ورود

لوکانو L7 میتواند انتخاب مناسبی برای خریدارانی باشد که میان محصولات دو دیفرانسیل فونیکس مثل تیگو 7 پرومکس یا FX AWD مردد هستند، اما به دنبال طراحی جذابتر، ظاهر مدرنتر و هویتی تازه میگردند. این خودرو با همان ترکیب فنی آشنا و امکانات نزدیک به رقبا، در بازه قیمتی مشابه عرضه شده و عملاً یک گزینه موازی با محصولات چری در قالب برندی جدید محسوب میشود.
از طرف دیگر، L7 میتواند مناسب افرادی باشد که یک کراساوور کرهای کارکرده مثل کیا اسپورتیج یا هیوندای توسان دارند و حالا خودروی آنها به اصطلاح «پا به خرج گذاشته» و زمان تعویضش رسیده است. لوکانو L7 با امکانات بیشتر، تکنولوژیهای جدیدتر و صفرکیلومتر بودن، میتواند جایگزینی منطقی برای این دسته از خریداران باشد؛ مخصوصاً برای کسانی که در کنار ظاهر مدرن، به دنبال خودرویی دو دیفرانسیل، مجهز و بهروز هستند.
لوکانو ال7 (Lucano L7) یک کراساوور میانسایز شهری است که توسط کمپانی JAECOO، یکی از زیرمجموعههای گروه چری تولید میشود. این خودرو در بازار چین با نام Chery Tansuo 06 یا Chery Explore 06 شناخته میشود و در بازارهای صادراتی، مانند سایر محصولات این برند، با نام Jaecoo J7 عرضه میگردد.

برخلاف اغلب محصولات چری که توسط مدیرانخودرو عرضه میشوند، نمایندگی برند لوکانو در ایران به مکث موتور به عنوان یکی از زیرمجموعههای گروه ماموت واگذار شده و این شرکت عرضه رسمی محصولات لوکانو را برعهده دارد.
نسخه مفهومی این خودرو نخستینبار در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۳ به نمایش درآمد و پس از آن، نسخه نهایی در نمایشگاه ژنو معرفی شد. نکته جالب اینکه بازار ایران با نامگذاری متفاوتی میزبان این محصول است؛ چری برای عرضه برند JAECOO در ایران، نام لوکانو (Lucano) را انتخاب کرده تا با هویت بومیتری وارد بازار شود.

لوکانو ۷ از پلتفرم مشترک T1X بهره میبرد؛ همان پلتفرمی که در مدلهای تیگو ۷ پرو، تیگو ۸ پرومکس و FX نیز استفاده شده است. این خودرو با سیستم انتقال قدرت AWD الکترونیکی ارائه میشود و هدف آن ترکیب عملکرد، راحتی و قابلیت حرکت در مسیرهای متنوع است.
لوکانو L7 از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi استفاده می کند که توانایی تولید حداکثر 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود. براساس ادعای شرکت سازنده، لوکانو 7 با این قوای فنی شتاب صفر تا صد 8 ثانیه ای دارد.
لوکانو L7 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمزهای این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی هستند.
لوکانو L7 خودرویی نسبتا سنگین بوده و 1709 کیلوگرم وزن دارد. با این حال، مصرف سوخت اعلامی این خودرو برابر با 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است. قابل ذکر است که کراس اور جدید ماموت خودرو از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 نیز پیروی می کند.

خودروی جیکو J7 با شرکت در تست های تصادف موسسه تست تصادف استرالیا انکپ موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده و ضمن بهره بردن از 6 ایربگ، ایمنی مناسبی را برای سرنشینان فراهم می کند.
لوکانو L7 در زمینه تجهیزات کمک رانندگی نیز عملکرد مناسبی دارد و مانند همتایان خود از برند فونیکس، لیست کاملی از این تجهیزات را در اختیار راننده قرار می دهد. سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار خروج از خط، رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کمکی حرکت در ترافیک، نور بالا اتوماتیک و سیستم ترمز اضطراری خودکار از جمله آپشن های ایمنی این خودرو هستند.
همچنین علاوه بر امکانات فوق، لوکانو L7 به سیستم های ایمنی پایه نظیر سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی نیز مجهز است.

امکانات رفاهی لوکانو L7 تقریبا شبیه به سایر کراس اورهای چینی موجود در این بازه است؛ مواردی نظیر شیشه بالابرهای اتوماتیک، آینه های جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی های برقی، گرمکن صندلی های جلو، سنسور نور، سنسور باران، چراغ های LED، کروز کنترل هوشمند، سیستم مولتی مدیا با مانیتور، صفحه کیلومتر دیجیتالی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای و… لیست امکانات رفاهی این خودرو را تشکیل می دهند.

لوکانو L7 طراحی جعبه ای شکلی دارد و طراحان این خودرو تلاش کرده اند تا در این محصول، تلفیق سنت و مدرنیته را حفظ کنند. می توان گفت که لوکانو L7 خودروی زیبایی است و احتمالا بسیاری از بینندگان ظاهر این خودرو را خواهند پسندید.
در نمای جلو، جلوپنجره بسیار بزرگ با شبکه خطی خودنمایی می کند. چراغ ها نیز به صورت دو تکه طراحی شده اند. با این حال، ارتفاع سپر سنخیت چندانی با یک کراس اور مدعی در آفرود! ندارد.

نمای کناری لوکانو L7 نیز ساده و در عین حال زیباست؛ فرم جعبه ای شکل در ترکیب با خطوط استفاده شده روی درب ها و گلگیرها هارمونی خوبی را بوجود آورده اند. طراحی مدرن آینه ها و مشکی رنگ بودن قاب آینه و ستون ها نیز به زیبایی بیشتر این کراس اور چینی از نمای جانبی افزوده اند. همچنین وجود دستگیره درب های مدرن که با نزدیک شدن به خودرو از محل خود خارج می شوند نیز در نوع خود جالب توجه است. هرچند این گونه تجملات نیز برای یک خودروی سخت جان آفرودی چندان جالب به نظر نمی رسند!

نمای عقب لوکانو 7 نیز هارمونی مناسبی با طراحی کلی خودرو دارد؛ چراغ های به هم پیوسته با گرافیکی مشابه با چراغ های جلو، دو دریچه بزرگ در اطراف سپر و یک دیفیوزر بزرگ در پایین سپر همگی به خوبی به زیبایی ظاهری این کراس اور وارداتی جدید افزوده اند.

داشبورد لوکانو طراحی کلی خوبی دارد، با این حال چری با خساست خود مانع از گسترش این زیبایی به جزئیات شده و تمام امکانات خودرو را با کج سلیقگی در دو تبلت بزرگ جمع آوری کرده است! هرچند خودروسازان این سبک طراحی را مدرن می نامند، با این هیچ دلیلی غیر از ارزان سازی هزینه طراحی و تولید پشت این گونه طراحی های تبلتی نیست. البته باید گفت که رابط کاربری سیستم مولتی مدیا لوکانو L7 سرعت خوبی داشته و روان کار می کند.
شایان ذکر است که کابین این خودرو کیفیت مناسبی دارد. همچنین فرمان D کات به همراه دسته دنده الکترونیکی با طراحی خاص نیز فضای داخلی را جذاب تر کرده اند.

لوکانو L7 با ورود به بازار ایران وارد رقابت مستقیم با کراساوورهای دو دیفرانسیل چینی این رده میشود؛ خودروهایی مانند تیگو 7 پرو مکس AWD، فونیکس FX AWD، اکستریم LX و سایر کراساوورهای چینی مجهز به سیستم چهارچرخ محرک. نکته جالب اینجاست که بخش بزرگی از این رقبا، محصولات دیگر گروه چری هستند و عملاً برند لوکانو در ایران با برندهای همخانواده خودش یعنی فونیکس و اکستریم رقابت میکند؛ موضوعی که بهنوعی یکی از عجایب بازار خودروی ایران به شمار میآید.
با وجود تأکید سازنده بر قابلیتهای آفرودی، باید توجه داشت که L7 از نظر ساختار فنی تفاوتی اساسی با تیگو 7 پرو مکس دو دیفرانسیل ندارد. استفاده از سیستم AWD الکترونیکی بدون قفل دیفرانسیل، شاسی یکپارچه، گیربکس دوکلاچه و تایرهای کاملاً شهری بهخوبی نشان میدهد که این خودرو بیشتر یک کراساوور شهری توانمند است تا یک خودرو آفرودی جدی.
با این حال، لوکانو L7 بهعنوان نخستین محصول این برند در ایران توانسته فروش قابلقبولی را تجربه کند و در مدت کوتاه حضورش، توجه بخش قابلتوجهی از خریداران را به خود جلب کند. طراحی تازه، شرایط فروش متنوع، امکانات رقابتی و برند جدیدی که پشتوانه چری را دارد، باعث شده L7 در بازار شلوغ کراساوورها جایگاه خود را پیدا کند.
