1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. چراغهایی روشنایی در روز

چراغهایی روشنایی در روز

17 آبان 1394
  • 0

 چراغهایی روشنایی در روز

شاید برای بسیاری از شما سوال پیش آمده باشد که چرا برخی از خودروهای جدید مجهز به نوعی از چراغ ها به نام چراغ های روشنایی در روز شده اند و شرکت های مختلف در معرفی و رونمایی خودروهای جدیدشان تاکید بسیاری بر روی مجهز بودن آن ها به این تکنولوژی دارند. البته جدا از استفاده از تکنولوژی ال ایی دی برای چراغ های روشنایی در روز، خود چراغ های روشنایی در روز و یا روشن بودن چراغ خودروها در روز مساله چندان جدیدی نیست و از سال ها پیش در کشورهای چون آمریکا، آلمان و یا انگلیس مورد استفاده قرار گرفته است. به هر حال در این مطلب به صورت مختصر شما را بیش تر با جنبه های مختلف و مزیت های این تکنولوژی آشنا می سازیم.

برای شروع بد نیست اشاره کنیم در کشوری چون امریکا که یکی از بازارهای بزرگ خودروی جهان به شمار می رود و به نوبه خود قوانین سفت و سختی برای تردد خودروها در آن وجود دارد، امتیازهای ویژه ای به خودروهایی که دارای چراغ های روشنایی در روز هستند ارایه می شود؛ به عنوان مثال اگر خودرویی دارای این چراغ ها باشد و یا از سیستمی بهره ببرد که به محض روشن شدن خودرو چراغ های نور پایین، کوچک و یا چراغ های مخصوصی که برای استفاده در روز تعبیه شده اند را روشن کند، هزینه بیمه کمتری خواهد داشت. شاید در ابتدا تصور کنید روشن بودن چراغ ها در روز چه مزیتی و چه کمکی می کند؟ در جواب این سوال باید قبل از هر چیزی اشاره کنیم که چراغ های روشنایی در روز برای جلب توجه عابران پیاده و یا راننده های دیگر است نه خود راننده خودرو! اگر به این مساله توجه کنیم تازه می توانیم متوجه اهمیت این چراغ ها شویم. اگر در خیابان های شهر به اندک خودروهایی که از این چراغ ها بهره می برند توجه کرده باشید خواهد دید که در میان تمام خودروهای عبوری چطور نظر و دقت شما را به خود جلب می کنند؛ دقیقا چیزی که طراحان این چراغ ها به دنبال آن بوده اند؛ یعنی جلب توجه راننده به حضور خودروی عبوری و رعایت مس ائل ایمنی در حفظ فاصله و دیگر مسائل از آن. بدنیست اشاره ای کنیم به حکایت نابینایی که با خود،فانوسی همراه داشت. فردی از او پرسید: تو که همه جا برایت تیره و تار است، چرا این فانوس را با خود به این سو و آن سو می بری؟ نابینا گفت: این فانوس نه از بهر خودم، بلکه از بهر کسانی چون تو است که با منبرخورد نکنند!

لازم به ذکر است، روشن بودن اجباری چراغ ها از دهه های گذشته و در کشورهای اسکاندیناوی نظیر سوئد اجرا می شده و دلیل این امر هم مه الود بودن اغلب مناطق در این کشورها در روزهای زیادی از سال است. البته در این کشورها،قبلا که چراغ های ال ای یدی در خودروها مورد استفاده قرار نمی گرفت، چراغ های جلوبه محض باز کردن سوئیچ به صورت خودکار روشن می شد و دائما روشن بود. تحقیقات نشان داده است که استفاده از چراغ های روشنایی در روز می تواند تصادفات ناشی از بی توجهی رانندگان به خودروهای عبوری را تاحد قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

منبع:

Familycar.ir



نظرات