خودرو لوکانو 7 (Lucano L7) یک کراس اور متوسط شهری است که توسط کمپانی JAECOO، یکی از زیرمجموعه های چری تولید می شود. این خودرو در بازار چین با نام چری Tansuo 06 یا چری Explore 06 به فروش می رسد اما در بازار های صادراتی، نام این ماشین به جیکو J7 تغییر می کند.
نسخه کانسپت این خودرو برای نخستین بار در نمایشگاه اتومبیل شانگهای 2023 به بازار چین معرفی شد و سپس نسخه نهایی این خودرو در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش عموم گذاشته شد.
بازار ایران نیز همواره جزئی از عجایب بوده، به همین علت چری برند لوکانو را برای محصولات جیکو در ایران انتخاب کرده است.
نکته جالب دیگر در خصوص برند لوکانو، واردکننده آن به ایران است. برخلاف اکثر محصولات این شرکت که توسط مدیران خودرو به بازار ایران عرضه می شوند، نمایندگی لوکانو به ماموت خودرو رسیده و این شرکت محصولات لوکانو را به بازار عرضه میکند.
لوکانو در تبلیغات خود همواره تاکید بسیار زیادی روی قابلیت های آفرودی لوکانو 7 دارد. با این حال، صحت این ادعا برای یک کراس اور شاسی یکپارچه که از پلتفرم T1X چری تیگو 7 استفاده می کند با سیستم انتقال قدرت AWD الکترونیکی، مقداری جای بحث و بررسی دارد.
مشخصات فنی لوکانو L7
لوکانو 7 از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi استفاده می کند که توانایی تولید حداکثر 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود. براساس ادعای شرکت سازنده، لوکانو 7 با این قوای فنی شتاب صفر تا صد 8 ثانیه ای دارد.
لوکانو 7 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمزهای این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی هستند.
لوکانو 7 خودرویی نسبتا سنگین بوده و 1709 کیلوگرم وزن دارد. با این حال، مصرف سوخت اعلامی این خودرو برابر با 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است. قابل ذکر است که کراس اور جدید ماموت خودرو از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 نیز پیروی می کند.
ایمنی لوکانو L7
خودروی جیکو J7 با شرکت در تست های تصادف موسسه تست تصادف استرالیا انکپ موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده و ضمن بهره بردن از 6 ایربگ، ایمنی مناسبی را برای سرنشینان فراهم می کند.
لوکانو L7 در زمینه تجهیزات کمک رانندگی نیز عملکرد مناسبی دارد و مانند همتایان خود از برند فونیکس، لیست کاملی از این تجهیزات را در اختیار راننده قرار می دهد. سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار خروج از خط، رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کمکی حرکت در ترافیک، نور بالا اتوماتیک و سیستم ترمز اضطراری خودکار از جمله آپشن های ایمنی این خودرو هستند.
همچنین علاوه بر امکانات فوق، لوکانو 7 به سیستم های ایمنی پایه نظیر سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی نیز مجهز است.
امکانات رفاهی لوکانو L7
امکانات رفاهی لوکانو 7 تقریبا شبیه به سایر کراس اورهای چینی موجود در این بازه است؛ مواردی نظیر شیشه بالابرهای اتوماتیک، آینه های جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی های برقی، گرمکن صندلی های جلو، سنسور نور، سنسور باران، چراغ های LED، کروز کنترل هوشمند، سیستم مولتی مدیا با مانیتور، صفحه کیلومتر دیجیتالی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای و… لیست امکانات رفاهی این خودرو را تشکیل می دهند.
طراحی ظاهری لوکانو 7
لوکانو 7 طراحی جعبه ای شکلی دارد و طراحان این خودرو تلاش کرده اند تا در این محصول، تلفیق سنت و مدرنیته را حفظ کنند. می توان گفت که لوکانو 7 خودروی زیبایی است و احتمالا بسیاری از بینندگان ظاهر این خودرو را خواهند پسندید.
در نمای جلو، جلوپنجره بسیار بزرگ با شبکه خطی خودنمایی می کند. چراغ ها نیز به صورت دو تکه طراحی شده اند. با این حال، ارتفاع سپر سنخیت چندانی با یک کراس اور مدعی در آفرود! ندارد.
نمای کناری لوکانو 7 نیز ساده و در عین حال زیباست؛ فرم جعبه ای شکل در ترکیب با خطوط استفاده شده روی درب ها و گلگیرها هارمونی خوبی را بوجود آورده اند. طراحی مدرن آینه ها و مشکی رنگ بودن قاب آینه و ستون ها نیز به زیبایی بیشتر این کراس اور چینی از نمای جانبی افزوده اند. همچنین وجود دستگیره درب های مدرن که با نزدیک شدن به خودرو از محل خود خارج می شوند نیز در نوع خود جالب توجه است. هرچند این گونه تجملات نیز برای یک خودروی سخت جان آفرودی چندان جالب به نظر نمی رسند!
نمای عقب لوکانو 7 نیز هارمونی مناسبی با طراحی کلی خودرو دارد؛ چراغ های به هم پیوسته با گرافیکی مشابه با چراغ های جلو، دو دریچه بزرگ در اطراف سپر و یک دیفیوزر بزرگ در پایین سپر همگی به خوبی به زیبایی ظاهری این کراس اور وارداتی جدید افزوده اند.
کابین و فضای داخلی لوکانو 7
داشبورد لوکانو طراحی کلی خوبی دارد، با این حال چری با خساست خود مانع از گسترش این زیبایی به جزئیات شده و تمام امکانات خودرو را با کج سلیقگی در دو تبلت بزرگ جمع آوری کرده است! هرچند خودروسازان این سبک طراحی را مدرن می نامند، با این هیچ دلیلی غیر از ارزان سازی هزینه طراحی و تولید پشت این گونه طراحی های تبلتی نیست. البته باید گفت که رابط کاربری سیستم مولتی مدیا لوکانو 7 سرعت خوبی داشته و روان کار می کند.
شایان ذکر است که کابین این خودرو کیفیت مناسبی دارد. همچنین فرمان D کات به همراه دسته دنده الکترونیکی با طراحی خاص نیز فضای داخلی را جذاب تر کرده اند.
لوکانو 7 در بازار؛ قیمت و رقبا
لوکانو 7 با ورود به بازار ایران وارد رقابت با خودروهایی نظیر تیگو 7 پرومکس دو دیفرانسیل، اکستریم LX و سایر کراس اور های دو دیفرانسیل چینی بازار می شود. در واقع، جیکو یا همان لوکانو بیشتر تمرکز خود را روی رقابت با سایر محصولات چری در ایران خواهد گذاشت. این هم یکی از عجایب روزگار است که یک شرکت خودروساز در بازار ایران با 3 برند مختلف با خود رقابت می کند! (فونیکس، اکستریم و لوکانو).
هرچند که کمپانی سازنده تاکید بسیار زیادی روی قابلیت های آفرودی لوکانو 7 دارد، اما باید گفت این خودرو هیچ تفاوتی با یک تیگو 7 پرو دو دیفرانسیل ندارد و به طور کلی از یک کراس اور با سیستم انتقال قدرت AWD الکترونیکی فاقد قفل دیفرانسیل، دارای شاسی یکپارچه و مجهز به گیربکس دو کلاچه و لاستیک های شهری نمی توان انتظار خاصی در آفرود داشت.
با این حال، پیش بینی می شود که لوکانو 7 به علت طراحی ظاهری جذاب و حمایت ماموت خودرو بتواند فروش مناسبی را در بازار ایران تجربه کند.
.
لوکانو در نمایشگاه اتومبیل لوکانو در هتل اسپیناس که۵ مهر برگذار شد روشن نمیشد ومن شانس آوردم چون قصد خرید داشتم ومنصرفشدم