گیری میکند و در معکوس های سنگین، کند عمل می‌کند.

14.webp
از یک خودرو با سواری خیلی نرم، انتظار پایداری در سرعت‌های بالا کم می‌شود؛ اما باید گفت TXL در آزادراه پایدار است و تکان ها حداقلی هستند؛ فرمان پذیری آن قابل اعتماد است و رو موج جاده، پرش عرضی ندارد؛ اما در حین پیچیدن با سرعت بالا، فاصله محوری بلند آن(9 سانت بیشتر از تیگو8) خود را نمایان می کند؛ TXL از سرفرمان بیشتز از پرسرعت پیچیدن استقابال می‌کند.
در کل سرنشینان این خودرو پس از طی کردن مسافت طولانی، راضی از آن پیاده خواهند شد؛ شاید اگر صندلی‌ها کمی نرم تر بودند(ردیف جلو)، این رضایتمندی حداکثری می‌شد.

 

مشخصات فنی اکستریم TXL

اکستریم TXL از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که توانایی تولید 261 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور نیز از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شوند. در واقع باید گفت موتور این خودرو دقیقا مشابه تیگو 8 پرومکس پریمیوم است، با این تفاوت که اکستریم TXL از گیربکس 8 دنده AT از برند فیوژن انتقال قدرت را به 4 چرخ انجام می‌دهد. ابتدا بنا بود این خودرو نیز همانند اکستریم VX با جعبه دنده آیسین عرضه شود؛ اما این امر محقق نشد.

07.webp

49.webp
تیم Car.ir شتاب صفر تا صد این کراس اور را در محل پیست آیلند با دستگاه درگی 7.77 ثانیه ثبت کرده است.

اکستریم TXL در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی هستند.

اکستریم TX-L با وزن 1765 کیلوگرم، مصرف سوخت میانگین اعلامی 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی را در کارنامه خود دارد؛ اما پس از تست رانندگی طولانی مدت با این خودرو متوجه خواهید شد که مصرف واقعی این خودرو به بیش از 12 لیتر در 100 کیلومتر نیز می‌رسد.

 

ایمنی اکستریم TXL

اکستریم TXL به 6 ایربگ مجهز است (سرنشینان جلو، جانبی، پرده ای) همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه چاینا انکپ موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده تا خیال سرنشینان خود را از بابت حوادث رانندگی تا حدودی راحت کند.

47.webp

در زمینه امکانات ایمنی نیز مجموعه کاملی از رادار ها و سیستم های کمک رانندگی در اختیار راننده قرار دارد؛ علاوه بر موارد پیش فرض نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، این خودرو به مجموعه ای کامل از دستیار های کمک رانندگی ADAS نیز مجهز است و تمام امکانات ایمنی موجود در تیگو 8، روی محصول اکستریم نیز در دسترس است؛ با این تفاوت که در عملکرد آنها، دقت بیشتری نسبت به محصولات فونیکس دیده می‌شود؛

42.webp

40.webp

این رادارها شامل موارد زیر هستند:

  • BSD: رادار نقطه کور یا Blind Spot Detection

 سیستم نظارت بر نقاط کور راننده شامل سیستم هشدار باز کردن درب خودرو و هشدار نزدیک شدن خودرو از عقب و یا برخورد آن به این صورت که هنگام رانندگی یا پارک کردن برای باز کردن درب خودرو، در صورت ورود هرگونه شی یا انسان به منطقه کور به راننده آلارم می‌دهد.

  • LCA: سیستم هشدار و پیش‌بینی برخورد در اثر تغییر لاین یا Lane Centering Assist

این سیستم همواره بر ترافیک جانبی و عقب خودرو نظارت می‌کند تا با پیش‌بینی زودهنگام خطر برخورد به هنگام تغییر لاین، به راننده هشدار دهد.

  • RCTA: رادار تصادف از عقب یا Rear Cross Traffic Alert

هنگام دنده‌عقب به‌صورت عمودی یا مورب، در صورت نزدیک شدن وسیله نقلیه، با به صدا درآوردن آلارم به راننده هشدار می‌دهد.

  • LDW: سیستم هشدار خروج از لاین (رادار بین خطوط) یا Lane departure warning

در صورت انحراف خودرو از خط جاده، به راننده هشدار داده می‌شود.

  • LKA: سیستم کمکی ماندن در لاین یا Lane Keeping Assistant

با کنترل مداوم فرمان الکترونیکی خودرو از راننده پشتیبانی می‌کند و به نگه داشتن وسیله نقلیه بین خطوط کمک می‌کند. مزیت اصلی برای راننده کاهش کنترل فرمان و در نتیجه راحتی بیشتر رانندگی است. اگرچه  LKA قادر است خودرو را در مرکز خط در شرایط خاصی نگه دارد، اما این عملکرد برای رانندگی خودکار در نظر گرفته نشده.

  • ACC: کروز کنترل هوشمند تطبیقی یا Adaptive Cruise Control

این سیستم، در واقع همان مدل پیشرفته کروز کنترل است که علاوه بر حفظ سرعت تعیین‌شده، توانایی حفظ فاصله زمانی تعیین‌شده با خودروی جلویی را نیز دارد.

  • TJA: سیستم کمکی حرکت در ترافیک یا Traffic Jam Assistant

این سیستم در محدوده سرعت 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت و در خیابان‌هایی که به‌طور استاندارد خط‌کشی شده باشند، توانایی کنترل خودرو در بین خطوط را دارد و اگر جاده خط‌کشی نداشته باشد نیز از موقعیت خودروی جلویی پیروی می‌کند.

  • ICA: سیستم کمکی کروز هوشمند Intelligent Cruise Assistance

در محدوده سرعت 60 تا 150 کیلومتر در ساعت، هنگامی‌که علامت‌گذاری خطوط وجود داشته باشد، خودرو را در لاین خود نگه می‌دارد. اگر علائم خطوط در دسترس نباشد، از موقعیت خودروی جلویی  پیروی می‌کند.

  • IHC: سیستم کنترل هوشمند نوربالا Intelligent High Beam Control

این سیستم بسته به شرایط ترافیکی و محیطی، نور بالای خودرو را فعال و غیرفعال می‌کند تا در هنگام رانندگی در شب از نور بهینه استفاده کنید.

  • FCW: رادار تصادف از جلو یا Forward Collision Warning

هنگام ایجاد ترافیک در جلو، یا نزدیک شدن بی‌محابا به خودرو یا مانعی در جلو، ابتدا یک پیش هشدار نمایش داده می‌شود و در صورت ادامه خطر، یک آلارم دنباله‌دار به صدا درمی‌آید.

  • AEB: ترمز اضطراری خودکار یا Autonomous emergency braking

همچنین در صورت عدم واکنش راننده به هشدارها و بحرانی شدن وضعیت، خودرو به‌صورت خودکار ترمز گرفته و سرعت را کاهش می‌دهد.

24.webp

امکانات رفاهی اکستریم TXL

از آن جایی که اکستریم TXL نسخه لوکس چری تیگو 8 پرومکس محسوب می شود، انتظار می رود که تمام امکانات رفاهی تیگو 8 به همراه چند آپشن اضافه در اکستریم TXL نیز در دسترس باشد. امکاناتی نظیر بالابر های اتوماتیک و پاور ویندوز، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت و دکمه ای، صندلی های جلو برقی با گرمکن و سردکنو ماساژور، سیستم مولتی مدیا، دسته دنده الکترونیکی، شارژر وایرلس، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل هوشمند، دوربین ثبت وقایع، چراغ های جلو LED، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کول باکس مواردی هستند که طبق انتظاردر اکستریم TXL در دسترس هستند.

25.webp

35.webp

اکستریم TXL در بازار؛ قیمت و رقبا

اکستریم TXL با موتور 2.0 لیتری و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو در فول ترین حالت خود قیمتی برابر با 25 هزار دلار دارد. این خودرو با ورود به بازار ایران نسخه لوکس تر فونیکس تیگو 8 پرو قلمداد می شود و باید با رقبای حاضر در این سگمنت و وارداتی های جدید رقابت کند. میزان واردات، تنوع رقبا، خدمات پس از فروش و… عواملی هستند که می توانند تعیین کننده میزان موفقیت اکستریم TXL در بازار باشند. مدیران خودرو به صورت رسمی این محصول را در نمایشگاه خودروی اصفهان 1402 رونمایی کرد و در آذر ماه 1402 نیز یک برنامه تست درایو در پیست اتومبیلرانی آیلند برای این خودرو تدارک دید.

 

02.webp

 

نخستین دیدار با اکستریم TXL در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1402

 

گالری ویدیوها
اکستریم TXL؛ معرفی، مشخصات و امکانات
تست درایو اکستریم TXL در پیست آزادی
لایق احترام؟! تجربه رانندگی و بررسی اکستریم TX-L
نظرات کاربران
مهتاب
مهتاب
19 فروردین 1404
این بهتره یا تیگو 8 پرومکس؟