1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. تاثیر فشار باد لاستیک در عملکرد خودرو در زمین خشک

تاثیر فشار باد لاستیک در عملکرد خودرو در زمین خشک

8 دی 1393
  • 1

 تاثیر فشار باد لاستیک در عملکرد خودرو در زمین خشک

بیشتر راننده ها می دانند وزنی که تایرهای اتوموبیل می توانند تحمل کنند بستگی به سایز و فشار باد آنها دارد. لاستیک با سایز بزرگتر و فشار باد بیشتر توانایی تحمل وزن بیشتری را دارد.

تنظیم صحیح فشار باد لاستیک باعث می شود که وزن وارد بر لاستیک به طور یکنواخت در تمام سطوح لاستیک پخش شود و این امر سبب حفظ ساختار لاستیک می شود. در حالیکه اکثر رانندگان از تاثیر قابل ملاحظه فشار باد لاستیک بر فرسودگی، اصطکاک جنبشی و طول عمر آن آگاه هستند، فقط عده کمی می دانند که فشار کم باد لاستیک، تاثیر چشمگیری روی واکنش سریع و دقیق خودرو نسبت به فرمان دهی راننده دارد.

برای این که بتوانیم تاثیر فشار باد لاستیک را روی واکنش و هندلینگ خودرو بدانیم، به تستی که موسسه Tire Rack با 2 خودروی بی ام و 330Ci کوپه E46 مدل 2003 در دو حالت مختلف از نظر فشار باد تایر ترتیب داده است رجوع می کنیم. در حالت اول فشار باد لاستیک ها به درستی تنظیم شده اند. در حالت دوم فشار باد لاستیک ها از قصد کم شده است. تایرهای P225/50R16 و چرخ های 16 در 7.5 اینچ روی این خودروها نصب شدند. لاستیک ها نو با آج کامل بودند.

برای این منظور از لاستیکهای رادیال تمام فصل Goodyear مدل Eagle GT-HR که از نوع High Performance بود استفاده کردیم که ترکیب خوبی از Treadwear خوب (چسبندگی بالا)، فرمان پذیری دقیق و چسبندگی قابل اعتماد از خصوصیات این لاستیکها بودند.

فشار باد تایرهای یکی از بی ام و ها طبق عدد پیشنهادی سازنده تنظیم شده بودند ( 29 psi برای لاستیک های جلو و 33 psi برای لاستیک های عقب)، در حالیکه فشار باد تایرهای بی ام و دیگر 30 درصد کمتر بود (20 psi در جلو و 23 psi در عقب). علت انتخاب 30 درصد این بود که US DOT (وزارت ترابری ایالات متحده) این عدد را به عنوان استانداردی برای سیستم کنترل فشار باد خودرو های آینده تعیین کرده بود. این بدین معنی است که سیستم کنترل فشار باد زمانی که فشار باد تایر 30 در صد کم شود، به راننده هشدار می دهد.

قسمت اول تست بصری بود. از راننده ها خواسته شد که به لاستیک ها نگاه کنند و تشخیص بدهند که لاستیک های کدام بی ام و کم باد است. شاید تشخیص بصری میران کم بادی تایر با دیدن تایرهای فاق بلند خودروهای قدیمی راحتتر می شد، ولی لاستیک های Low Profile (فاق کوتاه) امروزی مورد استفاده در خودروهای تست شده در این مقاله، تشخیص را سخت می کردند. راننده ها این مطلب را تایید کردند که از روی ظاهر لاستیک به تنهایی نمی توان تشخیص درستی درباره فشار باد داخل آن داد. به عبارت دیگر نمی توان از چشم به عنوان وسیله ای برای اندازه گیری فشار باد لاستیک استفاده کرد.

 تاثیر فشار باد لاستیک در عملکرد خودرو در زمین خشک

تست بعدی محک زدن تاثیر فشار باد لاستیک روی عملکرد آن در آستانه تحمل تایر بود. در حالی که راننده ها می دانستند لاستیکی که تنظیم باد استاندارد طبق پیشنهاد سازنده داشته باشد هندلینگ و واکنش قابل پیش بینی ارائه می دهد، خیلی زود متوجه شدند که عملکرد لاستیک هایی که 30 درصد باد کمتر داشتند، بسی نا امید کننده بودند. تایر های کم باد برای انجام مانور به فرمان دادن بیشتری احتیاج داشتند و واکنش کندتری داشتند. لاستیک های کم باد هنگام تغییر مسیر هماهنگ نبودند، و واکنش لاستیک های عقب کندتر از لاستیکهای جلو بود که نوعی احساس جدا بودن از مسیر حرکت را به راننده ها منتقل می کردند.

با اینکه تایرهای کم باد هنگام تست در مسیر شتاب جانبی نیروی چرخشی پایداری ارائه کردند، ولی زمان تغییر مسیر دادن خودرو تمایلی از خود نشان نمی داد. طبق نتیجه بدست آمده، خودرویی که تایر های کم باد داشت بیش از 2 ثانیه در مسیر تست ما کند تر بود (2 ثانیه یعنی حدود 7 درصد کاهش هندلینگ).

به عبارت دیگر کم بودن فشار باد لاستیک اثر مثبت آن در عملکرد خودرو را از بین می برد.

بنابراین فشار باد تایر اتوموبیلتان را طبق برچسب تعبیه شده در خودرو یا دفترچه راهنما تنظیم کنید. فشار باد لاستیک ها را حداقل ماهی یکبار و پیش از حرکت در بزرگراهها چک کنید.

منبع:

دنده 6



نظرات

  • آفرین آفرین (9 دی 1393 ساعت 10:50)

    فشار باد لاستیک در مسافت طولانی بیشتر می شود من در مسافرت چندین بار میزان باد لاستیک ها را اندازه گیری میکنم البته مقداری بعلت داغی هوای باد لاستیک فشار بیشتر می شود