1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. اکستریم
  4. TXL
  5. اتوماتیک (2019-2024)

اکستریم TXL (اکسید)

Xtrim TXL

تیپ ها
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
کراس اور
2000 سی سی
بنزینی دارای توربو
4
اتوماتیک تیپ ترونیک
7.4 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

مزایا

  • بهره مندی از سیستم دو دیفرانسیل
  • شتاب گیری فوق العاده
  • امکانات و کیفیت ساخت مناسب

معایب

  • حساسیت بالا به کیفیت سوخت
  • قیمت بالا
  • مونتاژ در داخل کشور

معرفی خودرواکستریم TXL (اکسید)

اکسید TXL یک کراس اور متوسط ساخت کمپانی اکسید (زیر شاخه لوکس برند چری) است که برای اولین بار در سال 2019 به بازار های جهانی معرفی شد. این خودرو در واقع نسخه لانگ اکسید TX است و به جز فاصله محوری طولانی تر و مجهز بودن به ردیف سوم صندلی ها، تفاوت دیگری با آن ندارد.

شرکت مدیران خودرو به عنوان نمایندگی رسمی چری در ایران، از مدت ها قبل وعده ورود خودرو های اکسید به ایران را داده بود. اکنون به نظر می رسد که بزودی این خودرو ها با برند اکستریم وارد ایران خواهند شد. اکسید TXL احتمالا اولین خودروی اکستریم در ایران خواهد بود.

 

 

 

مشخصات فنی اکستریم TXL

اکستریم TXL از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که توانایی تولید 261 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور نیز از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شوند. در واقع باید گفت این مجموعه موتور و گیربکس کراس اور متوسط اکسید دقیقا مشابه تیگو 8 پرومکس پریمیوم است، با این تفاوت که اکستریم TXL از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو استفاده می کند. شتاب صفر تا صد این کراس اور لوکس با دستگاه درگی 7.77 ثانیه است.

اکستریم TXL در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی هستند.

اکستریم TX-L با وزن 1765 کیلوگرم، مصرف سوخت میانگین 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد.

 

21.webp

 

ایمنی اکستریم TXL

اکستریم TXL به 6 ایربگ مجهز است (سرنشینان جلو، جانبی، پرده ای) همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه چاینا انکپ موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده تا خیال سرنشینان خود را از بابت حوادث رانندگی تا حدودی راحت کند.

 

24.webp

 

در زمینه امکانات ایمنی نیز مجموعه کاملی از رادار ها و سیستم های کمک رانندگی در اختیار راننده قرار دارد؛ علاوه بر موارد پیش فرض نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، این خودرو به مجموعه ای کامل از دستیار های کمک رانندگی ADAS نیز مجهز است و تمام امکانات ایمنی موجود در تیگو 8، روی محصول اکسید نیز در دسترس است. این امکانات شامل موارد زیر هستند:

  • BSD: رادار نقطه کور یا Blind Spot Detection

 سیستم نظارت بر نقاط کور راننده شامل سیستم هشدار باز کردن درب خودرو و هشدار نزدیک شدن خودرو از عقب و یا برخورد آن به این صورت که هنگام رانندگی یا پارک کردن برای باز کردن درب خودرو، در صورت ورود هرگونه شی یا انسان به منطقه کور به راننده آلارم می‌دهد.

  • LCA: سیستم هشدار و پیش‌بینی برخورد در اثر تغییر لاین یا Lane Centering Assist

این سیستم همواره بر ترافیک جانبی و عقب خودرو نظارت می‌کند تا با پیش‌بینی زودهنگام خطر برخورد به هنگام تغییر لاین، به راننده هشدار دهد.

  • RCTA: رادار تصادف از عقب یا Rear Cross Traffic Alert

هنگام دنده‌عقب به‌صورت عمودی یا مورب، در صورت نزدیک شدن وسیله نقلیه، با به صدا درآوردن آلارم به راننده هشدار می‌دهد.

  • LDW: سیستم هشدار خروج از لاین (رادار بین خطوط) یا Lane departure warning

در صورت انحراف خودرو از خط جاده، به راننده هشدار داده می‌شود.

  • LKA: سیستم کمکی ماندن در لاین یا Lane Keeping Assistant

با کنترل مداوم فرمان الکترونیکی خودرو از راننده پشتیبانی می‌کند و به نگه داشتن وسیله نقلیه بین خطوط کمک می‌کند. مزیت اصلی برای راننده کاهش کنترل فرمان و در نتیجه راحتی بیشتر رانندگی است. اگرچه  LKA قادر است خودرو را در مرکز خط در شرایط خاصی نگه دارد، اما این عملکرد برای رانندگی خودکار در نظر گرفته نشده.

  • ACC: کروز کنترل هوشمند تطبیقی یا Adaptive Cruise Control

این سیستم، در واقع همان مدل پیشرفته کروز کنترل است که علاوه بر حفظ سرعت تعیین‌شده، توانایی حفظ فاصله زمانی تعیین‌شده با خودروی جلویی را نیز دارد.

  • TJA: سیستم کمکی حرکت در ترافیک یا Traffic Jam Assistant

این سیستم در محدوده سرعت 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت و در خیابان‌هایی که به‌طور استاندارد خط‌کشی شده باشند، توانایی کنترل خودرو در بین خطوط را دارد و اگر جاده خط‌کشی نداشته باشد نیز از موقعیت خودروی جلویی پیروی می‌کند.

  • ICA: سیستم کمکی کروز هوشمند Intelligent Cruise Assistance

در محدوده سرعت 60 تا 150 کیلومتر در ساعت، هنگامی‌که علامت‌گذاری خطوط وجود داشته باشد، خودرو را در لاین خود نگه می‌دارد. اگر علائم خطوط در دسترس نباشد، از موقعیت خودروی جلویی  پیروی می‌کند.

  • IHC: سیستم کنترل هوشمند نوربالا Intelligent High Beam Control

این سیستم بسته به شرایط ترافیکی و محیطی، نور بالای خودرو را فعال و غیرفعال می‌کند تا در هنگام رانندگی در شب از نور بهینه استفاده کنید.

  • FCW: رادار تصادف از جلو یا Forward Collision Warning

هنگام ایجاد ترافیک در جلو، یا نزدیک شدن بی‌محابا به خودرو یا مانعی در جلو، ابتدا یک پیش هشدار نمایش داده می‌شود و در صورت ادامه خطر، یک آلارم دنباله‌دار به صدا درمی‌آید.

  • AEB: ترمز اضطراری خودکار یا Autonomous emergency braking

همچنین در صورت عدم واکنش راننده به هشدارها و بحرانی شدن وضعیت، خودرو به‌صورت خودکار ترمز گرفته و سرعت را کاهش می‌دهد.

 

08.webp

 

امکانات رفاهی اکستریم TXL

از آن جایی که اکستریم TXL نسخه لوکس چری تیگو 8 پرو محسوب می شود، انتظار می رود که تمام امکانات رفاهی تیگو 8 به همراه چند آپشن اضافه در اکستریم TXL نیز در دسترس باشد. امکاناتی نظیر بالابر های اتوماتیک و پاور ویندوز، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت و دکمه ای، صندلی های جلو برقی با گرمکن و سردکن، سیستم مولتی مدیا، دسته دنده الکترونیکی، شارژر وایرلس، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل هوشمند، دوربین ثبت وقایع، چراغ های جلو LED، سیستم گردش نور در پیچ AFS، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کول باکس و ردیف سوم صندلی ها مواردی هستند که انتظار می رود در اکسید TXL در دسترس باشند.

 

14.webp

 

طراحی ظاهری اکسید TXL

XTRIM TXL از زبان طراحی کلی خودرو های اکسید استفاده می کند. با این حال برخلاف اکسید VX که ظاهر  آن کاملا شکیل و سنگین است، TXL طراحی اسپرت و حجیم تری دارد. در نمای جلو چراغ ها کاملا باریک طراحی شده و توسط یک نوار مزین به نوشته XTRIM به یکدیگر متصل اند. جلوپنجره نیز از نوع شبکه خطی است و توسط سپر به طور کامل از چراغ ها جدا شده.

 

02.webp

 

نمای کناری تقریبا ساده است و بجز خط شانه دو تکه و نوار کرومی زیر درب ها، نکته خاصی ندارد. در نمای عقب نیز چراغ ها به صورت بهم پیوسته طراحی شده اند و هارمونی خوبی با نمای جلو ایجاد کرده اند. وجود دو سراگزوز واقعی نیز نکته مثبت دیگری در نمای عقب اکستریم TXL است.

 

05.webp

 

کابین و فضای داخلی اکستریم TXL

داخل کابین اکسید TXL مقداری متفاوت از محصولات چری است و حجم پردازی های بیشتری در طراحی داشبورد و فضای داخلی آن مشاهده می شود. با این حال چری ترک عادت نکرده و در لاین محصولات لوکس خود نیز از مانیتور و کلاستر یکپارچه به همراه سیستم تهویه مطبوع با پنل دیجیتالی استفاده کرده است. اکثر نقاط کابین پوشش چرمی دارند و یک موس در کنسول میانی نیز به عنوان نکته ای جالب در کابین TXL خودنمایی می کند.

 

10.webp

 

اکستریم TXL در بازار؛ قیمت و رقبا

اکستریم TXL با موتور 2.0 لیتری و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو در فول ترین حالت خود قیمتی برابر با 25 هزار دلار دارد. این خودرو با ورود به بازار ایرن نسخه لوکس تر فونیکس تیگو 8 پرو قلمداد می شود و باید با رقبای حاضر در این سگمنت و وارداتی های جدید رقابت کند. میزان واردات، تنوع رقبا، خدمات پس از فروش و… عواملی هستند که می توانند تعیین کننده میزان موفقیت اکستریم TXL در بازار باشند. مدیران خودرو به صورت رسمی این محصول را در نمایشگاه خودروی اصفهان 1402 رونمایی کرد و در آذر ماه 1402 نیز یک برنامه تست درایو در پیست اتومبیلرانی آیلند برای این خودرو تدارک دید.

 

02.webp

گالری اکستریم TXL (اکسید)

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو اکستریم TXL (اکسید)
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده مدیران خودرو

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه کراس اور
  • کلاس اتومبیل J Segment
  • وزن 1765 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو /20
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب /20

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 2000 سی سی
  • نوع موتور بنزینی دارای توربو
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 16
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری با پاشش مستقیم
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 260 اسب بخار
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 400 نیوتن متر
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 130 اسب بخار بر لیتر

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
  • تعداد دنده (جلو) 8
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب سیستم تعلیق مستقل مولتی لینک
  • نوع سیستم فرمان فرمان برقی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 7.7 ثانیه
  • مصرف سوخت ترکیبی 7.4 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 6

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) 6 عدد راننده و سرنشین، جانبی و پرده ای
  • سیستم های سقف دارای سقف پانوراما
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه